Isnin, 20 Mei 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Ahli sejarah, arkeologi bertemu di Sarawak

Posted:

Ahli sejarah, arkeologi bertemu di Sarawak

Ahli sejarah, arkeologi bertemu di Sarawak

Oleh HAFIZ AHMAD

PELBAGAI khazanah dipamerkan membabitkan 21 muzium di seluruh negara bermula esok hingga 26 Mei ini.


BERTEMAKAN Muzium (Kenangan + Kreativiti = Perubahan Sosial), Jabatan Muzium Negara memilih Sarawak sebagai tuan rumah kepada Hari Muzium Antarabangsa yang disambut pada 18 Mei setiap tahun.

Sarawak dipilih menjadi tuan rumah bagi sambutan peringkat kebangsaan selepas Pahang yang menjadi pengemudi pada edisi lalu. Istimewanya, negeri Bumi Kenyalang itu turut menyambut ulang tahun ke-50 Hari Malaysia sekali gus meraikan Tahun Melawat Sarawak 2013.

"Kami berharap melalui sambutan ini, lebih ramai pengunjung terutamanya generasi muda datang melawat muzium yang terdapat di negara kita. Kita menghidangkan pelbagai aktiviti menarik sepanjang program sempena Hari Muzium Antarabangsa ini," ujar Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia (JMM), Datuk Ibrahim Ismail pada sidang akhbar yang diadakan di Muzium Negara, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Program selama lima hari itu bermula dari 22 hingga 26 Mei ini akan disertai sebanyak 21 buah muzium seluruh negara dengan mempamerkan khazanah-khazanah yang sukar ditemui, malah mungkin tidak pernah disaksikan oleh generasi muda.

Bagi memeriahkan sambutan kali ini, beberapa buah negara luar telah mengesahkan kehadiran untuk sama-sama meraikan pameran warisan nenek moyang kita.

Antara negara yang turut serta ialah Indonesia dengan membawa khazanah dari dua muzium iaitu Muzium Tekstil, Jakarta dan Muzium Kalbar, Kalimantan. Selain itu, Australia akan mempamerkan pameran yang bertajuk Australian Aborigines.

Karnival sukan

Menyemarakkan Hari Muzium Antarabangsa 2013, satu seminar akan diadakan yang menyaksikan buat julung-julung kalinya ucaptama daripada Presiden International Council of Museums (ICOM), Dr. Hansmarti Hinz. Pada masa sama, pakar permuziuman antarabangsa dan tempatan akan membentangkan kertas kerja mereka termasuklah Pakar Arkeologi Universiti Sains Malaysia, Prof. Stephen Chia. Beberapa aktiviti lain turut diadakan seperti lawatan, karnival sukan rakyat dan aktiviti komuniti.

Hari Muzium Kebangsaan diraikan oleh muzium-muzium seluruh dunia dengan menetapkan 18 Mei sebagai tarikh rasmi. Ia dicetuskan oleh ICOM selepas resolusi persidangan Majlis Muzium Antarabangsa ke-12 pada tahun 1977. Diiktiraf oleh 102 buah muzium seantero dunia, sambutan di Malaysia bermula sejak tahun 1992.

Sempena sambutan Hari Muzium Antarabangsa itu juga, semua muzium yang dikendalikan di bawah Jabatan Muzium Negara dibuka secara percuma selama sehari pada Sabtu lalu.

Ia sebagai tanda penghargaan kepada masyarakat yang menjunjung martabat dan budaya negara sekali gus menarik lebih ramai pengunjung ke muzium-muzium di seluruh Malaysia.

Coffee Bean menghargai pelanggan

Posted:

Coffee Bean menghargai pelanggan

Coffee Bean menghargai pelanggan


SEBANYAK 50 francais Coffee Bean & Tea Leaf beroperasi di Malaysia.


DIASASKAN di California, Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1963, kafe yang menawarkan minuman berasaskan kopi dan teh, The Coffee Bean & Tea Leaf tahun ini menyambut ulang tahun ke-50 mereka.

Sepanjang tempoh 50 tahun, The Coffee Bean & Tea Leaf berjaya membuka hampir 900 francais di 25 buah negara dengan 50 daripadanya terletak di Malaysia.

Bagi menghargai pelanggan setia mereka, The Coffee Bean & Tea Leaf memulakan siri promosi istimewa mereka di negara ini bermula bulan April lalu sehingga Jun depan.

Promosi Rumah Terbuka yang diadakan pada hari Isnin terakhir dalam setiap bulan itu memberi kelebihan kepada pelanggan menikmati ice blended mocha atau vanila pada potongan harga 50 peratus.

Keistimewaan itu dapat diperoleh pelanggan pada 29 April, 27 Mei dan 24 Jun bermula pukul 2 petang sehingga 6 petang.

Ice blended dua perisa itu dipilih atas sebab pengaruh besar yang dibawa minuman tersebut dalam meningkatkan populariti The Coffee Bean & Tea Leaf dan kekal menjadi minuman signatur mereka.

Selain teh cappuccino yang baru diperkenalkan, anda juga boleh menikmati keenakan pasta dan pencuci mulut baharu. Pasta pesto farfalle mula ditawarkan sejak 22 April lepas.

Variasi pencuci mulut terkini pula terdiri daripada kek keju brownie dan pai ceri hitam. Kerangupan walnut bersama adunan keju dan brownie coklat menyempurnakan keenakan sepotong kek keju brownie.

Ceri hitam manis yang dibakar bersama krim kacang hazel dan aprikot pula menghasilkan sepotong pai ceri hitam yang lazat.

Anda juga boleh mendapatkan cenderamata unik sempena ulang tahun ke-50 The Coffee Bean & Tea Leaf. Sebanyak 50 peratus daripada jualan barangan terpilih tersebut akan disalurkan kepada Tabung Caring Cup.

Untuk mengetahui lebih banyak promosi istimewa dan menyertai peraduan menarik, layari laman rasmi Facebook The Coffee Bean & Tea Lea di www.facebook.com/CBTLMalaysiaPage.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved