Rabu, 13 Mac 2013

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Menjenguk kepelbagaian Banting

Posted:

Menjenguk kepelbagaian Banting

Menjenguk kepelbagaian Banting

Oleh MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

KEHIDUPAN sebagai nelayan di Pengkalan Jeti Kelanang, Banting, Kuala Langat, Selangor, merupakan pekerjaan harian bagi Salim Mat, 48, untuk menyara keluarganya.

Jeti yang terletak kira-kira 13 kilometer dari bandar Banting itu merupakan kawasan pelabuhan bagi bot atau dipanggil kotak jaring oleh masyarakat di situ meredah Laut Kelanang setiap hari.

Laut yang terletak kira-kira lima batu nautika dari jeti tersebut merupakan lubuk baginya untuk menangkap ikan tenggiri dan parang.

Kemudian, hasil tangkapan itu dijual kepada pemborong dan pembeli yang pasti akan tiba seawal pukul 7 pagi setiap hari di jeti itu.

"Biasanya saya akan ditemani anak saya. Kami turun ke laut pada pukul 5 petang dan pulang pula pukul 3 pagi keesokan harinya. Sebelum turun ke laut, persediaan utama saya adalah menjahit jaring pukat hanyut yang putus," ujarnya.

Senario harian yang dilalui oleh Salim merupakan secebis kisah yang dilalui oleh kebanyakan masyarakat di daerah Kuala Langat itu.

Berdekatan dengan jeti Pengkalan Kelanang, sebuah pantai yang menjadi menjadi tarikan dengan rimbunan pokok rhu dan kayu bakau iaitu Pantai Kelanang.

Pantai yang berada tujuh kilometer dari pesisiran Pantai Morib itu menjadi lokasi wajib dikunjungi oleh orang ramai untuk beriadah selain mencari ketenangan jauh daripada hiruk-pikuk kota.

Pengunjung juga dapat melihat penduduk sekitar datang untuk menangkap siput di gigi pantai ketika air mulai surut terutamanya pada waktu petang.


PANGKALAN Jeti Kelanang merupakan destinasi utama penduduk sekitar Banting mendapatkan hasil laut yang segar.


Istana Bandar

Banting merupakan salah satu daerah daripada sembilan daerah yang terdapat di negeri Selangor.

Bandar itu juga sarat dengan kisah sejarah yang berada dalam lipatan historiografi negeri Selangor. Dahulunya, Jugra atau dikenali sebagai Bandar Temasya dalam daerah Kuala Langat menjadi pusat pemerintahan negeri Selangor sebelum ia berpindah ke Klang.

Istana Bandar merupakan tempat yang menyimpan seribu satu kisah di Selangor. Terletak dalam kawasan Jugra, istana itu dibina oleh Sultan Selangor kelima pada tahun 1905 iaitu Sultan Alaeddin Suleiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa.

Pengunjung boleh melihat ciri-ciri seni bina Islam dari India dan Timur Tengah daripada kayu cengal dan batu marmar. Baginda Sultan juga bersemayam di istana itu selama 33 tahun sehingga baginda mangkat pada tahun 1938.


KEDIAMAN Othman Johari antara 30 homestay yang menjadi tumpuan pelancong di Kampung Lang Tengah.


Istana tersebut sedang dalam proses baik pulih dan dijangka akan dibuka kepada umum pada penghujung tahun ini.

Tidak berapa jauh daripada istana itu, pengunjung boleh singgah di Masjid Bandar yang juga dibina pada tahun yang sama dengan pembinaan Istana Bandar.

Dengan pengaruh daripada kerajaan Deli, Medan, mimbar kayu di dalam masjid itu merupakan tempat Sultan Alaeddin menyampaikan khutbah kepada sekalian rakyat.

Industri kerepek

Di dalam kawasan Jugra juga, terdapat Muzium Insitu Jugra yang mendokumentasikan segala maklumat di daerah Kuala Langat.

Muzium yang dahulunya dikenali sebagai rumah pasung atau balai polis lama itu menyediakan tiga seksyen untuk informasi pengunjung mengenai Kuala Langat khususnya Banting.

"Seksyen A menceritakan mengenai hal ehwal salasilah Sultan Selangor. Seksyen B mengenai arkeologi rumah pasung ini suatu ketika dahulu, manakala seksyen C pula mencatatkan kisah-kisah sejarah di daerah Kuala Langat," ujar Pembantu Muzium Insitu Jugra, Mohd. Jangi Zaimin.

Tambahnya, Istana Bandar, Masjid Bandar, Makam Al-Marhum Sultan Selangor keempat, Sultan Abdul Samad dan bangunan bersejarah di sekitar Jugra telah dipelihara dibawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 oleh Jabatan Warisan Negara.

Kegiatan ekonomi penduduk di Banting tertumpu di sepanjang Jalan Sultan Abdul Samad dengan pelbagai deretan kedai dan perniagaan di tepi jalan tersebut.

Selain itu, penduduk sekitar Banting turut menjalankan perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS), malah tidak sah sekiranya anda ke daerah tersebut tanpa membawa pulang kudapan yang popular iaitu kerepek.

CENDOL Banting menjadi pilihan ketika cuaca terik sewaktu bercuti di sana.


Seorang pengunjung dari Gombak, Azman Shah, 36, memberitahu, dia yang amat menggemari kerepek pisang tanduk yang dijual syarikat Ros Kerepek di Kanchong Darat sebagai destinasi utama apabila ke Banting.

Menurutnya, sebulan sekali dia akan berkunjung ke rumah kakaknya di Banting dan pasti akan memborong kerepek pelbagai perasa dalam kuantiti yang banyak untuk hidangan keluarga serta rakan-rakan di pejabat.

"Harga kerepek yang ditawarkan jauh lebih murah jika dibandingkan dengan di ibu kota. Rasanya juga garing kerana ia diproses segar," ujar penjawat di sektor swasta itu.

Sementara itu, Pengurus Ros Kerepek, Muhammad Fauzi Roslan, 24, memberitahu, selain kerepek kedainya juga menjual rempeyek, baulu dan kuih-kuih tradisional.

Tambahnya, keistimewaan Ros Kerepek yang mula beroperasi sejak tahun 1989 itu juga terletak kepada kepelbagaian perasa dan rempah dalam setiap hidangan kerepek seperti lada hitam dan barbeku.

Penginapan

Bagi menghilangkan dahaga, pelancong boleh mencuba cendol yang terkenal di Banting iaitu Restoran Cendol Ibrahim Banting yang mula dibuka pada waktu tengah hari.

Terletak di Jalan Sultan Abdul Samad, restoran yang menghidangkan cendol dan rojak itu mula beroperasi di Banting sejak lebih 50 tahun lalu.

Rasa lemak santan, gula merah dan kacang merah dalam semangkuk hidangan cendol pasti menggamit selera pengunjung.

Bagi pelancong yang ingin merancang percutian di Banting, kemudahan penginapan tidak menjadi masalah utama dalam percutian anda.

Dengan hanya RM60 semalam, pelancong boleh memilih untuk tinggal di homestay Kampung Sungai Lang Tengah yang terletak kira-kira tiga kilometer dari Bandar Banting.

Terdapat 30 buah rumah penduduk tempatan yang turut dijadikan homestay untuk pelancong yang berkunjung ke kampung yang menerima pengiktirafan Anugerah Desa Cemerlang menerusi kategori Desa Harapan 2010 itu.

Penyelaras homestay kampung, Silim Dasman, 72, memberitahu, setiap pemilik homestay menyediakan bilik dan tandas khas untuk kegunaan pelancong.

"Di kampung ini, terdapat lapan zon. Setiap zon mempunyai homestay. Kemudahan yang disediakan juga selesa untuk pelancong.

"Sekiranya pelancong menginap di sini selama tiga hari dua malam, pelbagai aktiviti akan dirancang untuk mereka seperti membuat kuih-muih tradisional, rendang dan melawat sekitar Banting," ujarnya yang juga memperuntukkan sebuah rumah untuk dijadikan homestay di laman rumahnya.

Tunisia permata Afrika Utara

Posted:

Tunisia permata Afrika Utara

Tunisia permata Afrika Utara


KAMI berpeluang berpakaian masyarakat Arab Badwi sebelum menunggang unta di Gurun Sahara.


MELALUI perjalanan selama hampir 20 jam dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk transit di Dubai dan terus ke Afrika Utara langsung tidak memenatkan.

Menjejak kaki di bumi Tunisia menjadikan saya sedikit gementar. Tunisia sebuah negara yang terletak di hujung utara benua Afrika, baru setahun reda daripada ketegangan politik akibat daripada demonstrasi jalanan secara besar-besaran rakyatnya yang menuntut pembaharuan pemerintah.

Mempunyai penduduk seramai hampir 12 juta dengan bahasa pertuturan Arab, Tunisia dikenali sebagai permata Afrika Utara.

Ini kerana ia mempunyai banyak estetika sejarah yang boleh diterokai sejak zaman pemerintahan Rom lagi. Secara tidak langsung menjadikan ia sebuah negara yang begitu tinggi nilainya dalam sektor pelancongan.

Meneroka setiap hamparan bumi Tunisia, seolah-olah saya seperti Marty Mcfly iaitu watak dalam filem Back to the Future yang mampu pergi ke masa silam.

Hampir setiap tempat yang dikunjungi mempunyai bangunan-bangunan tinggalan sejarah silam bermula sejak zaman pemerintahan Rom.

Tinggalan bangunan yang dibina masih kekal hingga kini melangkaui beberapa tamadun ribuan tahun dahulu. Berdiri dikelilingi tinggalan purba ini sedikit sebanyak mempengaruhi jiwa serta memaksa minda saya untuk mengagumi, betapa hebatnya teknologi yang digunakan oleh masyarakat dahulu.

Jika diselusuri sejarah Tunisia, ia mempunyai rantaian kisah yang panjang hasil taklukan beberapa buah kerajaan. Terletak di pantai Mediterranean, Tunisia yang membawa maksud Tanjung Tinggi pernah ditakluk oleh kerajaan Rom sebelum kedatangan Islam pada abad ketujuh Masihi.

DESERT Rose terbentuk daripada air laut dan pasir di Laut Garam.


Dalam era ini beberapa dinasti Islam silih berganti seperti Dinasti Aghlabid, Dinasti Zirid, Muwahhidun, Dinasti Hafsid hinggalah ke zaman Empayar Turki Uthmaniyah.

Hanya pada 20 Mac 1956 barulah Tunisia mendapat kemerdekaan sepenuhnya apabila Perancis melepaskan penguasaannya dan memansuhkan perjanjian Bardo.

Kemerdekaan yang dicapai itu merupakan hasil usaha yang dilakukan oleh Parti Destour yang dipimpin oleh Habib Bourgiba, Dr. Mahmoud Materi, Tahar Sfar dan Bahri Guiga. Habib Bourgiba telah dilantik menjadi Perdana Menteri dan setahun kemudian menjadi Presiden Pertama bagi Republik Tunisia.

Tempat menarik

Gurun Sahara sebagaimana kata orang adalah neraka dunia kerana cuacanya yang panas mencapai 38 hingga 44 darjah Celcius, manakala pada waktu malamnya pula kira-kira 10 Darjah Celcius.

Di situ, saya berpeluang menikmati perjalanan merentas Gurun Sahara dengan menunggang unta dan berpakaian seperti Arab Badwi.

Walaupun tidak jauh perjalanan tersebut, namun ia memberikan pengalaman yang begitu bermakna. Di kelilingi lautan pasir halus, seolah-olah saya berada di atas timbunan emas yang begitu luas. Alangkah bahagianya saya jika ia benar adalah emas.

Perjalanan merentas Gurun Sahara juga bukanlah mudah kerana ketika saya berkunjung ke sana pada Disember tahun lalu suhunya agak sejuk.


BANGUNAN Ampitheatre atau dikenali sebagai Colosseum Rom yang merupakan kawasan bagi pahlawan gladiator menunjukkan kehandalan suatu ketika dahulu.


Angin sejuk dapat dirasai terutama sekali apabila angin bertiup. Saat itu menjadikan diri saya begitu kerdil apabila melihat keagungan Allah. Subhanallah, begitu hebat sekali ciptaan-Nya.

Saya dapat membayangkan bagaimana susah dan peritnya orang Arab terdahulu terutamanya para sahabat Rasulullah S.A.W berdakwah mengembangkan agama Islam.

Hanya mereka yang hebat dan memiliki iman kukuh sahaja mampu melakukan perjalanan merentas padang pasir yang luas sebegitu.

Melancong ke Tunisia juga menjadi kerugian jika tidak mengunjungi Sidi Bou Said iaitu kawasan pelancongan yang sangat unik terletak di bahagian utara Tunisia lebih kurang 20 kilometer dari pusat bandar Tunisia. Di sini anda dapat menikmati pemandangan indah panorama putih biru.

Tempat ini mendapat nama daripada seorang muslim yang tinggal di situ iaitu Abaou Said Ibnu Khalef Ibnu Yahia Ettamini el Beji pada abad ke-12 Masihi.

Sebelum kedatangannya, tempat tersebut dinamakan Bukit el-Minar. Beliau meninggal dunia pada 1231 Masihi dan ditanam di situ. Kemudian pada abad ke-18 Masihi, kerajaan Turki di Tunisia menjadikan kawasan tersebut sebagai kediaman rakyat.

Jika menurut sejarahnya, pada 1920-an Rodolphe d'Erlanger seorang pelukis dan pemuzik yang tinggal di situ telah menimbulkan idea untuk menjadikan kawasan tersebut dengan tema warna tersendiri iaitu putih dan biru.


SEPANJANG perjalanan dari Tozeur ke Douz, sempat juga kami singgah di Chott El-Jerid iaitu tasik garam yang terbesar di dunia.


Disebabkan itu, saya dapat melihat kesemua dinding bangunan dicat dengan warna putih dan pintu serta tingkapnya pula berwarna biru.

Menurut kepercayaan orang yang tinggal di situ, putih melambangkan hati yang bersih dan suci, manakala biru pula merujuk kepada warna langit dan air laut. Suasana itu semakin terasa apatah lagi ia berdekatan dengan laut.

Sepanjang sembilan hari menjelajah bumi Tunisia, beberapa tempat menarik juga dapat saya kunjungi antaranya Muzium Bardo, tapak tinggalan kota purba zaman Rom di atas Bukit Byrsa, Masjid Uqba bin Nafiq, Hamam Antonin dan Colosseum.

Sememangnya Tunisia merupakan sebuah negara yang kaya dengan estetika sejarahnya yang tersendiri.

Jutaan ucapan terima kasih kepada Safirgo Travel yang menaja perjalanan saya untuk mengembara di bumi Tunisia.

Ekspedisi bantu Orang Asli

Posted:

Ekspedisi bantu Orang Asli

Ekspedisi bantu Orang Asli

Oleh SAMSUL BAHARI MOHAMED
rencana@kosmo.com.my


SETIAP kali berdepan dengan situasi kenderaan yang rosak, masalah tersebut diselesaikan secara bersama.


SEAWAL pukul 8.30 pagi, sebanyak 30 buah kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki kira-kira 100 orang peserta Kembara Jalinan Kasih Dan Kenali Jiran Kita sudah bersiap sedia di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Gua Musang, Kelantan.

Dalam acara yang dijalankan pada 10 Februari lalu itu, kenderaan-kenderaan itu dimuatkan dengan makanan seperti beras dan bahan bacaan.

Ternyata, para peserta kembara yang terdiri daripada kakitangan Jabatan Penerangan Malaysia, sukarelawan Komuniti 1Malaysia (K1M) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak sabar untuk memulakan ekspedisi murni itu.

Tepat pukul 9 pagi, peserta kembara memulakan perjalanan ke destinasi yang dituju iaitu perkampungan Orang Asli di Kampung Gawin dan Pos Gob.

Walaupun sedar rintangan jalan balak dan perjalanan jauh itu mengambil masa hingga enam jam untuk ditempuh, peserta tetap bersemangat demi mencurah kasih dan bakti kepada Orang Asli yang jauh di pedalaman.

Jelajah Kembara Jalinan Kasih Dan Kenali Jiran Kita bersama masyarakat Orang Asli di Gua Musang itu dianjurkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia dengan turut disertai oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan pertubuhan bukan kerajaan dalam merealisasikan slogan Janji Ditepati.

Ia mengagihkan bantuan kepada seramai 310 orang Asli dari suku Temiar di Kampung Gawin dan Pos Gob.

Cabaran pertama bermula sebelum memasuki jalan balak lagi apabila sebuah kenderaan pacuan empat roda yang dipandu Ketua Pengarah Penerangan, Datuk Ibrahim Abdul Rahman mengalami kerosakan.

Hampir setengah jam diperlukan oleh seorang mekanik dalam kalangan peserta untuk memperbaiki kerosakan enjin tersebut.

Sejurus diperbaiki, para peserta memulakan kembali perjalanan menyusuri jalan balak yang amat mencabar.


ANTARA laluan yang disusuri dalam perjalanan menujuke kampung Orang Asli.


Mendaki bukit

Memasuki laluan balak menyebabkan kenderaan-kenderaan tersebut terpaksa mendaki bukit yang tinggi di atas permukaan tanah merah yang berdebu.

Selepas tiga jam merentas laluan berliku, mendaki dan menuruni bukit dengan kelajuan antara 40 hingga 80 kilometer sejam, terdapat juga kenderaan peserta yang terjarak sejauh dua hingga tiga kilometer.

Beberapa kali juga, ekpedisi itu terhenti di tengah-tengah belantara dan bukit-bukau akibat daripada beberapa kenderaan yang rosak.

Alat perhubungan atau komunikasi cumalah menerusi radio amatur yang dibawa sendiri oleh peserta konvoi.

Dengan adanya alat perhubungan tersebut, sekurang-kurangnya semua peserta boleh sedikit menarik nafas lega.

"Walaupun jauh dan jalan yang berisiko, tetapi pasukan konvoi tetap meneruskan misi," kata Ibrahim.

Perkampungan Orang Asli pertama yang disinggah untuk memberi beras ialah Kampung Gawin yang mempunyai penduduk seramai 250 orang.

"Para kakitangan jabatan dan peserta dibawa mengenali rakyat orang Asli daripada kampung tersebut untuk mengetahui lebih dekat cara hidup masyarakat itu di tengah-tengah bukit bukau," ujar beliau.

Tinjau perkembangan

"Di samping bertanyakan masalah mereka, kita juga meninjau penggunaan Astro NJOI dalam kalangan mereka yang telah diberikan secara percuma dalam ekspedisi sebelum ini," katanya.

Selesai perkampungan Orang Asli pertama, para peserta bertolak ke Pos Gob yang mengambil masa dua jam perjalanan.

Bagi menghilangkan rasa letih dalam perjalanan jauh itu, peserta konvoi berhenti menjamu selera di sebatang sungai berhampiran. Nasi berlauk daging dan ayam goreng segera menjadi habuan bagi mengisi perut yang sudah berkeroncong.


PESERTA ekspedisi beramah mesra dengan penduduk kampung Orang Asli.


Setelah selesai makan dan mandi di situ, peserta meneruskan perjalanan ke Pos Gob yang menempatkan seramai 60 penduduk Orang Asli.

Para peserta tiba di Pos Gob kira-kira pukul 5 petang dan terus menyertai acara perlawanan bola sepak antara penduduk Orang Asli di kampung berkenaan dan peserta konvoi.

Malam itu juga, peserta-peserta terpaksa melupakan tilam empuk di rumah untuk tidur bermalam di khemah atau di dalam dewan.

Keesokan harinya, sebelum kembara bertolak pulang, sumbangan beras disampaikan kepada penduduk-penduduk Pos Gob.

Seorang penduduk Orang Asli, Mat Diah Fatin, 45, berkata, masyarakat Orang Asli tidak melupakan bantuan-bantuan yang diberikan kerajaan.

"Kita berterima kasih. Kita juga kasihan mereka sanggup masuk dalam bukit dan tidur di bawah khemah yang sejuk untuk membantu kita. Dengan pemberian seperti televisyen dan perkhidmatan Astro NJOI, kita juga boleh merasai kehidupan seperti masyarakat di luar sana.

"Apa yang penduduk bandar ada, di sini pun ada. Walaupun telefon bimbit tidak berfungsi di sini, kita juga boleh berhubung dengan rakan kita dengan alat radio amatur," katanya sambil memberitahu kemudahan itu juga disumbangkan kerajaan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved