Isnin, 15 April 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Doktor falsafah wanita yang melukis

Posted:

Doktor falsafah wanita yang melukis

Doktor falsafah wanita yang melukis

WANITA memang sinonim dengan jiwa yang feminin dan penuh kelembutan. Selain tangkas di dapur, wanita juga berjaya mengawal keseimbangan antara komitmen terhadap kerjaya dan perhatian ke atas keluarga.

Kini, timbul satu lagi cabang baharu yang diceburi wanita untuk menunjukkan sisi mereka yang cenderung kepada kesenian terutama dalam bidang seni lukisan.

Mengimbas perkembangan seni feminis di Barat, bakat pelukis wanita seperti Helen Frankenthaler, Grace Hartigan dan Bridget Riley mula mendapat perhatian sekitar tahun 1950-an hingga 1960-an.

Sehingga penghujung 1960-an, karya yang dihasilkan sukar dibezakan dengan karya pelukis lelaki kerana mereka telah berusaha keras bersaing dalam dunia seni arus perdana yang didominasi oleh kaum Adam.

Menurut kajian oleh seorang penyelidik, Yuen Chee Ling dari Universiti Sains Malaysia pada 2007, pelukis wanita di Malaysia mula dipelopori oleh Rosalind Foo pada abad ke-20.

Kemudian muncul nama-nama baharu dalam arena seni lukis wanita iaitu Georgette Chen, Liu Siat Mui, Hamidah Suhaimi dan Norma Abbas.

Kajian berkenaan menghuraikan perasaan, pemikiran dan psikologi dalaman pelukis untuk penelitian estetik wanita dengan sensitiviti mereka sebagai seorang wanita.

Monsun seni Ruzaika

Bekas pensyarah fakulti Seni Lukis dan Seni Reka Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof. Madya Dr. Ruzaika Omar Basaree, 65, mula mengesan minatnya dalam seni lukisan selepas melihat bapanya menghasilkan seni khat kaligrafi sejak kecil.

Berbekalkan minat tersebut, Ruzaika bercita-cita melanjutkan pelajaran dalam bidang berkaitan setelah tamat persekolahan pada 1967.

Pada tahun 1968, Ruzaika menghantar permohonan masuk ke Institut Teknologi Mara yang pada ketika itu ada menawarkan jurusan Kajian Seni Lukis dan Seni Reka bagi meneruskan minat dalam bidang tersebut.

Melangkau hampir empat dekad pembabitannya dalam seni lukisan, perjalanan Ruzaika sebagai seorang pelukis juga telah melalui beberapa perubahan terhadap kecenderungan seni.


Penaung UWA, Puan Sri Norliah Adam (kiri) mendengar penerangan mengenai lukisan yang dihasilkan oleh Yaya Maembong (kanan).


Monsun seni wanita yang murah dengan senyuman ini bermula pada tahun pertama pengajiannya dengan penghasilan lukisan Barat kerana dipengaruhi oleh pensyarah yang rata-rata baru pulang daripada melanjutkan pengajian dari luar negara.

Namun, Ruzaika kemudian beralih kepada penghasilan asemblaj kerawang dan lukisan mengunakan mix media (bahantara campuran) ketika menetap di Dungun, Terengganu sekitar 1975 hingga 1982.

"Saya tertarik dengan seni kerawang yang banyak ditemui di Terengganu kerana seni tradisionalnya lebih mencerminkan identiti kita.

"Kemudian, pada era 1980-an, saya mula tertarik kepada seni Islam yang banyak bermain dengan susunan corak yang bersimetri," jelasnya ketika ditemui pada majlis pelancaran pameran Pelukis Wanita dan Kontemporarinya (PWK) yang berlangsung di Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya (UM) sejak 2 April lalu hingga 19 April ini.

Prinsip asas lukisan yang banyak menggunakan elemen pengulangan dan permainan warna jelas dilihat melalui lukisan Ruzaika di pameran tersebut.

Uniknya, idea menghasilkan karya itu timbul selepas kunjungannya ke sebuah masjid lama di Beijing, China pada bulan November tahun lalu.

Karya yang dipamerkan di PWK itu diinspirasikan daripada motif bunga pada corak kasut yang dijual kepada pengunjung wanita yang mahu masuk ke dalam masjid di sana. Lukisannya dihasilkan menggunakan bahan campuran yang diterjemahkan di atas kanvas.

Menurut Ruzaika, usai menamatkan perkhidmatan sebagai pensyarah di UiTM, dia kini dalam perancangan untuk menyertai UM sebagai pendidik.

Ruzaika merupakan salah seorang daripada 16 pelukis wanita tempatan yang menjayakan majlis jualan dan PWK.

Kesemua mereka telah mempamerkan sebanyak 62 karya yang menampilkan pelbagai jenis tema dan keunikan tersendiri. Selain Ruzaika, beberapa pelukis wanita yang terlibat ialah Raja Datin Zuraida Raja Mansur, Dr. Nor Azlin Hamidon, Dr. Mariani Md. Nor dan Rube Jamal.

Seni kaligrafi atas kanvas

Sebuah seni khat yang diabadikan di atas sekeping simen menjadi penyebab utama Nor Azlin, 42, menghasilkan karya beraliran seperti itu sehingga ke hari ini.

Cintanya pada seni khat kaligrafi Islam bertitik mula selepas melihat perhiasan kaligrafi atas sekeping simen yang digantung di rumah datuknya sewaktu kecil.

Nor Azlin mengakui masih menyimpan perhiasan tersebut kerana terkenang kepada nilai sentimental yang ada pada perhiasan itu. Nor Azlin yang menamatkan pengajian ijazah pertama dalam bidang Usuluddin di Universiti Malaya pada tahun 1995 tidak membantutkan minatnya terhadap seni khat kerana telah memasang impian untuk menyambung minatnya itu selepas tamat pengajian.

Katanya, dia meneruskan ijazah sarjana dalam jurusan Sejarah Seni di Sekolah Pengajian Oriental dan Afrika, Universiti London disebabkan cintanya yang mendalam ke atas cabang seni berkenaan.


NOR Azlin percaya seni khat mampu menyampaikan mesej yang menyentuh jiwa kerohanian penggemar lukisan kerana ia berasaskan huruf jawi yang digunakan dalam kitab suci, al-Quran.


Bakat Nor Azlin mula dikesan sejak di bangku sekolah iaitu ketika berada di tingkatan tiga pada tahun 1986. Dua tahun berikutnya, dia berjaya merangkul gelaran johan pada pertandingan Manifestasi Seni Khat Kebangsaan sewaktu berumur 17 tahun.

"Saya menghasilkan karya bermotifkan khat disebabkan elemen spiritual yang ada padanya dan percaya ia dapat menyampaikan mesej yang baik kepada orang awam.

"Sesebuah karya itu ada mesej tersirat dan tersendiri yang mahu disampaikan oleh pengkarya kepada masyarakat," jelas pensyarah Akademi Pengajian Melayu UM itu.

Baginya, pameran seni yang menghimpunkan pelukis wanita tanah air berkenaan meletakkan pengkarya wanita setaraf dengan pengkarya lelaki.

Penerimaan masyarakat terhadap seni lukisan juga dilihat semakin meningkat sekali gus membakar semangat beliau untuk bergiat lebih aktif kerana mampu menjadi satu bentuk pelaburan masa depan.

Kontemporari si pelukis lelaki

Sementara itu, seorang ahli jawatankuasa PWK, Ahmed Ghazi Ibrahim berkata, pameran tersebut menampilkan pelukis profesional dan amatur dari dalam serta luar negara bagi menonjolkan bakat pelukis wanita.

Menurutnya, kebanyakan pelukis menggunakan akrilik, cat minyak dan bahantara campuran untuk melukis mengikut kecenderungan masing-masing.

"Tema lukisan yang dipamerkan juga berbeza. Ada pelukis yang menghasilkan karya abstrak, realistik, imaginasi dan figuratif.

"Beberapa orang pelukis luar negara yang terlibat termasuklah dari Pakistan, Iran dan Amerika Syarikat," katanya.

Jelas beliau, perkataan kontemporari pada pameran tersebut merujuk kepada beberapa orang pelukis lelaki yang turut terlibat mempamerkan sebanyak 33 lukisan.

Pelukis lelaki yang terlibat ialah Datuk Hashim Yaacob, Datuk M. Nasir, S. Amin Shahab, Usop Kopratasa, Suzlee Ibrahim, Ahmed Ghazi, Tajuddin Ismail dan Sani Sudin.

Tiga jelitawan pewaris seni Ismail Maembong

Posted:

Tiga jelitawan pewaris seni Ismail Maembong

Tiga jelitawan pewaris seni Ismail Maembong


MAEMBONG bergambar bersama anaknya, Emma yang juga seorang pelakon dan pelukis berbakat dalam sebuah pameran berasingan tidak lama dahulu.


KE MANA tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Demikian peribahasa yang sesuai menggambarkan bakat seni yang dikurniakan kepada tiga orang daripada 11 orang anak Ismail Embong, 65, iaitu Rabbiati Adawiyah Ismail, 38, Siti Nor Ashikin Ismail, 29 dan Fatimah Rohani Ismail, 21.

Ismail Embong atau Maembong merupakan seorang pelukis prolifik dan pakar rujuk seni negara yang telah berkecimpung dalam lapangan seni sejak lebih tiga dekad.

Pelukis terkenal berkenaan yang berkahwin dengan wanita berketurunan Inggeris, Yatimah Zainab menerima pendidikan dalam bidang seni di Kolej Seni dan Rekaan, England pada awal tahun 1970 dan mula bergiat aktif dalam dunia lukisan pada pertengahan 1980-an.

Maembong berjaya mempamerkan usaha kerasnya selama 12 tahun menghasilkan lukisan Empayar Kesultanan Melayu Melaka pada Pameran Sulalatus Salatin di Balai Seni Visual Negara pada pertengahan tahun lalu.

Anaknya, Rabbiati Adawiyah yang selesa dipanggil Yaya mengenal berus lukisan ketika membesar dengan menemani Maembong melukis di rumah sejak kecil.

Melukis kerana rindu

Bagaimanapun, Yaya hanya mula melukis selepas tinggal berjauhan dengan bapanya kerana sudah bekerja dan berdikari sewaktu berumur awal 20-an.

Pada ketika itu, Yaya menghasilkan lukisan potret keluarganya bila dia merindui bapanya yang selalu menjadi tempat untuk bermanja dan berkongsi cerita.

Katanya, dia aktif melukis secara serius sejak 10 tahun lalu dan karyanya telah dipamerkan di lebih 10 pameran dalam negara selama tempoh itu.

"Setakat ini kira-kira 20 buah lukisan yang saya pernah hasilkan berjaya dijual pada pameran yang disertai.

"Kebanyakan lukisan tersebut bertemakan figura manusia, seni abstrak dan diinspirasikan daripada imaginasi," katanya yang sering melukis selepas mendapat ilham melalui visual yang dilihat menerusi mimpi.

Yaya pernah menghasilkan sebuah lukisan suasana persekitaran yang ranap dihanyutkan oleh ombak besar selepas bermimpi tentangnya.

Secara kebetulan, tidak lama kemudian berlaku bencana tsunami pada tahun 2006 dan pada ketika itu ibunya, Yatimah terus menghubungi Yaya untuk memberitahu mengenai apa yang berlaku.

Tambah Yaya, dia hanya mengetahui tentang lukisan yang dihasilkannya itu merupakan gambaran tsunami.

Ditanya tentang pengalaman yang tidak dapat dilupakannya, Yaya terus memberitahu, pengalaman menyertai pameran lukisan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

"Saya tidak boleh lupa perasaan berpeluang menyertai ayah mengadakan pameran lukisan sempena Perhimpunan Agung Umno di PWTC.

"Saya rasa bertuah apabila terdapat beberapa orang pemimpin terkemuka negara melihat hasil karya yang saya hasilkan," katanya.

Dia yang kini bergiat aktif dalam beberapa cabang seni lain memberitahu pernah berlakon dalam beberapa drama seperti Anak Bertuah (RTM), Nanininu (RTM) dan Diandra yang bakal disiarkan di TV3.


SHIKIN menunjukkan beberapa buah lukisan figuratif wanita dalam pakaian tradisional kimono Jepun yang dihasilkannya.


Cari idea ketika bercuti

Siti Nor Ashikin atau Shikin pula suka mengikut bapanya menjelajah ke seluruh pelosok negeri terutamanya di kawasan perkampungan bagi menghasilkan lukisan yang baik.

Kata Shikin, bapanya membawa mereka adik-beradik menaiki bas kebudayaan mini yang kelihatan seperti sebuah studio bergerak ketika melawat beberapa buah kampung di Kedah, Rantau Panjang di Kelantan dan di Pulau Pinang.

Shikin mempunyai kecenderungan melukis menggunakan bahan yang jarang digunakan seperti menghasilkan lukisan menggunakan tali mop.

Sikapnya yang tidak boleh duduk diam untuk tempoh yang lama mendorongnya menghasilkan lukisan daripada apa sahaja bahan yang dilihat menarik.

Ketiga-tiga beradik itu mempamerkan hasil karya mereka di pameran Pelukis Wanita dan Kontemporarinya yang diadakan di Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya (UM) bermula 2 hingga 19 April ini.

Bagaimanapun, Fatimah Rohani (Emma Maembong) yang juga salah pelakon yang sedang meningkat naik kebelakangan ini hanya mewakilkan sebanyak lima buah lukisannya untuk pameran tersebut.

Emma tidak berkesempatan hadir semasa acara perasmian kerana terlibat dengan persiapan penganjuran majlis anugerah hiburan yang berlangsung di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur baru-baru ini. - NADIA SHAIFUL BAHARI

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved