Selasa, 23 April 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Van Persie julang United

Posted:

Van Persie julang United

Van Persie julang United

PEMAIN-PEMAIN United meraikan kejayaan mereka muncul sebagai juara Liga Perdana England selepas membelasah Aston Villa 3-0 di Old Trafford awal pagi semalam.


MANCHESTER - Manchester United merangkul gelaran juara Liga Perdana England buat kali ke-20 dengan penuh bergaya awal pagi semalam.

Pada aksi di Old Trafford itu, penyerang Belanda, Robin van Persie meledakkan hatrik pada babak pertama untuk membantu United membelasah Aston Villa 3-0.

Van Persie meletakkan United di depan pada minit kedua sebelum menjaringkan gol kedua yang menarik minit ke-13. Dia melengkapkan hatriknya pada minit ke- 33.

Kemenangan itu memberikan skuad The Red Devils kelebihan 16 mata di depan pencabar terdekat, Manchester United ketika saingan musim ini masih berbaki empat perlawanan, sekali gus menebus kekecewaan musim lalu.

Pengurus Manchester United, Alex Ferguson berkata, kejayaan itu membuktikan bahawa The Red Devils berhak berada dalam sejarah bola sepak.

Kejuaraan ini juga merupakan gelaran liga ke-13 buat Ferguson yang membimbing kelab itu sejak 1986.

"Memang mudah untuk bercakap bahawa nostalgia memperdaya pemikiran individu. Anda sendiri yang melakukannya. Anda ingat semua ini (kejayaan United) tidak sama seperti ketika anda kecil dahulu tetapi ia hanya satu nostalgia.

"Kini, kami mengumpul 84 mata ketika saingan masih berbaki empat perlawanan. Kami tidak pernah melakukannya sebelum ini.

"Kami memenangi hampir semua perlawanan, seri tiga kali, kalah empat kali dan tentang jaringan pula, semua kejayaan kami malam itu dicipta dengan gol cantik seperti David Beckham, Ole Gunnar Solskjaer dan Eric Cantona.

"Jaringan (kedua van Persie) malam ini juga termasuk dalam sejarah tersebut," kata Ferguson.

Van Persie muncul penjaring terbanyak musim ini dengan 24 gol dan Ferguson melabelnya setaraf dengan penyerang Perancis, Cantona yang menjadi inspirasi kelab itu ketika menamatkan kemarau 26 tahun kejuaraan liga selepas dibeli daripada Leeds United pada 1992.

"Dari segi impaknya, dia (van Persie) berjaya membawa perubahan yang besar daripada apa yang saya bayangkan.

"Cantona juga berjaya memberi impak yang besar dan saya sangat bernasib baik kerana memiliki beberapa lagi penyerang hebat sepertinya, mungkin seramai 10 orang dalam kelab ini.

"Saya rasa, kami memang menjangkakannya. Prestasinya bersama Arsenal tahun lepas sangat luar biasa dan saya masih ingat ketika kami melengkapkan pembeliannya, Arsene Wenger (pengurus Arsenal) berkata bahawa dia adalah pemain yang lebih bagus daripada apa yang kamu bayangkan.

"Saya rasa Wenger memang betul," kata Ferguson. - Agensi

Selangor pilih laluan sukar

Posted:

Selangor pilih laluan sukar

Selangor pilih laluan sukar

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


KUBALA (kiri) diasak pemain East Bengal ketika Selangor seri 2-2 pada aksi kelima Piala AFC 2013 di Stadium Shah Alam malam tadi.


SELANGOR menempah laluan sukar untuk memburu slot ke pusingan kedua Piala AFC 2013 selepas seri 2-2 dengan pendahulu Kumpulan H, East Bengal 2-2 pada aksi kelima di Stadium Shah Alam malam tadi.

Pada pertemuan tersebut, skuad Gergasi Merah bernasib baik apabila pemain pertahanan, Adib Aizuddin Ab Latif meledak gol penyamaan pada masa kecederaan, sekali gus menyelamatkan maruah pasukan tuan rumah.

Bagaimanapun, peluang anak- anak buah Irfan Bakti Abu Salim untuk mara ke pusingan kalah mati semakin sukar.

Selangor wajib membelasah Tampines Rovers selain mengharapkan 'ihsan' East Bengal untuk menewaskan Saigon Xuan Thanh pada perlawanan terakhir sekiranya berhasrat untuk melangkah ke pusingan seterusnya.

Pada perlawanan malam tadi, perancang import, Michal Kubala hampir membuka jaringan buat Selangor, namun percubaan tepat itu berjaya ditepis keluar penjaga gol East Bengal, Gurpreet Singh Sandhu pada minit ke-19.

Begitupun, berselang empat minit kemudian, benteng pertahanan skuad Gergasi Merah dikejutkan dengan gol pertama kelab dari India itu hasil rembatan Penn Ikechukwu Orji ekoran situasi kelam- kabut dalam kawasan kotak penalti, sekali gus menewaskan penjaga gawang Selangor, Mohd. Shar- binee Allawee Ramli.

Pada separuh masa kedua, East Bengal terus mempamerkan persembahan bertenaga dan hasilnya mereka berjaya membolosi gawang Selangor buat kali kedua menerusi jaringan Lalrindika Ralte minit ke- 54.

Pemain gantian East Bengal, Manandeep Singh yang beraksi selama empat minit dilayangkan kad merah selepas mengasari pemain sayap Selangor, S. Kunanlan pada minit ke-77.

Seminit kemudian, Abdul Shukur Jusoh berjaya mengurangkan defisit jaringan menerusi rembatan dari luar kotak penalti sebelum Adib yang bijak memanfaatkan hantaran hasil sepakan percuma Amri Yahyah untuk menyamakan kedudukan pada masa kecederaan.

Selangor bakal bertandang ke Stadium Jalan Besar, Singapura bagi pertemuan terakhir Kumpulan H menentang Tampines Rovers manakala East Bengal dijadualkan menentang Saigon Xuan Thanh 30 April ini.

Sementara itu, Kelantan tewas 1-6 kepada Maziya Sport And Recreation Club (Maziya SRC) pada aksi Kumpulan G kempen Piala AFC 2013 di Stadium National Male.

Begitupun, kekalahan juara bertahan Liga Super itu tidak menjejaskan kedudukan skuad The Red Warriors apabila masih kekal sebagai pendahulu kumpulan.

Pada aksi itu, Mohd. Haris Saf- wan Mohd. Kamal membuka jari- ngan buat skuad kendalian Bojan Hodak seawal minit ketujuh.

Begitupun, rentak cemerlang skuad The Red Warriors dilihat terjejas selepas menyaksikan Mohamad Zamri Ramli dibuang padang pada minit ke-28.

Maziya SRC ternyata mengambil kesempatan atas kelemahan pasukan Kelantan yang beraksi dengan 10 pemain akhirnya berjaya menyamakan kedudukan menerusi penyerang, Rasheed Ahmed pada minit ke-40.

Kelab Maldives itu terus meluaskan penguasaan di atas padang apabila menggandakan kedudukan menerusi jaringan Abdulla Asadulla pada minit ke-56.

Maziya SRC terus menghukum kerapuhan benteng pertahanan Kelantan apabila meledak tiga gol pada 15 minit terakhir menerusi perancang, Easa Ismail pada minit ke-76 dan dua jaringan dari Aduham Hassan (ke-82 dan ke-84).

Tonggak pertahanan Maziya, Imran Ali melengkapkan pesta gol dengan meledak gol keenam buat pasukan tuan rumah pada minit ke-86.

Kelantan bakal menentang Ayeyawady United di Stadium Sultan Muhammad IV untuk aksi terakhir Kumpulan G pada 30 April ini.

'Pikat hati Mackay'

Posted:

'Pikat hati Mackay'

'Pikat hati Mackay'

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@ksomo.com.my


VINCENT (kiri) dan Robin menunjukkan jersi Cardiff City yang
tertera nama Malaysia di Kuala Lumpur semalam.


PEMILIK Cardiff City, Tan Sri Vincent Tan bersedia untuk memberi peluang kepada pemain-pemain negara beraksi dalam saingan Liga Perdana England bersama kelab itu sekira- nya mereka berjaya memikat hati pengurus, Malky Mackay.

Begitupun Vincent berkata, pemain negara perlu memenuhi beberapa syarat yang ditetapkan oleh Persatuan Bola Sepak (FA) England terlebih dahulu sebelum dapat menjejakkan kaki dalam saingan liga bola sepak berprestij di Eropah itu.

"Sudah pasti saya mahu membawa seorang atau dua pemain Malaysia ke Cardiff City. Ia memang menjadi antara matlamat saya sejak memiliki kelab ini.

"Pengerusi program 1Malaysia Cardif City (1MCC), Datuk Chan (Tien Ghee) juga banyak berusaha ke arah ini menerusi penglibatan pemain-pemain cilik Malaysia di sini.

"Namun, untuk membawa pemain negara dalam masa terdekat ini seperti Safee (Sali) atau sesiapa sahaja, mereka harus memenuhi kriteria yang ditetap- kan oleh FA England," jelas Vincent dalam sidang media mengenai kejayaan kelab tersebut layak ke saingan Liga Perdana England musim 2013-14 di Kuala Lumpur semalam.

Turut hadir Pengerusi Berjaya Corporation Berhad, Datuk Robin Tan.

Menurut Vincent, antara kriteria yang ditetapkan oleh FA England ialah ranking dunia negara pemain tersebut harus berada tidak lebih daripada kedudukan No. 70 dunia.

"Selain itu, pemain berkenaan juga perlu beraksi dalam saingan bola sepak Eropah selama satu musim terlebih dahulu dan selepas itu barulah dia dapat beraksi di England.

"Sebenarnya ia tidak mustahil berlaku, jangan sesekali kata mustahil tentang sesuatu perkara jika kita belum melakukan- nya," jelasnya lagi.

Sementara itu, Vincent yang juga Pengerusi dan Ketua Eksekutif Berjaya Corporation Berhad menjelaskan misinya untuk membawa Cardiff City mencapai satu tahap yang lebih tinggi dalam saingan di England.

Cardiff City yang dibimbing Mackay berjaya menamatkan badi 51 tahun untuk beraksi dalam saingan tertinggi bola sepak England itu selepas menjuarai Liga Kejuaraan ketika saingan berbaki dua perlawanan musim ini.

Kelab dari Wales itu gagal melakukannya dalam dua musim berturut-turut apabila tewas dalam perlawanan penentuan.

"Ini adalah pencapaian yang menakjubkan dan saya mahu berkongsi kegembiraan ini dengan semua peminat kami di Wales dan Malaysia," katanya.

"Saya percaya kami mampu melakukan dengan lebih baik lagi pada musim depan, namun sudah tentu kami perlu perkuatkan beberapa bahagian dan ia terpulang kepada Malky mencari pemain pilihannya.

"Saya juga akan terus mempromosi nama Malaysia di atas jersi skuad The Bluebirds ini dengan membawa sokongan dan harapan peminat bola sepak kita di England," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved