Ahad, 7 April 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Cerita anak jantan

Posted:

Cerita anak jantan

Cerita anak jantan

PASUKAN Langgar yang diwakili oleh Nam Ron, Sein dan Adi Putra itu mahu gengsterisme Langgar tidak difokuskan untuk mencari kelainan tetapi jalan cerita yang bervariasi karakter.


BERMAIN dengan darah, kayu pemukul, pedang samurai, penyepak dan penumbuk, itu antara elemen yang wajib ada dalam sesebuah filem aksi. Menyerap zat gengsterisme, fokus kepada dendam, imej kejantanan, emosi dan pertarungan, semua itu dibulatkan dengan sebuah tragedi dan terhasillah Langgar.

Dalam Langgar, ada kematian sia-sia namun ada juga yang menuntut darah sebagai bayaran. Secara kasar, tiada bezanya buah tangan Syed Hussein Syed Mustafa itu berbanding filem-filem genre aksi atau gangsterisme yang pernah dihasilkan oleh pembikin terdahulu.

Namun, di sebalik judul yang menjadi filem sulungnya itu, bekas anggota kumpulan Ruffedge yang lebih dikenali sebagai Sein itu menambah nilai kreatifnya dengan membawa masuk lelaki-lelaki penuh aura. Nam Ron, Khir Rahman, Hans Isaac dan Zul Huzaimy dipilihnya sebagai penegak kejahatan dan Adi sebagai pembasuh dendam. Antagonis dan protagonis disatukan dan mengalirkan Langgar sebagai sebuah naskhah anak jantan.

Kunci karakter

Terlibat dalam penulisan dan pementasan teater indie bernada garang serta filem-filem pendek yang berbaur protes antaranya Gedebe dan Gadoh. Dia bahkan pernah menyandang gelaran hero filem sejarah perang zaman komunis bertajuk Paloh.

Dalam kalangan pengamal teater kecil, Nam Ron dikenali kerana sifat lantang dan berani. Dalam erti kata yang lain dia antara 'gengster' dalam bidang yang diterokai sejak tahun 1989 itu. Lalu terjebak dalam sebuah filem arus perdana sebagai gangster yang digeruni, pengalaman itu mungkin satu cabaran atau peralihan baharu untuk Nam Ron.

Apatah lagi, kali ini dia bekerja menterjemah pemikiran Sein, pengarah yang baru setahun jagung duduk di kerusi pengarahan.


MASIH dirujuk sebagai bekas anggota Ruffedge, Sein sedar hakikat itu namun dia menegaskan kecenderungannya terhadap pengarahan filem tidak datang secara tiba-tiba.


"Cabaran memang ada setiap kita bekerja dengan mana-mana pengarah. Paling penting ialah proses untuk mendapatkan dan mengunci karakter seperti yang dibayangkan oleh skrip dan kehendak pengarah. Bila semua sudah jelas, hubungan antara karakter dengan karakter yang lain sudah ada dalam kepala, kerja seorang pelakon itu jadi mudah," beritahu Nam Ron yang menyifatkan tugas melakonkan karakter yang besar lebih mudah berbanding melakonkan karakter yang kecil dan lemah.

Kelemahan Nam Ron cuma satu, dia bukannya seorang pelakon filem aksi dan tiada asas seni bela diri.

"Kelemahan utama saya ialah kelemahan motor dalam tubuh, saya ada masalah dengan pergerakan atau menghafal koreografi. Jadi, semasa penggambaran, saya hanya boleh hafal satu hingga tiga pergerakan sahaja," ujar Nam Ron ketawa sambil menyifatkan Langgar sebuah kolaborasi padu.

"Berkerja dengan kawan-kawan itu seronok sebab kami sudah ada keserasian. Kalau berlakon dengan pelakon yang tidak begitu dikenali, kita boleh jadi kekok," tambahnya.

Memuji dengan cara kerja Sein yang dilihatnya berapi-api, kegilaan sebegitu pernah dilaluinya sewaktu berkarya pada usia muda dahulu.

"Saya nampak Sein dah macam psiko sangat dengan kerjanya. Sebab itu saya ambil dia berlakon dalam filem arahan saya, Psiko: Pencuri Hati yang akan tayang mungkin Ogos nanti," cerita Nam Ron.

Manipulasi Adi

Pesona Adi Putra sebagai bintang filem aksi terlihat ketara dalam karakter Jai menerusi filem KL Gangster. Menerusi Langgar, awalnya Adi yang melakonkan watak Nizam diberi sebuah kehidupan yang sempurna. Kemudian, masa depannya dibunuh dan dirampas kejam. Dari situlah seorang lelaki budiman berubah menjadi antagonis.

Menghidupkan semula Adi yang berhati kering dan menjual aksi untuk tatapan peminat, hitam putih Nizam yang menjadi permainannya memperlihatkan kelainan.

"Ikut rumusan saya, manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk kepuasan. Apa yang membezakan tindakannya itu sama ada ia berlandaskan akal atau nafsu.

"Dalam Langgar, Nizam memilih nafsu. Dalam hendak mencapai matlamatnya, saya tidak nampak sangat sisi hitam Nizam kerana daripada kaca mata luaran, dia masih ada sifat budiman. Itu karakter yang membezakan Nizam berbanding Jai dalam KL Gangster," lentur Adi yang kini sibuk dengan penggambaran drama bersiri berjudul Teduhan Kasih di Pulau Perhentian, Terengganu.

Menjadi hero yang seakan-akan antihero dalam sebuah filem yang menjadikan pertarungan kepada kunci keseronokan itu, gaya anak jantan sengaja dipersoalkan.

"Secara kasarnya memang filem itu sangat lelaki tapi saya melihat Nizam lebih kepada manipulasi yang berstrategi. Aspek itu tersembunyi, yang ditonjolkan cuma keganasan.

"Saya ambil pendekatan positif. Walaupun dia bertukar menjadi negatif tapi asalnya dia bermula dengan positif. Saya lihat gengsteris Nizam lebih kepada kelicikan. Dalam satu sisi yang lain, Nizam seorang antagonis yang jelas motifnya. Ya, dia ada sifat antihero," tegas Adi yang percaya bahawa sebuah filem masih sebagai ejen hiburan walaupun seringkali dihambat isu tentang moral dan mesej.

Suratan Sein

ADI PUTRA menyifatkan Nizam seorang protagonis yang licik.


Kelayakan Sein untuk bergelar pengarah filem bukan persoalan utama. Diterima sebagai pengarah oleh pelakon yang terdiri dalam kalangan pengkarya seperti Hans, Zul, Khir dan Nam Ron boleh difikirkan sebagai alasan kukuh untuk Sein diberi kepercayaan sebagai pengkarya seni.

Memilih genre aksi sebagai produk sulungnya, Sein juga punya alasan berbuat demikian.

"Saya memang suka filem aksi. Salah sebuah filem yang saya suka ialah Lock, Stock and Two Smoking Barrels oleh Guy Ritchie dan saya terinspirasi dengan filem berkenaan semasa hendak menghasilkan Langgar. Saya sukakan permainan karakter yang difokuskan Guy Ritchie dalam filem itu.

"Secara asasnya juga, filem juga sebahagian daripada jiwa pengarah. Mana-mana pengarah pun sama. Dua tahun lalu saya buat Langgar, mungkin pada masa sekarang ini kecenderungan saya bukan lagi filem aksi," katanya sambil diperakui oleh Nam Ron bahawa karya sebagai cerminan jiwa pengkarya itu sendiri.

Menjurus dan menadahkan kepada elemen maskulin dalam filem aksi perdananya, jelas Sein yang menimba ilmu secara teori dan praktikal hidup di London menjelaskan bahawa sesebuah naskhah itu akan mempamerkan dalaman seorang pengarah.

Jika khalayak masih mengaitkan sejarah Sein yang bermula dengan bergelar pengacara dan menyanyi kemudian menjadi sutradara, sungai hidupnya memang bercabang seni.

"Saya minat menyanyi dan apabila ditawarkan menjadi salah seorang anggota Ruffedge, saya terima. Tetapi selepas itu saya mendalami ilmu lakonan dan pengarahan di London School of Film. Saya belajar pelbagai termasuk erti kehidupan di luar. Melihat budaya dan gelagat yang berbeza," jelasnya yang bukan masuk dunia pengarahan dengan hanya niat yang kosong.

"Sejak kecil lagi saya sudah menyewa video filem dan tonton. Itu kecenderungan saya. Sejak belasan tahun juga saya sudah melihat sesebuah produk lakonan daripada mata pengarah. Cuma masa yang menentukan dan kini saya dapat menjawat tugasan sutradara yang telah lama saya inginkan," senyumnya yang menegaskan bahawa melihat dan memikul tanggungjawab pengarah adalah dua hal yang sangat berbeza.

Penjenamaan semula Ezlisa Loy

Posted:

Penjenamaan semula Ezlisa Loy

Penjenamaan semula Ezlisa Loy

EZLISA LOY menyimpan hasrat untuk menyambung pelajaran dalam bidang kulinari.


SEJAK di bangku sekolah rendah lagi Ezlisa Loy dan adiknya Ezzrin Loy sudah bergelar pelakon. Pada masa itu kakaknya, Elfira Loy yang ketika ini sedang menempa nama masih belum lagi menceburkan diri dalam dunia hiburan.

Biarpun Ezlisa mendahului kakaknya dalam dunia hiburan, namun pada hari ini populariti dan kuantiti kerja lakonan Elfira lebih dominan.

Namanya juga masih kabur sehinggakan ada peminat yang tersalah memanggil dengan nama Elfira sementelah wajah adik-beradik ini saling tak tumpah.

Sedikitpun tidak berkecil hati, bahkan Ezlisa lebih selesa membuka laluan kerana bidang lakonan sekadar menjadi kerjaya sandaran.

"Saya tidak kisah pun kalau kakak lebih dikenali kerana bergelar pelakon bukanlah impian saya yang sebenar. Saya mahu mengutamakan pelajaran," katanya ketika sesi fotografi di Studio Utusan, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Biarpun Esliza masih belum mengecap populariti, namun setiap lakunya tetap mendapat perhatian. Terkini, si gadis berusia 17 tahun telah berubah penampilan.

Daripada fesyen tidak menutup aurat, Ezlisa tampak selesa mengenakan hijab sejak tiga bulan lalu. Ezlisa kini sudah menjenamakan semula imej dirinya.

Dia yang pada ketika ini sedang mengerjakan ibadat umrah di samping ahli keluarga termasuklah Elfira belum bersedia untuk aktif berlakon, sementelah pada tahun ini Ezlisa bakal menghadapi peperiksaan besar.

Sedang mempersiapkan diri kepada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bakal tiba penghujung tahun ini, Ezlisa mengambil pendekatan untuk menjadi seorang pelakon yang selektif.

Biarpun mengakui bahawa dia bukanlah seorang yang memilih dan cerewet, tetapi tindakan itu difikirkan perlu bagi memberi ruang untuk dia melebihkan waktu belajar.

"Saya tidak mahu mengenepikan pelajaran. Justeru buat masa ini saya hanya memilih tawaran watak-watak tertentu sahaja dan membaca skripnya terlebih dulu. Bukannya kerana cerewet atau memilih, cuma perlu membahagikan masa juga kepada pelajaran.

"Untuk tidak ketinggalan dalam pelajaran, seorang tutor akan datang ke rumah rumah khas untuk mengajar matapelajaran Matematik Tambahan dan Fizik. Lagipun peperiksaan SPM hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi," katanya yang merupakan pelajar aliran sains tulen.

Anak ketiga daripada empat beradik itu juga menyimpan hasrat untuk menyambung pelajaran dalam bidang kulinari kerana minat yang mendalam dalam bidang masakan.

"Kalau dahulu saya bercita-cita mahu menjadi seorang doktor atau doktor gigi, tetapi saya sedar bahawa minat saya adalah dalam bidang kulinari.

"Saya banyak melayari laman sosial YouTube untuk mempelajari kaedah memasak," kata Ezlisa yang merancang menyambung pengajian di luar negara.

Selain pernah membintangi drama seperti Relung Kasih, Sejadah Kaabah, Qalesha, Debunga Lalang dan Nana Nini Nunu, Ezlisa bakal muncul dalam telemovie berjudul Adik Kami menerusi slot Cerekarama di TV3 pada 6 April pukul 10 malam.

Adik Kami yang merupakan drama arahan Shuhaimi Lua mengisahkan kisah hidup tiga beradik yang kematian orang tuanya. Pelbagai pengalaman pahit dilalui oleh ketiga-tiga kanak-kanak itu dalam meneruskan hidup.

Keluarga Yana terima kehadiran Fadzil

Posted:

Keluarga Yana terima kehadiran Fadzil

Keluarga Yana terima kehadiran Fadzil

YANA SHAMSUDIN mengaku bahawa Fadzil ialah lelaki yang paling rapat dengan dirinya.


SEBELUM ini pelakon drama Bini-Biniku Perkasa, Yana Samsudin pernah menafikan dia bercinta dengan adik kepada pelakon Farid Kamil, Fadzil Zahari.

Menurutnya, dia dan Fadzil yang juga merupakan pelakon dan penulis skrip di bawah syarikat Metrowealth Sdn. Bhd. itu hanya sekadar teman rapat.

Begitupun, Yana yang ditemui Sensasi Bintang pada majlis pelancaran pesta barangan kemas di Pusat Beli-Belah Mid Valley, baru-baru ini mula terbuka bercerita secara terbuka mengenai hubungan mesranya bersama Fadzil. Dia masih enggan membuka mulut, bagaimanapun ikuti temu bual Yana selanjutnya.

Bagaimana hubungan Yana dengan Fadzil sekarang?

YANA: Saya akui dia ialah lelaki yang rapat dengan saya selepas putus cinta kira-kira tiga tahun dahulu (ketika bersama pelakon Piere Andre). Tetapi, kami hanya kawan dan tidak lebih daripada itu.

Ramai beranggapan anda berdua bercinta kerana si dia sering menemani sehingga disedari ramai wartawan.

Saya sudah mengenali dia empat tahun lalu. Sebelum popular dia sudah mula temankan saya ke mana sahaja. Memang saya mengajaknya untuk temankan saya kerana saya tidak biasa berjalan seorang diri. Tetapi bukan dia seorang sahaja. Kawan-kawan yang lain turut menemani saya.

Bagaimana anda boleh mengenali dia (Fadzil)?

Saya kenal dia menerusi abangnya, Farid. Saya dan Farid adalah antara pelakon yang mula-mula ikat kontrak dengan syarikat Metrowealth. Ketika itu tidak ramai lagi pelakon bawah Metrowealth. Jadi, pelakon-pelakon yang sain kontrak rapat antara satu sama lain malah saya juga rapat dengan keluarga Farid termasuk adiknya, Fadzil.

FADZIL ZAHARI sudah beberapa kali berkunjung ke rumah Yana di Johor Bahru.


Adakah Fadzil juga rapat dengan keluarga anda?

Ya, dia sudah beberapa kali berkunjung ke rumah keluarga saya di Johor Bahru setiap kali ada kerja di sana.

Bagaimana penerimaan keluarga terhadap Fadzil?

Jika berkawan dengan sesiapa saja, saya tidak pernah menyembunyikannya daripada pengetahuan keluarga. Ibu dan bapa saya okay dengan dia.

Beralih pada soalan lain. Apakah perkembangan terbaharu anda?

Saya bakal keluar dengan filem terbaharu iaitu Dua Kalimah dan Adnan Sempit 3.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved