Selasa, 26 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Datu Piah sembunyi di Semporna

Posted:

Datu Piah sembunyi di Semporna

Datu Piah sembunyi di Semporna

Oleh TEON EG dan NUR AISHAH AMIN
berita@kosmo.com.my

DATU PIAH (tengah) diapit Azzumuddie (kanan) dan Amirbahar ketika proses rundingan dengan pasukan keselamatan di Kampung Tanduo, Lahad Datu Februari lalu.


SEMPORNA – Seorang lagi anggota kanan pengganas Sulu yang menceroboh Sabah, Datu Piah, salah seorang daripada adik-beradik kepada Jamalul Kiram III kini dipercayai berada di daerah ini.

Menurut satu sumber, lelaki yang berusia lewat 60-an itu dipercayai sedang menyembunyikan diri kerana takut menerima nasib yang sama seperti Menteri Pertahanan Sulu, Datu Amirbahar Hushin Kiram yang ditangkap pasukan keselamatan pada Sabtu lalu.

"Datu Piah juga dipercayai salah seorang daripada orang kanan yang terlibat dalam proses rundingan dengan pasukan keselamatan sebelum 1 Mac lalu," kata sumber tersebut di sini semalam.

Rundingan antara pihak berkuasa Malaysia dengan pengganas terbabit yang diketuai Azzumuddie Kiram dan turut disertai Datu Piah itu bagaimanapun menemui jalan buntu.

Sumber itu berkata, sebagai ahli keluarga kepada Jamalul Kiram, dia juga dipercayai mempunyai peranan besar dalam kes pencerobohan di Lahad Datu.

"Sebelum 0ps Daulat dilancarkan pada 5 Mac lalu, Datu Piah dan Amirbahar dipercayai sempat melarikan diri ke Semporna dan cuba menggerakkan kumpulan pengganas di daerah ini dengan melakukan kekacauan," kata sumber itu lagi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pengkhianat negara diburu

Posted:

Pengkhianat negara diburu

Pengkhianat negara diburu


PASUKAN keselamatan negara melakukan rondaan sekitar Kampung Tanduo, Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU – Polis mengesan beberapa individu di Semporna dan Sandakan yang menjadi pengkhianat negara dengan menyalurkan wang sebagai dana untuk membiayai kumpulan pengganas Sulu di Pulau Jolo, Selatan Filipina.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, tindakan tersebut sememangnya tidak bertanggungjawab kerana dipercayai bertujuan untuk membantu dan memperkembangkan aktiviti kumpulan pengganas.

Ekoran itu tegas beliau, pasukan keselamatan kini memantau rapi perbuatan individu terbabit yang mengkhianati negara dan tangkapan akan dilakukan apabila tiba masanya.

"Perbuatan menghantar duit ke Pulau Jolo untuk membantu kumpulan pengganas adalah kesalahan yang amat berat dan mereka yang terbabit boleh dikenakan tindakan undang-undang yang membawa hukuman penjara seumur hidup atau mati mandatori.

"Tidak kira sama ada jumlahnya kecil atau besar, kita tahu bahawa wang tersebut dihantar bagi membantu musuh dan tindakan itu merupakan pengkhianatan kepada negara," katanya pada sidang akhbar di Markas Operasi di Felda Sahabat 16 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Perkasa aset ketenteraan negara

Posted:

Perkasa aset ketenteraan negara

Perkasa aset ketenteraan negara

Oleh MOHD. TURMADZI MADUN
turmadzi@kosmo.com.my


NAJIB (tengah) ketika hadir merasmikan LIMA '13 di Langkawi semalam. Turut kelihatan, Ahmad Zahid (dua dari kanan).


LANGKAWI – Deruman enjin pesawat yang membingitkan telinga dan gimik letupan menjadi acara pembukaan untuk menggegarkan ruang angkasa pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi ke-13 (LIMA '13) di sini semalam.

Acara terhebat setiap dua tahun itu dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan disaksikan beratus pegawai serta wakil penganjur yang menyertai pameran selama lima hari bermula semalam.

Najib dalam ucapannya berkata, acara terpenting dalam kalendar tahunan negara itu menjadi penanda aras buat negara dalam memperkasakan aset ketenteraan, sekali gus memberi peluang kepada pelabur meluaskan perniagaan khususnya di rantau Asia.

Katanya, sektor penerbangan dan kelengkapan ketenteraan pastinya akan melonjak pada tahun mendatang, selari dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan Langkawi sebagai peluang bagi mana-mana pihak meluaskan pasaran dalam perniagaan.

"Program untuk memodenkan aset ketenteraan akan terus menjadi fokus utama acara, terutamanya kepada penganjur untuk mempamerkan kapal, pesawat pejuang dan senjata terkini.

"Untuk rekod, negara Asia Tenggara telah berjaya membelanjakan sebanyak 13.5 peratus ke atas aset ketenteraan mereka," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved