Isnin, 4 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Bashar enggan berundur

Posted:

Bashar enggan berundur

Bashar enggan berundur

AP
GAMBAR yang dirakamkan dari sebuah video pada 28 Februari lalu menunjukkan Bashar diwawancara dengan akhbar Sunday Times di Damsyik.


DAMSYIK - Presiden Syria, Bashar al-Assad menegaskan beliau tidak akan berundur selain mengecam sokongan yang diberikan Britain kepada kumpulan penentang di negaranya.

"Kami bersedia berunding dengan sesiapa sahaja termasuk militan yang menyerahkan diri," kata Bashar memberitahu akhbar Britain, Sunday Times menerusi satu temu ramah yang disiarkan semalam.

Temu ramah itu dibuat di Istana Al-Muhajireen di sini pada minggu lalu.

"Kami boleh berdialog dengan pembangkang, tetapi bukan dengan pengganas," katanya.

Temu ramah itu disiarkan ketika Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-Moon dan Utusan PBB serta Liga Arab, Lakhdar Brahimi bersedia untuk menjadi orang tengah dalam rundingan damai antara Bashar dengan pihak pembangkang.

Penentangan terhadap pentadbiran Bashar mula tercetus pada Mac 2011.

Kebangkitan penduduk yang berjuang dalam pertempuran menentang tentera Bashar itu berlaku kerana mereka marah dengan kepimpinannya.

Bashar dilihat gagal membawa pembaharuan pentadbiran terutamanya seperti isu-isu kebebasan bersuara.

Lebih 70,000 orang dilaporkan terbunuh dalam pertempuran itu.

Bashar menolak idea tentang peletakan jawatannya akan menamatkan pertumpahan darah.

"Jika hujah itu betul, pemergian saya akan menghentikan pertempuran.

"Jelas, itu (idea tersebut) adalah kabur. Beberapa contoh di Libya, Yemen dan Mesir menjadi saksi itu (idea tersebut terbukti salah)," katanya.

Bashar juga menuduh Britain membekalkan senjata kepada para penentang kepimpinannya di Syria.

"Beliau menggelarkan kumpulan penentang di negaranya sebagai pengganas.

Setiausaha Negara Britain, William Hague mendesak Kesatuan Eropah melakukan perubahan terhadap sekatan senjata yang dilaksanakan ke atas Syria.

Menurutnya, perubahan itu akan membolehkan lebih banyak bantuan dihantar kepada Majlis Kebangsaan Syria yang merupakan perikatan penentang anti-Basar.

Sementara itu, hampir 200 askar dan anggota penentang mati dalam pertempuran selama lapan hari di sebuah akademi polis di Aleppo, utara Syria, lapor kumpulan Pemantau Syria Untuk Hak Asasi semalam.

Menurut kumpulan itu, pihak penentang menawan hampir keseluruhan akademi tersebut. - Agensi

Perbicaraan semula Hosni pada bulan depan

Posted:

Perbicaraan semula Hosni pada bulan depan

Perbicaraan semula Hosni pada bulan depan


AP
GAMBAR fail menunjukkan Hosni terbaring di dalam kurungan di sebuah akademi polis di Kaherah pada 2 Jun 2011.


KAHERAH - Perbicaraan semula bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak sebelum ini dihukum penjara seumur hidup selepas didapati terlibat dalam pembunuhan ratusan penunjuk perasaan pada tahun 2011, akan diadakan pada 13 April depan, lapor agensi berita MENA semalam.

Hosni bersama-sama bekas Menteri Dalam Negeri, Habib al-Adly dan enam lagi bekas ketua keselamatan akan dibicarakan semula atas arahan mahkamah tertinggi rayuan di negara ini.

Pada Januari lalu, mahkamah tersebut bersetuju mengadakan perbicaraan semula ke atas Hosni, 84, selepas beliau mengemukakan rayuan terhadap hukuman yang diterimanya.

Tarikh perbicaraan semula itu telah diputuskan oleh Presiden Mahkamah Rayuan Kaherah, Samir Abul Maati, lapor MENA.

Pada 2 Jun lalu, Hosni dan Habib dihukum penjara seumur hidup kerana gagal untuk mengelak kematian lebih 800 orang penunjuk perasaan semasa kebangkitan rakyat yang berlaku pada Januari dan Februari 2011.

Hosni meletakkan jawatan pada Februari tahun itu selepas sejumlah penunjuk perasaan di negara ini mendesaknya meletakkan jawatan. - Agensi

Sultan Sulu mahu berunding

Posted:

Sultan Sulu mahu berunding

Sultan Sulu mahu berunding


SULTAN JAMALUL KIRAM III (kanan) duduk di dalam rumahnya di Taguig, selatan Manila semalam.


MANILA, Filipina - Seorang ketua suku kaum Sulu berdarah raja dan beragama Islam yang mendakwa sebagai Sultan Sulu, Jamalul Kiram III semalam berkata, beliau masih terbuka untuk berbincang dengan pemerintah Filipina walaupun masih berdiri teguh dengan pendirian menolak untuk memberi arahan supaya penyokongnya di Lahad Datu, Sabah keluar tanpa sebarang syarat, lapor portal berita Daily Inquirer semalam.

Namun, sehingga tengah hari semalam, tiada sebarang utusan daripada pentadbiran Presiden Filipina, Benigno Aquino III yang menghubunginya.

"Sebarang rundingan masih belum terlewat kerana segala-galanya masih terbuka. Pintu rundingan masih berbuka," kata Kiram kepada para wartawan di rumahnya di Bandar Taguig.

Aquino telah menuntut supaya sekumpulan rakyat Filipina di Sabah yang diketuai adik Kiram, Raja Muda Agbimuddin Kiram menyerah diri tanpa syarat.

Tuntutan itu dibuat selepas keadaan di Lahad Datu, Sabah bertambah tegang.

Sementara itu, Jurucakap Kiram, Abraham Idjirani dalam satu wawancara di sebuah stesen radio berkata, mereka cuba menelefon Agbimuddin tetapi telefonnya hanya berdering sekali.

"Kira-kira pukul 5 pagi kami cuba menelefon beliau (Agbimuddin) tetapi tidak berjawab," kata Idjirani dalam wawancara di stesen radio dzBB semalam.

Sebelum ini, Idjirani pernah berkata, raja muda itu telah berpindah ke lokasi lain untuk meneruskan perjuangan mereka.

"Jika konfrontasi ini berakhir, ia bermakna sama ada raja muda dan pengikut-pengikutnya dibunuh atau ditangkap," ujarnya ketika itu.

Kumpulan bersenjata itu menyeludup masuk ke Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu sejak bulan lalu.

Kesultanan Islam Sulu memajak Borneo Utara (Sabah) kepada kuasa Eropah pada tahun 1870-an.

Selepas kekuasaan kesultanan itu beransur pudar ekoran kemasukan kuasa Barat di rantau berkenaan, ia masih menerima bayaran pajakan untuk Sabah.

Sabah yang merupakan bekas koloni British menjadi sebahagian Persekutuan Malaysia pada 1963.

Berdasarkan perjanjian pajakan tersebut, Kesultanan Sulu diberikan pampasan tahunan berjumlah sekitar AS$1,700 (RM5,264) menurut nilai semasa.

Pada 26 Februari lalu, Aquino meminta Kiram mengarahkan pengikutnya itu berundur dari bumi Malaysia secepat mungkin.

Beliau memberi amaran tindakan undang-undang akan diambil ke atas Kiram jika para pengikutnya tidak keluar dari Lahad Datu. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved