Khamis, 11 April 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Alasan Pierre pilih Mikail

Posted:

Alasan Pierre pilih Mikail

Alasan Pierre pilih Mikail

BAKAT seni yang mengalir dalam darah keluarga aktor dan pengarah Pierre Andre bukan satu perkara baharu. Ibunya, Khatijah Tan merupakan seorang pelakon terkenal, terbaharu, adiknya Mikail Andre pula terjun ke dunia lakonan.

Barangkali akan ada yang berkata, disebabkan kedudukan Pierre sebagai pengarah, dia bebas memilih sesiapa sahaja termasuk adiknya sendiri untuk memegang watak utama dalam filem ke-11 arahannya, Perempuan Muka Surat Tujuh.

Menjawab persoalan tersebut, Pierre, 28, menegaskan, pemilihan dilakukan berdasarkan bakat serta kesesuaian watak - bukan atas dasar ikatan kekeluargaan.

"Sebelum memilih Mika (panggilan untuk Mikail), saya telah terfikir beberapa nama pelakon, tetapi selepas menilai dengan teliti Mika mempunyai karakter yang saya inginkan dalam watak utama itu.

"Walaupun dia masih muda, tetapi apabila berlakon, ekspresi wajahnya terutama matanya yang mempunyai karakter tersendiri menarik minat saya untuk memilih dia," kata Pierre yang ditemui pada majlis doa selamat filem tersebut di pejabat Metrowealth, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Tegas Pierre, sebelum ini dia juga pernah melalui perkara yang sama ketika mula-mula menceburkan diri dalam bidang lakonan dan memegang status pengarah buat kali pertama.

"Ketika mula berlakon dan mengarah, orang akan kata, patutlah saya boleh dapat peluang mengarah sebab saya anak Khatijah Tan. Kiranya, saya tumpang nama ibu untuk berdiri dalam bidang seni.

"Sebenarnya tidak, jika saya tidak ada bakat dan kreativiti, mana ada orang ingin laburkan duit kepada saya untuk buat filem.

"Sama juga halnya dengan Mika, jika dia tidak berbakat, meskipun dia adik saya, saya tidak akan ambil dia berlakon walaupun untuk watak sampingan apatah lagi untuk watak utama," ujarnya serius.

Tidak hanya bersesuaian dengan watak, kata Pierre, keserasian antara mereka memudahkan lagi penggambaran filem yang bermula pada 4 April lalu.

"Saya tahu sangat perangai, apa kelebihan dan kekurangannya. Jadi, dia mudah saya bentuk dan bekerjasama untuk filem ini," ujarnya yang akan menamatkan zaman bujang pada bulan Jun tahun ini.

SAMA-SAMA orang baharu. Nina dan Mikail pertama kali mencuba nasib sebagai pelakon filem.


Cabaran

Selain Mika yang diberi watak utama sebagai Putra, heroin filem ini juga merupakan wajah baharu iaitu Nina Iskandar yang merupakan seorang pelakon dari Brunei.

Sedar tanggungjawab yang digalasnya amat besar kerana mempertaruhkan semua wajah baharu, Pierre yakin penonton hari ini lebih bijak menilai filem bukan berdasarkan populariti semata-mata.

"Bukan tidak boleh ambil pelakon yang sudah popular, tetapi asyik-asyik wajah yang sama sahaja di pawagam. Jadi, saya ambil inisiatif untuk memperkenalkan pelakon baharu.

"Bagi saya, kejayaan sesebuah filem bukan terletak kepada populariti pelakon sahaja, tetapi apa yang penting ialah bakat lakonan yang dipersembahkan kepada penonton," katanya.

Ulasnya lagi, pelakon baharu mudah dibentuk di set penggambaran berbanding pelakon yang telah mempunyai pengalaman.

"Sebagai pengarah, pelakon baharu lebih mudah dibentuk kerana pelakon yang berpengalaman mereka sudah mempunyai identiti dan corak lakonan yang tersendiri.

"Kadangkala bagus tetapi ada kalanya menyukarkan proses penggambaran kerana lakonan yang diberikan mengikut acuan mereka sendiri bukannya pengarah," tuturnya.

Bercakap lebih lanjut tentang naskhah Perempuan Muka Surat Tujuh yang ditulisnya sendiri, skrip filem itu sebenarnya sudah lama ditulis untuk sebuah filem pendek.

Bagaimanapun, untuk penggambaran filem, skripnya telah diolah untuk dipanjangkan sesuai dengan durasi filem.

Minat berlakon - Mikail

Melihat raut wajahnya yang ada iras seperti Pierre, perbezaan yang wujud pada Mikail ialah dia kelihatan sedikit garang dan matang walaupun baru berusia 21 tahun. Namun, minatnya dalam dunia seni tidak boleh disangkal sementelah sejak di sekolah menengah lagi, dia sudah aktif berteater.

"Saya memang minat berlakon. Selepas habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia), saya ikut abang kerja di belakang tabir untuk beberapa buah filem sebelum saya menyuarakan hasrat untuk berlakon.

"Mulanya saya hanya diberi watak yang kecil sahaja, cukup untuk merasa bagaimana beraksi di hadapan kamera. Selepas berjaya meyakinkan abang, saya diberi peranan yang lebih besar sebagai pelakon pembantu sebelum diberi watak utama," kata Mika yang telah berlakon dalam filem Hantu Dalam Botol Kicap, 1 Lawan 1, Dua Kalimah, Longkai dan Chantek.

PIERRE ANDRE yang bakal berkahwin pada bulan Jun ini masih mahu terus aktif sebagai pengarah pada masa akan datang.


Memiliki abang dan ibu yang bekerja dalam bidang seni merupakan batu loncatan untuknya lebih mudah dikenali ramai tetapi, Mika enggan dirinya terlalu bergantung kepada reputasi abangnya dan ibunya untuk membina kerjaya sebagai pelakon.

"Abang dan bonda (Khatijah Tan) merupakan idola saya dalam bidang lakonan. Mereka banyak memberi saya inspirasi terutama bonda yang tidak jemu memberikan saya tunjuk ajar.

"Buat masa sekarang, mereka berdua masih menjadi orang rujukan utama dalam segala hal kerana saya masih baharu, tetapi jika boleh saya mahu membina kerjaya dengan bakat serta kebolehan saya sendiri," ungkapnya.

Disoal tidakkah dia teringin untuk bergelar pengarah dan penulis skrip seperti abangnya suatu hari nanti, sambil tersenyum, Mikail berkata belum tiba masanya untuk dia memikul tanggungjawab seberat itu.

"Mungkin suatu hari nanti, siapa tahu saya akan ikut jejak langkah abang tetapi apa yang saya tahu, abang saya lebih bijak kerana dia mampu melakukan dua tiga kerja dalam satu masa yang sama.

"Malah, minat saya pula lebih terarah kepada bidang lakonan berbanding menjadi penulis skrip atau pengarah. Jadi lebih baik saya berlakon sahaja buat masa sekarang," tuturnya jujur.

Mahali, lelaki paling rapat - Tasha Shila

Posted:

Mahali, lelaki paling rapat - Tasha Shila

Mahali, lelaki paling rapat - Tasha Shila

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

TASHA pertama kali bersua dengan Mahali pada majlis hari jadinya yang ke-27 pada 25 Januari lepas.


KISAH cinta antara selebriti dengan pemain bola bukan lagi kisah baharu. Malah, ada antara selebriti tersebut mendirikan rumah tangga dengan pemain bola sepak.

Begitupun, ada juga sesetengah selebriti yang berkahwin dengan pemain bola sepak tidak dapat mempertahankan bahtera perkahwinan dan berakhir dengan perceraian.

Antara selebriti yang berkahwin dengan pemain bola sepak termasuklah pelakon Ayu Raudhah dengan Zaquan Adha, Rita Rudaini dan Aidil Zafuan serta penyanyi dan pelakon, Haleeda dengan Azman Adnan.

Tidak ketinggalan Zack Haikal dengan penyanyi, Zetty. Begitu juga Azman Adnan dengan Asfarina Muhamad atau As Feminin, Salwa Abdul Rahman dan Subadron Azi serta Shahril Arshad dan Noraini Morat.

Sementara, Safiq Rahim pula pernah digosip bercinta dengan seorang pelakon dan pengarah muda, Nurul Ain Nordin.

Terkini, pelakon sensasi, Tasha Shilla pula dikaitkan dengan pemain bola sepak kebangsaan, Mahali Jasuli.

Tasha, 27, dan Mahali, 24, mula dikaitkan mempunyai hubungan selepas kedua-duanya saling mengucapkan sayang - baik melalui perkataan mahupun simbol, ketika berhubung menerusi Twitter masing-masing baru-baru ini.

Sehubungan itu, kelmarin, Mahali membuat kenyataan media bahawa dia kini dalam proses mengenali hati budi Tasha.

Cemburu

Tasha ketika dihubungi Kosmo! semalam lantas memberikan kenyataan pertamanya tentang isu tersebut.

Akui Tasha, Mahali merupakan lelaki yang paling rapat dengan dirinya buat masa ini.

Menolak hubungan rapatnya dengan Mahali bakal membuatkan ada hati yang cemburu, luah Tasha, dia berhak berkawan dengan sesiapa sahaja.

Ini kerana bagi Tasha, hubungannya bersama Datuk J yang digembar-gembur selama ini hanyalah gosip semata-mata.

Mengulas kenyataan terbuka Mahali tentang hubungan mereka itu, ujar Tasha: "Seperti apa yang disebut Mahali (kami dalam proses mengenali hati budi), saya juga akui memang kami sedang berkawan.

"Dia juga merupakan antara lelaki yang paling rapat kerana saya memang jenis suka berkawan.

"Hubungan rapat saya dengan dia tidak akan membuatkan hati sesiapa yang tersinggung kerana gosip dengan Datuk J sebelum ini adalah tidak benar."

Perkataan sayang


UCAPAN sayang antara Tasha dan Mahali menerusi Twitter baru-baru ini menjadi pencetus kepada pendedahan tentang hubungan rapat antara mereka berdua kepada pengetahuan umum.


Begitupun, jelas Tasha, dia baru mengenali Mahali selama lima bulan dan terlalu awal untuk mereka memasuki fasa bercinta.

Pelakon drama bersiri Cinta Bertamu di Abu Dhabi berharap agar hubungan rapatnya dengan Mahali tidak diperbesar-besarkan.

"Kami masing-masing masih muda dan ingin mengejar karier," jelasnya.

Bercerita tentang bagaimana dia mengenali Mahali, ujar Tasha, dia mendapat tahu melalui surat khabar bahawa pemuda kelahiran Selangor itu menyukai lakonannya.

Selepas itu, seorang peminat Tasha menjemput Mahali ke majlis sambutan hari jadi yang ke-27 pada 25 Januari lalu dan mereka mula berkenalan dan berkawan.

Tasha turut ditebak tentang persolan kenapa dia dan Mahali masing-masing mengungkap perkataan sayang di Twitter jika hubungan mereka hanya sekadar kawan?

Jawabnya, sudah sememangnya dirinya merupakan seorang yang suka mengungkap perkataan sayang kepada peminat-peminatnya termasuk Mahali.

"Memang di Twitter, saya akan panggil semua peminat-peminat dengan perkataan sayang. Itu tanda penghargaan saya kepada peminat. Mahali juga salah seorang peminat saya. Sebab itulah itu saya memanggil dia sebagai sayang.

"Saya memang menghargai dan gembira apabila mendapat tahu seorang pemain bola sepak berbakat seperti Mahali meminati lakonan saya," tutur Tasha yang turut mengakui dirinya juga meminati Mahali kerana bakat pemain bola sepak kebangsaan itu ketika beraksi di padang.

Terlanjur bercerita mengenai persahabatan yang terjalin, Tasha turut ditanya adakah dia pernah keluar berdua bersama Mahali.

Bagaimanapun, pemilik nama sebenar Natashasheila Abd. Razak itu enggan mengulas lanjut dan hanya menyebut perkataan no comment.

Tambah Shilla, komitmennya terhadap lakonan dan komitmen Mahali di padang bola sepak juga membataskan mereka untuk kerap menghubungi antara satu sama lain.

Noniswara pasrah cerai lagi

Posted:

Noniswara pasrah cerai lagi

Noniswara pasrah cerai lagi

Oleh HARYATI KARIM

SAAT bahagia. Noniswara bernikah dengan Rosman empat tahun lalu. Kini, mereka sedang dalam proses perceraian di mahkamah.


RUMAH tangga pelakon Noniswara Baharudin, 43, dengan Datuk Rosman Ridzwan, 54, yang bakal memasuki usia empat tahun pada 1 Ogos depan sudah tidak mampu diselamatkan dikatakan akibat orang ketiga.

Mereka berdua sudah tidak tinggal sebumbung sejak tujuh bulan yang lalu menyebabkan pelakon itu tekad memfailkan kes perceraian terhadap suaminya di mahkamah syariah pada Februari lalu.

Perbicaraan kes perceraian itu telah pun berlangsung di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur sebelum ini.

Pada hari ini, 11 April perbicaraan itu diadakan di lokasi yang sama bagi menentukan status terkini mereka.

Pelakon itu tidak mempunyai anak bersama Rosman, tetapi mempunyai tiga orang anak hasil daripada perkahwinan terdahulunya.

Rosman pula mempunyai lima orang anak daripada perkahwinan sebelum ini.

Noniswara yang ditemui baru-baru ini mengakui masih bersedih dengan apa yang berlaku dan cuba untuk mencari kehidupan yang baharu. Ikuti temu bual Noniswara bersama Kosmo!

Kosmo!: Bagaimanakah dengan kehidupan Noniswara sekarang selepas kes perceraian anda di mahkamah?

Kes penceraian saya masih berjalan di mahkamah, kehidupan saya seperti biasa sahaja. Saya masih sibuk dengan penggambaran lakonan.

Apakah perasaan anda apabila perkahwinan kedua juga gagal di tengah jalan?

Jujur saya katakan, tiga bulan pertama masalah ini berlaku, saya hanya menangis. Memang saya sedih, siapa yang tidak sayangkan perkahwinan. Alhamdulillah, sekarang saya sudah menerima hakikat dan reda dengan segala yang berlaku. Sekarang saya kena gembira supaya hati saya tidak bersedih lagi.

Sebelum memfailkan kes perceraian, adakah anda berusaha untuk menyelamatkan rumah tangga anda?

Memang saya berusaha untuk selamatkan rumah tangga, tetapi apa yang saya boleh buat jika jodoh saya sampai di sini sahaja.

NONISWARA berharap kes perceraiannya dengan Rosman berjalan lancar supaya dia dapat memulakan kehidupan baharu.


Adakah anda kenal orang ketiga yang dikatakan punca kemelut dalam hubungan antara anda dan Rosman?

Saya tidak mahu komen tentang orang ketiga itu. Apapun, saya sentiasa maafkan suami dan orang ketiga itu. Tidak perlulah saya beri komen siapakah yang bersalah. Sekarang, saya hanya mahu sebuah kehidupan yang baharu.

Selepas apa yang berlaku, adakah anda serik untuk berkahwin lagi?

Saya tidak boleh kata serik kerana perkahwinan itu satu ibadat. Cuma, buat masa ini saya belum fikirkan tentang perkara itu kerana masih berstatus isteri orang dan masalah saya juga belum selesai lagi.

Andai ditakdirkan anda bertemu jodoh sekali lagi, apakah kriteria lelaki pilihan anda?

Saya akan elak lelaki yang curang dan tidak setia. Sudah pasti saya mahukan seorang lelaki yang setia, baik dan taat pada agama supaya boleh membimbing saya. Sebelum itu harus kenal mengenali terlebih dahulu. Hal jodoh ini, saya serahkan kepada takdir.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved