Ahad, 3 Februari 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Peras wang perlindungan: 6 ditahan

Posted:

Peras wang perlindungan: 6 ditahan

Peras wang perlindungan: 6 ditahan

03/02/2013 6:51pm

GEORGE TOWN — Polis menahan enam orang termasuk dua wanita dipercayai aktif memeras wang perlindungan daripada pemilik premis perniagaan di sekitar pusat bandar ini.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng berkata, suspek berusia antara 16 dan 27 tahun terbabit memaksa mangsa menyerahkan wang perlindungan atau minuman keras sebagai jaminan perniagaan mereka tidak diganggu.

"Hasil risikan dan maklumat awam polis menahan seorang suspek dalam sebuah rumah di Bandar Baru, Air Itam sebelum menahan anggota lain di sekitar daerah ini pukul 6 petang semalam," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, susulan penahanan itu, polis menemui empat helai kertas putih tercatit angka yang disyaki kutipan hasil pemerasan, 82 botol minuman keras, 42 keping kad niaga dan sebatang rotan.— BERNAMA

Wartawan Malaysia mati tertembak di Lubnan

Posted:

Wartawan Malaysia mati tertembak di Lubnan

Wartawan Malaysia mati tertembak di Lubnan

03/02/2013 6:25pm

KUALA LUMPUR — Wartawan Malaysia, Claudia Theophilus, 42, penerbit di syarikat penyiaran Al-Jazeera yang berpangkalan di Doha, Qatar, mati dipercayai akibat terkena tembakan dalam satu insiden di Baakleen yang terletak di sebuah kawasan pergunungan di Lubnan, semalam.

Duta Besar Malaysia di Lubnan, Ilango Karuppannan berkata, menurut laporan awal polis, tiada elemen jenayah dalam kejadian yang menimpa Claudia pada kira-kira 2.30 pagi waktu Lubnan.

"Sebaliknya, ia berlaku secara tidak sengaja yang mana dia (Claudia) terkena tembakan dari satu senjata api," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Beliau berkata, mayat Claudia akan dibawa pulang selepas segala urusan forensik dan bedah siasat selesai dijalankan.

Menurutnya, Claudia berkunjung ke Baakleen bersama dua rakannya yang merupakan rakyat Lubnan.

Laporan media menyebut mangsa tiba di Lubnan pada 28 Januari lalu untuk melawat kawannya di negara itu.

Menurut laporan itu, Claudia terkena tembakan ketika beliau dan dua rakannya sedang "bermain" dengan beberapa laras senapang sebelum senjata itu tiba-tiba meletup.— BERNAMA

Terengganu miliki padang bola sintetik

Posted:

Terengganu miliki padang bola sintetik

Terengganu miliki padang bola sintetik

03/02/2013 5:59pm

KUALA TERENGGANU — Terengganu menjadi negeri pertama memiliki padang bola sepak sintetik atau padang rumput tiruan bernilai RM1.1 juta yang telahpun siap dibina di Kampung Tok Jiring, dekat sini.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, saiz keluasan padang tersebut menepati piawaian minimum Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) untuk perlawanan bertaraf antarabangsa.

"Ini adalah antara projek peringkat awal. Sekiranya berjaya, kami harap semua padang sekolah dan awam di negara ini dapat diganti dengan padang sintetik secara berperingkat," katanya kepada pemberita selepas melawat padang sintetik tersebut di sini, hari ini.

Dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10), kerajaan telah menyediakan peruntukkan RM50 juta bagi membina dua buah padang bola sepak sintetik di setiap negeri dengan setiap satu menelan kos antara RM1.1 dan RM1.7 juta.

Ahmad Shabery berkata, walaupun kos pembinaan padang sintetik lebih mahal berbanding padang rumput biasa sekitar RM500,000 setiap satu namun ia tahan lasak sehingga 10 tahun dan mampu menjimatkan kos penyelenggaraan.— BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved