Jumaat, 17 Mei 2013

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Pisang Kampung Lubuk Jaya pilihan Starbucks

Posted:

Pisang Kampung Lubuk Jaya pilihan Starbucks

Pisang Kampung Lubuk Jaya pilihan Starbucks

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my

KAMPUNG Lubuk Jaya di Kuala Selangor, Selangor yang terletak kira-kira satu setengah jam perjalanan dari bandar raya Kuala Lumpur masih sarat dengan persekitaran menghijau dan mendamaikan. Kebanyakan penduduknya merupakan petani dan mereka melalui kehidupan yang serba ringkas seperti kebanyakan perkampungan tani yang lain.

Baru-baru ini satu lagi berita gembira diraikan penduduk kampung tersebut apabila syarikat rangkaian minuman berasaskan kopi, Starbucks memilih perkampungan tersebut untuk program kemasyarakatannya, Connecting Communities (Menghubung Komuniti) di Malaysia.

Kampung Lubuk Jaya menjadi perkampungan pertama yang dipilih Starbucks. Program kebajikan itu bukan sahaja mendekatkan warga kampung dengan komuniti bandar, bahkan melonjakkan taraf ekonomi penduduk kampung.

Ketua Kampung Lubuk Jaya, Ajis Jaafar, 40-an yang juga seorang guru mengakui, gembira dan bersyukur apabila mendapat tahu kampung itu menjadi penggerak pertama program Menghubung Komuniti.


KOLABORASI Starbucks bersama penduduk kampung mampu meningkatkan pendapatan petani.


Katanya, ia bakal memperkasa dan menggandakan pendapatan penduduk sekali gus nama kampung tersebut dalam kalangan penggemar makanan dalam rangkaian syarikat Starbucks di seluruh Malaysia.

Program yang dijalankan seiring dengan sambutan ulang tahun ke-15 Starbucks bulan Disember ini. Para pekebun kecil luar bandar di Malaysia dilihat bakal mendapat manfaat melalui kerjasama dua hala Starbcuks dan penduduk kampung.

Istimewanya, Kampung Lubuk Jaya kerana penduduknya mengusahakan komoditi pisang sebagai sumber pendapatan utama.

Ia membuatkan Starbucks mendapat idea mengadakan usaha sama dengan memperkenal pelbagai menu pisang menggunakan tanaman daripada Kampung Lubuk Jaya sendiri.

Melalui usaha sama itu, Starbucks membeli hasil tanaman pisang sekali gus meningkatkan pendapatan pekebun pisang di kampung tersebut.

Starbucks memilih pisang-pisang berangan Gred A untuk diproses bagi kegunaan pastri dan biskut pisang.

"Ia pastinya meningkatkan taraf hidup kami kerana pembelian secara pukal oleh pihak Starbucks memotivasi kami untuk berkerja lebih dan memastikan hasil tanaman dapat dipasarkan dengan lebih konsisten.

PASTRI DANISH PISANG


"Malah, program pembinaan pusat komputer komuniti (CCC) juga dilihat akan memanfaat anak-anak muda, golongan belia dan mereka yang mahu mengakses kepada dunia Informasi Teknologi (IT)," kata Ajis atau lebih mesra dengan panggilan Cikgu Ajis.

Beli setiap hari

Kampung Lubuk Jaya terdiri daripada 240 orang dengan pendapatan utama penduduk kampung tersebut adalah komoditi pisang yang ditanam di atas tanah sekitar 500 ekar (202 hektar). Tanah selebihnya ditanam dengan tanaman lain seperti jagung, kelapa sawit dan keladi.

"Melalui projek ini, kami membeli kira-kira 100 kilogram pisang setiap hari secara langsung daripada petani. Pisang ini akan diproses menjadi sebahagian daripada makanan di Starbukcs antaranya kek, dan mufin," kata Pengarah Utusan Starbucks Malaysia, Sydney Quays.

Beliau juga memberitahu pisang dipilih kerana ia mudah diperoleh sepanjang tahun dan mudah dipelbagai sebagai makanan.

"Saya amat berterima kasih dan menghargai program ini. Ia akan membawa kami selangkah maju bukan sahaja dari segi pendapatan, tetapi celik komputer apabila pembinaan CCC juga dibuat di sini," ujar Ajis.

Dalam pada itu, Pengarah Eksekutif HOPE Sedunia Malaysia, Katy Lee menyambut baik inisiatif itu serta menyampaikan rasa besar hati dapat berkerjasama dengan Starbucks dalam menepati kehendak dan keperluan komuniti pedalaman.


PELANGGAN yang hadir ke majlis pelancaran projek Menghubung Komuniti oleh Starbucks tidak melepaskan peluang menikmati makanan berasaskan pisang.


"Dengan kerjasama daripada para sukarelawan, kami berharap untuk melengkapkan kanak-kanak dengan kemahiran teknologi dan pengetahuan komputer yang akan membantu mereka apabila keluar bekerja kelak," kata Katy lagi.

Projek CCC yang dimaksudkan oleh Katy adalah langkah susulan yang bertujuan akan mendermakan 15 peratus pembelian Starbucks menggunakan kad Starbucks bagi mengumpul dana RM100,000 untuk menubuhkan pusat pembelajaran komputer di kampung berkenaan.

Pusat pembelajaran itu kemudian dijangka dikendalikan oleh badan bukan kerajaan (NGO), Hope Worldwide Malaysia.

Pusat pembelajaran komputer atau projek CCC dirancang beroperasi pada bulan Disember ini dengan kemudahan akses yang lengkap seperti Wi-Fi dan pendingin hawa, lampu, kipas, 10 buah komputer, perabot serta rak buku.

Lari sambil tutup mata

Posted:

Lari sambil tutup mata

Lari sambil tutup mata

Oleh NURUL IZZA ROSLY
izza.rosly@kosmo.com.my


KEPUASAN terpancar di wajah para peserta selepas berjaya memecahkan rekod dunia yang menjadi milik China sebelum ini.


KETIKA orang lain sedang lena diulit mimpi, lebih kurang 500 peserta berkumpul seawal pukul 6.30 pagi di Central Park berhampiran pusat beli-belah 1 Utama, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Masing-masing sibuk melakukan senaman regangan sebelum memulakan larian Run For Sight 2.0. Larian yang dianjurkan oleh Persatuan Glaukoma Malaysia itu bukan larian biasa, tetapi anda perlu berlari dengan mata tertutup.

Sebelum memulakan larian, peserta diberikan penerangan bagaimana larian tersebut akan dijalankan selain menunjukkan demonstrasi cara menutup mata menggunakan kain penutup mata yang disediakan.

Larian tersebut dilakukan secara berpasangan iaitu seorang peserta akan ditutup mata, manakala rakannya memikul tanggungjawab untuk menjadi 'jurupandu' arah sepanjang larian sejauh lima kilometer berlangsung.

Apabila masing-masing sudah bersedia, tepat pukul 7 pagi, para peserta berkumpul di garisan permulaan untuk memulakan larian.

Sebaik sahaja dilepaskan kelihatan beratus pasangan berusia 16 tahun ke atas berlari sambil berpegangan tangan.

Bukan mudah untuk berjalan dengan mata tertutup, apatah lagi berlari sejauh lima kilometer dengan pandangan mata yang gelap.

Larian lima kilometer

Walaupun ada rakan yang memimpin larian tersebut, ada segelintir peserta yang tidak selesa berlari dalam keadaan sedemikian.

Ada yang berlari laju, ada pula yang berlari-lari anak dan tidak kurang pula yang berjalan.

Jeritan seperti: "Jangan laju sangat, aku takut," antara dialog popular dalam kalangan peserta tidak kira bangsa, mahupun usia.

Beberapa minit berlalu, kelompok peserta semakin terpisah.

Ada yang sudah jauh di hadapan, manakala ada pasangan agak terkebelakang kerana tidak yakin untuk berlari dalam keadaan mata tertutup.

Dengan bantuan sukarelawan bertugas, peserta di belakang dibantu untuk tidak kehilangan jejak trek larian.

Sungguhpun berlari dengan mata tertutup, tepat pukul 7.25 pagi, pasangan pertama tiba di garisan penamat dengan penuh gaya. Tidak lama kemudian, peserta kedua pula menyusul diikuti dengan peserta-peserta yang lain.


SALAH seorang pasangan perlu menutup mata dengan kain hitam sebelum memulakan larian yang dipimpin oleh pasangannya.


"Cepatlah, dah nak sampai ni," kedengaran rakan larian memberi galakan dan sokongan kepada pasangannya yang sudah kehabisan tenaga untuk menamatkan larian.

Hampir langgar tiang

Pelbagai ragam dirakamkan pada hari tersebut. Ada yang hampir terlanggar tiang lampu atau tersadung kaki akibat jalan tidak rata.

Apa yang penting, para peserta merasai sendiri kesukaran hidup dalam kegelapan walaupun ada rakan yang 'memandu' perjalanan mereka.

Sebaik semua peserta menamatkan larian, kelihatan ada antara mereka mengalami kecederaan di lutut, mungkin akibat terjatuh mendapatkan rawatan segera di khemah yang menempatkan petugas St. John Ambulance.

Dek kehausan akibat penat berlari, para peserta menyerbu stesen air yang disediakan. Ada juga yang mengunjungi khemah pemeriksaan tekanan mata bagi memastikan mata mereka tidak mempunyai sebarang masalah menghidap glaukoma.

Jika bacaan tekanan mata terlalu tinggi, seseorang itu disarankan berjumpa dengan doktor untuk pengesahan dan tindakan selanjutnya.

Glaukoma atau dikenali sebagai 'pencuri penglihatan senyap' kini merupakan salah satu punca buta di dunia.

Ia menjejaskan lebih daripada 70 juta orang di seluruh dunia dan angka tersebut dijangka meningkat kepada 88 juta orang pada tahun 2020.

Di Malaysia, dianggarkan lebih daripada 100,000 orang terjejas disebabkan glaukoma.


PARA peserta bersiap sedia untuk melakar sejarah memecahkan rekod berjalan serentak dengan mata tertutup sejauh 50 meter.


Salah seorang peserta, Sabariah Ahmad, 43, menyifatkan penganjuran acara larian sedemikian sangat bagus.

"Larian ini memberikan orang biasa yang mampu melihat seperti kami merasai sendiri pengalaman berlari sambil menutup mata. Ia bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan walaupun dibantu rakan. Penyertaan kami ini, tanda sokongan kepada golongan yang menghidap glaukoma," katanya yang menyertai larian tersebut bersama 100 rakan-rakannya yang lain.

Dalam pada itu, Hilmi Ayub, 28, dan Salmegi Zakaria, 36, yang kali pertama menyertai larian tersebut memberitahu, larian itu sangat mencabar.

"Seseorang itu perlu memberikan kepercayaan sepenuhnya kepada rakan supaya dapat melaksanakan larian tanpa sebarang kecederaan.

"Mungkin penganjuran larian sebegini dapat membuatkan seseorang itu lebih menghargai pancaindera mata kerana ia sangat penting untuk menjalani kehidupan seharian," kata Salmegi yang akan menyertai larian tersebut pada masa akan datang.

Dalam majlis yang sama, turut diadakan acara memecahkan rekod dunia yang pernah dilakukan oleh 100 orang dengan berjalan sejauh 50 meter sambil menutup mata di China.

Bagi memecahkan rekod tersebut, pihak penganjur berjaya mengumpulkan seramai 118 peserta untuk berjalan serentak sejauh 50 meter dengan mata tertutup.

Satu persatu langkah diatur sehingga ke garisan penamat oleh para pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Subang Utama, Petaling Jaya.

Ruam jangan dipandang mudah

Posted:

Ruam jangan dipandang mudah

Ruam jangan dipandang mudah

PERIKSA kulit anak anda, kerana apabila mereka banyak bermain di luar, mereka terdedah dengan pelbagai serangga.


BERCAKAP mengenai masalah kesihatan berkaitan kulit, antara yang paling biasa tetapi menjengkelkan adalah masalah ruam pada kulit. Lazimnya dilihat berlaku pada kawasan kulit yang mudah berpeluh, ruam menjadi masalah kulit yang membimbangkan ramai orang.

Ruam biasanya berlaku kerana iritasi pada kulit yang boleh disebabkan oleh pelbagai masalah. Ruam merupakan satu masalah kecil yang sebenarnya boleh dihindari dengan rawatan di rumah sahaja. Namun, dalam keadaan tertentu ruam turut memerlukan rawatan klinikal.

Ruam boleh berlaku dalam kalangan dewasa dan kanak-kanak disebabkan oleh sesuatu yang memberi iritasi kepada kulit. Ruam akan bermula dalam jangka masa 48 jam selepas terkena dengan alergen atau bahan penyebab (dermatitis). Dermatitis akan mengakibatkan kemerahan pada kulit atau ruam dengan tompokan merah. Ruam atau dermatitis yang lebih teruk menyebabkan masalah yang lebih buruk seperti bengkak, kemerahan dan luka.

Punca ruam

Ruam bukan selalunya berlaku pada kali pertama anda berhubung dengan alergen atau bahan iritasi. Keadaan apabila berlakunya tindak balas dengan bahan tersebut, menyebabkan berlakunya ruam. Ruam tidak merbahaya tetapi lazimnya menyebabkan kegatalan, kadangkala sehingga terluka. Antara alergen utama yang menyebabkan berlakunya ruam atau dermatitis ialah:

lTumbuhan beracun seperti ivy, oak atau sumac.

lSabun, bahan pencuci, syampu, minyak wangi, kosmetik atau losyen.

lBarang kemas atau fabrik.

SERANGAN ruam boleh menjadi lebih buruk jika anda tidak merujuk kepada pakar perubatan.


lPeralatan baharu, mainan, alat, atau objek lain.

Ruam juga boleh berlaku dengan jangkitan virus seperti herpes zoster, jangkitan kulat contohnya yis, jangkitan bakteria dan jangkitan kelamin (STI). Ruam juga boleh berlaku sebagai tanda-tanda penyakit yang lebih serius, seperti penyakit hati, penyakit buah pinggang atau sesetengah jenis kanser.

Ruam juga didapati muncul selepas terdedah kepada serangga atau parasit seperti hama. Anda boleh mendapat ruam apabila anda berjalan ke kawasan luar bandar atau mengembara di dalam hutan.

Ruam lebih serius

Ruam menjadi penanda masalah kulit yang kronik seperti jerawat, ekzema, psoriasis atau dermatitis seborrheic. Sebab-sebab lain termasuk ruam kering, cuaca sejuk, cuaca yang amat panas (ruam panas) dan tekanan emosi. Emosi seperti kekecewaan atau rasa malu boleh menyebabkan ruam yang gatal.

Keperluan untuk rawatan perubatan sering bergantung kepada gejala-gejala. Terdapat ruam yang berlaku dengan gejala-gejala lain seperti sesak nafas atau demam, menandakan sejenis tindak balas alahan atau jangkitan yang serius.

Periksa tanda-tanda anda untuk memutuskan jika dan apabila anda perlu berjumpa doktor.

Rawatan di rumah

Kebanyakan ruam akan hilang tanpa rawatan perubatan. Rawatan di rumah selalunya boleh melegakan kesakitan dan gatal-gatal sehingga ruam hilang.

Jika anda mempunyai ruam, anda tidak perlu berada dalam hubungan dengan kanak-kanak atau wanita hamil. Kebanyakan virus yang menyebabkan ruam adalah berjangkit, terutamanya jika ia turut menyebabkan demam.


PASTIKAN cadar bilik anda sentiasa bersih kerana ia boleh menjadi punca kepada ruam akibat hama.


Elakkan kegatalan

lPastikan kawasan yang gatal berada dalam keadaan sejuk dan lembap. Meletakkan kain direndam di dalam air ais pada ruam beberapa kali sehari. Ruam yang terlalu kering akan mengeringkan kulit, yang boleh menggandakan kegatalan.

lPastikan anda berada dalam persekitaran sejuk dan berjauhan daripada matahari. Haba boleh membuat gatal semakin teruk.

l Cuba mandi menggunakan bijiran gandum untuk melegakan gatal-gatal. Balut satu cawan bijiran gandum dengan kain kapas dan rebus seperti yang anda lakukan untuk memasak.

lBiarkan ia sejuk dalam suhu bilik dan gunakan sebagai span. Anda boleh mandi dalam air sejuk tanpa sabun.

lElakkan daripada menggaru. Potong kuku pendek atau memakai sarung tangan kapas pada waktu malam untuk mengelakkan anda menggaru secara tidak sengaja.

lPakai pakaian kapas. Jangan memakai bulu dan kain sintetik.

lGunakan sabun lembut seperti Cetaphil, Dove atau Minyak Olay, dan sabun yang sedikit sahaja. Jangan gunakan sabun deodoran.

lBasuh pakaian anda dengan sabun pelembut, bukannya detergen. Bilas dua kali untuk membuang semua kesan sabun. Jangan gunakan bahan cuci yang kuat.

lBerehat sepanjang hari untuk melakukan senaman santai, terutamanya sebelum tidur kerana tekanan juga boleh menyebabkan gatal atau ruam bertambah buruk.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved