Khamis, 14 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


PBNJ congak strategi

Posted:

PBNJ congak strategi

PBNJ congak strategi

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my

PABLO AIMAR


PERSATUAN Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) merangka strategi baharu bagi menghadapi pusingan kedua saingan Liga Super musim ini.

Setiausaha Kehormat PBNJ, Mohd. Fahmy Yahya berkata, mereka sedang memburu dua penyerang terkemuka dunia iaitu pemain Benfica, Pablo Cesar Aimar Giordano dan pemain handalan Paraguay, Roque Luis Santa Cruz Cantero.

"PBNJ sekarang dalam proses perbincangan bagi mendapatkan khidmat Pablo Aimar dan Santa Cruz," katanya kepada Kosmo! semalam.

Pablo Aimar, 34, yang berasal dari Rio Cuarto, Argentina pernah bermain untuk pasukan senior River Plate sebelum menyertai Valencia (2001-2006), Real Zaragoza (2006-2008) dan Benfica pada 2008 hingga sekarang.

Sementara itu, rekod Santa Cruz juga tidak kurang hebatnya apabila dia pernah bermain bersama kelab Olympia, Bayern Munich, Blackburn Rovers, Manchester City dan kini dipinjamkan ke Malaga FC.

Santa Cruz, 32, yang dilahirkan di Asuncion, Paraguay pernah bermain untuk skuad kebangsaan pada Piala Dunia 2002, 2006 serta 2010.

Keputusan untuk mendapatkan khidmat dua penyerang terkemuka dunia itu tercetus selepas Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengumumkan peraturan baharu pemain import baru-baru ini.

Badan induk sukan bola sepak negara itu membenarkan kemasukan pemain baharu dalam kalangan pemain tempatan bagi setiap pasukan menjelang pintu pendaftaran pemain Liga Malaysia (Liga M) dibuka pada 8 hingga 22 April ini.

PBNJ mahu menggunakan sepenuhnya kesempatan itu dan perubahan tersebut dipercayai dilakukan ekoran prestasi hambar yang dipamerkan skuad Johor Darul Takzim (Johor DT) pada kempen musim depan.

Skuad Harimau Selatan kendalian Fandi Ahmad itu dilaporkan mengalami masalah komunikasi dalam kalangan pemain-pemainnya sehingga menimbulkan dakwaan kononnya wujud sikap berpuak-puak dalam skuad berkenaan.

Dalam pada itu, Mohd. Fahmy turut memberitahu, pihak persatuan akan melepaskan beberapa pemain yang gagal menunjukkan permainan baik.

Kosmo! difahamkan, skuad Harimau Selatan bakal mendapatkan khidmat empat pemain Johor yang beraksi dalam Liga Perdana dan antara nama yang disebut-sebut ialah Andre De Silva, Mohd. Farid Ramli, Muhammad Nazri Ahmad serta Jasazrin Jamaludin.

Desas-desus turut tersebar bahawa bintang Lazio, Simone Del Nero pula akan membarisi skuad Johor ekoran masih belum mempamerkan aksi cemerlang bersama Johor DT.

Bakal mengikut jejak langkah Del Nero ialah pemain Johor DT yang lain seperti K. Sathiya dan Azmi Muslim.

Bagaimanapun, rombakan seperti yang digembar-gemburkan itu masih belum diputuskan secara rasmi oleh pihak PBNJ.

Arsenal tak bernasib baik

Posted:

Arsenal tak bernasib baik

Arsenal tak bernasib baik


PEMAIN-PEMAIN Arsenal jelas kecewa selepas gagal melayakkan diri ke suku akhir Liga Juara-Juara meskipun berjaya menewaskan Bayern 2-0 awal pagi semalam.


LONDON - Pengurus Arsenal, Arsene Wenger berasa bangga dengan aksi anak-anak buahnya meskipun skuad The Gunners tersingkir daripada saingan Liga Juara-Juara awal pagi semalam.

Impian Arsenal untuk mencipta keajaiban mara ke suku akhir tidak kesampaian meski- pun menang 2-0 ke atas Bayern Munich pada aksi kedua kalah mati di Allianz Arena itu.

Arsenal tersingkir menerusi peraturan jaringan di tempat lawan selepas kedudukan agregat terikat 3-3.

Kekalahan Arsenal itu menamatkan penguasaan kelab England untuk layak ke kelompok lapan pasukan terbaik pada pertandingan paling berprestij di Eropah itu buat pertama kalinya dalam tempoh 17 tahun.

"Kami hampir berjaya mencipta keajaiban dan saya tetap berbangga dengan persembahan pasukan ini walaupun kegagalan ini amat mengecewakan bagi semua penyokong Arsenal.

"Kami masih dibayangi dengan kekesalan pada pertemuan pertama lalu.

"Kami bertemu sebanyak dua kali dan kami gagal bermain dengan baik pada pertemuan pertama," kata pengendali kelahiran Perancis itu.

Untuk rekod, Bayern menang 3-1 pada aksi pertama di Stadium Emirates tiga minggu lepas.

Pada perlawanan semalam, Arsenal menampilkan aksi yang menarik, sekali gus memperoleh dua gol menerusi Olivier Giroud seawal minit ketiga dan Laurent Koscielny (ke-85).

"Ia merupakan suatu kegagalan yang besar kepada bola sepak England kerana keadaan ini tidak pernah berlaku sejak beberapa tahun lalu. Ia suatu peringatan buat kami.

"Pasukan dalam liga Eropah yang lain sudah mula menyamai kami dan kami harus memandang serius perkara ini serta mula memikirkan tentang masa depan kami," kata Wenger.

Bagi beliau, kegagalan itu cukup mengecewakan kerana ia melebarkan rekod tanpa sebarang piala untuk tempoh lapan tahun.

Sementara itu, pengurus Bayern, Uli Hoeness memberikan amaran keras selepas tidak berpuas hati dengan persembahan pemain-pemain pada perlawanan itu.

Skuad The Bavarians yang sedang memimpin saingan Liga Jerman dan menjadi pilihan untuk memenangi trofi Piala Jerman, menampilkan aksi terburuk di hadapan penyokong sendiri musim ini. - Agensi

Irfan tidak mahu ambil risiko

Posted:

Irfan tidak mahu ambil risiko

Irfan tidak mahu ambil risiko

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


FORKEY DOE (kiri) meledakkan dua gol ketika Selangor seri 3-3 dengan Tampines Rovers pada aksi kedua Piala AFC di Stadium Shah Alam kelmarin.


JURULATIH Selangor, Irfan Bakti Abu Salim mengakui yang beliau tidak mahu mengambil risiko dengan menurunkan barisan terkuat ketika seri 3-3 dengan Tampines Rovers pada aksi kedua Piala AFC di Stadium Shah Alam kelmarin.

Irfan berkata, beliau mahu memastikan sistem penggiliran pemain Selangor berjalan dengan lancar, sekali gus memberi peluang kepada beberapa pemain simpanan untuk beraksi.

Bekas pengendali Terengganu itu memberitahu, beliau mahu memastikan perjalanan skuad kendaliannya dalam keadaan terbaik kerana Selangor masih bersaing pada kempen Liga Super, Piala FA dan Piala AFC.

Selain itu, beberapa pemain yang ditimpa kecederaan antaranya penjaga gol, Norazlan Razali dan Adib Aizuddin Ab Latif antara punca utama beliau menurunkan barisan pemain pilihan.

Pada perlawanan itu, Francis Forkey Doe meledakkan dua gol dan satu jaringan peribadi oleh Mohd. Amri Yahyah manakala Alexsander Duric, Imran Shabib dan Yamashito Kunihiro masing-masing meledakkan satu gol buat Tampines.

"Saya tidak dapat menurunkan beberapa pemain pilihan kerana tidak mahu mengambil risiko terutamanya yang masih mengalami kecederaan.

"Bagaimanapun, saya tetap berpuas hati dengan keputusan seri itu. Setiap kali kami berada di depan, gawang kami dibocori kerana pemain-pemain kurang fokus dan leka.

"Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya tidak mahu menurunkan skuad terkuat. Saya membuat keputusan untuk menukarkan barisan pemain pada perlawanan ini," katanya kepada pemberita selepas tamat perlawanan itu.

Meskipun Selangor kini menghuni tangga tercorot Kumpulan H apabila sekadar memungut satu mata sepanjang dua perlawanan, Irfan tetap optimis.

"Saya tetap optimis bahawa kami masih mampu meneruskan saingan pada aksi Piala AFC.

"Kami akan mengambil pendekatan dengan memberikan fokus kepada satu demi satu perlawanan. Sebelum berlepas ke Saigon pada 1 April nanti, kami akan mengadakan dua perlawanan persahabatan, disusuli aksi Liga Super menentang Felda United.

"Saya tetap percaya bahawa kami memiliki kemampuan untuk melakar kemenangan pertama di pentas Asia," katanya.

Sementara itu, jurulatih Tampines, Nenad Bacina mengakui yang beliau gembira dengan keputusan itu, terutamanya selepas skuad kendaliannya berjaya mencuri satu mata di Stadium Shah Alam.

"Meskipun kami memiliki banyak peluang (untuk memenangi perlawanan ini), saya tetap gembira kerana misi utama kami adalah tidak boleh kalah dan keputusan seri ini sudah memadai," ujar Bacina.

Untuk aksi ketiga Piala AFC, Selangor bakal terbang ke Vietnam menentang Xuan Thanh Saigon manakala Tampines menanti kunjungan kelab India, East Bengal pada 3 April depan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved