Ahad, 3 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


LTdL 2013: Arredondo juara keseluruhan

Posted:

LTdL 2013: Arredondo juara keseluruhan

LTdL 2013: Arredondo juara keseluruhan

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my

ARREDONDO (tengah) menjulang trofi selaku juara keseluruhan pada LTdL 2013 yang berakhir di Kuala Terengganu semalam.


KEHADIRAN lima pasukan profesional seakan-akan tidak memberi impak yang besar pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013.

Ini kerana, kesemua jersi yang dipertandingkan pada edisi ke-18 perlumbaan berstatus Hors ini dimenangi pelumba daripada pasukan profesional benua dan benua.

Pelumba Colombia, Julian Arre- dondo daripada pasukan benua Jepun, Team Nippo-De Rosa (PPO) dinobatkan selaku juara keseluruhan (Jersi Kuning). Francesco Chicchi daripada pasukan benua Itali, Vini Fantini-Selle Italia (VIN) pula membawa pulang Jersi Biru (Raja Pecut).

Pelumba bukan pilihan, Wang Meiyin daripada pasukan benua China, Hengxiang Cycling Team (HEN) menyarung dua jersi iaitu Jersi Merah (Raja Bukit) dan Jersi Putih (Pelumba Terbaik Asia).

Pasukan profesional benua, MTN-Qhubeka (MTN) dari Afrika Selatan muncul Pasukan Terbaik Keseluruhan.

Lima pasukan profesional yang menyertai perlumbaan tahun ini ialah Garmin Sharp (GRS) dari Amerika Syarikat, Astana Pro Team (AST) dari Kazakhstan, Orica-GreenEDGE (OGE) dari Australia, Blanco Pro Cycling Team (BLA) dari Belanda dan Omega Pharma-Quick-Step Cycling Team (OPQ) dari Belgium.

Arredondo, 25, membawa pulang Jersi Kuning meskipun menamatkan kayuhan di tempat ke-40 pada peringkat terakhir (ke-10) semalam.

Perlumbaan dari Tasik Kenyir ke Kuala Terengganu sejauh 114.80 kilometer (km) itu dimenangi Chicchi yang mencatat masa dua jam 39 minit 04 saat.

Pelumba New Zealand, Rico Rogers daripada Synergy Baku Cycling Team (BCP) di tempat kedua (2'39:04s). Graeme Brown (BLA) menjadi pelumba ketiga yang melepasi garisan penamat di Dataran Shahbandar (2'39:04s).

Bagaimanapun, kejayaan Arredondo lebih bermakna selepas naib juara Tour of Japan tahun lalu itu berjaya meneruskan legasi pelumba kelahiran Amerika Sela- tan untuk menjadi juara keselu- ruhan.

Arredondo mengikut jejak langkah rakan senegaranya, Jose Serpa yang melakukannya bersama Androni Giocattoli pada 2009 dan 2012.

Dua pelumba Venezuela, Jose Rujano daripada ISD-NERI (2010) dan Jonathan Monsalve yang beraksi bersama Vini Fantini-Selle Italia tahun ini menang pada 2011.

"Saya berasa sangat gembira. Saya membuat persiapan yang rapi untuk menghadapi perlumbaan ini dan kami berjaya memenangi- nya. Ia adalah sesuatu yang sangat hebat," katanya.

Ketika ditanya mengenai Malay- sia, Arredondo berkata, dia sero- nok berada di negara ini meskipun terpaksa tidur semalaman di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas tertinggal kapal terbang ke Langkawi, Kedah.

Sementara itu, Chicchi dari Itali yang turut memenangi peringkat keempat dari Tapah, Perak ke Kapar, Selangor pada 24 Februari lalu menyarung Jersi Biru (Raja Pecut) selepas mengumpul keselu- ruhan 96 mata.

Kejayaan itu memusnahkan impian rakan senegaranya, Andrea Guardini daripada Astana Pro Team (AST) untuk mencatat hatrik selepas melakukannya pada 2011 dan 2012.

Wang Meiyin pula memenangi dua jersi (Jersi Merah dan Jersi Putih) dalam tahun yang sama.

Skuad negara mengecewakan

Posted:

Skuad negara mengecewakan

Skuad negara mengecewakan

norzasrudin@kosmo.com.my


PRESTASI pelumba skuad negara tidak mencapai tahap yang dikehendaki pada LTdL 2013.


KETUA jurulatih lebuh raya negara, Aminuddin Sulaiman tidak berpuas hati dengan pencapaian pelumba pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013.

Aminuddin berkata, sasaran awal untuk menamatkan saingan dalam kelompok 10 pasukan terbaik keseluruhan dan ketiga terbaik Asia tidak tercapai.

Selain itu, impian Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) untuk melihat pelumba negara menyarung Jersi Putih selaku pelumba terbaik Asia gagal direalisasikan.

"Meskipun gagal mencapai sasaran, kami masih boleh berbangga dengan prestasi keseluruhan pelumba negara pada edisi kali ini.

"Mereka masih mampu bertahan, sekali gus menamatkan saingan meskipun terpaksa menghadapi cabaran yang sengit dan perlumbaan yang laju sepanjang kejohanan ini.

"Muhamad Rauf Nur Misbah berjaya membuktikannya hari ini (semalam). Dia berjaya keluar daripada kelompok besar pelumba sebelum 'ditangkap' semula pelumba lain.

"Sekurang-kurangnya dia mampu bertahan lebih daripada 70 kilometer. Mereka dapat bertahan dengan baik dan menamatkan perlumbaan kecuali Amir Mustafa Rusli," katanya.

Aminuddin berkata, sesi lati- han yang singkat menjadi punca utama kegagalan pelumba negara.

"Sukar untuk melihat kelemahan pelumba kerana kami hanya menjalani latihan selama tiga bulan. Sekiranya kami menjalani latihan yang panjang, saya mungkin dapat membaca kekuatan dan kelemahan pelumba.

"Selepas ini, pelumba akan menyertai Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) dan Tour of Taiwan.

"Selepas itu, pelumba akan mengikuti fasa pertama latihan untuk menghadapi Sukan SEA 2013 di Myanmar penghujung tahun ini," katanya.

Pada perlumbaan kali ini, Mohd. Fauzan Ahmad Lutfi muncul pelumba terbaik skuad kebangsaan Malaysia selepas menduduki tempat ke-14 individu keseluruhan (Jersi Kuning), diikuti Muhamad Rauf Nur Misbah (ke-42), Yusrizal Usoff (ke-64), Mohd. Nor Rizuan Zainal (ke-69) dan Zulhilmie Afif Ahmad Zamri (ke-92).

TSG nampak merosot sikit - Ahmad

Posted:

TSG nampak merosot sikit - Ahmad

TSG nampak merosot sikit - Ahmad

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


PASUKAN TSG tidak menunjukkan peningkatan pada saingan LTdL 2013 yang berakhir di Kuala Terengganu semalam.


TERENGGANU Cycling Team (TSG) yang mempertaruhkan pelumba tempatan, gagal memberi impak pada kejohanan lumba basikal berprestij Asia, LTdL 2013 yang berakhir semalam.

Pada saingan edisi ke-18 ini, TSG hanya berjaya menduduki tangga ke-19 daripada 22 pasukan keseluruhan dan tangga kelapan bagi kategori Asia.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said berkata, pasukan TSG menunjukkan kemerosotan dalam edisi LTdL kali ini.

"Saya lihat terdapat sedikit kemerosotan, mungkin disebabkan tiada peningkatan ataupun pasukan ProTeams yang menyertai kejohanan edisi ke-18 lebih hebat berbanding tahun sebelum ini.

"Bagaimanapun, kita akan melihat perkara ini termasuk mengadakan latihan di luar negara dengan lebih kerap untuk memberi saingan pada peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis penyampaian hadiah peringkat akhir saingan LTdL 2013 di Dataran Syahbandar, Kuala Terengganu semalam.

Tujuh pelumba tempatan yang menggalas cabaran TSG kali ini ialah Mohd. Harrif Salleh, 25, Mohd. Shahrul Mat Amin, 24, Mohammad Saufi Mat Senan, 23, Mohd. Nor Umardi Rosdi, 27, Nur Amirull Fakhruddin Mazuki, 21, Mohd. Zamri Salleh, 30, dan Mohd. Saiful Anuar Aziz, 27.

Ahmad memberitahu, pasukan TSG sebenarnya sedang mencari pelumba pendaki kerana mereka ketika ini tidak mempunyai pelumba yang berkemampuan untuk menggalas tugas tersebut.

Beliau berkata, lazimnya pelumba-pelumba yang mampu bergelar Raja Bukit terlalu cepat disambar pasukan-pasukan lain, kecuali kita membuat tawaran lumayan.

"Kita akan meneliti perkara ini dalam usaha memantapkan lagi prestasi pasukan TSG," ujarnya.

Dalam pada itu, menyentuh mengenai pelumba Synergy Baku Cycling Project, Anuar Manan, beliau memberitahu, permohonannya untuk kembali ke pasukan TSG agak lewat dan bimbang akan menjejaskan persiapan pelumba lain.

"Begitupun, kita akan mempertimbangkan pada masa akan datang termasuk Adiq Husaini yang bersama pasukan lain.

"Harapan kita adalah pasukan TSG mampu meningkat, sekali gus menyertai kejohanan peringkat tertinggi seperti Tour de France," ujar Ahmad.

Dalam saingan LTdL edisi ke-17, TSG berjaya menduduki tangga ke-10 daripada 22 pasukan yang bertanding dan menduduki tangga ketiga bagi kategori Asia.

Tahun lalu, TSG turut diwakili pelumba Korea Selatan dan Jepun.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved