Selasa, 28 Mei 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Perancis mahu bukti dikaji

Posted:

Perancis mahu bukti dikaji

Perancis mahu bukti dikaji

GAMBAR fail menunjukkan salah seorang wanita Syria yang dipercayai terkena serangan senjata kimia di kawasan kediaman Sheikh Maqsoud di Aleppo pada 13 April lalu.- AP


BRUSSELS - Perancis berunding dengan sekutu-sekutunya berhubung tindakan yang perlu dilaksanakan selepas wujud lebih banyak bukti yang menunjukkan senjata kimia digunakan dalam konflik di Syria, kata Menteri Luar, Laurent Fabius semalam.

"Terdapat lebih banyak bukti kukuh penggunaan senjata kimia di beberapa kawasan di negara itu (Syria)," kata Fabius kepada wartawan pada pertemuan para menteri luar Kesatuan Eropah (EU).

"Semua bukti perlu dikaji, kami berbincang dengan rakan-rakan kami (EU) tentang tindakan susulan yang perlu dilakukan berhubung perkara tersebut," tambahnya.

Beliau bercakap selepas akhbar Perancis, Le Monde menyatakan, ia mempunyai bukti kukuh tentera yang setia kepada Presiden Syria, Bashar Al-Assad berulang kali menggunakan senjata kimia dalam memerangi pihak penentang di Damsyik.

Perang saudara di Syria bermula sejak Mac 2011 selepas sekumpulan penentang anti-Presiden Bashar Al-Assad bertempur dengan askar-askar Syria.

Pertempuran itu telah meragut lebih 70,000 orang.

Ia berlaku disebabkan kebangkitan rakyat yang berlaku di Mesir, Tunisia dan Libya.

Kumpulan penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan itu mahu menggulingkan Bashar yang dianggap gagal membawa pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan hak asasi manusia. - Agensi

Pendaki Everest wanita Arab Saudi tiba di UAE

Posted:

Pendaki Everest wanita Arab Saudi tiba di UAE

Pendaki Everest wanita Arab Saudi tiba di UAE


GAMBAR menunjukkan Raha di Gunung Everest pada 18 Mei lalu. - AFP


SHARJAH - Seorang wanita dari Arab Saudi, Raha Moharrak yang berjaya mendaki Gunung Everest diberi sambutan setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Shar- jah di Emiriah Arab Bersatu (UAE) dari Nepal kelmarin.

Raha merupakan wanita pertama dari Arab Saudi yang berjaya menawan puncak tertinggi dunia itu pada 19 Mei lalu.

Ketika tiba di lapangan terbang itu, Raha dan tiga rakan pendakinya turut memotong kek dan diberikan kalungan bunga oleh sejumlah orang yang menyambut kepulangan mereka.

Raha mendaki gunung tersebut bersama seorang warga Qatar, Sheikh Mohammed Abdullah Al-Thani; seorang penduduk Palestin, Raed Zidan dan seorang warga Iran, Masoud Mohammed.

"Ia sesuatu yang seolah- olah tidak dapat dipercayai," kata Raha yang berusia 25 tahun.

"Saya berharap, ia akan menyedarkan wanita-wanita di Arab Saudi untuk mencabar diri mereka sendiri," katanya kepada agensi berita AFP.

Ketika bercakap menerusi telefon dari Jeddah, bapanya, Hassan berkata: "Saya bangga dengan dirinya."

Raha sebelum ini berusaha keras untuk meyakinkan keluarganya supaya membenarkannya mendaki gunung setinggi 8,848 meter itu. - Agensi

Ibu kurung anak sejak 11 tahun lalu

Posted:

Ibu kurung anak sejak 11 tahun lalu

Ibu kurung anak sejak 11 tahun lalu


MUXIANG memberikan makanan kepada anak lelakinya yang dikurung di rumahnya di Kampung Lijiachong, Ruichang pada 24 Mei lalu.- AFP


RUICHANG, China - Seorang lelaki yang menghidap sakit mental, Wu Yuanhong dikurung dalam sebuah kurungan sejak 11 tahun lalu di rumah ibunya di Kampung Lijiachong di sini.

Menurut laporan media, Yuanhong dikurung selepas dia didakwa memukul seorang kanak-kanak berusia 13 tahun sehingga mati.

Kaki lelaki berusia 42 tahun itu turut dirantai semasa dia berada di dalam kurungan tersebut.

Ibu Yuanhong, Wang Muxiang membina kurungan itu selepas dia melarikan diri dan berjalan di sekitar kampungnya sehingga menakutkan penduduk tempatan.

Beberapa anggota keluarganya yang lain turut menangis semasa dia dikurung.

Yuanhong pernah melarikan diri tetapi dia berjaya ditangkap semula dan dimasukkan ke dalam sebuah kurungan baharu.

"Anak saya mungkin gila dan memukul seseorang sehingga mati. Namun, dia masih lagi anak saya.

"Membina sebuah kurungan dengan tangan saya sendiri dan mengurungnya merupakan satu keputusan yang pahit untuk ditelan," kata ibunya itu.

Muxiang memberi makan tiga kali sehari kepada anaknya.

Dia juga meletakkan pakaian di dalam kurungan itu.

"Setiap kali saya memberikannya makan, saya akan duduk di tepi kurungan dan menangis.

"Kini, air mata saya telah kering," katanya. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved