Khamis, 9 Mei 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Sokong kesedaran antibuli

Posted:

Sokong kesedaran antibuli

Sokong kesedaran antibuli

IKUT hati mati, ikut rasa binasa. Perumpamaan yang paling tepat menggambarkan situasi kes buli dalam kalangan pelajar sekolah yang tidak pernah surut sejak dulu lagi.

Seolah-olah satu endemik yang menular tanpa sempadan sejajar dengan kepesatan negara membangun, kes buli tidak terlepas dikaitkan dengan faktor pengaruh filem dan drama.

Terbaharu, kes buli yang membabitkan tiga orang pelajar tingkatan tiga di sebuah sekolah di Seberang Jaya, Pulau Pinang pada 4 Mac lalu difahamkan ada kena-mengena dengan pengaruh filem Juvana yang telah disiarkan pada awal bulan Februari lalu.

Dibantu dengan laman sosial YouTube, tindakan membelasah seorang pelajar lelaki akibat berang kerana ketua tingkatan itu mahu membuat laporan kepada guru setelah mendapati tiga pelajar itu membawa telefon bimbit ke sekolah itu tersebar dengan lebih pantas.

Menerusi rakaman itu, kedengaran dialog salah seorang pelajar terbabit menyebut sebaris ayat yang diungkapkan oleh watak Sharnaaz Ahmad daripada filem Juvana berbunyi; "Nama aku Lan. Panggil aku Lan Todak."

Mengulas mengenai hubungkait filem Juvana dan kes buli di sekolah, ujar salah seorang pelakon filem itu yang terkenal dengan watak Botak, Johan As'ari, dia kecewa.

Katanya, tanggungjawab harus dimainkan oleh semua pihak untuk menyelesaikan perkara tersebut dan tidak seharusnya menuding jari terhadap satu pihak sahaja.

"Apabila perkara ini terjadi dan dikaitkan dengan saya, rasanya tidak adil. Perkara yang berlaku adalah tanggungjawab bersama dan kes buli contohnya, adalah kes minoriti.

"Majoriti pelajar di Malaysia memang bertaraf baik dan seperti yang diketahui ramai juga antara anak muda berjaya ke peringkat yang lebih tinggi. Cuma apabila perkara yang segelintir ini berlaku, kita tidak boleh biarkan.

"Jika kita biarkan, ia ibarat menjadi nila setitik, rosak susu sebelanga," katanya ketika ditemui pada sesi ramah mesra bersama pelakon drama Karlos di Restoran Bora Asmara, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

PENGARAH drama Karlos, Feroz Kadir (dua dari kanan) bersama barisan pelakon (dari kiri), Nur Fisteena, Syazwan Zulkifli, Johan As'ari dan Jay Iswazir.


Ceramah kesedaran

Tambah Johan, sebagai seorang rakyat Malaysia dia ingin membantu untuk menyelesaikan masalah kerana enggan kejadian sama terjadi kepada keluarganya kelak.

"Saya juga ada pergi ke sekolah hanya suka-suka dan tiada bayaran, untuk memberi ceramah kepada anak-anak muda ini tentang banyak perkara dan memberi kesedaran kepada mereka melalui pengalaman hidup saya.

"Tindakan ini saya buat sebelum tersebar video kes buli itu lagi. Saya sedar saya banyak berlakon watak ganas, dan saya ingin memberitahu kepada mereka di luar sana bahawa itu bukan perwatakan sebenar saya.

"Itu hanyalah lakonan semata-mata. Saya hanya berkongsi pengalaman saya sepanjang jadi pelakon dan azam saya dalam hidup.

"Jadi terpulang kepada mereka jika mahu ikut atau tidak kerana saya akui saya bukan seorang penceramah, saya hanya ingin berkongsi pengalaman hidup," jelas Johan yang kini menjadi duta Dewan Pemuda Masjid Malaysia selepas pulang mengerjakan umrah sebulan lalu.

Pesan Johan kepada remaja yang mudah terpengaruh dengan pelbagai anasir tidak sihat di sekeliling mereka: "Jauhi perkara yang mendatangkan mudarat pada masa hadapan.

"Walaupun kita punya kelebihan, jangan membuli mereka yang lemah dan haruslah menjadi antibuli. Kita perlu mengambil dan menerapkan nilai yang positif.

"Jika benar ingin menggunakan kemahiran yang ada, masuk kelas yang bertauliah dan pilih guru yang tepat.

"Tidak dinafikan ilmu pertahanan penting dan perlu digunakan di jalan yang benar," kata Johan yang kini bertekad untuk tidak melakonkan babak-babak intim bersama wanita dalam setiap produksi lakonannya.

Hamil kali kedua

Posted:

Hamil kali kedua

Hamil kali kedua

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


KELUARGA bahagia. Rebecca bersama Nor Azam serta tiga anak hasil perkahwinan terdahulu suaminya ini.


BARU lmelahirkan cahaya mata sulung, Nor Anggun Raverra pada 2 November tahun lalu, pelakon Rebecca Nur Al-Islam kini kembali berbadan dua. Dia dijangka melahirkan anak keduanya itu pada awal bulan Oktober ini.

Perbezaan umur 11 bulan antara kedua-dua anaknya itu bagaimanapun tidak memenatkan pelakon berusia 27 tahun itu sebaliknya dia teruja dan tidak sabar menanti kelahiran anak keduanya itu.

Rebecca berkongsi rasa dengan Kosmo! mengenai kehamilan keduanya itu.

Kosmo!: Tahniah Rebecca kerana mengandung kali kedua. Berapakah usia kandungan anda?

REBECCA: Terima kasih. Kandungan saya sudah masuk 18 minggu (empat bulan lebih).

Bagaimanakah rasanya hamil kali kedua? Ada sebarang alahan?

Sama sahaja seperti ketika mengandung anak sulung dahulu. Cuma di peringkat awal, saya mengalami muntah-muntah tetapi tidak teruk.

Adakah anda mengharapkan untuk mendapat anak lelaki pula selepas memperoleh anak sulung perempuan?

Tidak. Saya tidak kisah anak kedua ini lelaki atau perempuan. Sebabnya, saya sendiri sudah mempunyai anak (dua lelaki dan seorang perempuan) hasil perkahwinan suami saya (Nor Azam Datuk Ismail) sebelum ini.

Berapakah usia anak sulung anda sekarang?

Anggun sudah berusia enam bulan

Sebelum ini, adakah anda jangka bakal mengandung semula dalam masa terdekat?

Ya, saya menjangkakannya kerana saya tidak merancang kehamilan. Saya juga tidak mengambil pil atau memasukkan alat khas ke dalam tubuh untuk merancang kehamilan.

Tidak penatkah anda mengandung lagi sedangkan Anggun baru hendak membesar?

Tidak. Kalau boleh, saya mahu ramai anak sebelum umur mencecah 40 tahun. Selepas itu, baru fikir mahu cari duit banyak-banyak pula.

REBECCA berazam untuk mempunyai ramai anak sebelum usianya mencecah 40 tahun.


Berapa orang anak yang anda mahukan?

Kalau ikutkan suami saya, dia mahu 11 orang anak. Setakat ini, saya sudah ada lima orang anak termasuk tiga orang anak daripada suami sebelum ini. Jadi, cuma tinggal enam orang lagi untuk saya cukupkan permintaan suami. Kalau paling sedikitpun, kami mahu anak seramai tujuh orang.

Tidak takutkah mahu melahirkan sehingga 11 orang anak?

Tidak. Adik-beradik saya sendiri seramai lapan orang.

Tidak risau tubuh anda berubah selepas melahirkan 11 orang anak nanti?

Tidaklah. Alhamdulillah semasa melahirkan anak sulung dahulu, bentuk badan saya kembali kepada asal dalam masa 44 hari sahaja. Ketika pantang saya jaga betul-betul dan ikut apa yang disuruh.

Sudah buat persiapan untuk kelahiran anak kedua anda ini?

Belum lagi. Masih di peringkat awal. Tetapi ada beberapa nama sudah dipilih untuknya. Kalau boleh saya mahu nama anak kedua saya itu lebih kurang sama dengan nama anak pertama.

Adakah anda sudah berhenti berlakon?

Tidak. Saya masih berlakon cuma berehat seketika sepanjang kehamilan ini. Buat masa ini saya 100 peratus suri rumah dan mengurus anak sambil dibantu oleh pembantu rumah.

Media Malaysia dihentam

Posted:

Media Malaysia dihentam

Media Malaysia dihentam


YUNA (dua dari kiri) semasa membuat persembahan pada majlis pelancaran album EP terbaharunya, Sixth Street di Los Angeles, Amerika Syarikat semalam.


TIDAK ke mana seseorang artis itu tanpa sokongan daripada media dan tidak dinafikan bahawa sinergi antara media dan artis umpama aur dengan tebing - saling memerlukan.

Namun apabila timbul ketidakpuasan hati terhadap penulisan media, seseorang artis tidak seharusnya mudah melenting dan menyelar tugasan rakan wartawan yang melakukan kerja mereka.

Biarpun kritikan atau komen pedas itu bukan datang secara terus daripada artis, adakalanya individu yang paling rapat atau bersangkut paut dengan artis tersebut secara tidak langsung mewakili sebahagian imej seseorang artis.

Hal terbaharu berlaku kepada penyanyi terkenal yang melakar nama di Los Angeles, Amerika Syarikat dan baru mengeluarkan sebuah album EP berjudul Sixth Street semalam.

Tidak lain tidak bukan penyanyi yang dimaksudkan adalah Yunalis Zarai atau Yuna!

Hakikat yang terjadi, pada malam semalam sekitar pukul 10.30 malam waktu Malaysia, teman rapat Yuna yang turut terbabit dengan pembikinan muka hadapan album EP penyanyi itu, Julian Schratter melalui akaun Instagramnya, throughjuleslens menyelar tindakan media Malaysia.

Tindakan itu dilakukan atas alasan ulasan yang telah ditulis oleh sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan pada awal minggu ini kurang mengancam dan memberikan respons yang negatif.

Menerusi penggunaan frasa 'overdone and uninventive' atau diterjemahkan sebagai tidak berdaya cipta dan keterlaluan, Julian dengan mudah membuat kesimpulan dengan memberikan konotasi negatif terhadap petugas media Malaysia.

Katanya melalui gambar salinan skrin artikel terbabit yang telah dimuat naik menerusi akaun Instagramnya itu dalam bahasa kasar: "Saya terkesima seketika kemudian saya sedar bahawa saya membenci semua media Malaysia dan saya tidak ambil pusing apa yang mereka ingin katakan."

Siapa Julian?

Tidak salah untuk memberikan komen pedas seandainya hasil kerja itu tidak selari dengan penulisan media tapi sedarlah bahawa tanpa media, Yuna tidak akan terkenal dan popular hingga ke Hollywood.

Malah, adalah tidak adil untuk menghakimi keseluruhan media Malaysia atas satu ulasan yang dirasakan tidak enak didengar. Prejudis dan terlalu cepat menilai tanpa bukti sahih sebenarnya.

Bagaimanapun, gambar tersebut telah dikeluarkan daripada laman sosial Instagram milik Julian.

Julian merupakan jurufoto rasmi Yuna sepanjang berada di Los Angeles dan sebelum ini pernah berkunjung ke Malaysia bersama Yuna pada pertengahan bulan Februari lalu.

Julian dan Yuna juga pernah dikaitkan mempunyai hubungan cinta namun mereka belum pernah mengesahkan akan dakwaan tersebut.

Sepanjang Julian berada di Malaysia ketika itu, dua keping gambar pemuda tersebut mengenakan busana baju Melayu lengkap bertanjak dan bersampin tersebar menerusi akaun Instagram pereka fesyen kegemaran Yuna, Hatta Dolmat.

Dalam pada itu, Julian dan Yuna rancak memuat naik gambar bersama sepanjang berada di Los Angeles dan ketika Yuna meluangkan masa bersama keluarga Julian.

Lancar EP

Sementara itu pada pagi semalam, Kosmo! diberikan kesempatan menerusi syarikat rakaman Universal Music Malaysia untuk menyaksikan sendiri majlis pelancaran album EP Yuna terbaharu Sixth Street secara langsung dari Indie Pop Studio, Los Angeles secara live streaming di laman web Stage It.

EP Sixth Street merupakan album pertama Yuna di bawah syarikat gergasi muzik antarabangsa Verve Records yang dikendalikan oleh komposer tersohor David Foster dan dijual dalam bentuk digital.

Pelancaran EP itu dibuat secara serentak seluruh dunia dan menerusi majlis khas itu, Yuna mempersembahkan lima buah lagu yang dipetik daripada album itu.

Dimulakan dengan lagu I Wanna Go hasil ciptaan gitaris berbakat dari kumpulan Incubus, Mike Einziger. Bunyi yang segar dan muzik yang sedikit rancak menarik pendengar untuk terus kekal menyusuri lagu-lagu seterusnya.

Yuna diiringi tiga orang pemain instrumen seterusnya memperdengarkan empat buah lagu berikutnya iaitu Right Again, Young, Let Love Come Through (duet bersama Kyle) dan Musician.

Secara keseluruhannya, album EP itu mengandungi pengaruh muzik Alanis Morissette dan sesuai dengan vokal unik Yuna. Pastinya ramai yang menantikan album penuh penyanyi tinggi lampai itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved