Jumaat, 31 Mei 2013

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Tradisi istimewa jamuan teh dan kek diraja

Posted:

Tradisi istimewa jamuan teh dan kek diraja

Tradisi istimewa jamuan teh dan kek diraja

SUASANA di Istana Negara, Jalan Duta, Kuala Lumpur sepanjang minggu ini meriah dengan ketibaan Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang disambut secara rasmi pada hari ini.

Pelbagai acara diatur bagi meraikan hari penuh bersejarah kepada Seri Paduka Baginda dan seluruh rakyat Malaysia. Hari ini, berlangsungnya istiadat penganugerahan darjah kebesaran kepada beberapa penerima terpilih.

Ironinya, Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong disambut secara rasmi pada setiap hari Sabtu pertama bulan Jun tanpa mengambil kira tarikh hari keputeraan sebenar mana-mana Sultan atau Raja-Raja Melayu yang sedang memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong.

Begitupun, pengisian acara kebesaran melibatkan protokol masih dilaksanakan dan mengikut panduan yang sama pada setiap tahun. Majlis persembahan kek dan Jamuan Teh Diraja antara acara tradisi yang masih diteruskan dari tahun ke tahun setiap kali menjelangnya Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong.

Semalam, Kosmo! berpeluang mengikuti raptai penuh bagi Jamuan Teh Diraja yang bakal berlangsung esok (Ahad) pada pukul 3 petang hingga 5 petang. Meskipun majlis tersebut berkonsep santai, namun protokol dan pergerakan acara masih mengikut istiadat dan berjalan secara teratur.

Dewan Santapan Istana Negara baharu itu bakal dipenuhi jemputan dalam kalangan orang kenamaan termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor. Dianggarkan kira-kira 3,000 tetamu bakal menghadiri jamuan tersebut.

Di sebalik kesibukan persiapan Jamuan Teh Diraja itu, barangkali ramai yang tertanya-tanya, siapakah yang bertanggungjawab di sebalik juadah yang dihidangkan kepada para jemputan?

Antara pihak yang terlibat menyediakan juadah bagi Jamuan Teh Diraja itu ialah Hotel Shangri-La, Kuala Lumpur. Selama lebih 20 tahun hotel tersebut terlibat secara langsung dalam penyediaan hidangan jamuan tersebut.

"Selama kami menjayakan Jamuan Teh Diraja ini, konsep yang ditetapkan selalunya ditentukan menerusi kombinasi cadangan pihak hotel dan permintaan daripada pengurusan Istana Negara.


KEK berbentuk kereta api antik hasil kreatif Hotel The Zone Regency, Johor Bahru antara kek kreatif yang disaksikan Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong.


"Menyediakan hidangan sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong sering menjadi kebanggaan kami. Setiap persediaan yang kami lakukan untuk majlis ini dijalankan dengan teliti," ujar Pengarah Komunikasi Kawasan, Hotel Shangri-La, Datuk Rosemarie Wee.

Difahamkan, Shangri-La bakal menyajikan hidangan berupa sate ayam dan daging, pelbagai jenis dim sum, daging wagyu teriyaki, spageti olio makanan laut, creme brulee mini dan kek keju vanila Perancis mini.

Sambil barisan tentera segak berbaris di luar pintu utama Dewan Santapan, raptai Jamuan Teh Diraja kemudiannya diisi dengan dendangan lagu Negaraku yang berkumandang megah di segenap dewan.

Pada hari esok, seperti yang dimaklumkan, para jemputan akan turut dihiburkan dengan persembahan penyanyi senior, Nassier Wahab.

Persembahan 25 kek

Sementara itu, pada 29 Mei lepas, telah berlangsung majlis persembahan kek sempena hari keputeraan rasmi Seri Paduka Baginda. Sebanyak 25 kek mengisi ruang legar Dewan Santapan, Istana Negara yang datangnya daripada hotel dan beberapa syarikat gergasi tanah air.

Pelbagai bentuk dan dekorasi kek disajikan buat tatapan Seri Paduka Baginda yang turut ditemani Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah pada acara tahunan tersebut.

Antara yang mencuri tumpuan ialah kek bertema kampung hasil kerja keras pasukan pastri daripada Hotel Maya, Kuala Lumpur. Kek yang mencecah berat hampir 50 kilogram (kg) itu memakan masa selama dua minggu untuk dihasilkan.

Enam buah rumah kampung kayu dibentuk menggunakan coklat dan diukir halus pada bahagian atapnya bagi menambah sentimen desa pada pemanis mulut itu.

"Pokok-pokok kelapa sawit, air terjun dan lori yang membawa muatan kayu balak juga kami tambah ke dalam hiasan kek ini agar nilai kampung itu lebih dirasai," ujar chef pastri Hotel Maya, Sydney de Alwis kepada Kosmo!.

Sydney menerangkan, pada awal proses penghasilan kek itu, dia bersama lima ahli pasukannya menyediakan tapak kek terlebih dulu. Menjadikan kek mentega sebagai asas perisa, bahagian itu kemudiannya itu disalut bersama gula bagi mengekalkan ketahanan rasa dan teksturnya.

"Menyediakan hiasan-hiasan yang kecil itu paling memakan masa. Kami perlu menghasilkan hiasan ekstra sebagai simpanan sekiranya hiasan asal rosak dan patah sebelum sempat dipersembahkan," tambah Sydney.

Difahamkan, sebanyak 6kg mentega, 6kg tepung, 6kg gula, 15kg fondant dan 120 biji telur ayam digunakan bagi menghasilkan kek yang memakan kos hampir RM3,000 itu.


PASUKAN pastri Hotel Maya (kiri) dan pasukan pastri Hotel Impiana KLCC (kanan) antara 25 hotel dan syarikat yang mengambil bahagian dalam acara persembahan kek sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong tahun ini.


Tuanku tertarik

Idea unik Hotel Impiana KLCC pula memberi kenangan manis bagi pasukan pastri mereka apabila persembahan kek tersebut menerima reaksi positif daripada Tuanku dan Raja Permaisuri Agong.

Tema Memori pilihan hotel tersebut menyaksikan kek mentega itu sarat dengan perhiasan foto-foto Tuanku bersama Raja Permaisuri Agong yang menggamit kenangan indah pasangan diraja itu.

"Tuanku meluangkan masa yang lebih sedikit ketika mengunjungi meja kami. Seri Paduka Baginda tertarik dengan pemilihan lapan keping foto yang kami gunakan dan paling menggembirakan apabila Raja Permaisuri Agong sendiri mengingatkan baginda tentang momen daripada foto-foto tersebut.

"Meskipun kek kami tampak pelik daripada jauh, namun kelainan yang kami tonjolkan itulah menjadikan kek kami unik dan menarik perhatian Tuanku. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa selain golf, Seri Paduka Baginda juga seorang yang suka melancong dan mengambil gambar.

"Jadi tema ini cuba mengetengahkan hobi Seri Paduka Baginda yang kurang diberi perhatian masyarakat," kongsi wakil chef Hotel Impiana, Suhaimi Md. Salleh.

Kek hasil ciptaan pasukan pastri yang terdiri daripada Chef Bustami Osman, Harithah Hassanmudin, Looi Li Ping, Mohd. Fairuz Izdhihar dan Mohd. Fadzil Khalid itu adalah seberat 25kg.

Tambah Suhaimi, tapak asas bagi kek tersebut turut ditukar sehari sebelum persembahan kek dijalankan ekoran penggunaan warna yang kurang menonjolkan.

Protes berendam dalam lumpur

Posted:

Protes berendam dalam lumpur

Protes berendam dalam lumpur


LELAKI ini berharap penderitaan mereka mendapat pembelaan dunia.


PULUHAN penduduk Sidoarjo, Jawa Timur, Indonesia berkumpul di daerah itu hujung Mei lalu sebagai memperingati tahun ketujuh perkampungan mereka dilanda bencana lumpur panas. Mereka memacakkan pelbagai papan tanda serta patung orang-orang sebagai protes di atas penderitaan dan kemusnahan kediaman di situ.

Beberapa orang penduduk yang lebih ekstrem melompat masuk ke dalam kelopak-kelopak lumpur sambil berendam, berbaring dan menangis.

"Ia adalah lambang penderitaan tujuh tahun kami apabila perkampungan kami hilang begitu sahaja dalam sekelip mata," ujar seorang penduduk yang enggan dikenali.

Semuanya bermula kira-kira tujuh tahun lalu apabila sebuah syarikat gas tempatan, PT Lapindo Brantas memulakan projek cari gali gas di Sidoarjo yang terletak di selatan Surabaya.

Fasa pertama projek itu berjalan lancar, bagaimanapun ketika ia memasuki fasa kedua melibatkan pengerudian sejauh 2,834 meter di bawah tanah, berlaku letusan kecil yang mengandungi campuran air, wap dan gas tidak jauh daripada lokasi berkenaan.

Letusan itu berterusan selama beberapa hari disusuli limpahan lumpur panas dipercayai berpunca daripada lingkaran gunung berapi bawah tanah. Ia terus merebak sehingga memusnahkan harta benda dan kediaman penduduk.

Seramai 14 orang terbunuh manakala 30,000 penduduk di beberapa perkampungan terpaksa dipindahkan ke tempat selamat.


SEORANG lelaki mengangkat barang di sebuah perkampungan Sidoarjo yang kini bertukar seperti padang jarak padang tekukur.


Berpuluh-puluh kampung dengan lebih 10,000 kediaman musnah manakala sekolah, kilang dan pejabat turut tidak terkecuali menerima impak limpahan yang berlaku.

Pelbagai usaha dilakukan untuk mengurangkan impak limpahan itu seperti membina tembok, menimbus bebola konkrit ke dalam kawah dan sebagainya.

Namun begitu, kawasan yang berdekatan dengan lokasi limpahan lumpur terpaksa dikosongkan kerana ia tidak lagi selamat.

Penduduk menyalahkan aktiviti cari gali gas yang dilakukan sebelum ini sebagai punca kepada permasalahan itu, namun dinafikan oleh PT Lapindo Brantas.

Lebih-lebih lagi keputusan Mahkamah Agung pada 2 April 2009 yang lalu menyatakan punca limpahan itu disebabkan bencana alam sekali gus membebaskan syarikat itu daripada tanggungjawab membayar ganti rugi kepada penduduk.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Komuniti Kita

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Komuniti Kita


Sunway Carnival Mall, media anjur badminton persahabatan

Posted:

Sunway Carnival Mall, media anjur badminton persahabatan

Sunway Carnival Mall, media anjur badminton persahabatan

PARA petugas media dan kakitangan Sunway Carnival Mall bergambar pada pertandingan badminton persahabatan di Pulau Pinang baru-baru ini.


SEMANGAT. Kira-kira 30 pengamal media dan kakitangan pusat beli-belah, Sunway Carnival Mall beraksi pada Pertandingan Badminton Bersama Media 2013 di Sunway Sports Centre, Sunway Perdana, Seberang Jaya, Pulau Pinang baru-baru ini.

Aktiviti itu diadakan bertujuan mengeratkan hubungan antara kakitangan Sunway Carnival Mall dan pengamal media di Pulau Pinang.

Antara yang mengambil bahagian ialah pasukan daripada Utusan Malaysia, Kosmo! dan Sin Chew Daily.

Juara pertandingan itu menjadi milik beregu daripada Sin Chew Daily manakala naib juara dimenangi beregu Guang Meng Daily.

BAKAL GURU. Seramai 3,988 graduan menerima ijazah pada majlis konvokesyen Institut Pendidikan Guru (IPG) Kementerian Pelajaran kali ke-3 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya baru-baru ini.

Mereka merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Perguruan dari bidang Sains, Pengajian Sosial serta Pendidikan Islam.

Upacara penyampaian ijazah telah disempurnakan oleh Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud dalam ucapannya berkata, kesemua bakal guru itu perlu menyiapkan diri dengan disiplin ilmu perguruan bagi menyahut cabaran dalam menuju ke arah sistem pendidikan bertaraf dunia.

"Cabaran yang akan dihadapi dari semasa ke semasa semakin kompleks terutama dalam usaha untuk mencapai Wawasan Pendidikan Negara pada tahun 2020," katanya.

Yayasan Sime Darby serah RM1.06 juta kepada PPOBM

Posted:

Yayasan Sime Darby serah RM1.06 juta kepada PPOBM

Yayasan Sime Darby serah RM1.06 juta kepada PPOBM


ZAITOON (tengah) menyerahkan sumbangan kepada Sheikh Shahwalludin (dua kanan) dan Jaafar (kanan) di Kuala Lumpur baru-baru ini.


AMAL. Sejumlah RM1.06 juta telah disumbangkan oleh Yayasan Sime Darby kepada Pertubuhan Pembangunan Orang Buta Malaysia (PPOBM) dalam usaha membantu menghasilkan al-Quran dan bahan bacaan lain dalam tulisan Braille.

Sumbangan telah disampaikan oleh Ahli Majlis Tertinggi Yayasan Sime Darby, Datin Paduka Zaitoon Datuk Othman kepada Pengerusi PPOBM, Datuk Sheikh Shahwalludin Sheikh Mohd. Yusof di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Turut hadir Yang Dipertua PPOBM, Jaafar Md. Isa.

Menurut Zaitoon, sumbangan itu akan membantu PPOBM membeli 10 buah mesin percetakan, pelbagai perisian seperti pengimbas optik dengan aplikasi Braille serta perisian terjemahan.

"Sebanyak 10 tajuk bahan bacaan telah dikenal pasti untuk dicetak dalam tulisan Braille dan kesemua buku tersebut akan diedarkan ke cawangan PPOBM di seluruh negara apabila siap kelak," katanya.

Sunway Carnival Mall, media anjur badminton persahabatan

Posted:

Sunway Carnival Mall, media anjur badminton persahabatan

Sunway Carnival Mall, media anjur badminton persahabatan


SEBAHAGIAN daripada graduan IPG bergambar selepas menerima ijazah masing-masing di Putrajaya baru-baru ini.


SEMANGAT. Kira-kira 30 pengamal media dan kakitangan pusat beli-belah, Sunway Carnival Mall beraksi pada Pertandingan Badminton Bersama Media 2013 di Sunway Sports Centre, Sunway Perdana, Seberang Jaya, Pulau Pinang baru-baru ini.

Aktiviti itu diadakan bertujuan mengeratkan hubungan antara kakitangan Sunway Carnival Mall dan pengamal media di Pulau Pinang.

Antara yang mengambil bahagian ialah pasukan daripada Utusan Malaysia, Kosmo! dan Sin Chew Daily.

Juara pertandingan itu menjadi milik beregu daripada Sin Chew Daily manakala naib juara dimenangi beregu Guang Meng Daily.

BAKAL GURU. Seramai 3,988 graduan menerima ijazah pada majlis konvokesyen Institut Pendidikan Guru (IPG) Kementerian Pelajaran kali ke-3 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya baru-baru ini.

Mereka merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Perguruan dari bidang Sains, Pengajian Sosial serta Pendidikan Islam.

Upacara penyampaian ijazah telah disempurnakan oleh Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud dalam ucapannya berkata, kesemua bakal guru itu perlu menyiapkan diri dengan disiplin ilmu perguruan bagi menyahut cabaran dalam menuju ke arah sistem pendidikan bertaraf dunia.

"Cabaran yang akan dihadapi dari semasa ke semasa semakin kompleks terutama dalam usaha untuk mencapai Wawasan Pendidikan Negara pada tahun 2020," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Pemotoran

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Model ketujuh MINI

Posted:

Model ketujuh MINI

Model ketujuh MINI

Oleh SHAWKATH AZDE

AWAL tahun 1994 menyaksikan pengeluar kenderaan premium Jerman iaitu BMW AG menyempurnakan pengambilalihan Rover Group di Britain.

Langkah itu diambil sebagai salah satu usaha mengembangkan rangkaian produk sedia ada.

Rover Group pada ketika itu memiliki beberapa jenama yang popular seperti Land Rover, Rover, MG, Triumph dan MINI. Rancangan asal adalah untuk mengabungkan Rover Group ke dalam BMW AG.

Namun, pelan itu gagal dizahirkan. BMW AG bertindak melupuskan jenama kenderaan di bawah Rover Group pada tahun 2000. Hanya jenama MINI sahaja dikekalkan di bawah BMW AG hingga hari ini.

Tahun 2001 menyaksikan pengenalan semula kenderaan MINI ke pasaran global. Kali ini, ia bukan lagi sebuah kereta kompak seperti era 1960-an. Tetapi telah diposisikan sebagai produk premium dalam segmen kompak.

Di bawah naungan BMW AG, sebanyak enam model MINI generasi baharu telah dihasilkan. Model itu ialah Hatchback, Clubman, Convertible, Countryman, Coupe dan Roadster.

Sewaktu pameran Detroit Auto Show 2011, MINI mengetengahkan sebuah model konsep iaitu MINI Paceman yang menimbulkan persoalan sama ada ia bakal sampai di saluran pengeluaran atau sebaliknya.

Segmen SAC

Naib Presiden Kanan Koordinasi Perniagaan dan Pengurusan Jenama MINI, Dr. Kay Segler pada pertengahan tahun lalu mengesahkan Paceman ialah model ketujuh MINI.

Baru-baru ini, BMW Group Malaysia telah memperkenalkan MINI Paceman ke pasaran tempatan. Buat masa ini, hanya satu varian sahaja ditawarkan iaitu MINI Cooper S Paceman.

Paceman dikategorikan dalam segmen Sport Activity Coupe (SAC) dan lahir daripada platform MINI Countryman.

Untuk makluman, Countryman ialah sebuah crossover kompak dalam kategori kenderaan utiliti sukan (SUV) dan dilancarkan di negara ini pada Mac 2011.

Perbezaan fizikal ketara antara MINI Paceman dan Countryman adalah jumlah pintu dan kerusi bahagian belakang.

Paceman didatangkan dengan dua pintu dan empat tempat duduk. Sementara Countryman pula memiliki empat pintu dengan kapasiti lima tempat duduk.

Wajah hadapan Paceman adalah sama seperti model Countryman. Bumbung jentera coupe itu ada iras-iras model Range Rover Evoque. Setakat ini, Paceman belum ada pesaing secara langsung.


Ruang kargo seluas 330 liter boleh ditingkatkan kepada 1,080 liter dengan menurunkan kerusi belakang.


Paceman membawa beberapa inovasi terbaharu ke dalam rangkaian kenderaan MINI. Pembaharuan paling ketara adalah adaptasi set lampu belakang yang diletak secara melintang.

Sebelum ini, semua model MINI generasi baharu dilengkapi set lampu yang memanjang ke bawah.

MINI Cooper S Paceman juga tampil sebagai produk MINI pertama di negara ini yang mempunyai plat nama di bahagian belakang.

Tindakan itu disifatkan tepat pada masanya memandangkan rangkaian produk dan pasaran MINI sudah berkembang ke dalam beberapa segmen baharu.

Pertumbuhan positif

Malah permintaan untuk kereta itu di Malaysia juga menunjukkan trend peningkatan. Buktinya, tempoh empat bulan tahun ini merekodkan pertumbuhan serahan kenderaan sebanyak 14 peratus.

"Pada tahun ini, sebanyak 121 buah MINI telah diserahkan berbanding 106 buah MINI pada tempoh yang sama tahun lepas," kata Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group Malaysia, Dr. Gerhard Pils.

MINI Cooper S Paceman dipasang enjin petrol empat silinder dan suspensi sport untuk mengekalkan warisan pemanduan go-kart dan berprestasi.

Satu butang sport didatangkan bersama model itu untuk meningkatkan keseronokan pemanduan di bandar.

Apabila butang itu ditekan, ia akan mengaktifkan program sport yang ditala khas dan mengubah respons enjin termasuk menambah kuasa ketika gear ditukar.

Bahagian kabin memaparkan susun atur kemas dengan mengekalkan ciri-ciri tipikal seperti panel instrumen meter dan meter laju bulat pada bahagian tengah papan pemuka.

Pembaharuan hanya melibatkan pemasangan butang kawalan tingkap pada bahagian panel pintu dan rekaan baharu corong pendingin hawa.

Susun atur kerusi belakang mengadun konsep ruang istirehat dengan ruang bahu dan kepala yang luas serta boleh diselaras.


METER laju berbentuk bulat ditempatkan di bahagian tengah papan pemuka yang memaparkan pelbagai maklumat semasa kepada pemandu.


Berhubung ruang kargo pula, kapasiti sedia ada adalah 330 liter. Ia boleh ditingkatkan kepada 1,080 liter dengan menurunkan kerusi belakang.

MINI Cooper S Paceman ialah produk pertama dalam rangkaian MINI yang didatangkan bersama ciri penuh MINI Connected termasuklah Mission Control.

Mission Control berfungsi memaparkan pelbagai maklumat berhubung perkembangan semasa sistem operasi kereta kepada pemandu. Tambahan lain ialah sistem radio MINI Visual Boost dan skrin paparan LCD 6.5 inci.

Didatangkan dalam lima pilihan warna termasuk dua warna baharu iaitu biru dan tembaga, model itu ditawarkan pada harga RM288,888 seunit.

Harga itu adalah atas jalan tidak termasuk insurans dan meliputi pakej servis MINI Tender Loving Care.

Sewaktu majlis pelancaran model itu, Pils mengumumkan bahawa pihaknya bakal melaksanakan rancangan pemasangan tempatan (CKD) MINI di kilang pengeluaran di Kulim, Kedah.

Pengeluaran MINI CKD itu dijadualkan bermula pada akhir tahun ini. Ia hanya untuk pasaran Malaysia dan masih belum ada rancangan untuk dieksport ke negara jiran.

Sumber memberitahu model CKD pertama ialah MINI Countryman. Sama-sama kita nantikan perkembangan selanjutnya.

Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013

Posted:

Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013

Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013


SERAMAI 250 peserta bersiap sedia untuk memulakan kunjungan amal ke Kampung Charok,di Sik Kedah.


SERAMAI 250 pemilik motosikal Yamaha FZ150i dari seluruh negara menjayakan aktiviti Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013 ke Baling, Kedah baru-baru ini.

Program perhimpunan peringkat kebangsaan itu dianjurkan oleh kelab Fzian Utara dengan tajaan dan kerjasama Hong Leong Yamaha Motor Sdn. Bhd. (HLYM).

Acara itu bukan sekadar satu lagi kembara motosikal. Tetapi ia turut membabitkan program amal, selain dapat merapatkan hubungan silaturahim dan meningkatkan skil tunggangan para pesertanya.

Pengurus Projek Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013, Shuib Sidek berkata, Baling dipilih sebagai destinasi kunjungan bagi menjadikan acara kali ini lebih santai dan boleh memberi khidmat kepada masyarakat luar bandar.

Acara itu disertai oleh empat orang wakil kelab Yamaha dari Medan, Indonesia. Jadi, mereka boleh bertukar-tukar pendapat dan mengeratkan hubungan menerusi aktiviti bermotosikal.

Bengkel tunggangan Yamaha Safety Riding Science (YSRS) juga telah dijalankan oleh HLYM.

Selain menonton video, peserta diajar dengan teori tunggangan yang betul. Misalnya cara membrek, mengenali kawasan titik buta di sekeliling kenderaan empat roda, kepentingan topi keledar berkualiti dan banyak lagi.

Para peserta kemudian melakukan ujian litar YSRS yang melibatkan aktiviti meniti atas titi bengkang-bengkok, slalom dan membrek. Acara itu dikendalikan oleh Penyelia Servis dan YSRS HLYM, Jalaludin Kadri.

Pada hari kedua, peserta konvoi membuat kunjungan amal ke Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Umu Sabariah (Perkaya Musaba) di Kampung Charok Sik, Baling.

Satu majlis penyerahan sumbangan oleh HLYM berbentuk barangan seperti katil, tilam dan bantal disempurnakan. Sumbangan disampaikan oleh Pengurus Perancangan Produk HLYM, Steven Chin kepada Pengurus Perkaya Musaba, Sukri Abd. Shukor.

Perkaya Musaba didiami oleh 35 orang kanak-kanak yang berusia di antara lapan hingga 17 tahun. Mereka ialah ialah anak yatim dan kanak-kanak lembam. Rata-rata penghuni berasal dari Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Perak.

Sempena ketibaan bulan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, penghuni Perkaya Musaba memerlukan sumbangan untuk perbelanjaan berbuka puasa dan membeli baju raya.

Bagi mereka yang ingin menderma, anda boleh berbuat demikian menerusi akaun bank CIMB 02050000453104 (atas nama Perkaya Musaba) atau akaun Maybank 552107608991 (Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Umu Sabariah).

Sumbangan barangan atau urusan lain boleh dibuat secara langsung dengan menghubungi Sukri di talian 019-4745 388.

Bengkel ideal untuk pemilik kereta Korea

Posted:

Bengkel ideal untuk pemilik kereta Korea

Bengkel ideal untuk pemilik kereta Korea


JANGAN lepaskan peluang untuk menikmati pelbagai promosi menarik sempena acara perlumbaan F1.


BAGI para pemilik kenderaan jenama Korea, anda kini mempunyai pilihan lebih luas untuk menyelenggara atau membaik pulih kenderaan, selain mengunjungi pusat servis pengeluar asal.

Alternatif terbaharu itu ditawarkan oleh Korean Car Mates menerusi dua buah cawangannya yang terletak di Glenmarie, Shah Alam, Selangor dan di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.

Korean Car Mates Glenmarie yang terletak di Hicom Glenmarie Industrial Park menawarkan perkhidmatannya kepada para pemilik kenderaan Korea dari kawasan Petaling Jaya, Subang, Shah Alam dan Klang. Ia adalah pelengkap kepada cawangan sedia ada di Jalan Ipoh.

Bengkel Korean Car Mates memiliki reputasi sebagai antara terbaik di Kuala Lumpur. Ia turut menyediakan penasihat servis yang berpengalaman di Glenmarie. Caj anggaran untuk perkhidmatan turut dipaparkan di premis itu. Harganya agak berpatutan.

Sewaktu mengunjungi Korean Car Mates Glenmarie, anda akan disambut oleh penasihat servis untuk mendapatkan khidmat nasihat. Turut disediakan untuk keselesaan anda ialah ruang istirehat, kemudahan Astro dan WiFi serta minuman ringan atau kopi percuma.

Anda juga akan diberikan satu buku rekod servis kenderaan Korean Car Mates secara percuma. Segala baik pulih dan servis akan direkod dalam buku tersebut.

Sempena ketibaan musim perlumbaan Formula 1, Korean Car Mates menawarkan beberapa promosi istimewa. Misalnya, setiap perbelanjaan RM1,000 dalam satu resit, anda layak membeli sebotol minyak enjin sintetik penuh 5W/30 jenama Korea pada harga RM1.

Pakej lain yang disediakan termasuklah pemeriksaan 19 poin dengan minyak sintetik dan penapis minyak bermula pada harga RM169.

Tidak lupa juga pakej tali sawat pemasaan (timing belt) serendah RM299 berserta jaminan jarak perbatuan 60,000 kilometer. Harga bergantung kepada jenis model kenderaan.

Jika mahu menikmati pakej keahlian Korean Car Mates, anda perlu membayar RM199 (pakej emas) atau RM499 (pakej platinum). Keahlian itu membolehkan anda mendapat diskaun untuk alat ganti dan servis bagi tempoh setahun.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Pelakon gagal batalkan saman bapa

Posted:

Pelakon gagal batalkan saman bapa

Pelakon gagal batalkan saman bapa

Oleh WAZIHA WAHID
Waziha@kosmo.com.my

WAN NOR AZLIN


KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini semalam menolak permohonan pelakon drama, Wan Nor Azlin untuk membatalkan saman bapanya, Wan Mohd. Husain Wan Ibrahim yang memohon perintah supaya mengosongkan rumah harta sepencarian bersama arwah ibunya di Sri Keramat di sini.

Hakim Rosilah Yop menolak permohonan Wan Nor Azlin dengan kos sebanyak RM2,000 dalam kamar beliau di sini semalam.

Peguam Nuraini Atiqah Abdul Aziz yang mewakili Wan Nor Azlin, 45, dan Razila Rashid bagi pihak Wan Mohd. Husain, 76, hadir mendengar keputusan itu.

Sementara itu Nuraini ketika ditemui berkata, mahkamah membuat keputusannya selepas memutuskan bahawa Mahkamah Sivil mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes saman itu.

Dalam permohonannya untuk membatalkan saman difailkan Wan Mohd. Husain pada 20 Mac lalu, Wan Nor Azlin berkata, mahkamah tiada bidang kuasa ke atasnya kerana terdapat perintah injunksi ex-parte (sebelah pihak) daripada Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam berhubung tuntutan bapanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Mohamad Khir fail notis rayuan di Mahkamah Persekutuan

Posted:

Mohamad Khir fail notis rayuan di Mahkamah Persekutuan

Mohamad Khir fail notis rayuan di Mahkamah Persekutuan

PUTRAJAYA - Bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo memfailkan notis rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan dan hukuman penjara setahun atas kesalahan mendapatkan untuk beliau dan isteri dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai jutaan ringgit semalam.

Notis tersebut difailkan menerusi peguam M.M. Athimulan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Persekutuan di sini.

Semalam, panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin yang bersidang bersama Datuk Azahar Mohamed dan Datuk Aziah Ali menolak rayuan Mohamad Khir kerana melakukan kesalahan itu pada 2007.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Operasi mencari dihenti sementara

Posted:

Operasi mencari dihenti sementara

Operasi mencari dihenti sementara

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my


KERJA-KERJA mengapungkan bot yang karam menggunakan tongkang gagal di Sungai Rajang, Belaga semalam.


BELAGA – Operasi mencari dan menyelamat hari keempat mangsa tragedi bot ekspres karam di Giam Bungan, Sungai Rajang dekat sini dihentikan sementara waktu berikutan beberapa masalah teknikal.

Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Bakar Sebau berkata, pihaknya terpaksa mendapatkan kren selepas usaha untuk menarik dan mengapungkan bot yang karam ditamatkan selepas tiga kali percubaan dibuat menggunakan tongkang berkuasa tinggi masih gagal.

"Namun usaha untuk mendapatkan kren bagi membantu operasi itu akan mengambil masa kerana cuti sambutan Hari Gawai yang bermula esok (hari ini).

"Kita tangguhkan operasi itu ke satu tempoh yang akan diberitahu semula kerana masih gagal untuk mengapungkan bot berkenaan sehingga ke paras yang sesuai iaitu hingga ternampak pintu bot sebelum operasi diteruskan," katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Menurutnya, lebih malang apabila salah satu enjin tongkang juga mengalami masalah terlebih panas selepas satu lagi enjin tongkang tersebut mengalami rosak

"Antara faktor lain yang mengganggu operasi adalah disebabkan arus sungai deras serta masalah 'zero visibility' yang dihadapi pasukan penyelam," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Varia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Populariti batik Indera Kayangan

Posted:

Populariti batik Indera Kayangan

Populariti batik Indera Kayangan

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

FAUZI menunjukkan salah satu contoh tempahan baju batik oleh jabatan dan agensi kerajaan.


SENI batik amat sinonim dan terkenal di kawasan Pantai Timur. Kebanyakan jenama batik yang popular di Malaysia juga, biasanya diusahakan oleh anak jati Kelantan dan Terengganu.

Begitu juga, bagi pengusaha batik jenama Sensasi Batik Asfa, Fauzi Mamat yang berasal dari Kelantan namun lebih selesa menjalankan perniagaan tersebut di Perlis.

Ujar Fauzi, 46, alasannya amat mudah iaitu kurangnya persaingan di negeri paling hujung di utara tanah air itu selain isterinya, Yasmoon Hamad Musa, 44, berasal dari sana.

"Saya memulakan perniagaan menghasilkan batik pada tahun 2005 dengan modal sebanyak RM5,000. Itu pun selepas mempunyai pengalaman selama lebih 13 tahun bekerja bersama pengusaha batik di Kelantan.

"Sebelum itu pada tahun 1990 hingga 1991, saya menimba ilmu dalam bidang kraf tangan di Institut Kraf Negara (IKN) cawangan Kelantan. Di sana juga, saya mula mengenali isteri yang kemudian dinikahi pada tahun 1992," ujar Fauzi ketika ditemui Kosmo! dalam program Media Turun Padang ke Perlis dan Kedah anjuran Kraftangan Malaysia baru-baru ini.

Menampilkan rekaan beridentiti kayangan sempena mengambil nama Perlis Indera Kayangan, Sensasi Batik Asfa kini semakin dikenali ramai.

Menurut anak kelahiran Pasir Puteh itu, jenama batik mereka mengambil masa dua hingga tiga tahun sebelum dikenali ramai. Walaupun pada awalnya, sukar untuk meraih kepercayaan pelanggan terhadap produk mereka, tetapi usaha yang gigih akhirnya membuahkan hasil.

"Kini, pelanggan yang datang untuk membuat tempahan semakin ramai terutama daripada jabatan dan agensi kerajaan, pihak sekolah serta politeknik.

"Alhamdulillah, walaupun terdapat juga persaingan dengan produk batik cetak dari Thailand dan Indonesia yang lebih murah harganya, namun rezeki kami sentiasa ada.


TUGAS mencanting kain memerlukan ketelitian dan kesabaran yang tinggi.


"Tambahan pula, bantuan yang diberikan oleh pihak Kraftangan Malaysia seperti menyediakan bengkel, secara tidak langsung membantu melancarkan operasi kami," jelas Fauzi yang kini mempunyai lima orang pekerja.

Sementara itu, Yasmoon memberitahu, antara keistimewaan Sensasi Batik Asfa ialah pelanggan boleh memberi cadangan dan idea berkaitan rekaan atau corak batik yang diinginkan.

"Biasanya, jika rekaan bersifat eksklusif, kami boleh menyiapkan dua helai setiap hari manakala rekaan ringkas seperti baju batik sekolah pula sekitar sembilan hingga 10 helai.

"Kebanyakan rekaan kami berunsur flora dan fauna selain motif padi dan variasi dedaunan. Setiap tahun, pereka kraf tangan juga ada menyediakan tema untuk pengusaha batik. Contohnya tahun ini temanya kubisme manakala tahun 2012 seni pop," kata Yasmoon sambil menunjukkan satu rekaan yang berjaya disiapkan dalam tempoh kurang lima minit.

Sebagai pasangan suami isteri, Fauzi dan Yasmoon bertuah kerana boleh bertukar-tukar pendapat memandangkan mereka berada dalam satu bidang yang sama.

"Boleh dikatakan, kami saling melengkapi antara satu sama lain. Masing-masing boleh memberi idea dan kritikan membina," ungkapnya sambil tersenyum.

Antara produk batik yang dihasilkan ialah blouse, kemeja, lukisan dan kain pasang. Harganya bermula daripada RM250 mengikut rekaan dan corak batik itu sendiri. Harga lukisan pula bermula daripada RM20 sehingga RM500.

Fabrik yang digunakan ialah satin, sutera creep, jacquard dan polyester. Setiap bulan, Fauzi akan menempah kain putih sebanyak dua kali. Setiap pembelian untuk 10 gulung kain putih menelan belanja antara RM5,000 hingga RM6,000.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Pesona

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Debu hama punca masalah respiratori

Posted:

Debu hama punca masalah respiratori

Debu hama punca masalah respiratori

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my

BAGI seorang suri rumah yang juga ibu kepada dua orang anak lelaki, Puspavali Mahalinggam, 33, dari Taman Andalas, Klang, Selangor, kebersihan adalah keutamaan dalam hidupnya. Oleh kerana itu, dia mempunyai aturan jadual yang ketat berkaitan dengan kebersihan.

Ujar wanita itu, dia terpaksa berbuat demikian kerana mengakui rumahnya sama seperti semua rumah di negara khatulistiwa yang tidak terkecuali daripada masalah habuk, debu dan bau hapak.

Masalah tersebut boleh membawa kepada gangguan kesihatan secara serius jika tidak ditangani dengan betul.

"Saya sangat peka terhadap kebersihan keluarga seperti mana-mana ibu-ibu lain," katanya.

Tambah Puspavali, dia dengan bantuan amah, akan menukar cadar katil setiap minggu, manakala selimut dan sarung bantal pula akan dicuci setiap dua hari sekali.

Ini katanya, bagi memastikan anak-anaknya, Kubendran Anbumani, 7, dan Danendran Anbumani, 5, berada dalam persekitaran yang bersih.

"Saya tidak boleh bertoleransi dengan habuk, debu dan apa jua kekotoran. Saya juga akan mengemop rumah setiap hari, mencuci langsir setiap dua minggu sekali, mengelap kipas dan menjaga kebersihan hampir setiap masa," katanya lagi.

Ditanya tentang cara dia membersihkan cadar, selimut dan sarung bantal secara lanjut, Puspavali menjawab, dia tidak mengambil mudah dengan hanya membasuh di dalam mesin basuh.

"Lazimnya, saya akan merendam kain-kain itu dalam air Dettol bercampur pencuci kain semalaman. Keesokan, baru saya akan basuh tangan," katanya.

Menurut Pakar Telinga, Hidung dan Tekak Hospital Sungai Buloh, Dr. Loo Chun Pin, negara seperti Malaysia yang mempunyai ukuran kadar kekeringan dan kepanasan yang tinggi menyebabkan habuk mudah terkumpul, manakala debu hama mudah membiak.

Chun Pin juga menerangkan, debu hama terdiri daripada najis dan bangkai hama yang biasanya dijumpai dalam debu rumah.

Enzim dan protein yang terdapat dalam debu hama adalah antigen kuat yang mencetuskan sehingga 80 peratus alahan di dalam rumah.

Ini menjadikan debu hama alergen paling utama dalam kediaman di Malaysia sehinggakan 85 peratus penghidap penyakit lelah, demam alergi pernafasan dan rinitis adalah disebabkan debu hama terutamanya kanak-kanak.

Oleh yang demikian, ujar beliau, keluarga di Malaysia perlu menjaga kebersihan, mengelakkan daripada habuk dan debu hama yang boleh mengakibatkan gangguan kesihatan respiratori.


DEBU hama membiak dengan pantas dan boleh hidup selama satu hingga dua bulan.


Memberi statistik tentang pembiakan debu hama, Chun Pin memberitahu, seekor debu hama dewasa mempunyai jangka masa hidup selama satu hingga dua bulan dan sebanyak 500 debu hama per gram direkod sebagai pemboleh bawa penyakit lelah.

"Di Malaysia pula, bilangan debu hama yang paling banyak direkod adalah sebanyak 15,000 debu hama per gram. Malah, kajian di Malaysia juga mendedahkan terdapat sekitar 10,000 debu hama di atas sarung bantal secara purata. Ini satu keadaan yang membimbangkan dan perlu diberi perhatian," katanya.

Berikutan dengan keadaan itu, doktor tersebut juga menasihati agar semua orang memastikan kebersihan cadar, sarung dan langsir diutamakan dengan mencucinya sekurang-kurangnya seminggu atau dua minggu sekali.

Malah, beliau turut menegaskan perkara yang sama terhadap permainan anak-anak, bantal, tuala dan lain-lain.

"Mungkin penggunaan pendingin hawa membantu dari segi mengurangkan debu hama.

Ini kerana hama kurang membiak di persekitaran sejuk tetapi ternyata ia agak mahal dan bukan semua orang yang mampu memilikinya.

Oleh yang demikian, penjagaan kebersihan adalah penyelesaian yang paling baik," ujar Chun Pin.

Dalam satu kajian yang pernah dijalankan oleh para penyelidik dari Universiti Malaya pada tahun 2010 ke atas 136 responden di sebuah kompleks beli-belah di Kuala Lumpur mendapati 79 peratus responden mencatatkan episod alergi rinitis, tetapi hanya 28 peratus daripada mereka mendapatkan rawatan.

Rinitis merupakan satu keadaan di mana seseorang berasa sesak nafas atau hidung berhingus, gatal-gatal dan bersin menyebabkan ketidakselesaan selain hidung tersumbat.

Keputusan saringan itu juga menunjukkan bahawa pencetus utamanya adalah debu selain cuaca dan makanan.

Kualiti kehidupan pesakit yang terbabit juga terjejas teruk. Hampir 53 peratus daripada mereka mengalami gangguan tidur, 41 peratus pula terjejas produktiviti dan 31 peratus mendapati gaya hidup sosial mereka terganggu.

Hari istimewa ibu dan keluarga

Posted:

Hari istimewa ibu dan keluarga

Hari istimewa ibu dan keluarga

Oleh: NIZHA PERIASWAMY


AKTIVITI yang membabitkan ibu bapa dan anak-anak merupakan salah satu cara mengeratkan hubungan kekeluargaan.


WALAUPUN seorang anak sepatutnya mencintai dan menyayangi ibu setiap hari, namun menetapkan satu hari tertentu untuk meraikannya pasti ia lebih istimewa.

Sambutan itu bertujuan meraikan para ibu yang membesarkan anak kita bagai menatang minyak yang penuh.

Seorang ibu, Nur Mariani Hashim, 32, dari Shah Alam, Selangor, melapangkan masa dengan anak-anak dan melakukan aktiviti bersama merupakan satu hadiah yang paling istimewa.

Dia yang mempunyai dua orang anak iaitu Nur Umaisarah Nasir, 3, dan Nur Umairah Nasir, 4, itu memberitahu, dia gemar melakukan pelbagai aktiviti bersama anak-anak dan suami sebagai salah satu cara mengeratkan hubungan kekeluargaan.

"Menyambut Hari Ibu bukan sekadar memotong kek atau makan di luar. Saya akan memastikan ikatan kekeluargaan terus dijaga sepanjang masa," ujar Nur Mariani yang gemar melukis, mewarna dan membaca buku bersama anak-anaknya.

Nur Mariani ditemui di Pusat Beli-belah 1 Utama di Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor dalam satu acara yang dianjurkan oleh SCA Hygiene Marketing Malaysia Sdn. Bhd. (Drypers Malaysia).

Acara itu yang menekankan kepentingan ibu bapa dan anak-anak meluangkan masa bersama melalui kempen Loving Your Baby's Moment.


NATHANPHON kelihatan mengikut arahan yang diberikan oleh kios interaktif.


Meluangkan masa bersama

Di satu kawasan, sebuah keluarga kelihatan sibuk mewarna kolaj menggunakan warna air. Mereka terdiri daripada Ashaz Azwar, 6, adiknya, Ariana Azwar, 3, ibunya, Siti Hidayah Zainuddin, 33, dan bapanya, Azrul Azwar W. Azizan, 35.

Sibuk dan teruja dengan sesi mewarna, Siti Hidayah memberitahu, kanak-kanak zaman sekarang lebih peka dengan sambutan Hari Ibu kerana mereka sudahpun didedahkan di tadika masing-masing.

Hidayah memberitahu, suaminya telah mengambil inisiatif untuk meluangkan masa bersama di pusat beli-belah itu selain makan malam menjelang sambutan Hari Ibu.

"Anak lelaki saya juga mendendangkan lagu You Raise Me Up sepertimana yang dipelajari di tadikanya. Kami juga selalu meluangkan masa bersama ketika melakukan aktiviti seni, menonton filem dan bermain," katanya.

Dalam pada itu, Pengurus Pemasaran Kanan Drypers Malaysia, Evelyn Chan berharap ibu bapa dapat menimba pengalaman manis dengan menggunakan produk Drypers yang bukan sahaja mengenai kain lampin tetapi produk bayi seperti bedak, losen dan mandian.

Menurutnya, Drypers Malaysia sentiasa berusaha bagi menggalakkan ibu bapa melakukan aktiviti bersama anak-anak.

"Kami telah menyediakan kios interaktif iaitu Drypers Moments Maker selama dua hari iaitu pada 11 dan 12 Mei lalu di tingkat bawah sayap baharu Pusat Beli-belah 1 Utama. Kiosk interaktif ini menyediakan pelbagai peraduan dan permainan yang menyeronokkan untuk ibu bapa dan anak-anak selain berpeluang memenangi hadiah-hadiah menarik.

"Kios interaktif ini juga menampilkan teknologi dan aplikasi deria yang termaju. Ia juga mempunyai pelbagai program dan kesan visual lisan yang membolehkan pengendali berinteraksi secara proaktif dengan pengguna. Lebih menarik, kios interaktif ini dapat membalas jawapan, soalan serta respons persekitarannya," katanya.


SETIAP ibu mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka.


Evelyn berkata, reka bentuk kios yang menarik dan mesra kanak-kanak membuatkan ramai ibu bapa berminat untuk turut serta.

Nathaphon Chian, 7, dari Desapark City, Kepong berjaya membawa pulang hadiah berupa alat tulis selepas berinteraksi dan menjawab soalan seperti yang diarahkan oleh mesin kios tersebut.

Pasangan adik-beradik, Kusymairfan Kusymairsham, 12, dan Kusymanoraiwarfa Kusymairsham, 4, turut membawa pulang hadiah.

Pelancaran kios interaktif tersebut adalah sempena Hari Ibu dan Hari Keluarga Antarabangsa anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang diraikan pada 15 Mei setiap tahun.

Tema tahun 2013 iaitu 'Meningkatkan Integrasi Sosial dan Penyatuan Antara Generasi', memberi tumpuan kepada imej tradisional keluarga, saling menyatakan kasih sayang melalui pelbagai cara.

"Kami turut meraikan Hari Keluarga Antarabangsa kerana mengukuhkan pertalian keluarga merupakan tanggungjawab semua pihak," ujar Evelyn.

Kios interaktif tersebut juga turut ditempatkan di beberapa lokasi terpilih seluruh Malaysia iaitu Kuala lumpur, Pulau Pinang, Johor Bahru dan Kuala Terengganu.

Tip sihat makan di luar

Posted:

Tip sihat makan di luar

Tip sihat makan di luar


ULAM-ULAMAN antara makanan yang paling baik untuk kesihatan.


PENGAMBILAN makanan sihat sangat penting dalam kalangan masyarakat yang mementingkan gaya hidup sihat.

Sungguhpun begitu, ia hanya dapat direalisasi apabila anda menyediakan makanan sendiri di rumah. Ini kerana apabila menjamu selera di luar sama ada di restoran atau gerai, makanan yang disediakan tidak mengikut 'definisi' sihat yang anda inginkan.

Berikut disediakan beberapa tip untuk anda apabila makan di luar:

- Apabila memesan minuman, pilih air kosong, minuman tanpa lemak atau susu rendah lemak, teh tanpa gula atau minuman lain tanpa gula.

- Minta roti gandum untuk sandwic.

- Apabila berada di restoran, mulakan dengan sepinggan salad sayuran. Ini dapat membantu anda mengawal rasa lapar dan kenyang lebih awal.

- Minta sos salad dihidangkan berasingan di bahagian tepi pinggan dan ambil kuantiti yang perlu sahaja.

- Pilih hidangan utama yang mempunyai gabungan sayuran seperti kebab atau pasta dengan sos tomato.

- Pesan makanan yang dikukus, dipanggang atau direbus, bukannya digoreng atau ditumis.

- Pilih hidangan kecil atau sederhana sama ada anda memesan hidangan utama atau sampingan mahupun minuman.

- Pesan pilihan makanan daripada menu dan bukannya menuju ke arah pelbagai pilihan makanan di bufet yang disediakan.

- Jika hidangan utama yang disediakan terlalu banyak, cuba salah satu daripada strategi di bawah bagi mengelakkan anda makan berlebihan:

- Makan buah-buahan terlebih dulu sebelum makan makanan berat

- Pesan sebahagian hidangan pembuka selera atau hidangan sampingan dan bukannya keseluruhan hidangan utama.

- Kongsi hidangan utama bersama rakan.


SEBAIKNYA kongsikan hidangan yang dimakan bersama teman-teman.


- Bungkus lebihan makanan yang tidak dihabiskan dan simpan di rumah dan makan jika anda perlu.

- Apabila makanan yang dipesan sampai, ketepikan sebahagiannya bungkus segera.

- Elakkan diri anda daripada menghabiskan semua makanan sehingga pinggan licin apabila anda sudah kenyang. Biarkan baki makanan jika anda sudah kenyang.

- Bagi menjaga kesederhanaan dalam pengambilan kalori, lemak dan gula, ikut cara di bawah:

- Pesan sos salad supaya dihidangkan di tepi supaya anda boleh mengagakpenggunaan sos yang anda mahu.

- Pesan makanan yang tidak mempunyai kuah atau sos berkrim.

- Tambahkan sedikit mentega atau tidak perlu langsung di dalam makanan.

- Jika anda menempuh perjalanan yang panjang, pek buah-buahan segar, sayuran, atau kekacang untuk membantu anda hindarkan diri daripada mengambil makanan manis dan berlemak.

Sumber: http://www.choosemyplate.gov.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Bashar mengaku Rusia jual senjata

Posted:

Bashar mengaku Rusia jual senjata

Bashar mengaku Rusia jual senjata

GAMBAR fail menunjukkan sistem pertahanan peluru berpandu S-300 milik Rusia.


BEIRUT - Presiden Syria, Bashar al-Assad mengaku dalam satu wawancara yang disiarkan semalam bahawa Rusia telah menghantar sistem pertahanan peluru berpandu yang canggih ke negaranya.

Stesen penyiaran Al-Manar yang menyiarkan wawancara itu mendedahkan jawapan Bashar berhubung isu penjualan senjata Rusia kepada negara itu.

"Semua perjanjian dengan Rusia akan dihargai dan sebahagiannya telah pun dilakukan," kata Bashar seperti yang disiarkan dalam kenyataan stesen berkenaan.

Bashar memberikan jawapan itu apabila dia ditanya tentang peluru berpandu S-300 yang dikeluarkan Rusia.

Stesen Al-Manar merupakan rangkaian televisyen untuk pergerakan Hezbollah yang merupakan rakan sekutu rapat Bashar.

Rusia merupakan rakan sekutu yang paling kuat Bashar sebelum ini tidak membuat kenyataan bagi mengesahkan sama ada pihaknya telah menghantar sistem peluru berpandu itu ke Syria.

Menteri Pertahanan Israel, Moshe Yaalon pernah memberi reaksi dengan menyatakan rejim Zionis mengetahui apa yang perlu dilakukan jika Rusia menghantar peluru berpandu itu ke negara berkenaan.

Perkembangan terbaharu itu mencetuskan kebimbangan bahawa perang saudara di Syria akan merebak ke Lebanon.

Perang yang bermula pada Mac 2011 itu telah menyebabkan lebih 94,000 orang terbunuh.

Ia berlaku ekoran sebahagian penduduk tempatan bangkit menentang kepimpinan Bashar.

Penduduk tempatan itu mahu menggulingkan Bashar yang gagal membawa pembaharuan dalam bidang pentadbiran termasuk demokrasi. - Agensi

Tiga ekor gajah mati dirempuh kereta api

Posted:

Tiga ekor gajah mati dirempuh kereta api

Tiga ekor gajah mati dirempuh kereta api


BANGKAI dua ekor gajah kelihatan di atas landasan kereta api di Moraghat semalam.


MORAGHAT, India - Tiga ekor gajah mati selepas dirempuh sebuah kereta api yang bergerak dengan laju di sini semalam.

Seekor lagi gajah didapati cedera selepas sekawan haiwan itu melintasi landasan kereta api di Moraghat yang terletak di dalam daerah Jalpaiguri, negeri Benggal Barat.

Sebuah kren itu kemudian digunakan untuk mengangkat bangkai gajah yang terdapat di atas landasan itu.

Gajah yang mati itu terdiri daripada dua ekor dewasa dan seekor anak haiwan itu.- Agensi

Ibu hamil kembar lima

Posted:

Ibu hamil kembar lima

Ibu hamil kembar lima


KINOVA yang hamil duduk di atas sofa di sebuah hospital di Prague kelmarin.


PRAGUE - Seorang wanita berusia 23 tahun, Alexandra Kinova dijangka melahirkan anak kembar lima di sebuah hospital di sini pada Ahad ini.

Menurut laporan akhbar dalam talian MailOnline semalam, dia akan menjalani pembedahan untuk melahirkan anak kembar lima itu.

Kinova juga merupakan wanita pertama di Republik Czech yang hamil kembar lima tanpa menjalani rawatan kesuburan.

Dia sebelum ini telah mempunyai seorang anak lelaki.

Bagaimanapun, Kinova hanya menyedari bahawa dia hamil kembar lima pada bulan lalu.

Pada mulanya, doktor menyatakan dia akan hanya melahirkan anak kembar.

Namun, pada Mac lalu, beberapa kakitangan di Institut Penjagaan Ibu dan Kanak-Kanak di sini menyatakan, dia hamil kembar empat.

Sebulan kemudian, dia akhirnya didapati mengandung anak kembar lima.

Kinova berkata, dia berasal dari keturunan yang melahirkan anak kembar.

Dia juga merancang un-tuk menyusukan semua anak-anaknya itu. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


UMNO parti terkuat dalam PRU-13

Posted:

UMNO parti terkuat dalam PRU-13

UMNO parti terkuat dalam PRU-13

31/05/2013 8:14pm

KUALA LUMPUR - UMNO merupakan parti terkuat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) kerana berjaya berjaya menambah sebanyak 88 kerusi berbanding cuma 79 pada PRU-12.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, UMNO merupakan parti tunggal berjaya menyamai jumlah kerusi yang diperolehi tiga parti pembangkang.

"Undi UMNO turut meningkat sebanyak 30 peratus dan kita juga berjaya merampas kembali Perak dan Kedah," kata ketika sidang media selepas Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di sini hari ini.

Najib yang juga merupakan Presiden UMNO menjelaskan, parti itu akan terus berjuang untuk rakyat dan berusaha mengukuhkan kedudukan pada pilihan raya akan datang.

Sehubungan itu, beliau turut menerima cadangan daripada Jawatan Kuasa Pengurusan UMNO yang dipengerusikan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Kita akan kaji semula pentadbiran di ibu pejabat UMNO dan wujudkan bidang pengkhususan seperti penyelidikan, latihan, media sosial dan penerangan," ujar beliau.

Tambahnya, pentadbiran akan disusun semula sesuai dengan tenaga profesional dan kakitangan sepenuh masa supaya dapat memberi tumpuan untuk menyampaikan mesej dan arahan yang lebih berkesan. - KOSMO!

Lima keluarga tinggal sehelai sepinggang

Posted:

Lima keluarga tinggal sehelai sepinggang

Lima keluarga tinggal sehelai sepinggang

31/05/2013 8:01pm

DUNGUN - Lima keluarga tinggal sehelai sepinggang apabila lima buah rumah separuh kekal dua tingkat di Kampung Che Lijah di sini, hangus dalam kebakaran hari ini.

Kejadian yang berlaku pukul 10.15 pagi itu memusnahkan rumah Ahmad Adam, 55; Rashid Ibrahim, 44; Jamil Abdullah, 53; Mohd Yusof, 52; dan Amin Kasim, 49.

Penolong Pengarah Operasi Bomba negeri, Zulkhairul Mohd. Razilah berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 10.20 pagi dan tiba di tempat kejadian lima minit kemudian.

"Tiga jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Dungun serta Paka digegaskan ke tempat kejadian dan operasi memadam kebakaran turut dibantu pasukan bomba sukarela Ketengah Jaya, Jabatan Pertahanan Awam selain anggota kawasan Rukun Tetangga," katanya kepada Bernama, di sini.

Menurutnya kebakaran dipercayai berpunca dari rumah milik Ahmad sebelum merebak ke rumah berdekatan. - Bernama

Kuala Lumpur meningkat dalam kedudukan Indeks Bandar Raya Global MasterCard

Posted:

Kuala Lumpur meningkat dalam kedudukan Indeks Bandar Raya Global MasterCard

Kuala Lumpur meningkat dalam kedudukan Indeks Bandar Raya Global MasterCard

31/05/2013 7:33pm

KUALA LUMPUR - Kuala Lumpur meningkat dua anak tangga ke tempat kelapan tahun ini dalam Indeks Bandar Raya Destinasi Global MasterCard, berdasarkan ketibaan pelawat antarabangsa pada 2013.

MasterCard dalam satu kenyataan hari ini berkata, ibu negara Malaysia yang sebelum ini berada pada kedudukan ke-10 mengetepikan bandar raya terkemuka seperti Barcelona, Shanghai, Tokyo dan Los Angeles.

"Pada tahun akan datang, Kuala Lumpur menganggarkan kadar pertumbuhan akan meningkat 3.9 peratus dari segi ketibaan pelawat antarabangsa dan 17.9 peratus peningkatan dalam jumlah perbelanjaan pelancong," katanya.

Antara negara di Asia, Kuala Lumpur menduduki tempat ketiga, mengatasi bandar raya maju seperti Hong Kong, Seoul, Tokyo, Taipei, Beijing dan Guangzhou.

"Kuala Lumpur dijangka menerima 9.2 juta pelawat antarabangsa yang menginap tahun ini, peningkatan kira-kira 12 peratus berbanding 8.1 juta pelawat tahun lepas," katanya.

Ia berkata, lima bandar raya penghantar paling penting kepada Kuala Lumpur ialah Singapura, Jakarta, Bangkok, Melbourne dan Manila. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved