Khamis, 23 Mei 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tian Chua ditahan polis di LCCT

Posted:

Tian Chua ditahan polis di LCCT

Tian Chua ditahan polis di LCCT

Oleh ZULHILMI JALIL
zulhilmi.jalil@kosmo.com.my

GAMBAR Tian Chua (tengah) ketika ditahan polis di Terminal Penerbangan Tambang Murah, Sepang tersebar di internet.


KUALA LUMPUR – Polis menahan Ahli Parlimen Batu daripada parti PKR, Tian Chua di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang dekat sini tengah hari semalam kerana didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan dalam satu ceramah di Dewan Perhimpunan Cina di sini pada 13 Mei lepas.

Selain Tian Chua, dua aktivis pembangkang lain turut ditahan atas dakwaan sama.

Mereka ialah peguam Haris Fathillah Mohamed Ibrahim dan ahli Pas, Tamrin Ghafar.

Haris Fathillah ditangkap ketika sedang makan tengah hari di Restoran Cina Yu Ai di Segambut, manakala Tamrin pula ditahan di Kafe Chawan di Bangsar.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, kesemua mereka ditahan di bawah Seksyen 4(1) (c) Akta Hasutan 1948.

Katanya, mereka kemudian dibawa ke lokap Balai Polis Jinjang untuk diambil keterangan.

"Kita lihat sejauh mana mereka bekerjasama.

"Polis berhak menahan mereka selama 24 jam yang pertama," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Adam Adli dihadap ke mahkamah kerana menghasut

Posted:

Adam Adli dihadap ke mahkamah kerana menghasut

Adam Adli dihadap ke mahkamah kerana menghasut


ADAM ADLI (tengah) diiringi anggota polis selepas didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Pelajar Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli Abd. Halim semalam mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini terhadap pertuduhan memberi ucapan berbaur hasutan dalam satu ceramah pada minggu lepas.

Adam Adli, 25, didakwa memberi ucapan dalam ceramah dengan menyebut kata-kata menghasut bagi membangkitkan rakyat negara ini supaya mengubah kerajaan yang telah tertubuh mengikut undang-undang dengan cara tidak sah.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di Nombor 1, Jalan Maharajalela, Dang Wangi di sini antara pukul 8.55 malam dan 11.15 malam 13 Mei lepas.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b), Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama yang membawa hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara hingga lima tahun jika sabit kesalahan.

Sepanjang prosiding, Adam Adli yang berada di dalam kandang tertuduh tanpa digari kelihatan tenang.

Ketika memohon mahkamah menetapkan jumlah jaminan sebelum perbicaraan, Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Abazafree Mohd. Abbas menawarkan jaminan berjumlah RM5,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Harga minyak: Rakyat perlu syukur

Posted:

Harga minyak: Rakyat perlu syukur

Harga minyak: Rakyat perlu syukur

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR, NOR IDAYU BOSRO dan
AHMAD SHAHERMAN SHAMSURI
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia harus berterima kasih kepada kerajaan kerana mengamalkan sistem apungan terkawal bagi menentukan harga minyak petrol RON97, tetapi memberi subsidi bagi petrol RON95 yang digunakan oleh majoriti rakyat.

Pakar ekonomi, Prof. Amir Baharuddin berkata, komitmen kerajaan mengapungkan harga petrol RON97 pada masa sekarang dan mengawal harga RON95 jelas menunjukkan keprihatinan kerajaan terhadap kos sara hidup rakyat.

"Ini membuktikan kerajaan tetap mengutamakan kesejahteraan rakyat, khususnya golongan berpendapatan sederhana dan rendah," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Beliau mengulas mengenai penurunan harga petrol RON97 yang disahkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek kelmarin.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved