Jumaat, 17 Mei 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Jangka hayat kaum lelaki pendek

Posted:

Jangka hayat kaum lelaki pendek

Jangka hayat kaum lelaki pendek

Oleh ROSMIZAN RESDI
berita@kosmo.com.my

Sebahagian daripada wanita yang menjayakan program sambutan Hari Hipertensi Sedunia di Balai Rukun Tetangga Ketereh, Kelantan semalam.


KOTA BHARU - Satu kajian empirikal mendapati purata jangka hayat lelaki di Malaysia lebih pendek daripada wanita dengan perbezaan kini sehingga tujuh tahun.

Dekan Fakulti Perubatan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr. Khalid Yusof berkata, golongan wanita mampu mencapai usia sehingga 79 tahun berbanding lelaki hanya setakat 72 tahun.

Beliau berkata, keadaan tersebut berpunca daripada kegagalan kaum lelaki mengamalkan gaya hidup sihat sehingga mudah terdedah kepada risiko pelbagai jenis penyakit.

"Golongan lelaki lebih terdedah kepada risiko untuk mendapat pelbagai jenis penyakit seperti sakit jantung, strok, buah pinggang, diabetes dan kanser.

"Kurangnya penjagaan kesihatan kerana lebih mementingkan urusan kerja turut mengakibatkan kaum lelaki lebih berisiko diserang penyakit berbanding kaum wanita," katanya ketika ditemui selepas sambutan Hari Hipertensi Sedunia di Balai Rukun Tetangga (KRT) Ketereh di sini semalam.

Purata jangka hayat lelaki di Malaysia pada tahun 2010 adalah 71.9 tahun berbanding wanita 77 tahun.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Gubal akta perhimpunan gerunkan pengganggu gugat

Posted:

Gubal akta perhimpunan gerunkan pengganggu gugat

Gubal akta perhimpunan gerunkan pengganggu gugat

KUALA LUMPUR - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) meminta kerajaan menggubal satu akta baharu bagi menimbulkan kegerunan kepada orang ramai supaya tidak melakukan pelbagai kegiatan perhimpunan haram yang mengganggu-gugat ketenteraman awam dan keselamatan negara.

Menurut mereka, langkah itu perlu memandangkan banyak pihak kini mengambil kesempatan terhadap kelemahan Akta Perhimpunan Aman 2012 untuk memperlekehkan undang-undang dengan sengaja melakukan pelbagai kegiatan yang mengganggu-gugat keselamatan.

Bekas Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani berkata, akta baharu perlu digubal segera sebagai satu cara untuk memastikan kedamaian masyarakat berbilang kaum di negara ini berkekalan.

Menurut beliau, Akta Perhimpunan Aman 2012 dilihat longgar, tidak seperti ISA yang dilaksanakan sejak merdeka yang sangat ketat dan menakutkan orang ramai untuk melakukan sebarang tindakan yang boleh mengganggu-gugat ketenteraman awam dan keselamatan negara.

"Selepas Akta Perhimpunan Aman 2012 diguna pakai, didapati ada pihak berani mencabar undang-undang itu.

"Kita berharap kerajaan tidak tunduk dengan pihak-pihak yang cuba mengganggu-gugat kestabilan negara dengan menjadikan akta sedia ada sebagai senjata untuk melemahkan kerajaan kembali," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Beliau diminta mengulas mengenai kesan langsung pelaksanaan Akta Perhimpunan Aman 2012 yang kini disalahgunakan oleh orang ramai dan parti-parti pembangkang yang tidak puas dengan keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 untuk mengadakan siri perhimpunan haram di beberapa negeri.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Hormati keputusan MCA

Posted:

Hormati keputusan MCA

Hormati keputusan MCA

KUALA LUMPUR - Ketua Biro Publisiti MCA Selangor, Datuk Yap Pian Hon meminta ahli MCA menghormati keputusan parti itu untuk tidak menerima sebarang jawatan dalam Kabinet.

"Pada perhimpunan agung tahunan 2011 dan 2012, anggota parti sebulat suara meluluskan resolusi untuk tidak menerima sebarang jawatan dalam kerajaan sekiranya prestasi MCA pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lebih buruk daripada PRU-12.

"Ahli parti perlu menerima keputusan ini dan tidak memandang ringan mengenainya. Kita perlu akui bahawa pemilih Cina telah meninggalkan MCA," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved