Rabu, 13 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Filipina tahan 35 pengganas Sulu

Posted:

Filipina tahan 35 pengganas Sulu

Filipina tahan 35 pengganas Sulu

DUA lelaki sedang disoal siasat oleh polis sebelum mereka ditahan di Fajar Harapan di Lahad Datu semalam.


MANILA – Tentera Laut Filipina mendakwa telah menangkap 35 pengganas Sulu termasuk seorang wanita semalam ketika mereka cuba kembali ke Filipina dari Sabah.

Ketua Pemerintah Tentera di Mindanao Barat, Leftenan Jeneral Rey Ardo berkata, mereka yang ditangkap itu dipercayai saki-baki pengganas Sulu yang memasuki Lahad Datu.

"Mereka sudah pulang (ke tanah air), mereka bersenjata," kata Ardo kepada stesen televisyen ABS-CBN.

Menurutnya, ketika ditahan para pengikut pemimpin puak pengganas Sulu, Jamalul Kiram III itu sedang menuju ke sebuah pulau di negara ini.

Jelasnya, salah seorang lelaki itu cedera kemungkinan akibat pertempuran yang berlaku di Sabah.

Ardo menyatakan, ketibaan pengikut-pengikut Jamalul itu menunjukkan mereka panik kerana pasukan keselamatan Malaysia meningkatkan usaha memburu kumpulan tersebut.

"Mereka takut dan kembali semula ke Filipina untuk mengelak ditangkap di Sabah," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dua askar gugur naik pangkat

Posted:

Dua askar gugur naik pangkat

Dua askar gugur naik pangkat


NAJIB mengaminkan doa untuk jenazah Ahmad Hurairah Ismail di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia di Subang semalam.


SUBANG – Kerajaan semalam mengumumkan kenaikan pangkat dua anggota tentera yang terkorban dalam Ops Daulat menentang pengganas Sulu di Lahad Datu, Sabah.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kenaikan pangkat tersebut merupakan penghargaan kepada kedua-dua wira itu selain mengenang jasa serta pengorbanan mereka kepada negara.

Menurut beliau, Allahyarham Prebet Ahmad Hurairah Ismail, 24, dan Prebet Ahmad Farhan Ruslan, 21, masing-masing dinaikkan pangkat sebagai Koperal.

"Ini bererti imbuhan untuk ibu bapa mereka akan diberikan melalui beberapa faedah perkhidmatan. Wang tidak boleh mengubati kesedihan dan kehilangan keluarga tetapi ini tanda prihatin kerajaan, kementerian dan warga tentera," kata beliau.

Beliau berkata demikian selepas menyambut ketibaan kedua-dua jenazah yang diterbangkan dari Tawau dengan pesawat C-130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Pangkalan TUDM di sini semalam.

Jenazah yang tiba pukul 8 pagi itu turut diberi penghormatan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Zulkifli Zainal Abidin dan Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pembangkang mahu gagalkan PRU-13

Posted:

Pembangkang mahu gagalkan PRU-13

Pembangkang mahu gagalkan PRU-13


MUHYIDDIN (tiga dari kiri) bersama dengan sebahagian orang ramai yang hadir pada majlis Sepetang Bersama Timbalan Perdana Menteri di Bukit Sentosa, Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor semalam.


HULU SELANGOR – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendedahkan rancangan pakatan pembangkang untuk menggagalkan Pilihan Raya Umum (ke-13) akan datang dengan mewujudkan keadaan porak-peranda di negara ini.

Beliau berkata, daripada maklumat beberapa dokumen yang boleh dipercayai, pembangkang dipercayai merancang untuk berbuat demikian kerana gementar dengan sokongan rakyat kepada Barisan Nasional (BN) yang sudah mula meningkat.

"Macam (penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri) Anwar Ibrahim sebut, kalau dalam pilihan raya ini dia kalah maka tentulah kekalahan itu (mengikut dakwaannya) disebabkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) buat kerja kotor, tipu rakyat.

"Bila dia menang, dia tak pernah kata SPR tipu rakyat, tapi bila nak kalah, nampak-nampak nak tumbang dan impian untuk jadi Perdana Menteri tak akan menjadi, maka dia dah mula buat telahan," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved