Khamis, 14 Februari 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Penyertaan LIMA 2013 bertambah, dijangka atasi rekod dahulu

Posted:

Penyertaan LIMA 2013 bertambah, dijangka atasi rekod dahulu

Penyertaan LIMA 2013 bertambah, dijangka atasi rekod dahulu

14/02/2013 9:48pm

LANGKAWI — Pameran Antarabangsa Maritim dan Aeroangkasa Langkawi (LIMA 2013) edisi ke-12 yang akan berlangsung pada 26 hingga 30 Mac ini dijangka mengatasi rekod penyertaan edisi yang lalu dengan penambahan 10 peratus.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, LIMA 2011 merekodkan penyertaan 403 pempamer, manakala pada edisi kali ini lebih 450 pempamer akan mengambil bahagian.

Beliau berkata pencapaian positif itu diharap akan menjadikan LIMA 2013 sebagai edisi terbaik pernah dianjurkan kerana mempunyai program yang lebih menyeluruh dan mantap dengan penambahan serta kepelbagaian pesawat dan kapal.

"Infrastruktur dan penampilan Dewan Mahsuri juga telah ditambah baik demi menjamin kemudahan dan keselesaan para delegasi dan peserta LIMA 2013," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat bersama agensi kerajaan dan melawat tapak pameran sempena LIMA 2013, di sini hari ini.

Katanya, antara tarikan utama pameran itu kali ini adalah penampilan sulung kumpulan aerobatik Jupiter daripada Tentera Nasional Indonesia dan Angkatan Udara menggunakan KT-1B Wong Bee dari Korea Selatan.

Ahmad Zahid berkata, pesawat keluaran Bombardier, Embraer, Gulfstream dan Dassault juga akan turut dipamerkan pada LIMA 2013.

Katanya, di Awana Porto Malai juga dijangka akan menjadi tumpuan utama kerana buat pertama kalinya kapal perang Myanmar akan dipamerkan bersama kapal pemusnah Kelas Arleigh Burke, USS Chung Hoon milik Tentera Laut Amerika Syarikat.

"Demonstrasi maritim harian yang lebih canggih turut disusun pada pameran kali ini melibatkan kerjasama antara TLDM (Tentera Laut Diraja Malaysia), APMM (Agensi Penguat Kuasa Maritim), PDRM (Polis Diraja Malaysia), Pasukan Gerak Marin dan Kastam. Ia boleh disaksikan secara percuma bagi pelawat awam setiap hari," katanya.

Beliau berkata lebih unik pada pameran kali ini ialah persembahan pelbagai budaya dari negara yang mengambil bahagian akan diadakan oleh anak kapal antaranya dari Singapura, Filipina, Myanmar, Australia dan Pakistan.

"Pada kali ini juga penganjuran LIMA disesuaikan dengan cuti sekolah bagi memberi peluang kepada ibu bapa serta pelajar menyaksikannya," kata Ahmad Zahid. — BERNAMA

Polis sahkan terima maklumat ancaman keselamatan Psy

Posted:

Polis sahkan terima maklumat ancaman keselamatan Psy

Polis sahkan terima maklumat ancaman keselamatan Psy

14/02/2013 9:45pm

GEORGE TOWN — Polis Pulau Pinang hari ini mengesahkan menerima maklumat mengenai ancaman keselamatan terhadap penyanyi sensasi Korea Selatan, Park Jae Sang atau dikenali sebagai Psy semasa kedatangannya ke negeri ini, Isnin lepas.

Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, selepas menerima maklumat tersebut, polis telah mengambil langkah keselamatan dan memberi kawalan ketat kepada semua pergerakan Psy semasa beliau berada di negeri ini.

"Kawalan ketat dan nasihat keselamatan juga diberikan sewaktu Psy mengadakan persembahan di Kolej Han Chiang pada Isnin lepas. Pada 12 Februari pukul 2.00 pagi polis telah mengatur kepulangan Psy tanpa diketahui umum," katanya dalam kenyataan ringkas di sini hari ini.

Abdul Rahim mengulas mengenai kenyataan Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Teng Chang Yeow yang mendakwa terdapat cubaan mengancam keselamatan nyawa Psy yang menjadi penyebab beliau enggan menyertai pemimpin BN dalam acara menggaul "yee sang" pada majlis Rumah Terbuka 1Malaysia Tahun Baharu Cina di padang Kolej Han Chiang, Isnin lepas.

Chang Yeow berkata, perkara itu sekali gus menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa penyanyi yang popular dengan lagu "Oppa Gangnam Style" itu enggan bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menggaul "yee sang" pada acara berkenaan. — BERNAMA

Kumpulan Filipina mendarat di Lahad Datu dikenal pasti

Posted:


Ruang

Tragedi gajah kerdil

RABU lalu, negara digemparkan dengan penemuan bangkai 10 ekor gajah pigmy atau gajah kerdil Borneo yang mati dalam keadaan menyayat hati di kawasan Hutan Simpan Gunung Rara, kira-kira 130 kilometer dari Tawau, Sabah. Lagi...

Infiniti

Meneroka kehebatan cendekiawan Islam

SAINTIS barat, William Harvey sering diberi pengiktirafan rentetan penerangan yang diberikan tentang pulmonari iaitu bagaimana darah mengalir antara jantung dan paru-paru pada kurun ke-16. Lagi...

Kesihatan

Minum air kencing sendiri

CARRIE STEELE, 53, merupakan seorang penghidap kanser yang sanggup berbuat apa sahaja. Menurut rakannya, dia pernah melakukan beberapa perkara pelik sejak dahulu lagi tetapi kali ini gelagatnya sedikit pelik bagi manusia normal kerana bertentangan dengan norma alam. Lagi...

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved