Selasa, 26 Mac 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Sistem keselamatan kenderaan di hujung jari

Posted:

Sistem keselamatan kenderaan di hujung jari

Sistem keselamatan kenderaan di hujung jari

Oleh SUHANA VERU
rencana@kosmo.com.my

KES kecurian kenderaan berlaku di mana-mana sahaja. Bagaimanapun, sesetengah kecurian berlaku disebabkan kecuaian pemilik itu sendiri seperti terlupa mengunci kereta dan meletakkan kereta di tempat gelap dan sunyi.

Malahan, berdasarkan perangkaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebanyak 45,707 kes kecurian kenderaan berlaku di seluruh negara dari awal Januari hingga Ogos tahun lalu.

Kecurian yang paling besar membabitkan motosikal iaitu 32,451 diikuti kereta (10,425) dan gabungan van, lori serta jentera berat (2,560).

Menyedari senario itu, Jabatan Pembangunan Reka Cipta Inovasi dan Kecemerlangan, Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kepala Batas, Pulau Pinang tampil dengan inovasi aplikasi Sistem Kereta AutoStart Java-Android.

Menerusi aplikasi itu, pengguna boleh memantau keselamatan kenderaan mereka daripada telefon pintar atau tablet. Ia boleh dipantau walau mereka berada di mana-mana sahaja.

Menurut ketuanya, Sarizan Saaidon, 34, ia mula dibangunkan pada September tahun lalu dan mengambil masa selama tiga bulan untuk menyiapkan sistem berkenaan.

Apa yang menarik mengenai sistem itu, sekiranya penjenayah telah melarikan kenderaan, sistem itu akan bertindak segera memaklumkan kepada pemilik kenderaan melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dalam tempoh empat saat sahaja.

"Pemilik kenderaan akan menerima mesej yang berbunyi alarm triggered. Kemudian pemilik kenderaan itu boleh menghantar kod keselamatan khas iaitu *B1# melalui SMS.

"Justeru, enjin akan dimatikan serta-merta. Kereta akan bergerak terenjut-enjut sebelum berhenti sepenuhnya," kata Sarizan.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, beliau memberitahu, ia berlaku disebabkan sistem telah memutuskan bekalan petrol ke enjin.

Lantaran itu, enjin tidak boleh dihidupkan kembali sehingga pengguna menghantar SMS kod pelepasan keselamatan dengan menaip *B0# bagi menetapkan semula enjin seperti biasa.


JIKA kenderaan anda dicuri, anda akan menerima SMS dalam tempoh empat saat sahaja.


"Lokasi kenderaan juga boleh diperoleh dengan menggabungkan aplikasi Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS)," ujar Sarizan sambil memberitahu, pihaknya akan memasang sistem kod itu ke dalam telefon pengguna.

Dalam pada itu, sistem tersebut dibangunkan menggunakan perisian PIC Microcontroller oleh Microchip Technology.

Malah, sistem itu telah diuji menerusi tiga model kereta tempatan iaitu Proton Perdana V6, Waja dan Satria, manakala Renault Kangoo bagi kenderaan luar.

Pelbagai fungsi

Ia bukan sahaja sekadar menjaga keselamatan kenderaan, tetapi lebih daripada itu.

Sistem Kereta AutoStart Java-Android itu juga mampu menjaga enjin kereta, pendingin hawa, menjaga suhu, kelembapan kenderaan dan memantau keselamatan kenderaan.

Bagi pengawalan enjin kereta, jelas Sarizan, ia sebenarnya bermanfaat kepada pengguna yang sering bertugas di luar daerah dan meninggalkan kenderaan mereka dalam tempoh yang lama.

Pada kebiasaan, kereta yang lama yang ditinggalkan akan mengalami kesukaran untuk menghidupkan enjin.

Namun demikian, jika pengguna mempunyai Sistem Kereta AutoStart Java-Android, mereka perlu menghantar kod yang telah ditetapkan iaitu *21# menerusi SMS.

Justeru, secara automatik enjin kereta akan dihidupkan selama empat minit. Bagi mematikan semula enjin kereta itu tadi, pengguna hanya perlu menaip kod *20#.

Begitu juga dengan menghidupkan pendingin hawa. Jika dibandingkan secara manual, pengguna perlu menghidupkan enjin terlebih dulu untuk menyejukkan kenderaan.

"Ia mengambil masa yang terlalu lama, namun dengan sistem AutoStart Java-Android, ia membolehkan pengguna hanya perlu menghantar kod SMS (yang telah ditetapkan) untuk menyejukkan kenderaan.

"Jika suhu di dalam kereta melebihi 40 darjah Celcius, kesemua tingkap kecuali tingkap pemandu akan diturunkan sehingga empat sentimeter dan kipas akan dihidupkan untuk mengeluarkan udara panas.

"Sebaik suhu berada di bawah 40 darjah Celcius, tingkap tersebut akan ditutup secara automatik, enjin dan pendingin hawa akan dihidupkan," jelasnya lagi.

Apabila selesai, pengguna akan menerima satu SMS yang memaklumkan kereta tersebut telah sejuk.

Oleh itu, sebaik pengguna menghidupkan kenderaan, kesemua inovasi itu akan dimatikan dengan serta-merta selepas kunci dimasukkan bagi mengelakkan sebarang masalah berlaku.


SARIZAN (kanan) menunjukkan penciptaan Aplikasi Sistem Kereta AutoSmart Java-Android yang pernah dipamerkan di Ekspo Teknologi Malaysia (MTE) 2013.


Sarizan mengakui penciptaan sistem keselamatan kenderaan itu memberi pelbagai manfaat selain meyakinkan pengguna sewaktu meninggalkan kenderaan mereka.

Apatah lagi, dengan hanya menghantar SMS untuk mengetahui status kereta, anda akan berasa lebih selesa untuk menjalankan tugas harian.

"Malahan, sistem ini bukan sahaja untuk kegunaan kereta, tetapi boleh digunakan untuk keselamatan rumah, pemantauan sistem saliran untuk mengawal limpahan air banjir termasuk sistem pemantauan pengudaraan di dalam sub-stesen penjana elektrik.

Walau bagaimanapun, sistem itu digunakan menerusi SMS dan Sistem Komunikasi Global (GMS).

Operasi

Sistem itu beroperasi mengikut kepada kehendak pengguna itu sendiri sama ada untuk tempoh 24 jam sehari atau sebaliknya.

Lagipun, alat keselamatan itu sesuai dihidupkan jika pengguna tersebut meletakkan kenderaan mereka di kawasan yang sunyi, meninggalkan kenderaan dalam tempoh yang lama.

"Terdapat satu suis khas di sekitar sistem itu bagi membolehkan pengguna mematikan dan menghidupkan sistem berkenaan," katanya sambil menyifatkan penggunaan sistem itu sangat ringkas.

Menurutnya lagi, sistem tersebut akan diletakkan di bawah tempat duduk penumpang atau di bawah papan pemuka (dashboard).

"Ia bagi mengelakkan penjenayah mengetahui kenderaan tersebut dipasang sistem keselamatan kenderaan," tuturnya lagi.

Menyentuh mengenai perancangan ILP, beliau berkata, jika mendapat sumber kewangan atau geran penyelidikan, pihaknya merancang untuk membangunkan pelbagai sistem yang menarik.

Antaranya, pengesan alkohol yang tidak membenarkan pengguna memandu sekiranya melebihi paras yang dibenarkan, memberi maklum balas jika suhu enjin panas dan memberi maklum balas jika lampu terbakar.

Selain itu, pihaknya juga bercadang membangunkan sistem untuk mengesan kenderaan yang telah dicuri oleh trak tunda dan menghidupkan sistem pendingin hawa tanpa menghidupkan enjin kereta bagi mengurangkan pembaziran bahan bakar.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada sistem AutoStart Java-Android telah dikomersialkan, beliau berkata: "Kami sedang menunggu kelulusan untuk mendapatkan dana prakomersial daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI)," jelasnya.

Sehubungan itu, pihak ILP Kepala Batas mengalu-alukan mana-mana pihak atau syarikat berkaitan permotoran yang berminat untuk menjalin kerjasama dalam mengembangkan teknologi tersebut.

Tarikan ikan yu paus

Posted:

Tarikan ikan yu paus

Tarikan ikan yu paus


KEMUNCULAN ikan yu paus yang banyak di selatan Filipina menjadi tarikan pelancong.


TAN-AWAN merupakan sebuah kampung yang terletak di selatan Filipina. Ia cukup asing dalam diari pelancongan sebelum ini. Namun, kampung tersebut mula menerima beratus-ratus pelancong asing setiap hari gara-gara kemunculan ikan yu paus di perairannya.

Selain memberi makan, ramai pelancong yang berpeluang berenang dengan ikan-ikan tersebut. Bagaimanapun, perbuatan berkenaan mencetuskan perdebatan sengit dalam kalangan ahli biologi walaupun penduduk menjana pendapatan yang tinggi hasil daripada tarikan baharu itu.

Seorang ahli biologi marin, Samantha Craven berkata, haiwan tersebut seolah-olah berada di dalam zoo.

"Ikan yu paus itu naik dan turun ke dalam air semata-mata untuk mengambil makanan. Itu bukan tingkah laku semula jadi haiwan tersebut.

"Perkara tersebut menimbulkan kebimbangan kerana apabila ia bergerak ke kawasan lain, yu paus berkenaan mungkin hilang kemahiran mencari makan sendiri," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved