Isnin, 8 April 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Mayat busuk di Kampung Tanduo

Posted:

Mayat busuk di Kampung Tanduo

Mayat busuk di Kampung Tanduo

Oleh MUSTAPA LAKAWA dan ROSMAWATI SALIHIN
berita@kosmo.com.my


ANGGOTA Forensik Polis Diraja Malaysia menggali dan mengeluarkan mayat-mayat pengganas yang ditanam di dalam lubang di Kampung Tanduo semalam.


LAHAD DATU – Bau busuk menyelubungi kawasan sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Tanduo di sini apabila pasukan penyelamat mengeluarkan mayat 15 puak pengganas Sulu yang dikeluarkan dari tiga buah lubang.

Kesemua mayat yang rata-rata sudah reput dan hanya tinggal tulang tersebut dipercayai ditanam di situ selepas mati ditembak dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan pada 1 Mac lalu. Salah satu mayat itu merupakan mayat pengganas wanita.

Mayat itu dipercayai telah ditanam oleh pengganas Sulu yang terselamat dalam pertempuran tersebut.

Mayat itu dikeluarkan oleh pasukan keselamatan dan pegawai unit forensik dengan dikawal oleh anggota yang lengkap bersenjata api. Operasi mencari dan mengesan lubang itu bermula pada pukul 1 petang.

Wartawan Kosmo! yang turut berada di lokasi lubang yang digali mendapati kesemua 15 mayat pengganas itu telah ditanam di dalam tiga buah lubang bersaiz antara empat dan lima meter persegi. Jarak antara setiap lubang itu kira-kira tiga meter.

Lub

32 lelaki cuba menceroboh Sabah diberkas

Posted:

32 lelaki cuba menceroboh Sabah diberkas

32 lelaki cuba menceroboh Sabah diberkas

KOTA KINABALU - Seramai 32 lelaki warga Filipina dipercayai cuba menyelinap masuk ke negeri ini menerusi perairan Tambisan, Lahad Datu bersama sejumlah senjata berjaya ditangkap oleh pasukan keselamatan.

Kesemua lelaki yang menaiki sebuah bot itu ditahan pada pukul 2 pagi dan pemeriksaan di atas bot tersebut oleh pasukan keselamatan menemui selaras M16, sepucuk pistol yang belum diketahui jenis, parang, kapak dan sejumlah tangkal. Mereka ditahan kira-kira 12 batu nautika dari Tambisan.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, kehadiran bot warga asing itu dikesan pasukan keselamatan yang kemudian melancarkan operasi penahanan.

"Bot itu dikesan berada di perairan negara dan dipercayai cuba memasuki negara ini.

"Hasil pemeriksaan, kita turut menemui beberapa senjata termasuk senjata api, parang, kapak dan beberapa dokumen," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

2 pemancing maut bot bertembung

Posted:

2 pemancing maut bot bertembung

2 pemancing maut bot bertembung

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
berita@kosmo.com.my


ANGGOTA bomba mengangkat mayat salah seorang mangsa yang mati selepas bot yang dinaiki bertembung dengan bot pukat tunda di Rompin kelmarin.


KUANTAN – Dua pemancing warga Singapura maut, seorang hilang manakala lima lagi cedera apabila bot yang mereka naiki karam selepas merempuh sebuah bot pukat tunda dalam kejadian di perairan Johor berhampiran Pulau Lalang kelmarin.

Kejadian pukul 4.30 petang kira-kira 30 batu nautika dari Jeti Tanjung Gemok, Rompin itu mengakibatkan Raymond Cheng Yuen Chi, 35, dan Heng Choon Han, 37, maut akibat parah di kepala. Rakan mereka, Chen Wan Seng, 47, pula masih belum ditemui.

Selain tiga orang itu, lima lagi rakan mereka, Heng Soo Ai, 38, Tan Soo Lyinn, 39, Lim Wai Leng, 38, Yang Tsai Bing, 35, dan Hong Choon Han, 37, cedera. Soo Lyinn merupakan seorang wanita. Mereka telah dihantar pulang ke Singapura.

Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Johari Jahaya berkata, siasatan awal pihaknya percaya kejadian berlaku apabila jurumudi bot kesemua pemancing tersebut tidak menyedari kehadiran bot pukat tunda yang datang dari arah Pulau Tioman.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved