Ahad, 31 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


5,000 warga Filipina larikan diri

Posted:

5,000 warga Filipina larikan diri

5,000 warga Filipina larikan diri

GAMBAR yang dirakam pada 8 Mac lalu menunjukkan sekumpulan warga Filipina menunggu barang masing-masing selepas tiba di bandar Jolo, wilayah Sulu, selatan pulau Mindanao, Filipina. Mereka melarikan diri dari Sabah berikutan pertempuran yang tercetus di antara pengganas Sulu dan pihak berkuasa Malaysia.


MANILA - Hampir 5,000 warga Filipina telah melarikan diri dari Sabah sejak pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan ke atas pengganas Sulu yang diketuai oleh Jamalul Kiram III, jelas Lembaga Pengurusan dan Pengurangan Risiko Bencana Kebangsaan Filipina semalam.

Agensi itu menyatakan telah merekod ketibaan 4,983 individu dewasa dan kanak-kanak di gugusan kepulauan selatan negara tersebut.

Pengarah eksekutif yang bertanggungjawab menjaga kebajikan pelarian itu, Paslur Abdullah memberitahu jumlah keseluruhan mungkin jauh lebih tinggi kerana ada yang tidak mendaftar.

"Mereka tiba dengan menaiki bot-bot kecil. Kebanyakannya masuk ke sini tanpa mendaftar dan tinggal bersama saudara-mara masing-masing. Kami tidak boleh menahan mereka," kata Abdullah.

Kira-kira 200 orang pengikut Kiram dengan sebahagian daripada mereka bersenjata tiba di Lahad Datu, Sabah pada Februari untuk menuntut Sabah daripada kerajaan Malaysia.

Pertempuran di antara kedua-dua belah pihak telah mengakibatkan lebih 60 pengganas dan sepuluh anggota keselamatan Malaysia terkorban.

Sebelum ini, Presiden Filipina, Benigno Aquino menyatakan kebimbangan ketegangan itu boleh menjejaskan ratusan ribu warga Filipina yang bekerja di Sabah.

- AFP

Tanah runtuh timbus 83 pekerja lombong

Posted:

Tanah runtuh timbus 83 pekerja lombong

Tanah runtuh timbus 83 pekerja lombong


BEBERAPA buah jentera berat cuba mengalihkan batu dan lumpur di lokasi tanah runtuh yang berlaku di sebuah lombong emas di wilayah Maizhokunggar, timur Lhasa pada Jumaat lalu.


BEIJING - Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Tibet pada Jumaat lalu menimbus 83 orang pekerja di sebuah lombong emas.

Tanah sebanyak dua juta meter kubik dikatakan runtuh dan menimbus kem pekerja malang terbabit melibatkan kawasan seluas tiga hingga empat kilometer persegi di wilayah Maizhokunggar, timur Lhasa, lapor agensi berita Xinhua.

Kira-kira 1,000 anggota polis, bomba dan doktor, bersama 200 buah jentera, peralatan menyelamat serta 15 ekor anjing pengesan dikerahkan ke tempat kejadian,.

Setakat ini, pasukan penyelamat baru menemui satu mangsa yang terperangkap. Masng merupakan pekerja syarikat China National Gold Group Corporation yang majoritinya berbangsa Han.

Presiden China yang baharu, Xi Jinping dan Perdana Menteri China, Li Keqiang mengarahkan supaya operasi menyelamat dilakukan sebaik mungkin.

Tanah runtuh itu berlaku sekitar pukul 6 pagi waktu tempatan. Kawasan berbukit di Tibet sememangnya terdedah kepada masalah tanah runtuh berikutan aktiviti perlombongan yang berleluasa.

- AFP

Dua askar maut terkena serangan bom di Narathiwat

Posted:

Dua askar maut terkena serangan bom di Narathiwat

Dua askar maut terkena serangan bom di Narathiwat


ANGGOTA skuad bom Thailand memeriksa sebuah trak pikap yang membawa beberapa orang anggota tentera dan terlibat dalam serangan bom di Narathiwat, selatan Thailand semalam.


BANGKOK - Serangan bom dan senjata api mengorbankan dua orang askar ranger Thailand dan mencederakan empat yang lain semalam.

Insiden itu berlaku cuma dua hari selepas kerajaan Thailand mengadakan rundingan damai yang pertama dengan pihak pemberontak.

Askar-askar tersebut dalam perjalanan untuk menghadiri majlis pengebumian rakan mereka di Pattani. Kumpulan militan didakwa meletupkan bom yang disembunyikan di dalam sebuah motosikal, sebelum melancarkan serangan menggunakan senjata api.

Pada Jumaat, sebutir bom mengorbankan seorang askar dan mencederakan 14 yang lain, juga di Narathiwat.

Sejak sembilan tahun lalu, kumpulan-kumpulan pemberontak melancarkan pemberontakan yang telah mengorbankan lebih 5,500 nyawa.

Kerajaan Thailand pada Khamis lalu mengadakan rundingan dengan wakil-wakil daripada Barisan Revolusi Nasional di Kuala Lumpur.

Menurut delegasi Thailand, kedua-dua pihak bersetuju untuk bertemu semula pada 29 April depan berikutan tidak ada persetujuan dicapai.

Ketua Majlis Keselamatan Nasional, Paradorn Pattanatabut menyatakan kira-kira 20 peratus militan menentang dialog tersebut. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved