Isnin, 4 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Alat spa canggih di rumah sendiri

Posted:

Alat spa canggih di rumah sendiri

Alat spa canggih di rumah sendiri

PENGGUNAAN peralatan kecantikan TriPollar Pose secara konsisten berupaya menghilangkan lemak di bahagian pangkal lengan.


SELEPAS menghidupkan suis peranti kecantikan TriPollar Pose, Jacqueline Lee, 30, melabuhkan punggungnya di atas sofa empuk yang terletak di ruang tamu rumahnya.

Alat itu kemudian dihalakan di pangkal lengan kiri yang kelihatan sedikit berlemak. Beberapa siri urutan dari atas ke bawah dilakukan dengan penuh berhemah.

Selepas beberapa ketika, Jacqueline mengulangi langkah yang sama di bahagian lengan sebelah kiri pula. Sesekali dia berhenti sambil menghirup teh Cina yang terletak di atas meja sebelum menyambung kembali rutin tersebut.

Berfungsi untuk mengurangkan selulit dan kesan regangan selepas bersalin, membentuk tubuh serta menjadikan kulit lebih anjal, TriPollar Pose merupakan salah satu daripada gajet kecantikan yang dipasarkan di bawah jenama Clariancy (Private Limited).

Melalui peralatan tersebut, setiap hari Jacqueline akan meluangkan masa antara 30 minit hingga satu jam untuk melakukan rejim kecantikan sendiri di rumah. Tanpa perlu ke spa atau butik penjagaan kecantikan, wanita berusia 30 tahun itu masih mampu memiliki bentuk badan yang menarik serta kulit yang mulus.

"Saya mula mengenali produk ini sejak Ogos tahun lalu selepas Clariancy membuka butik sulungnya di Kuala Lumpur dengan menawarkan pelbagai peranti elektronik untuk kegunaan di rumah.

"Sebagai wanita, sukar untuk saya menolak sesuatu yang berkait dengan kecantikan, apatah lagi ia mudah digunakan dan boleh dibawa ke mana-mana. Justeru, saya sanggup melabur sebahagian daripada wang simpanan untuk mendapatkan beberapa peralatan yang sesuai.


ANSR: BEAM adalah revolusi alat penjagaan kulit yang menggabungkan kedua-dua LED biru dan merah ke dalam satu peranti padat bersaiz mudah alih bagi tujuan mengawal jerawat dan anti-penuaan.


"Selepas penggunaan selama beberapa minggu, kesannya sudah dapat dilihat. Contohnya ia mampu mengurangkan lemak di bahagian tertentu tubuh dan menjadikan kulit lebih halus serta bebas daripada pigmentasi," ujar Jacqueline ketika ditemui Kosmo! di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bagaimanapun, sejak disahkan hamil pada pertengahan November, Jacqueline menghentikan seketika pemakaian peranti kecantikan Clariancy bagi mengelak sebarang risiko terhadap pertumbuhan bayinya.

Begitupun, kata wanita itu lagi, rutin tersebut akan diteruskan sebaik dia selamat melahirkan anaknya pada bulan Ogos akan datang.

Merupakan salah satu daripada jenama terkemuka dalam peralatan penjagaan kulit dan perkhidmatan estetik di Singapura, Clariancy membuktikan bahawa perkembangan teknologi bukan sahaja merangkumi bidang telekomunikasi, malah boleh diaplikasi dalam dunia kecantikan.

Ditubuhkan pada tahun 2010 oleh sekumpulan profesional perubatan dan kecantikan, ia bertujuan memenuhi perkembangan eksponen dan permintaan tinggi bagi perkhidmatan estetik dan peralatan.

Peralatan revolusi

Pengarah Perubatan Clariancy (Pte Ltd), Dr. Lim Hock Hin, 35, berkata, sejak tiga tahun lalu, Clariancy telah menjual pelbagai peralatan revolusi mudah alih estetik untuk kegunaan di rumah.

Menurutnya, selain terbukti secara klinikal untuk keberkesanan kos, ia juga bersifat mesra pengguna dan paling penting, selamat digunakan.

"Visi kami adalah untuk menjadikan teknologi canggih estetik boleh diakses oleh semua orang. Clariancy adalah salah satu daripada perintis dalam konsep peranti estetik di rumah yang dikuasakan oleh teknologi estetik terkini.

"Alat-alat ini diperoleh dari seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Korea. Setiap peranti yang dipilih akan menjalani saringan yang ketat dan teliti sebelum ia dijual di Clariancy," kata Hock Hin yang merupakan pengasas merangkap doktor utama Klinik Estetik Clariancy di republik tersebut.

Sehingga kini, jenama Clariancy semakin dikenali dan telah memiliki enam butik di Singapura selain turut membuka cawangan di pusat beli-belah berprestij, Pavilion Kuala Lumpur pada Ogos 2012.

Tambah Hock Hin, pihaknya menyasarkan untuk menyediakan dan memperluaskan pasaran Malaysia dengan pemilihan produk penjagaan kulit halus dan peralatan peranti mudah alih yang membolehkan pengguna menikmati rawatan kecantikan dalam privasi rumah mereka sendiri.

"Clariancy membawa sesuatu yang segar dan baharu untuk pasaran Malaysia. Perkembangan dan minat terhadap peranti estetik di rumah merupakan faktor yang membawa kepada pembukaan butik pertama kami di Pavilion.


BUTIK Clariancy pertama di Malaysia mula beroperasi di pusat beli-belah Pavilion Kuala Lumpur sejak Ogos 2012.


"Kami yakin bahawa Clariancy akan membantu pengguna mencapai impian daripada rejim kecantikan mereka. Rakyat Malaysia terutamanya wanita kini mempunyai pilihan melaksanakan standard profesional dalam rawatan kecantikan selesa di rumah sendiri tanpa keperluan untuk ke spa atau pakej kecantikan," jelas beliau.

Kesemua peranti kecantikan yang ditawarkan menggunakan kombinasi teknologi terkini seperti pemanasan haba, terapi laser tahap rendah, terapi diod pemancar cahaya (LED) mengikut warna, radio frekuensi dan Denyutan Lampu Impuls atau dikenali sebagai Intense Pulsed Light (IPL).

Selamat digunakan

Sementara itu, Pengarah Urusan Clariancy (Pte Ltd), Clara Lee, 34, memberitahu, setiap produk dan peralatan estetik yang dijual mempunyai kelulusan daripada pihak berwajib.

"Keselamatan dan kepuasan pelanggan merupakan keutamaan kami. Justeru, kami sentiasa memastikan produk yang dijual tidak akan memberi kesan negatif kepada pengguna yang memakainya.

"Kebanyakan produk mendapat pengiktirafan antarabangsa dan diluluskan oleh Pihak Berkuasa Pentadbiran Makanan dan Ubatan Amerika Syarikat (FDA). Terdapat banyak kajian klinikal yang membuktikan teknologi yang digunapakai selamat, berkesan dan berkualiti," ujar Clara.

Perkara ini diakui oleh selebriti Malaysia, Shafinaz Selamat yang berpeluang menggunakan produk Face FX daripada Clariancy.

"Sebagai wanita, amat penting untuk kita mengekalkan keremajaan kulit dan kebanyakan wanita juga sudah tentu tidak mahu memilih untuk berada di bawah mata pisau atau pembedahan plastik.

"Sebaliknya, teknologi yang ada membolehkan kita menjalani rawatan serupa di rumah. Bagi saya, kunci utama untuk mendapatkan kesan terbaik ialah disiplin dalam penggunaan sesuatu produk," kata Syafinaz sambil menegaskan sifat mudah alih peranti berkenaan yang membuatkannya tertarik untuk mencuba.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai peranti profesional Clariancy, layari laman web www.clariancy.com atau Facebook di www.facebook.com/clariancymy.

Politik bawang India

Posted:

Politik bawang India

Politik bawang India


HARGA bawang
di India meningkat sehingga dua kali ganda sejak awal tahun ini.


DI SEBUAH warung yang terletak di siar kaki Mumbai, India, seorang tukang masak dilihat sedang mencampakkan potongan lobak merah, kubis dan daun saderi ke dalam kuali yang berisi minyak panas. Dia kemudiannya memasukkan hirisan bawang ke dalam kuali yang sama.

"Saya tidak mampu untuk menambah lebih banyak bawang," ujar Govind Ram sambil memerhatikan seorang tukang masaknya menyediakan menu sayuran kering ala Manchuria, hidangan signatur warungnya yang mengandungi banyak bawang merah dan daun bawang.

Govind, pemilik warung jalanan Dragon Corner yang terletak di selatan Mumbai itu memberitahu, kebiasaannya dia menggunakan 45 kilogram (kg) bawang setiap bulan.

Bagaimanapun, ekoran kenaikan harga bahan itu sehingga dua kali ganda bermula awal tahun ini, dia terpaksa merombak semula penggunaan ramuan bagi sajian di warungnya.

Di kebanyakan warung tepi jalan dan pasar raya, pelanggan membelanjakan 28 rupee (RM1.60) sehingga 40 rupee (RM2.30) bagi sekilogram bawang. Harga itu mencetuskan rasa tidak puas hati warga India yang sebelum ini hanya membayar 10 rupee (RM0.60) sehingga 15 rupee (RM0.85) untuk amaun yang serupa.


PARA peniaga tidak dibenarkan menyembunyikan stok bawang atau mereka akan dikenakan tindakan.


Kenaikan harga

Berdasarkan data rasmi negara itu, harga bawang mencatatkan kenaikan harga paling tinggi berbanding harga makanan lain.

"Ia benar-benar memberi kesan kepada kumpulan berpendapatan rendah dan membuatkan mereka tertekan," ulas ketua ekonomi India Ratings, cawangan agensi Fitch.

Dengan kos yang tinggi berserta inflasi makanan sekitar 12 peratus yang dihadapi India, ia secara langsung menjadi masalah kepada tampuk pemerintahan yang kini dipegang Parti Kongres. Ia bakal menggugat usaha mereka dalam mengekalkan kuasa untuk tiga penggal berturut-turut menjelang pilihan raya umum awal tahun depan.

Bawang mungkin bukan sumber nutrisi terpenting tetapi ia sangat penting dalam menambah rencah kepada makanan. Namun, apabila rencah tersebut tidak dapat dipenuhi, ia berupaya menjadi bahan utama untuk dipolitikkan.

Mengimbas kembali pada Januari 1980, ketika Indira Gandhi mendapat kembali kuasanya, isu kenaikan harga bawang menjadi manifesto yang efektif. Rakyat India dikatakan tidak mahu tunduk kepada pemerintah yang gagal mengawal kos jual beli bawang.

18 tahun kemudian, masalah harga bawang kembali menghantui India. Rakyat mula hilang kepercayaan kepada tampuk pemerintahan tersebut dan mahukan pembaharuan.

"Pemerintah tidak peduli tentang kami. Jika dahulu, lauk sayur dan ikan yang dicampur bawang boleh disajikan dengan kerap. Kini, ia dicatu menjadi sekali seminggu sahaja.

"Kami menggantikan sajian nasi dan sayur kepada podi (sejenis makanan yang diperbuat daripada serbuk lentil berempah)," luah seorang suri rumah di kawasan setinggan Mumbai, Sumathi Arogyanathan, 45.


PELBAGAI jenis sajian di India menggunakan bawang dalam kuantiti yang banyak.


Penyelesaian

Para pedagang di barat Maharashtra memberitahu, kenaikan harga bahan itu adalah disebabkan keadaan cuaca yang tidak menentu, kelewatan ketibaan barangan, permintaan yang konsisten dan peningkatan kos pengeluaran.

Berdasarkan laporan untuk kawalan perdagangan saksama, para pedagang memberitahu, Suruhanjaya Persaingan India sebenarnya mempengaruhi kos bawang iaitu sebanyak 15 juta tan yang kebiasaannya diperoleh setiap tahun.

Krisis bawang melibatkan kenaikan harga mula meledak pada tahun 2010 sehingga memaksa Perdana Menteri India, Manmohan Singh campur tangan dengan menyekat eksport bawang, menghapuskan cukai import dan membawa masuk bahan itu dari Pakistan.

Pakar ekonomi menjangkakan, pihak pemerintah akan membuat garis panduan sebagai insentif atau pengukur dalam bajet persekutuan bagi memperbaiki bekalan, mengurangkan pembaziran sekali gus menurunkan kembali harga buah-buahan dan sayur-sayuran.

"India sangat suka menerapkan pendekatan bomba!

"Apabila terdapat kebakaran, baru mereka memadamkan api tersebut," ujar ketua ekonomis yang bertugas bersama firma Crisil, Dharmakirti Joshi.

Ketua Menteri Delhi, Sheila Dikshit telah mengumumkan bahawa jabatan bekalan awam perlu mengambil tindakan ke atas penyembunyi bekalan makanan. Menteri Kereta Api Kebangsaan India, Shri Pawan Kumar, pula berjanji untuk menambah bilangan gerabak bagi meningkatkan bekalan.

Namun tanpa penyelesaian jangka panjang yang sistematik, harga bawang berkemungkinan kekal pada paras tinggi untuk tempoh tertentu.

"Mereka tidak boleh mengabaikan masalah ini. Ia perlu diselesaikan," tegas Joshi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved