Sabtu, 9 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Landak ubat mujarab

Posted:

Landak ubat mujarab

Landak ubat mujarab

ANAK landak akan diasingkan daripada ibunya pada umur dua bulan bagi membolehkan proses pembiakan berlaku semula.


LANDAK raya atau Hystrix brachyura merupakan sejenis mamalia berbulu keras di seluruh bahagian badan.

Bulu landak yang sering digambarkan sebagai duri beracun pula merupakan mekanisme pertahanan landak.

Di sebalik keupayaan melepaskan duri, landak sebenarnya mampu memecut dengan laju untuk melarikan diri dari pemangsa seperti harimau. Sekiranya landak tidak sempat melarikan diri, landak akan mengembangkan bulu kerasnya sehinggakan seluruh tubuh mamalia itu kelihatan penuh dengan duri tajam yang keras terpacak.

Sesetengah landak bertindak menyerang pemangsa, menyebabkan durinya boleh tercucuk kepada pemangsa tersebut tetapi bukan semua spesies landak mempunyai bulu yang keras. Terdapat juga spesies landak yang mempunyai bulu lembut seperti Trichys lipura di Borneo.


SEEKOR landak mempunyai 30,000 batang duri yang digunakan sebagai alat pertahanan sekiranya ia diserang.


Penyembuh luka

Daging landak yang berprotein tinggi, lembut, tidak mengandungi lemak dan kurang serat menjadikan ia semakin diminati penggemar makanan eksotik.

Malah, peratusan protein daging landak raya sama dengan daging lembu dan kambing selain mengandungi asid amino yang tinggi dianggap ubat mujarab untuk proses penyembuhan luka.

Menyedari hakikat itu, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sejak tahun 2005 giat menjalankan program pembiakan baka landak raya secara komersial.

Program berkenaan turut memberi nilai tambah kepada usaha memperkukuhkan keperluan penggunaan spesies ini selain memberi impak besar pada bilangan populasi hidupan liar dalam kurungan melalui sistem pembiakan teratur dan aplikasi teknologi pembiakan terkini.

Projek penternakan komersial menambahkan bekalan landak untuk pengusaha restoran daging haiwan eksotik itu yang semakin banyak susulan mendapat permintaan ramai.

Selain Malaysia, landak dalam spesies Rodentia keluarga Hystricidae itu turut ditemui di tenggara China, Hainan, Nepal dan negara Indo-China (Vietnam, Kemboja dan Laos).

Di Malaysia, terdapat tiga spesies yang biasa ditemui iaitu landak raya (Hystrix brachyura), landak nibong/ landak batu (Atherurus macrourus) dan landak padi (Trichys fasciculate).

Landak raya selalunya ditemui di kebun, kawasan ladang dan dusun buah-buahan serta hutan tetapi populasinya agak berkurangan ketika ini selain sukar untuk menangkap atau memburu landak raya ini.

Dalam keadaan liar, landak raya biasanya akan membina terowong dalam tanah dan lubang pada banir pokok sebagai tempat tinggal. Terowong yang dibina itu pula biasanya mempunyai beberapa lubang keluar. Haiwan ini lebih aktif pada waktu malam dan balik ke sarang pada waktu subuh.


SETIAP landak akan ditandakan dengan cip khas untuk tujuan pengenalan ketika berumur dua bulan.


Harga mahal

Menurut Pengarah Perhilitan Selangor, Rahim Ahmad, projek pembiakan komersial landak raya dijalankan di Pusat Penyelamat Spesies Hidupan Liar Sungai Tengi (PPSHL Sungai Tengi), Kuala Kubu.

"Selain menyelamatkan spesies ini, PPSHL Sungai Tengi bertanggungjawab menternak baka landak raya untuk dijual kepada penternak komersial selain memberikan khidmat nasihat.

"Sehingga kini, pusat ini sudah menternak 220 ekor landak dengan 110 baka (50 pasang) manakala 80 ekor sudah dijual kepada penternak komersial dengan harga RM200 seekor," ujarnya.

Rahim memberitahu, masalah utama dalam penternakan pembiakbakaan landak raya adalah untuk mendapatkan pasangan landak yang serasi. Haiwan ini sangat cerewet memilih pasangan selain susah untuk serasi antara satu sama lain.


LANDAK raya diberi makanan seperti keledek, betik, timun, sengkuang dan labu.


"Untuk itu, kita akan pasangkan landak bagi melihat keserasian dan jika tidak serasi, ia akan bergaduh sehingga membawa kepada luka yang menjadi punca utama jangkitan penyakit.

"Tempoh bunting haiwan ini adalah selama tiga bulan dan induk bunting boleh melahirkan sehingga empat anak. Bagaimanapun, kebiasaannya melahirkan seekor hingga dua ekor anak, namun pernah direkodkan melahirkan sehingga tiga anak," tambahnya.

Jelasnya, berat seekor landak raya ialah 340 hingga 370 gram semasa dilahirkan dan menyusu sehingga umur 100 hari tetapi pada umur 10 hingga 14 hari ia sudah mula makan pepejal.

"Bagi tujuan pembiakbakaan, anak landak akan diasingkan daripada ibunya pada usia dua bulan bagi membolehkan ibunya membiak lagi. Ukuran seekor landak raya dewasa ialah 51.5 hingga 85 sentimeter dan berat di antara empat hingga 10 kilogram (kg).

"Setakat ini, berat sebanyak 24kg pernah direkodkan di dalam kurungan dan peratus berat badan seekor landak raya yang sudah dibersihkan ialah 60 hingga 66 peratus (daging)," beritahu beliau.

Ujarnya, mengikut kajian yang dijalankan, seekor landak raya mempunyai 30,000 duri untuk mengelak daripada musuh dan jika terlampau agresif, duri tersebut boleh tertembak dengan sendirinya tetapi ia tidak boleh pergi jauh selain berpotensi untuk dijadikan sebagai kraftangan.


PARA petugas Perhilitan yang menjalankan program pembiakan baka landak raya secara komersial bermula pada tahun 2005.


Makanan

Menurut Penolong Pegawai Veterinar Kanan, Sugenah Maidin Kuty, proses untuk menternak landak raya sehingga boleh dijual mengambil masa sehingga 10 bulan.

"Di PPSHL Sungai Tengi, amalan pengurusan harian landak raya ialah membersihkan kandang, memberi makanan dan mengaturkan pembiakan. Makanan segar seperti keledek, betik, sengkuang, nangka, daun nangka, timun dan labu akan diberikan mengikut kadar 10 peratus daripada berat badan landak raya tersebut dan satu peratus bagi makanan dedak atau 'pelet' selain pemberian ubat cacing setiap tiga bulan sekali.

"Bagi tujuan komersial dan ternakan ia diletakkan dalam kurungan besi berukuran 100 sentimeter panjang, 90 sentimeter lebar dan tinggi 77 sentimeter. Di pusat ini, kita mempunyai sebanyak 122 kurungan besi dan setiap landak akan ditandakan dengan cip khas untuk tujuan pengenalan pada umur dua bulan selepas pengasingan daripada ibunya.

"Peratus kematian landak raya yang dibela dalam kurungan besi juga agak rendah iaitu sekitar 0.5 hingga satu peratus dan penyebab utamanya berpunca daripada kecederaan ketika pergaduhan sesama sendiri yang akhirnya menyebabkan 'myiasis' iaitu luka berulat," tuturnya.

Bagi Pembantu Hidupan Liar, Mohd. Noor Itam, 50, pula memberitahu, landak raya sebenarnya boleh dijinakkan dan haiwan itu hanya bertindak agresif ketika proses penangkapan dilakukan.

"Setakat ini, saya tidak mengalami sebarang kecederaan serius, hanya luka kecil sahaja," tambahnya yang sudah berpengalaman menjaga landak raya sejak tahun 2006.

Rendang landak lebih enak

Posted:

Rendang landak lebih enak

Rendang landak lebih enak


DAGING landak mempunyai rasa yang unik.


BAGI penggemar makanan eksotik, sudah tentu daging landak bukanlah sesuatu yang baharu. Kru Jurnal berpeluang merasai sendiri keenakan daging landak yang boleh disajikan di Restoran Selera Rimba di Sungai Lembing, Sungai Besar, Selangor.

Daging landak sebenarnya mempunyai tekstur yang halus seperti daging ayam tetapi dagingnya agak kenyal selain mempunyai rasa yang agak unik dan di restoran ini, pelbagai pilihan masakan boleh didapati dengan menjadikan daging landak sebagai bahan utama.

Pemiliknya, Hamka Jaafar, 44, memberitahu, idea untuk menyajikan makanan eksotik itu timbul pada tahun 2007 kerana inginkan kelainan daripada kebiasaan makanan yang disajikan restoran lain.

"Bekalan daging landak diperoleh daripada pemburu berlesen yang memiliki permit dikeluarkan Perhilitan dan sebelum pelanggan datang, kita menasihatkan mereka membuat tempahan terlebih dulu supaya tidak kecewa jika bekalan daging haiwan eksotik itu tidak ada dalam simpanan.

"Kita masak makanan eksotik itu mengikut tempahan pelanggan. Antara hidangan digemari pelanggan bagi daging landak ialah rendang, masak lemak cili api, goreng berlada dan masak kicap.

"Harganya pula mengikut pasaran, biasanya untuk landak harganya adalah RM30 sepinggan atau RM120 untuk sekilogram. Sambutan pelanggan sangat menggalakkan tetapi agak sukar untuk mendapatkan bekalan," ujarnya yang turut mempunyai permit menjual makanan itu daripada Perhilitan.

Gajah putih penjaga negara

Posted:

Gajah putih penjaga negara

Gajah putih penjaga negara

Oleh SYALMIZI HAMID


GAJAH putih akan berubah warna menjadi merah jambu apabila kulitnya terkena air.


WALAUPUN gajah putih kadangkala membawa konotasi negatif, namun penduduk Thailand dan Myanmar menganggap mamalia itu sebagai haiwan suci.

Pun begitu, ada juga yang mendakwa peribahasa gajah putih itu merujuk kepada sikap bermewah-mewahan raja Siam dahulukala yang sering membuat bangunan kurang berfaedah sehingga dikaitkan dengan haiwan itu.

Daripada kisah kerajaan Siam pada zaman dahulu tersebut, sehingga kini peribahasa tentang gajah putih turut diguna meluas termasuklah dalam bahasa Melayu.

Thailand begitu sinonim dengan gelaran Gajah Putih. Oleh kerana hubungkait antara agama Buddha dengan pengaruh diraja negara tersebut begitu kuat, gajah putih memiliki status dalam sistem raja negara berkenaan.

Milik raja

Hal tersebut berkait rapat dengan kisah mitos Buddha apabila Permaisuri Maya (ibu Buddha) hamil setelah bermimpi seekor gajah putih memasuki badannya.

Menurut seorang penulis budaya Thailand, Roy Cavanagh, bukan kesemua gajah memiliki keistimewaan sehingga kesemua gajah putih seluruh negara harus diserahkan kepada raja.

"Gajah putih merupakan tuah buat negara tersebut kerana hubung kait antara kelahiran Buddha. Undang-undang menyatakan bahawa semua gajah putih adalah milik raja. Bagaimanapun bukan semua gajah akan terpilih untuk mendapat kelebihan untuk digelar sebagai gajah putih diraja.

"Untuk itu beberapa ujian akan dilakukan oleh Biro Kerabat Diraja bagi memastikan bahawa gajah tersebut memiliki sifat fizikal dan tingkah laku. Gajah putih sebenarnya berbeza dengan albino. Ia memiliki warna pucat berbanding gajah lain," kata Cavanagh.

Cerita tentang misteri gajah putih bukan sekadar berlegar-legar di sekitar negara Thailand sahaja, bahkan ia dianggap sebagai membawa tuah kepada negara Myanmar.


PAGODA UPPATASANTI yang juga merupakan mercu tanda ibu negara Myanmar menempatkan Rumah Gajah Putih di situ.


Rumah gajah

Bagi masyarakat Myanmar, gajah putih dianggap sebagai simbol kuasa politik dan kemakmuran. Apatah lagi haiwan tersebut bukan merupakan gajah albino tetapi benar-benar berwarna putih dan jarang ditemui.

Ketika meraikan Thein Sein sebagai Presiden kesebelas pada Mac 2011, kerajaan Myanmar menyambut beliau dengan kehadiran dua ekor gajah putih. Haiwan tersebut merupakan simbolik kepada tuah melimpah-ruah untuk pemerintah tersebut.

Mereka percaya bahawa haiwan itu akan membawa kekayaan, kuasa dan perubahan politik kepada negara yang didiami oleh lebih 60 juta penduduk itu.

"Dua ekor gajah diraikan secara besar-besaran di Uppatasanti Pagoda, Naypyidaw sempena menyambut kerajaan baharu. Majlis itu telah dihadiri oleh Timbalan Presiden Sai Mauk Kham.

"Sehingga kini kita memiliki tujuh ekor gajah putih di seluruh Myanmar. Empat ekor di Naypyidaw (pusat pentadbiran persekutuan) dan tiga di Yangon (selatan Myanmar) yang akan menjaga negara," kata seorang pegawai daripada pejabat kerajaan sejurus meraikan kejayaan itu.

Uppatasanti Pagoda merupakan sebuah kuil yang turut menjadi mercu tanda ibu negara baharu Myanmar, Naypyidaw. Bersebelahan berhala bertingkat tersebut dibina sebuah sangkar gajah yang digelarkan sebagai Rumah Gajah Putih.

Rumah gajah yang berkeluasan 335 meter persegi itu dibina dengan gaya seni bina Myanmar. Kawasan seluas 40,469 meter persegi daripada kawasan sekitarnya dibina padang rumput dan kawasan meninjau.

Ia turut mengandungi dua buah kolam dengan air pancut, kebun tebu, pusat kesihatan dan stor makanan demi menjaga kebajikan gajah.

Pengumuman mengenai penemuan beberapa ekor gajah putih pada 2001 dan 2002 di Myanmar turut dilihat oleh ketua pembangkang negara tersebut sebagai tanda sokongan kukuh terhadap parti tersebut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved