Ahad, 31 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Datuk Seri salur dana dicari

Posted:

Datuk Seri salur dana dicari

Datuk Seri salur dana dicari

Oleh MUSTAPA LAKAWA dan MOHD YUNUS YAKKUB
berita@kosmo.com.my

HAMZA menunjukkan gambar Muhammad Ridhwan yang dicari polis bagi membantu siasatan Ops Daulat pada sidang akhbar di Lahad Datu semalam.


cari seorang lelaki bergelar Datuk Seri dari Pulau Pinang bagi membantu pasukan keselamatan menyiasat kes kumpulan pengganas Sulu yang menceroboh negeri ini.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, mengikut maklumat lelaki yang menggelarkan dirinya sebagai Datuk Seri Muhammad Ridhwan Sulaiman beralamat terakhir di George Town dan dikatakan memegang jawatan Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Al-Ehsan Islamiah Malaysia yang berpangkalan di Pulau Pinang.

"Lelaki ini dikehendaki berhubung siasatan Ops Daulat dan pasukan keselamatan percaya dia boleh membantu dalam operasi ini. Kita harap lelaki ini tampil," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurut beliau, hasil siasatan, polis mengesyaki lelaki berkenaan mungkin berada di Kuala Lumpur, Pulau Pinang atau di Sabah.

Sehubungan itu, kata beliau, orang ramai yang mengenali Muhammad Ridhwan diminta menghubungi polis bagi mempercepat siasatan.

"Kita mengharapkan kerjasama orang ramai dan mereka boleh hubungi pihak polis sama ada melalui Rakan Cop melalui nombor 03-2052 5999 atau menghubungi mana-mana balai polis berdekatan di seluruh negeri," kata beliau.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pengganas menyamar jadi orang tempatan

Posted:

Pengganas menyamar jadi orang tempatan

Pengganas menyamar jadi orang tempatan

Oleh NUR AISHAH AMIN
berita@kosmo.com.my


PIHAK berkuasa menghadapi cabaran mencari saki-baki pengganas yang menyamar sebagai penduduk tempatan di Sabah.


SEMPORNA - Saki-baki pengganas Sulu yang diburu pasukan keselamatan dikesan menukar strategi apabila kebanyakan mereka kini didakwa mengaku sebagai orang tempatan dan bercakap dalam loghat Bajau.

Pengganas Sulu juga tidak akan membawa senjata ketika keluar di tempat awam seperti pasar dan pekan bagi menggelak mereka diketahui oleh orang awam dan juga pihak berkuasa yang kerap melakukan pemeriksaan.

"Strategi baharu pengganas Sulu itu menyukarkan pihak berkuasa mengesan saki-baki pengganas Sulu," kata sumber itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Krisis Sabah, rakyat Filipina marah

Posted:

Krisis Sabah, rakyat Filipina marah

Krisis Sabah, rakyat Filipina marah


ANGGOTA polis yang membuat serbuan di Simunul, Semporna bagi memburu saki-baki pengganas Sulu yang bersembunyi di perkampungan atas air baru-baru ini.


SEMPORNA - Tindakan pemimpin puak pengganas Sulu Jamalul Kiram III yang menceroboh Sabah dan menyerang pasukan keselamatan bermula 12 Februari lalu bukan sahaja mencetuskan kemarahan rakyat negeri ini tetapi juga kepada penduduk di selatan Filipina.

Satu sumber berkata, penduduk yang kebanyakannya beragama Islam di selatan Filipina dan bekerja sebagai nelayan mula terjejas kerana tidak boleh lagi menyusup masuk ke perairan Sabah untuk menangkap ikan.

Sejak tercetus krisis itu, pasukan keselamatan Malaysia mempertingkatkan kawalan di perairan negara dan tidak membenarkan nelayan dari negara jiran itu mendekati perairan Sabah.

"Kawalan keselamatan di perairan negara dipertingkat sebagai langkah berjaga-jaga untuk menghalang puak pengganas melarikan diri dari Sabah atau masuk ke negara ini.

"Tindakan pasukan keselamatan itu sekali gus menjejaskan nelayan Filipina yang sebelum ini lebih mudah mencari rezeki di sekitar perairan Sabah," kata sumber itu lagi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved