Khamis, 9 Mei 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Lapan maut kapal kargo rempuh menara

Posted:

Lapan maut kapal kargo rempuh menara

Lapan maut kapal kargo rempuh menara

SEBUAH kren digunakan untuk memindahkan runtuhan menara kawalan di Pelabuhan Genoa.


GENOA - Sebanyak lapan orang dikhuatiri mati selepas sebuah kapal kargo hilang kawalan lalu melanggar menara kawalan di Pelabuhan Genoa di sini semalam.

Pelabuhan Genoa merupakan yang paling sibuk di Itali.

Menara setinggi 50 meter itu runtuh dalam pelanggaran itu yang berlaku pada waktu malam.

Pihak bomba berkata, beberapa orang tercampak ke dalam air, manakala sebahagian lagi terperangkap di dalam sebuah lif yang terjunam ke dalam laut.

Pasukan penyelamat berjaya mengeluarkan seorang lelaki berusia 50 tahun dari bawah runtuhan menara itu 12 jam kemudian.

Mangsa kini dirawat di hospital.

Setakat ini, sebanyak tujuh mayat ditemui di dalam laut oleh pasukan penyelam dengan seorang lagi mangsa dipercayai masih hilang.

Ketika kejadian, kapal kargo Jolly Nero sedang bergerak dengan mematuhi protokol pelayaran ke arah menara kawalan tersebut. Kapal itu sepatutnya membelok ke arah lautan luas untuk menuju ke bandar Naples.

Namun, Jolly Nero yang dibina pada 1976 itu hilang kawalan dan merempuh menara kawalan.

"Tidak banyak yang kami tahu tentang punca kemalangan ini. Ia sungguh di luar jangkaan dan sukar untuk diterangkan," kata Daniele Bo yang merupakan jurucakap pemilik kapal berkenaan, firma Messina & Co.

"Kapal itu membawa beberapa kenderaan industri, sebuah treler dan sejumlah kontena," tambahnya.

Dalam pada itu, pihak berkuasa membuka kertas siasatan kemalangan tersebut dan kapten kapal kini ditahan polis untuk disoal siasat.

Kapal tersebut cuma mengalami kerosakan kecil dalam pelanggaran itu.

Jolly Nero merupakan kapal sepanjang 200 meter dengan lebar 30 meter dan boleh membawa muatan melebihi 40,500 tan. - AFP

Selipar terbuang dikitar semula jadi barang bernilai

Posted:

Selipar terbuang dikitar semula jadi barang bernilai

Selipar terbuang dikitar semula jadi barang bernilai


ANAK patung haiwan yang dihasilkan daripada selipar terpakai di Nairobi, Kenya.


NAIROBI, Kenya - Sebuah syarikat kitar semula di sini mengambil inisiatif mengumpul selipar terpakai di sekitar perairan pantai Timur Afrika bagi menghasilkan pelbagai produk kitar semula yang menarik.

Syarikat itu, Kenya's Ocean Sole turut berperanan membersihkan beberapa kawasan pantai di Timur Afrika dan mengumpul barangan terpakai untuk dikitar semula terutama selipar getah.

Pengasas syarikat tersebut, Julie Church berkata, matlamat pihaknya adalah untuk menghasilkan beberapa produk yang bernilai yang boleh dujual semula.

Para pekerja di syarikat itu akan menghasilkan 100 jenis produk berbeza daripada selipar getah yang dikitar semula.

Produk-produk menarik yang dihasilkan ialah replika buatan tangan seperti zirafah, gajah dan babi hutan.

Pada 2008, syarikat tersebut telah menghantar sebuah replika zirafah setinggi 5.4 meter ke Rom, Itali untuk dipamerkan pada satu acara fesyen.

Para pekerja akan membasuh selipar getah yang dikutip dan membaiki barang lusuh tersebut Selipar yang pelbagai warna itu kemudian digam, diukir dan diproses mengikut bentuk yang dikehendaki dan dibasuh sekali lagi sebelum diproses menjadi pelbagai barangan termasuk permainan kanak-kanak. - AP

Angka kematian bangunan runtuh lepasi 800 orang

Posted:

Angka kematian bangunan runtuh lepasi 800 orang

Angka kematian bangunan runtuh lepasi 800 orang


ANGGOTA penyelamat dan askar menggunakan jentera berat untuk membersihkan lokasi bangunan runtuh di Savar, Bangladesh kelmarin.


DHAKA - Angka kematian akibat bencana industri terburuk di Bangladesh melepasi 800 orang semalam selepas pasukan penyelamat mengeluarkan berpuluh-puluh lagi mayat dari bawah timbunan bangunan sembilan tingkat yang runtuh dekat sini bulan lalu.

"Angka kematian kini mencecah 803 orang dengan 790 mayat ditemui di bawah runtuhan dan 13 mangsa meninggal dunia di hospital," kata pegawai koordinasi bantuan bencana tersebut, Leftenan Mir Rabbi.

Kira-kira 3,000 pekerja sedang bertugas di dalam Plaza Rana sebelum bangunan itu runtuh.

Bangunan tersebut menempatkan lima buah kilang pakaian yang mengeluarkan jenama terkenal Barat seperti Primark dan Mango.

Pegawai penyelia operasi bencana, Jeneral Siddiqul Alam Sikder berkata, sejumlah 2,437 orang terselamat dalam bencana tersebut yang berlaku di bandar Savar.

Menurutnya, bau busuk mayat-mayat yang masih terperangkap di tingkat bawah bangunan tersebut menandakan angka kematian akan terus meningkat.

"Kami menjangka lebih banyak lagi mayat ditemui memandangkan operasi mencari masih belum sampai ke bahagian bawah bangunan," kata pegawai berkenaan.

Tambahnya, usaha mengenal pasti identiti mangsa menjadi sukar kerana mayat-mayat itu mulai reput. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved