Selasa, 21 Mei 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Impian Malaysia musnah

Posted:

Impian Malaysia musnah

Impian Malaysia musnah

CHONG WEI memberikan mata pertama Malaysia selepas menewaskan perseorangan Jerman, Dieter Domke 21-18, 21-18 di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam.


MALAYSIA gagal melangkah ke suku akhir pada Kejohanan Badminton Piala Sudirman 2013 selepas tewas 2-3 kepada Jerman pada aksi akhir Kumpulan C di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam.

Ia merupakan kekalahan kedua berturut-turut skuad negara selepas tewas kepada Taiwan 2-3 pada hari pertama kejohanan berpasukan campuran itu.

Selaku pilihan ketiga kejohanan, Malaysia bukan sahaja gagal mencapai sasaran ke separuh akhir tetapi turut membuktikan bahawa skuad negara tidak memiliki pemain yang seimbang dalam semua acara yang dipertandingkan.

Skuad negara meraih mata menerusi pemain perseorangan, Datuk Lee Chong Wei dan beregu lelaki, Lim Khim Wah-Goh V Shem yang menewaskan pencabar masing-masing.

Chong Wei menewaskan perseorangan Jerman, Dieter Domke 21-18, 21-18 pada aksi kedua manakala Khim Wah-V Shem menumbangkan Ingo Kindervater-Johannes Schoettler 21-16, 23-21.

Jerman pula meraih tiga mata menerusi, beregu campuran, Michael Fuchs-Birgit Michels, perseorangan wanita, Olga Konon dan beregu perempuan, Michels-Johanna Golsizewski.

Fuchs-Michels menewaskan Chan Peng Soon-Goh Liu Ying 21-17, 18-21, 17-21 pada aksi pertama perlawanan.

Bagaimanapun, Tee Jing Yi ditumpaskan Konon (12-21, 14-21) diikuti kekalahan beregu wanita, Woon Khe Wei-Vivian Hoo Kah Mun kepada Michels-Johanna Golsizewski 16-21, 21-16, 18-21.

Ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek berkata, kekalahan tersebut seharusnya menjadi pengajaran yang paling berguna untuk skuad negara.

"Memang kami mengharapkan kemenangan dalam acara perseorangan lelaki, beregu lelaki dan beregu campuran dan kalau salah satu daripada mereka tewas maka sukar bagi skuad negara untuk meraih mata.

"Hari ini, beregu campuran pula tewas tetapi ia sudah berlaku. Bagaimanapun, kekalahan ini akan pengajaran supaya selepas ini pembangunan badminton harus lebih seimbang lagi," kata Rashid.

Untuk rekod, skuad negara tewas kepada Korea Selatan 2-3 pada aksi suku akhir pada edisi terakhir Piala Sudirman 2011 di Qingdao, China dan pencapaian terbaik adalah pada 2009 di Guangzhou.

Kekalahan itu turut menyaksikan Malaysia sebagai pasukan tercorot Kumpulan C, manakala Taiwan sebagai juara kumpulan dan Jerman di tangga kedua.

Irfan tuntut aksi lebih agresif

Posted:

Irfan tuntut aksi lebih agresif

Irfan tuntut aksi lebih agresif


AMRI (dua dari kanan) tidak akan beraksi pada perlawanan menentang Terengganu di Stadium Shah Alam malam ini.


"SELANGOR perlu mengutip tiga mata penuh jika berhajat untuk kekal dalam kelompok tiga teratas Liga Super pada musim ini."

Demikian amaran jurulatih Selangor, Irfan Bakti Abu Salim kepada anak-anak buahnya menjelang aksi menentang Terengganu di Stadium Shah Alam malam ini.

Irfan berkata, aksi menentang skuad Penyu itu dianggap sebagai 'peluang' terakhir buat skuad Gergasi Merah untuk memperbaiki kedudukan mereka dalam saingan liga.

Pengendali kelahiran Perak itu menegaskan, beliau menuntut aksi lebih agresif ketika melayan kunjungan pasukan pelawat dalam usaha melakarkan kemenangan di laman sendiri.

"Inilah peluang terakhir kami. Kami wajib menewaskan Terengganu sebelum aksi liga direhatkan kira-kira sebulan bagi memberi laluan kepada aksi skuad kebangsaan.

"Berbaki lima perlawanan, Selangor tidak boleh lagi mencatat keputusan seri. Cukuplah dengan sembilan kali seri dan saya berharap kami mampu melakar kemenangan di laman sendiri.

"Kali ini, saya mahukan barisan pemain lebih agresif sebaik perlawanan dimulakan.

"Bila sudah jaringkan gol, jangan hilang tumpuan dan kawal gawang sendiri kerana Selangor kerap dibolosi pada saat-saat terakhir termasuk ketika menentang Kelantan dan Pahang," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan lain, Irfan memberitahu, penyerang skuad Gergasi Merah, Mohd. Amri Yahyah tidak akan beraksi menentang skuad kendalian E. Elavarasan itu.

Pemain veteran Selangor itu digantung dua perlawanan selepas mengutip enam kad kuning dalam aksi domestik.

"Amri akan terlepas dua perlawanan iaitu menentang Terengganu dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

"Dia menjalani penggantungan selepas mengutip enam kad kuning tetapi saya tetap yakin bahawa kami masih mampu melakarkan kemenangan tanpa Amri.

"Sudah tentu ketiadaan Amri memberikan kesan kepada jentera serangan tetapi kami harus optimis," katanya.

'Jangan bermain api'

Posted:

'Jangan bermain api'

'Jangan bermain api'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


TENGKU ABDULLAH (tengah) menyempurnakan majlis pelancaran kad debit visa Bank Islam 'Team Harimau' di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


TIMBALAN Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah memberi amaran kepada pemain-pemain Liga Malaysia (Liga M) supaya tidak terjebak dengan gejala mengatur perlawanan.

Tengku Abdullah menegaskan, sekiranya pemain terlibat dengan rasuah dan melakukan perbuatan tidak bermoral itu, ia mengundang banyak perkara yang tidak diingini.

Baginda bertitah, barisan pemain Liga M perlu berfikir lebih jauh dan menganggap perbuatan itu mampu 'membunuh' industri bola sepak negara.

FAM akan menjalin kerjasama dan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam usaha memerangi sindiket mengatur perlawanan yang dilabel bookie, Khamis ini.

"Saya pun baru dapat maklum dan baca dalam akhbar tetapi saya berharap kes ini diambil perhatian oleh pihak berkuasa khususnya pihak polis.

"Saya juga hendak mengingatkan dan menasihati pemain-pemain supaya jangan sesekali mendekati pihak-pihak bookie ini.

"Sekali anda terlibat, kamu akan merasai kesannya. Saya sudah nasihat dari dulu (dan) apabila kita melayan mereka (bookie), inilah akibatnya.

"Ugutan, cubaan membunuh dan menakutkan keluarga.

"Inilah akibatnya dan tolong jangan 'hiburkan' orang-orang seperti ini.

"Kami (FAM) kena berkerjasama dengan pihak berkuasa. Mungkin kami akan dapatkan (khidmat) nasihat daripada mereka dalam hal ini.

"Saya dimaklumkan, pihak KBS juga akan mengadakan satu perjumpaan dengan SPRM dan polis dalam hal ini di Majlis Sukan Negara (MSN)," titah baginda kepada pemberita selepas pelancaran kad debit visa Bank Islam 'Team Harimau' di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Kosmo! semalam melaporkan, terdapat laporan beberapa pemain Liga M telah membuat laporan polis selepas menerima ugutan bunuh daripada sindiket perjudian bola sepak.

Tindakan itu terpaksa diambil selepas sumber dalaman pasukan yang enggan mendedahkan identitinya memberitahu, keselamatan para pemain tersebut termasuk ahli keluarga mereka mula diancam apabila gagal memenuhi tuntutan atau arahan sindiket perjudian itu dalam satu perlawanan baru-baru ini.

Dalam perkembangan lain, Tengku Abdullah turut memberikan respons kepada pengkritik-pengkritik yang dilihat 'memperlekehkan' hasrat FAM untuk membida pusingan akhir Piala Dunia 2034.

Titah baginda, FAM akan berusaha untuk merealiasasikan hasrat itu.

Tambah Tengku Abdullah, baginda percaya banyak negara pasti berminat untuk menjadi tuan rumah bersama selepas Persatuan Bola Sepak Thailand (FAT) menyokong idea tersebut.

"Tidak mengapalah, itu hak dia (pengkritik) untuk berkata apa-apa sekalipun.

"Masa masih panjang. Kami sedang buat kajian dan teliti secara terperinci supaya membuat rumusan adakah perlu kami pergi untuk membida (Piala Dunia 2034) atau tidak?

"Apa yang dia nak katakan kemudian, terpulang kepada sesiapa sahaja.

"Yang penting adalah fikir positif. Kita harus memikirkan tentang positif dan ini bukan soal Malaysia sahaja tetapi soal agenda ASEAN.

"Kita hendak menaikkan dan meningkatkan mutu bola sepak di rantau ini. Kita mesti mempunyai satu usaha (dan) satu matlamat. Seluruh negara di rantau ini dapat meningkatkan cara mereka sendiri.

"Saya ingat bukan Thailand (FAT) sahaja tetapi banyak lagi (negara) yang akan masuk. Percayalah, biar saya adakan mesyuarat dahulu dan saya akan maklum kemudian," titah baginda.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved