Sabtu, 20 April 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Teruja berkayak kali pertama

Posted:

Teruja berkayak kali pertama

Teruja berkayak kali pertama

Oleh FARIK SALLEH
rencana@kosmo.com.my

BERKAYAK di Sungai Johor memberi pengalaman baharu bagi kebanyakan peserta.


SERAMAI 44 anak Orang Asli memulakan cabaran berkayak sejauh 30 kilometer menyusuri Sungai Johor bermula dari jeti Kampung Orang Asli (KOA) Sayong Pinang ke jeti Lanchara D'Malayos Kampung Sungai Telor, Kota Tinggi, baru-baru ini.

Program julung-julung kali diadakan itu adalah anjuran Persatuan Persatuan Belia Persisiran Sungai Johor dengan kerjasama Majlis Belia Daerah Kota Tinggi yang turut disertai pegawai belia dan ahli kelab persatuan kayak Kota Tinggi.

Aktiviti tersebut diadakan sempena program Transformasi Belia Negeri Johor 2013 yang bertujuan untuk mengeratkan hubungan, menguji ketahanan dan kecerdasan fizikal para peserta.

Para peserta kelihatan teruja menyertai cabaran berkayak di sungai tersebut yang merupakan satu pengalaman baharu kepada mereka.

"Kebanyakan peserta baru pertama kali berkayak, jadi aspek keselamatan amat dititikberatkan. Kami turut mengambil langkah keselamatan dengan membawa anggota bomba dan penyelamat untuk memantau perjalanan aktiviti ini," kata Pegawai Belia dan Sukan Daerah Kota Tinggi, Mohd. Shafik Saprawi.


PARA peserta bergambar beramai-ramai bersama Halimah barisan tengah (lima dari kanan) sebelum memulakan aktiviti berkayak.


Selain itu, para peserta diwajibkan memakai jaket keselamatan dan diberi latihan membina keyakinan dalam air terlebih dulu sebelum diberi peluang berkayak.

Program berkenaan dirasmikan oleh calon BN Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Mohamed Sadique. Turut hadir Ketua UMNO Bahagian Tenggara, Datuk Baderi Dasuki.

Seorang peserta, Norhidayu Ayub, 25, yang baru kali pertama berkayak tidak dapat menyembunyikan perasaan teruja untuk menyertai cabaran tersebut.

"Ini merupakan pengalaman baharu dan saya rasa sangat seronok menyertainya. Sepanjang program ini, saya dapat mempelajari cara mendayung dan mengawal kayak dengan betul selain penerapan semangat kerjasama berpasukan," kata ibu kepada dua orang anak itu.

Rakannya, Mahadi Abd. Ghani, 20, mengakui cabaran berkayak bukan sahaja menguji kekuatan fizikal malah para peserta perlu memberi sepenuh perhatian ketika berkayak.

"Saya sudah biasa mengharungi sungai ini menggunakan bot gentian kaca namun berkayak tidak semudah seperti yang disangkakan. Ia memerlukan daya ketahanan mental yang tinggi selain kecergasan fizikal," kata anak sulung daripada tujuh beradik itu.

Nasi kandar di One World

Posted:

Nasi kandar di One World

Nasi kandar di One World

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI


NASI kandar sememangnya terkenal dengan kekuatan rasa dan aroma menerusi penggunaan pelbagai jenis rempah-ratus.


NASI kandar yang popular di Pulau Pinang mula diperkenalkan oleh komuniti India Muslim di sana. Nama hidangan tersebut berasal daripada dua bekas nasi dan lauk yang digantung menggunakan kayu yang dipanggil kandar.

Walaupun gaya hidangannya sudah berubah, namanya masih kekal digunakan sehingga kini, malah mudah dijumpai di kebanyakan restoran Mamak di seluruh negara.

Kini, resipi nasi kandar sudah diperbaharui dengan pelbagai hidangan sampingan yang menarik seperti variasi pilihan kari mengikut selera pelanggan.

Bagi penggemar resipi autentik nasi kandar, anda pasti tidak mahu melepaskan peluang untuk menikmati hidangan tersebut di Cinnamon Coffee House.

Restoran di Hotel One World, Petaling Jaya, Selangor itu menyediakan sembilan jenis lauk bagi nasi kandar.


ACAR buah antara sajian yang harus dicuba.


Antaranya ialah acar rampai, sup ayam berempah, sambal udang, ayam beriani, rendang kambing, telur ikan goreng, kari kepala ikan dan sayur campuran kunyit.

Tatkala menjamu selera dengan menu rendang yang dihidangkan, pengunjung pasti terimbau kenangan pada pagi Lebaran kerana sajian yang disediakan pasti memenuhi cita rasa pelanggan.

Selain itu, kuih-muih tradisional seperti kuih lapis, pulut panggang, pulut tai tai, talam keladi dan potongan buah-buahan turut dihidangkan menjadi pelengkap hidangan makan malam.

Pasti belum ramai yang pernah merasa keenakan pulut tai tai kerana ia jarang ditemui. Di Cinnamon Coffee House pengunjung berpeluang merasa sendiri kelazatan pulut berwarna kebiruan itu kerana rasanya yang berlemak dan manis.


JANGAN lepaskan peluang merasai pesta sajian nasi kandar sepanjang April ini di Cinnamon Coffee House.


Konsep hidangan adalah ala buffet pada harga RM47 bagi kanak-kanak yang berusia antara 4 hingga 12 tahun, manakala RM93 bagi orang dewasa.

Hidangan mula disajikan kepada pengunjung dari pukul 6.30 petang hingga 10.30 malam pada setiap hari.

Pengunjung boleh menghubungi Cinnamon Coffee House di talian 03-7681 1157 untuk membuat tempahan awal.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved