Rabu, 13 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Jangan heret KBS

Posted:

Jangan heret KBS

Jangan heret KBS

Oleh SHANIKA ABDULLLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

AHMAD SHABERY melekatkan replika bola pada poster perlawanan amal antarabangsa antara Malaysia dengan Palestin selepas majlis pengumuman perlawanan tersebut di Putrajaya semalam sambil disaksikan (dari kanan) Ketua Pengarah MSN, Datuk Seri Zolkples Embong; Naib Presiden FAM, Datuk Subahan Kamal; KSU KBS, Datuk Mohid Mohamad dan Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad.


"JANGAN heret KBS dalam kemelut anda." Itu amaran daripada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mengenai kelewatan pembayaran wang kemenangan kepada pelayar Sirkit Match Racing Malaysia (MMRC) serta Monsoon Cup oleh T-Best Events Sdn. Bhd. (T-Best).

Isu berkenaan timbul apabila pelayar negara, Jeremy Koo dari pasukan Koo Racing serta Hazwan Hazim Dermawan (Permai Hotel Match Racing Team) dan Harisfabillah Muhammad (Royal Malaysian Navy Match Racing Team) mendakwa masih belum menerima hadiah kemenangan mereka.

Selaku penganjur, T-Best mendakwa, mereka masih belum menerima peruntukan daripada KBS, namun selepas masalah itu didedahkan oleh media tempatan, Jeremy akhirnya menerima bayaran berjumlah RM8,000.

Hazwan pula menerima RM5,000 dan Harisfabillah yang mendapat tempat kedua dan ketiga, turut menerima hadiah kemenangan tersebut kelmarin.

Bagaimanapun, Jeremy yang layak ke siri penutup Jelajah Alpari World Match Racing iaitu Monsoon Cup, masih gagal menerima habuan bernilai RM50,000 sebagai bonus selepas terpilih beraksi dalam acara berprestij itu.

Mengikut prosedur, hadiah kemenangan yang diraih Jeremy pada MMRC dan Monsoon Cup tersebut sepatutnya diterima 45 hari selepas acara berakhir.

Mengikut rekod, MMRC berakhir 30 November tahun lalu manakala Monsoon Cup pula menutup tirainya pada 8 Disember.

Bukan itu saja, KBS juga berkemungkinan besar akan menilai semula pemberian dana tahunan bagi acara tersebut sekiranya terdapat bukti ia disalahgunakan.

Jelas Shabery lagi, KBS telah membuat 90 peratus bayaran kepada T-Best dan bakinya akan dibayar selepas kementerian tersebut mendapat laporan audit daripada T-Best.

"Ia satu jumlah yang besar dan sudah tentu kita mahu melihat laporan audit terlebih dulu sebelum membuat bayaran penuh, Perlu diingat, kita mempunyai prosedur tertentu dan ia perlu dipatuhi.

"Untuk maklumat, KBS telah membayar 90 peratus daripada jumlah dana tahunan itu yang bernilai RM20 juta. Jadi, jangan salahkan KBS dengan mengatakan kami tidak membuat bayaran," tegas Ahmad Shabery yang turut menjelaskan prosedur pembayaran tersebut sudah diamalkan sejak lima tahun lalu.

Ahmad Shabery juga memberitahu, apa yang berlaku kini adalah antara T-Best dan pelayar yang memenangi kejohanan tersebut.

"Mereka (T-Best) tidak boleh lepas tangan. Apabila kamu menganjurkan sesuatu, sudah tentu kamu mempunyai wang yang mencukupi untuk melakukannya termasuk menyediakan hadiah kemenangan," katanya selepas mengumumkan perlawanan bola sepak amal antara skuad negara dengan Palestin di Putrajaya semalam.

"Ini satu jumlah yang cukup besar, dan kita perlu bertanggungjawab ke mana wang itu disalurkan. Jika ada yang tidak kena, KBS akan melihat sama ada mahu meneruskan dana ke atas penganjuran acara tersebut serta kontrak ke atas T-Best atau sebaliknya," tambah Ahmad Shabery.

Fatehah tekad gegar dunia

Posted:

Fatehah tekad gegar dunia

Fatehah tekad gegar dunia

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril@kosmo.com.my


ZOLKPLES (kiri) memerhati pingat yang dimenangi oleh Josiah (tengah) dan Fatehah pada ACC 2013 di New Delhi, India. Kedua-dua pelumba itu tiba di KLIA semalam.


RATU pecut negara, Fatehah Mustapa bertekad untuk menjadi pelumba bertaraf dunia.

Untuk merealisasikan hasratnya itu, dia akan terus bekerja keras bagi meningkatkan prestasinya pada tahap tertinggi.

Fatehah melakar sejarah tersendiri apabila memenangi pingat emas dalam acara pecut 200 meter pada Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) 2013 yang berakhir di New Delhi, India minggu lepas.

Ini merupakan pingat emas kedua bagi pelumba berusia 24 tahun itu di pentas Asia selepas dia berjaya melakukannya pada edisi 2012 di Kuala Lumpur dengan menjuarai acara keirin, sekali gus muncul pelumba wanita pertama negara menyumbang emas pada kejohanan tersebut.

Fatehah yang tiba di Kuala Lumpur pagi semalam memberitahu, sasarannya untuk memenangi emas pada Piala Dunia Klasik amat penting dalam misinya mengumpul mata kelayakan untuk beraksi pada Kejuaraan Trek Dunia di Cali, Columbia tahun depan.

"Sasaran saya selepas ini adalah untuk memenangi pingat emas pada Piala Dunia Klasik kerana sebelum ini, pencapaian terbaik saya hanyalah layak ke final sahaja (acara keirin) pada kejohanan tersebut.

"Lagi pun, penyertaan saya pada Piala Dunia Klasik ini bukan hanya sekadar untuk menambah koleksi emas, sebaliknya ia juga merupakan misi peribadi saya untuk mengumpul mata sebanyak mungkin untuk layak menyertai Kejohanan Dunia tahun depan dan Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro," kata Fatehah ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang pagi semalam.

Fatehah kini mula dilabel sebagai pelumba pecut wanita terbaik wanita ketika ini selepas melakar sejarah baharu dengan memenangi pingat emas acara keirin pada ACC 2012 yang berlangsung di Kuala Lumpur tahun lepas.

Pencapaian pelumba kelahiran Hulu Terengganu itu tidak berakhir begitu sahaja, sebaliknya dia sekali lagi membuktikan potensinya sebagai antara pelumba yang perlu diberi perhatian setelah memenangi satu lagi pingat emas pada ACC 2013 di New Delhi minggu lepas, kali ini dalam acara pecut.

Dia yang turut menyumbang pingat perak dalam acara keirin dan gangsa bagi acara 500m ujian masa, mengakui agak terkejut dengan pencapaiannya yang disifatkan ketua jurulatih, John Beasley sebagai kejayaan yang menakjubkan meskipun masih dihimpit kecederaan belakang sejak awal tahun lalu.

"Saya sendiri agak terkejut dengan kemenangan ini kerana saya tidak menjangkakannya langsung.

"Saya turun pada kejohanan ini dengan misi mempertahankan emas dalam acara keirin yang dimenangi di Kuala Lumpur tahun lepas tetapi kemenangan ini tetap sesuatu yang bermakna bagi saya," jelasnya lagi.

Mengenai perancangannya selepas ACC 2013 ini, Fatehah berkata: "Saya akan menyertai Kejohanan Grand Prix Malaysia pada April dan Julai depan sebelum beraksi dalam Piala Dunia Klasik.

"Bagaimanapun, sebelum itu saya akan pulang dahulu ke Melbourne pada 21 Mac ini bagi mendapatkan rawatan ke atas kecederaan belakang saya."

Wan Zack, Nazirul sertai Ryukyu

Posted:

Wan Zack, Nazirul sertai Ryukyu

Wan Zack, Nazirul sertai Ryukyu

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

TEKA-TEKI dua pemain Harimau Muda yang bakal menyertai Ryukyu FC akhir- nya terjawab selepas Wan Zack Haikal Wan Noor (gambar) dan Nazirul Naim Che Hashim disahkan bakal menyertai kelab divisyen tiga Liga Bola Sepak Jepun (J League) itu.

Perkara itu dimaklumkan oleh jurula- tih Harimau Muda, Ong Kim Swee yang memberitahu bahawa Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) telah mengadakan perbincangan dengan Pengurus Besar Ryukyu FC, Kaneko Tatsuhito yang sedang dalam lawatan kerja di ibu negara.

Menurut Kim Swee, wakil kelab Jepun itu sangat mengagumi persembahan yang ditonjolkan oleh dua pemain tersebut dalam satu sesi latihan di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Isnin lalu.

Kim Swee menambah, pemilihan kedua-dua pemain itu sangat tepat kerana beliau percaya gandingan mereka bakal memberi impak kepada skuad kebangsaan kelak.

"Mereka (Ryukyu FC) telah memaklumkan kepada kami bahawa mereka sedang mencari seorang pemain sayap dan pertahanan.

"Sebagaimana kita tahu, Wan Zack merupakan seorang pemain yang cukup berbakat. Saya percaya dia tidak akan menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri.

"Nazirul Naim, pula adalah seorang pemain pertahanan muda sering berusaha keras ketika beraksi di atas padang. Dia pantas dan mampu bermain di posisi pertahanan kiri atau sayap kiri.

"Kedua-dua pemain ini akan menyertai Ryukyu FC dan saya berharap mereka akan memberikan satu sumbangan besar kepada skuad negara selepas menyarungkan jersi kelab itu kelak," kata- nya kepada pemberita semalam.

Pada masa yang sama, Kim Swee menegaskan, beliau berharap pemergian barisan pemain pada kali ini akan memberikan seribu manfaat kepada negara terutama skuad kebangsaan.

Ini kerana pengendali kelahiran Melaka itu menyifatkan beliau tidak rela lagi untuk menyaksikan kepulangan pemain negara tanpa pengetahuannya sebagaimana yang dilakukan oleh bintang muda, Muhammad Nazmi Faiz Mansor sebelum ini.

Nazmi mengambil keputusan meninggalkan kelab Portugal, S.C. Beira-Mar untuk menyarung jersi Selangor PKNS tanpa perbincangan dengan FAM terlebih dahulu.

Jelasnya, ia dilihat satu pelaburan yang sangat tidak berbaloi selepas FAM bersusah payah merealisasikan impian pemain muda negara untuk menimba pengalaman di luar negara.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved