Jumaat, 14 Jun 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


AS pertahan intip e-mel rakyat

Posted:

AS pertahan intip e-mel rakyat

AS pertahan intip e-mel rakyat

BEBERAPA penduduk berhimpun di New York untuk menyatakan sokongan mereka kepada Edward Snowden pada Isnin lalu. - AFP


WASHINGTON – Pengarah Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA) bertegas mempertahankan program intipan rahsia, PRISM kelmarin sebagai alat berkesan untuk melindungi keselamatan Amerika Syarikat (AS).

Bercakap kepada Kongres di sini kelmarin, Jeneral Keith Alexander berkata, intipan rahsia yang dilakukan telah membantu pihaknya menghalang berpuluh-puluh serangan pengganas ke atas AS.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung komplot-komplot serangan itu.

Dalam keterangan pertama tentang operasi rahsia itu kepada Kongres selepas PRISM dibocorkan oleh bekas ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA), Edward Snowden, Alexander juga memberitahu, rakyat perlu dimaklumkan secara meluas dan lebih terperinci berhubung perkara tersebut.

Kenyataan tersebut dibuat bagi meredakan kebimbangan orang ramai berhubung dakwaan PRISM menceroboh hak peribadi dan kebebasan mereka.

"Saya berpendapat, penting untuk kita memperbetulkan perkara ini. Saya mahu rakyat AS tahu bahawa kita cuba untuk telus mengenai program ini dan melindungi kebebasan serta privasi orang awam," kata Alexander.

"Namun pada masa yang sama, kami perlu melindungi keselamatan negara ini," tambahnya.

Beliau memberitahu demikian di hadapan sebuah panel Senat di sini kelmarin.

Dalam pada itu, beberapa ribu kilometer dari sini, Snowden yang melarikan diri ke Hong Kong selepas membocorkan beberapa dokumen tentang PRISM berkata, dia akan menentang sebarang percubaan AS untuk mengekstradisinya.

Ketika ini, pihak berkuasa AS dalam proses menyiapkan siasatan ke atas Snowden tetapi masih belum mendakwa lelaki berusia 29 tahun tersebut.

"Saya berada di Hong Kong bukan untuk melarikan diri daripada dihadapkan ke muka pengadilan. Saya di sini untuk mendedahkan perbuatan jenayah," katanya.

Dia menyatakan demikian dalam satu wawancara bersama akhbar South China Morning Post.

Mengulas lanjut tentang program PRISM, Alexander berkata, semua langkah yang dilaksanakan oleh pemerintah adalah berlandaskan undang- undang yang diluluskan oleh Kongres.

Tambahan pula katanya, perkembangan program tersebut turut dipantau oleh mahkamah AS.

Jelasnya, PRISM merangkumi "operasi untuk menggagalkan atau menyumbang kepada kegagalan serangan pengganas".

Beliau berjanji akan memberikan maklumat tambahan kepada Jawatankuasa Perisikan Senat dalam satu mesyuarat tertutup semalam.

Pengarah NSA itu juga telah mendedahkan maklumat berhubung kejayaan PRISM menggagalkan dua serangan ke atas AS, setiap satu di New York dan Chicago.

Namun, beliau memberikan amaran bahawa pendedahan operasi PRISM oleh Snowden telah menjejaskan keberkesanan program intipan rahsia itu.

Justeru katanya, AS dan sekutu-sekutunya kini kurang selamat berbanding dua minggu lalu sebelum PRISM dibocorkan.

"Sebahagian operasi PRISM kekal sebagai maklumat sulit dan ia perlu terus begitu kerana jika kita mendedahkan kepada pengganas setiap cara yang dilakukan untuk menjejaki mereka, mereka akan melepasi kawalan keselamatan AS dan orang ramai akan mati," katanya.

Tambah Alexander, beliau amat bimbang berhubung Snowden yang memiliki akses rangkaian-rangkaian utama NSA.

Ujarnya, Snowden cuma seorang pentadbir sistem komputer yang diberikan kebenaran untuk menguruskan sistem rangkaian NSA dan hanya boleh mengakses sebahagian sistem tersebut.

Pengarah berkenaan disoal secara terperinci oleh beberapa senator AS berhubung jumlah data yang telah dikumpulkan oleh NSA menerusi PRISM.

Program tersebut digunakan untuk menghimpun berjuta-juta rakaman perbualan telefon dan mengawasi aktiviti orang ramai di internet.

Setakat ini, PRISM mendapat sokongan daripada anggota-anggota Dewan Perwakilan dan panel Perisikan Senat serta beberapa pemimpin AS.

Menurut mereka, program kontroversi itu perlu dalam usaha memerangi keganasan.

Namun, wakil-wakil rakyat AS yang masih samar tentang operasi rahsia tersebut menyuarakan kebimbangan dan kerisauan mereka.

Senator Mike Johanns meminta Pengarah NSA tersebut menerangkan sama ada pemerintah boleh mengetahui apa yang dicari oleh seseorang individu semasa menggunakan Google atau melihat isi e-mel yang dihantar olehnya.

Jelas Alexander, sebaik sahaja identiti individu terbabit dikesan, kes tersebut akan dirujuk kepada Biro Siasatan Persekutuan (FBI).

"Pihak FBI akan menentukan berhubung apa lagi yang perlu dilakukan tentang individu berkenaan. Perkara itu diserahkan kepada mereka," kata Alexander.

"Justeru, saya boleh katakan, jawapan kepada soalan saya tadi adalah ya," kata Johanss.

"Ya, anda boleh melihatnya. Anda boleh mendapatkan perintah mahkamah untuk berbuat demikian," jelas Alexander.

Sebelum ini, para pemimpin Kongres dan anggota jawatankuasa perisikan telah beberapa kali diberikan taklimat tentang PRISM manakala Kongres pula telah merombak undang-undang berkaitan program intipan itu lebih dua kali.

Namun, pendedahan Snowden tentang keupayaan PRISM yang begitu meluas melibatkan segenap elemen komunikasi maklumat mengejutkan orang ramai dan wakil rakyat AS.

Dalam satu wawancara dengan akhbar Guardian yang disiarkan pada Ahad lalu, Snowden berkata, PRISM membolehkan NSA mengintip apa sahaja komunikasi manusia.

"Jika saya mahu melihat kandungan e-mel anda atau mendengar panggilan telefon isteri anda, saya hanya perlu memintasnya dengan PRISM.

"Saya juga boleh mengintip e-mel, kata laluan, rekod panggilan telefon dan maklumat kad kredit anda," tambahnya.

Menurut Snowden kesedaran bahawa PRIM telah menyalahi prinsip kebebasan dan hak peribadi rakyat AS telah mendorongnya untuk membocorkan program rahsia itu.

"Saya tidak mahu tinggal dalam masyarakat yang melakukan perkara keji ini, saya tidak mahu tinggal dalam dunia yang mana perbuatan dan percakapan saya dirakamkan. Saya tidak boleh menyokong program seperti ini," ujarnya.

Snowden melarikan diri ke Hong Kong lebih tiga minggu lalu, sekali gus meninggalkan kehidupan selesa di Hawaii, gaji AS$200,000 (RM618,700), seorang teman wanita, kerjaya yang stabil dan keluarga yang menyayanginya. – Agensi

Dipenjara enam bulan kerana seks oral

Posted:

Dipenjara enam bulan kerana seks oral

Dipenjara enam bulan kerana seks oral

SINGAPURA - Seorang bekas penjawat kanan awam di sini dipenjara enam bulan semalam kerana menerima seks oral daripada bekas eksekutif wanita sebuah syarikat pembekal sebagai habuan untuk mendapatkan kontrak perniagaan.

Dalam keputusannya, Hakim Daerah, Hamidah Ibrahim berkata, bekas ketua Pasukan Pertahanan Awam Singapura (SC- DF), Peter Lim (gambar) mencemarkan reputasi kakitangan awam dengan melakukan perbuatan tidak bermoral.

Beliau turut menolak rayuan pihak peguam bela agar Lim membayar denda atau dikenakan hukuman penjara yang singkat.

Menurutnya, tiada kompromi terhadap semua pesalah kes rasuah tanpa mengira kedudukan atau jawatan mereka.

"Saya tidak dapat menerima dia terlibat dalam perbuatan tidak bermoral yang mencemarkan jawatan tinggi yang dipegangnya. Dia sepatutnya memelihara kepercayaan yang diberikan," kata hakim.

Terdahulu, peguam tertuduh, Hamidul Haq merayu agar Lim dibenarkan ikat jamin sebanyak 15,000 dolar Singapura (RM37,554).

Mahkamah berkenaan diberitahu bahawa Lim telah meminta dan menerima seks oral daripada pengurus besar firma Kejuruteraan Nimrod yang berurus niaga dengan SCDF.

Wanita tersebut berusia 49 tahun.

Beberapa bulan selepas itu, tertuduh memberikan maklumat awal bahawa SCDF memerlukan peralatan mengesan radiasi.

Maklumat tersebut membolehkan Nimrod menyertai tender berkenaan dengan kelebihan yang besar berbanding syarikat-syarikat lain.

Hakim sama memberitahu, beliau juga tidak dapat menerima hujah pembelaan bahawa kes itu unik kerana ia melibatkan seks oral dan bukannya wang.

"Bentuk rasuah tiada kena mengena dengan kesan jenayah rasuah terutama dalam sektor awam," katanya.

Ketika keputusan dibacakan, Lim yang memejamkan matanya kelihatan gugup dan sedih.

Dia didapati bersalah pada 31 Mei lalu dan dihadapkan semula ke mahkamah semalam bagi membolehkan hukuman dibacakan.

Tujuh lagi dakwaan rasuah seks terhadap Lim yang melibatkan dua wanita lain turut diambil kira dalam keputusan kes tersebut.

Dua tuduhan lain ke atasnya bagaimanapun telah digugurkan. - AFP

Pekerja terperangkap dalam perancah diselamatkan

Posted:

Pekerja terperangkap dalam perancah diselamatkan

Pekerja terperangkap dalam perancah diselamatkan


SEORANG pekerja penyelenggaraan ditarik masuk ke dalam Menara Hearst di tingkat 44. - REUTERS


NEW YORK - Dua pekerja penyelenggaraan yang tergantung pada struktur perancah yang runtuh dekat puncak Menara Hearst di Manhattan di sini berjaya diselamatkan.

Kedua-dua mereka tersekat di situ pada petang kelmarin.

Beberapa pegawai jabatan bomba menyatakan, sekumpulan pekerja lain memotong bahagian tingkap di tingkat 44 dan menarik mereka ke dalam bangunan.

Perancah logam tersebut kelihatan bengkok di bahagian tengah.

Dua pekerja yang tersangkut itu berkomunikasi dengan anggota-anggota bomba yang berada di bahagian bumbung menara 46 tingkat tersebut kira-kira sejam setengah sebelum mereka diselamatkan.

Menara Hearst setinggi lebih 182 meter itu merupakan ibu pejabat firma Hearst Corp. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved