Sabtu, 16 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Penasihat Jamalul Kiram tidak beri keterangan

Posted:

Penasihat Jamalul Kiram tidak beri keterangan

Penasihat Jamalul Kiram tidak beri keterangan

SEKUMPULAN penunjuk perasaan membakar poster Presiden Filipina, Benigno Aquino III yang memakai bendera Malaysia dan Amerika Syarikat di depan Kedutaan Malaysia di Manila semalam.


MANILA - Jurucakap keluarga pemimpin puak pengganas Sulu, Abraham Idjirani gagal untuk hadir ke Biro Siasatan Kebangsaan (NBI) selepas dia menerima saman untuk hadir bagi memberi keterangan dalam siasatan berhubung konspirasi pencerobohan di Sabah.

Menurut portal berita ABS-CBNnews.com, Pastor Boy Saycon yang merupakan penasihat kepada Jamalul Kiram III turut tidak hadir selepas saman tersebut dikeluarkan.

Kedua-dua mereka telah menghantar surat tunjuk sebab kepada NBI kerana tidak hadir.

Saycon yang dipanggil oleh NBI pada Selasa lalu berkata, tiada seorang pun ahli keluarga Jamalul Kiram akan pergi ke NBI untuk memberi keterangan walaupun mereka telah dipanggil.

Hanya penyampai radio, Waldy Carbonell hadir ke NBI untuk memberi keterangan.

Bagaimanapun, Carbonell menafikan penglibatannya dalam konspirasi di Sabah.

Dia mendakwa hanya mengetahui kehadiran para pengikut Jamalul Kiram di Lahad Datu, Sabah selepas dua hari mereka meninggalkan Sulu.

Carbonell mengaku dia merupakan rakan rapat dan penyokong Jamalul Kiram.

Bagaimanapun, dia menegaskan tidak pernah memberi sebarang nasihat mengenai rancangan untuk mengambil alih Sabah.

Pada Selasa lalu, sepina dikeluarkan NBI kepada Jamalul Kiram dan beberapa ahli keluarganya bagi membantu siasatan berhubung dakwaan terdapat konspirasi dalam krisis pencerobohan di Sabah.

Namun, pihak NBI telah menarik balik sepina itu dan hanya Idjirani diminta tampil bagi mewakili pihak keluarga itu.

Isu pencerobohan itu berlaku selepas sekumpulan lelaki bersenjata yang merupakan pengikut Jamalul Kiram menceroboh Lahad Datu pada 12 Februari lalu.

Pencerobohan itu menyebabkan berlakunya pertempuran antara kumpulan keselamatan Malaysia dengan para pengikut itu. - Agensi

Tiga maut di selatan Thai

Posted:

Tiga maut di selatan Thai

Tiga maut di selatan Thai

SEBUAH kren digunakan untuk mengangkat trak yang musnah akibat letupan bom di daerah Ruso, Narathiwat semalam.- AFP


NARATHIWAT - Satu letupan kuat bom tepi jalan meragut nyawa tiga anggota polis di selatan Thailand semalam, kata seorang jurucakap tentera.

Serangan terbaharu itu berlaku dua minggu menjelang rundingan damai pihak berkuasa Thai dengan gerila Barisan Revolusi Nasional (BRN) berlangsung di Malaysia.

Bom seberat 90 kilogram yang disembunyikan di kaki sebuah jambatan di daerah Ruso, di Narathiwat.

Ia kemudian diletupkan ketika trak yang membawa anggota-anggota peronda polis melalui jambatan tersebut.

Letupan kuat menyebabkan tiga anggota polis itu terbunuh manakala seorang lagi hilang selepas terjun ke dalam sungai manakala trak berkenaan musnah.

Mengesahkan kematian mereka, jurucakap tentera selatan negara ini, Kolonel Pramote Promin berkata, serangan dipercayai dilakukan oleh gerila-gerila yang menentang dialog damai yang akan diadakan di Malaysia pada 28 Mac ini.

"Terdapat anggota-anggota pemisah yang tidak bersetuju ketua mereka menyertai proses damai itu. Justeru, mereka cuba mencetuskan lebih banyak kekacauan," katanya.

Penentangan kerana menuntut autonomi lebih besar meletus di beberapa wilayah di selatan Thailand yang bersempadan dengan Malaysia sejak sembilan tahun lalu.

Kejadian tembakan dan pengeboman berlaku hampir setiap hari di selatan negara ini. - Agensi

Polis Indonesia tembak mati tiga militan

Posted:

Polis Indonesia tembak mati tiga militan

Polis Indonesia tembak mati tiga militan


SEJUMLAH penduduk mengerumuni lokasi sebuah pondok yang mengandungi bahan letupan dan senjata di Bekasi semalam.-AP


JAKARTA - Polis Indonesia menembak dan membunuh tiga suspek militan dan menangkap empat yang lain dekat sini, kata pihak berkuasa semalam.

Pihak berkuasa turut merampas 12 butir bom buatan sendiri dan sejumlah senjata lain daripada sebuah kumpulan tersebut yang disyaki merancang melakukan keganasan di sebuah pondok di Bekasi.

Dua lelaki berkenaan melawan apabila polis cuba menangkap mereka di barat bandar raya ini berhubung kes rompakan sebuah kedai barangan kemas.

Jurucakap Polis Nasional, Brigedier Jeneral Boy Rafli Amar berkata, pihak berkuasa menembak mati seorang lelaki berkenaan.

Menurutnya, hasil soal siasat ke atas suspek kedua menyebabkan maklumat diperolehi bahawa tujuan itu adalah untuk membiayai aktiviti keganasan.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh, polis menyerbu lima lagi anggota kumpulan itu kelmarin.

Menurut Rafli, dua lelaki itu ditembak mati selepas mereka mengacukan senjata api ke arah polis manakala tiga yang lain telah ditangkap.

Dalam serbuan tersebut, polis merampas lebih satu kilogram barangan kemas diperbuat daripada emas, lima senjata api buatan sendiri dan 14 bom paip.

Polis kini menyiasat sama ada kumpulan tersebut terlibat dengan aktiviti keganasan. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved