Jumaat, 26 April 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Fesyen antarabangsa Sazzy Falak

Posted:

Fesyen antarabangsa Sazzy Falak

Fesyen antarabangsa Sazzy Falak

AWALNYA dia bergaya dengan baju penaja atau sendiri di kaca televisyen. Kemudian figura ini sentiasa dilihat, dibelek malah dijadikan salah satu rujukan dalam dunia fesyen tempatan. Sazzy Falak, selebriti yang tidak lekang dengan perkataan fesyen dan seni. Sekali gus dia membawakan dua item ini berjalan seiring menjadikan dirinya antara selebriti yang tidak pernah salah gaya.

Tuah seakan-akan datang bergolek. Cerita pemilik nama Sazlini Shamsul Falak, ibu kepada dua cahaya mata kembar ini, dia sentiasa mengangankan jenama miliknya menjejak tanah New York. Kota fesyen dunia itu menjadi sasaran dalam minda dan keinginan Sazzy yang sudah muncul dengan jenama fesyen Street Fashion by Sazzy Falak sejak Januari lalu.

"Syukur kerana saya akan ke Minggu Fesyen New York pada 7 hingga 9 September ini membawakan jenama saya. Ini memang sesuatu yang saya inginkan untuk masa depan. Rekaan saya sudah disahkan oleh Plitz.com," ujarnya sambil tersenyum seolah-olah sudah seakan-akan meletakkan sebelah kakinya di kota fesyen antarabangsa.

Muncul dengan jenama fesyen Street Fashion by Sazzy Falak pada awal tahun ini, Sazzy juga berazam membawa nama dan identiti Malaysia di mata dunia.

"Masih berteraskan street fashion, tetapi keistimewaannya kelak ialah saya memasukkan unsur batik dalam fesyen yang akan dibawa ke mata dunia. Ia merupakan gabungan unsur urban dan batik yang dikahwinkan menjadi sesuatu yang fusion," jelasnya yang memang dilihat sebagai seorang fashionista Malaysia.

Tambahnya lagi: "Satu kebanggaan buat saya apabila dipanggil ke minggu fesyen di sana. Menariknya beberapa minggu sebelum saya mendapat panggilan, saya memang berada di Amerika Syarikat dan berdoa agar saya dapat menjejakkan kaki ke New York berserta fesyen saya. Akhirnya, impian saya terlaksana. Saya dan pihak penganjur berkomunikasi melalui Skype dan September ini saya akan ke sana," jelasnya dengan nada penuh keterujaan.

SAZZY cukup teruja untuk mempersembahkan fesyen miliknya sendiri iaitu Street Fashion by Sazzy Falak di New York pada September ini.


"Sekarang saya dan pasukan sedang memberi fokus utama pada pertunjukan fesyen itu dan kita akan cuba memperkenalkan batik yang diberi nafas sesuai dengan jenama pakaian saya," katanya yang kini memberi perhatian penuh terhadap penglibatan perdananya dalam minggu fesyen luar negara.

Sebagai informasi, Minggu Fesyen New York Plitz diasaskan oleh Plitz Fashion Marketing pada tahun 2004. Berkolaborasi dengan pereka fesyen baharu yang muncul dalam dunia fesyen antarabangsa dan domestik, mereka menyediakan peluang serta platform bagi pameran serta pendedahan jenama.

Pihak Minggu Fesyen New York Plitzs telah mewujudkan rangkaian indipenden bagi para pereka fesyen. Manakala Plitz Fashion Marketing merupakan pakar dalam reka bentuk, pemasaran, latihan, pengeluaran, pengkomersialan fesyen dan sebuah platform pemasaran acara, dengan tujuan untuk mewujudkan kerjasama erat antara pelanggan dan dunia fesyen.

Mahu kelihatan seperti 20-an

Masih menyentuh soal gaya dan pemakaian, Sazzy ketawa apabila dipuji tentang sosok badannya yang kelihatan kekal langsing dan kecil persis zaman anak daranya dahulu.

Ironi, dia kini sudah berusia 32 tahun dan memiliki dua orang cahaya mata.

SAZZY cukup menitik- beratkan soal kesihatan dan kecergasan tubuh badan.


"Saya cuba menafikan usia kalau dalam berfesyen. Masih mahu kelihatan seperti zaman 20-an. Kalau khalayak lihat, stail saya berfesyen masih sama seperti waktu saya di usia tersebut," ketawanya yang mahu sentiasa kelihatan muda.

Namun yang menjadi perkara penting buat isteri Nazril Idrus ini ialah memiliki tubuh yang sentiasa cergas. Malah dia bersyukur kerana dikurniakan seorang suami yang turut mempunyai antusias terhadap sukan dan kehidupan yang cergas.

"Saya memang gemar ke gim, malah lebih rajin daripada saya solo dahulu. Kecergasan adalah penting buat saya. Bagi saya tidak perlu ada alasan untuk tidak melakukan sesuatu. Kebetulan suami saya juga memiliki minat yang serupa.

"Perlu selalu berada di hadapan kaca televisyen (tv) membuatkan saya menggunakan itu sebagai kelebihan. Saya perlu kelihatan kemas dan cergas di kaca tv. Saya juga mahu kelihatan seperti usia 20-an, sentiasa," ketawanya bersambung sebelum berakhirnya temuramah.

Aaron tidak tertekan dengan isu FDAM

Posted:

Aaron tidak tertekan dengan isu FDAM

Aaron tidak tertekan dengan isu FDAM

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN


AARON yang pertama kali duduk di kerusi pengarah filem sentiasa berbincang dengan Ahmad Idham (kiri) dalam melancarkan penggambaran filem sulungnya, Romeo Kota.


DIBERI peluang untuk duduk di kerusi pengarah oleh syarikat Excellent Pictures Sdn. Bhd. bagi mengarahkah filem berjudul Romeo Kota merupakan satu anjakan buat Aaron Aziz yang lebih dikenali sebagai seorang pelakon.

Bagaimanapun, pelakon kelahiran Singapura itu berdepan pula dengan kontroversi apabila pihak Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) telah membuat serbuan di lokasi penggambaran filem berkenaan pada 3 April lalu.

Serbuan tersebut dilakukan gara-gara Aaron dikatakan telah melanggar peraturan kerana tidak mempunyai kebenaran untuk menjadi pengarah serta tidak mendaftar sebagai ahli FDAM.

Aaron yang ditemui di lokasi penggambaran filem berkenaan baru-baru ini, menjelaskan sepatutnya isu berkenaan boleh diselesaikan secara baik tanpa perlu menggembar-gemburkan kepada pihak media untuk menunjukkan dirinya bersalah dalam perkara tersebut.

"Kejadian diserbu sebegini bukanlah kali pertama kerana ia sudah berlaku sebanyak tiga kali ke atas diri saya. Sebelum ini pihak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) pernah membuat pemeriksaan sama ada saya memiliki permit ketika berlakon dalam filem KL Gangster serta drama Adam Dan Hawa dahulu.

"Apabila kejadian diserbu di lokasi penggambaran ini berulang, saya melihatnya sebagai salah satu cabaran yang terpaksa dilalui, tetapi berasa lega apabila pihak penerbit banyak membantu saya untuk mengatasi segala masalah yang timbul," ujarnya tenang.

Ketika ditanya sama ada dia tertekan dengan permasalahan berkenaan, Aaron menyatakan dia tidak perlu berasa sedemikian kerana perkara yang lebih penting adalah terus menjalankan tanggungjawab yang diberi serta fokus untuk menyiapkan filem sulungnya itu.

"Sebelum ini saya pernah mengarahkan sebuah telefilem berjudul Kekasih Awal Dan Akhir pada tahun 2011, tetapi tiada pula mana-mana pihak yang datang membuat serbuan.

"Sudah tentu kejadian ini menimbulkan sedikit kehairanan, tetapi saya tidak mahu tuduh kalau ada orang yang ada hasad dengki. Lebih penting saya terus diberikan rezeki oleh Allah, meskipun berhadapan dengan pelbagai kontroversi selama ini," ujarnya.

Menjelaskan lebih lanjut tentang perkara sebenar yang berlaku, Ahmad Idham selaku penerbit menegaskan, pihaknya langsung tidak melakukan sebarang kesalahan kerana telah mengikut segala prosedur untuk proses menerbitkan.

Jelasnya: "Apabila memohon Sijil Perakuan Penggambaran daripada pihak Finas, antara syarat yang ditetapkan ialah seseorang yang menjadi pengarah perlu mendaftar sebagai ahli dalam salah satu persatuan sama ada Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Persatuan Pekerja Profesional Filem Malaysia (Profima) atau FDAM.

"Sebenarnya Aaron sudah mendaftar sebagai ahli Seniman dan Profima, tetapi dia dikatakan telah melanggar syarat apabila tidak mendaftar dengan FDAM sebelum menjadi pengarah. Sedangkan syarat sebegitu tidak pernah diperkenalkan sebelum ini.

Menurut Idham lagi, apabila berjumpa dengan pihak FDAM, barulah dia diberitahu bahawa persatuan berkenaan telah mengemaskini syarat yang baharu, antaranya seseorang yang menjadi pengarah perlu berdaftar dengan FDAM terlebih dahulu sebelum dibenarkan mengarah drama, telefilem atau filem.

Bagaimanapun, penerbit berkenaan turut meluahkan kekecewaannya apabila tidak ada mana-mana pihak FDAM yang menjelaskan mengenainya sebelum ini sehinggalah timbul masalah tersebut.


PENGARAH Fotografi, Raja Mukhriz (baju merah) sedang menjelaskan sesuatu kepada Nabil, (kanan), Ahmad Idham dan Aaron.


"Saya juga merupakan salah seorang ahli FDAM yang sudah lama berdaftar dan sepatutnya kalau ada sebarang perubahan yang berlaku setiap ahli perlu diberitahu bagi mengelakkan sebarang kekeliruan," tegasnya.

Berhubung dengan kenyataan oleh Timbalan Presiden FDAM, Abdul Rahim Awang yang meminta pihak penerbit supaya mencari pengarah pengganti, Idham menyatakan ia tidak perlu dilakukan kerana Aaron sudah mendaftar sebagai ahli FDAM selepas seminggu serbuan dibuat.

"Yuran sebanyak RM1,500 yang dikenakan untuk menjadi ahli sudah pun dibuat, malah Aaron juga sudah diberi nombor ahli FDAM. Jadi, dia memang layak untuk meneruskan kerja-kerjanya dan tidak perlu mencari pengganti," ujarnya lagi.

Pada masa yang sama, Idham turut menjelaskan tidak timbul isu Aaron sebagai seorang pekerja asing memandangkan ketika ini dia sudah pun mendapat taraf Penduduk Tetap di negara ini.

Turut berlakon

Selain diberi peluang untuk menjadi pengarah filem Romeo Kota, Aaron berlakon dalam filem tersebut bersama beberapa pelakon lain seperti Nabil dan Hanis Zalikha.

Merupakan sebuah filem aksi komedi, Romeo Kota mengisahkan tentang dua orang detektif yang ditugaskan untuk menyamar di sebuah kolej bagi menyiasat tentang kegiatan penyeludupan dadah yang berlaku.

Menurut Aaron, segala proses penggambaran berjalan dengan lancar dan dia banyak dibantu oleh Pengarah Fotografi, Raja Mukhriz Raja Ahmad Kamaruddin dan Ahmad Idham.

"Walaupun penggambaran sudah selesai dilakukan, tetapi saya tidak boleh menarik nafas lega kerana masih ada beberapa perkara lagi yang perlu dilakukan termasuk proses penyuntingan.

"Apabila pihak penerbit memberikan tanggungjawab ini kepada saya, ia satu peluang keemasan yang tidak harus dilepaskan dan merupakan satu landasan untuk saya pergi lebih jauh dalam bidang seni," ujarnya.

Sebelum mengakhir bicara, pelakon tersebut menyatakan dengan pengalaman yang diraih, dia kini bersedia menerima sebarang tawaran daripada mana-mana pihak untuk menjadi pengarah.

Juara Da'i milik Adibah

Posted:

Juara Da'i milik Adibah

Juara Da'i milik Adibah


BERSYUKUR. Adibah tidak sangka mampu menewaskan dua finalis lelaki yang bersaing dengannya iaitu Mohamad Azamudin dan Muhammad Tajdid pada musim pertama program Da'i.


SELEPAS tiga minggu bersaing dengan dua peserta lelaki untuk merebut gelaran juara sulung program keagamaan Da'i, akhirnya Adibah Rozain telah dinobatkan sebagai pemenang program terbitan TV3 tersebut.

Membawa pulang RM50,000 termasuk pakej umrah serta beberapa hadiah sampingan lain, Adibah telah menewaskan dua orang pesaing yang tidak kurang hebatnya, Mohamad Azamudin Zainal dan Muhammad Tajdid Hadhari Romli.

Mengaku bukan gelaran juara yang ingin dikejar, bagaimanapun Adibah menerima hakikat itu dan menjadikan kemenangan tersebut sebagai pemangkin buatnya untuk lebih aktif berdakwah pada masa akan datang.

"Sejujurnya, bukan kemenangan menjadi fokus utama saya, sebaliknya, saya lebih mementingkan segala ilmu yang diperoleh dan dalam masa yang sama, saya mahu meyakinkan lebih banyak golongan pendakwah wanita di luar sana bahawa kita (wanita) juga boleh melakukan perkara ini dengan baik," ujar mahasiswi di UiTM Shah Alam, Selangor dalam jurusan Sarjana Muda Pendidikan TESL ini.

Barangkali, yang menjadi tuah buat Adibah pada malam tersebut adalah kepetahannya berhujah dalam tugasan kedua, selain cara dia mendidik dan berkongsi pengalamannya yang mengajar anak-anak keluarga angkatnya yang merupakan Orang Asli di Kampung Sungai Siput, Perak, cara solat lima waktu dan cara berwuduk. Adibah turut mengadakan aktiviti mewarna dan aktiviti mengemas surau bersama penduduk kampung.

ADIBAH membawa pulang RM50, 000, pakej umrah serta beberapa hadiah sampingan lain sebagai juara Da'i.


Paparan tugasan mereka tersebut yang diberi seminggu sebelum malam kemuncak itu dipaparkan pada malam final sebelum setiap finalis diberi kesempatan memberi hujah mengenai pencapaian mereka sepanjang berada di kampung tersebut selama tiga hari dua malam.

Malah, Adibah juga begitu cemerlang saat diuji tahap penguasaan berkaitan ilmu-ilmu Islam seperti ilmu Fiqah, Akidah dan Sirah Nabawiah

Menurut Penerbit Da'i, Shukri Ibrahim: "Pihak produksi amat berbangga dengan pencapaian para finalis Da'i pada musim pertama ini. Secara keseluruhannya, kualiti para finalis Da'i terus meningkat berdasarkan ujian teori, tugasan, pengucapan awam dan sahsiah diri.

"Pemilihan yang amat rumit terpaksa dilakukan untuk memilih para finalis ini memandangkan hampir kesemua finalis yang berada pada peringkat akhir mempunyai potensi yang seimbang. Semoga segala ilmu dan pengalaman yang diperoleh dalam program ini dapat digunakan sebaik mungkin bukan sahaja untuk program Da'i ini, tetapi setelah keluar daripada program ini dan sekembalinya ke pangkuan masyarakat."

Sementara itu, acara kemuncak Da'i diserikan dengan penampilan istimewa daripada kumpulan nasyid UNIC dengan diiringi oleh adik-adik Qhasidah dari Kelab Berselawat Anak-Anak As Sidiq menerusi lagu Ya Hana Na sebagai pembuka tirai sebelum diselang-seli dengan persembahan penentuan juara Da'i Pendakwah Milenia.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved