Ahad, 3 Februari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Sajian siput bakar eksotik

Posted:

Sajian siput bakar eksotik

Sajian siput bakar eksotik

Oleh ZAKI SALLEH

SOTONG kangkung juga antara menu tambahan di Yob Siput Bakar.


MENYAJIKAN hidangan yang berbeza daripada gerai makan biasa, gerai Yob Siput Bakar mampu menambat selera penggemarnya.

Kedai milik Abdul Rahim Omar, 47, di Jalan Akuarium, Gelugor, Pulau Pinang itu amat istimewa kerana hanya menyajikan siput sebagai menunya.

Antaranya siput sudu, siput unam, kerang bulu, siput duri dan juga kerang yang dibakar atau rebus.

Hidangan makanan laut eksotik yang segar itu disajikan dengan air asam dan kuah rojak yang membuatkan penggemarnya kecur air liur sama ada diratah begitu sahaja atau dimakan bersama nasi putih.

Guna tempurung

Kedudukan gerai yang tersorok dari jalan utama menyebabkan ramai pengunjung yang datang pertama kali agak sukar mencarinya.

Bagaimanapun rasa lelah itu hilang sebaik hidangan siput yang dibakar menggunakan tempurung kelapa bagi menggantikan arang itu tersaji di depan mata.

Abdul Rahim yang merupakan penggemar siput sejak kecil berkata, beliau mula berniaga siput bakar di kampungnya di Parit Buntar, Perak sepanjang bulan puasa sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, gerai Yob Siput Bakar dibuka sejak tiga bulan lalu setelah melihat sambutan baik daripada pelanggan.

"Ini merupakan makanan tradisi orang Perak yang cukup popular ketika bulan puasa lalu saya terfikir mungkin ia mendapat sambutan sekiranya dihidangkan kepada penggemar siput di di sini pula.

"Bekalan siput diperoleh setiap hari dari Bagan Tiang bagi memastikan kesegarannya.

"Purata saya menjual antara 30 hingga 40 kilogram siput pelbagai jenis, tetapi adakalanya bekalan sukar diperoleh misalnya siput duri," ujarnya.

Waktu operasi kedai Yob Siput Bakar bermula pukul 5 petang hingga 12 tengah malam dan ditutup pada hari Ahad.

Jelas Abdul Rahim lagi, teknik membakar siput menggunakan tempurung kelapa di dapur menyebabkan siput lebih cepat masak dan rasanya juga sedap.

Selain siput, Rahim turut menyediakan hidangan sampingan seperti sotong kangkung yang menggunakan sos resipi keluarganya dari Perak.

"Harga sepinggan siput ialah RM5 bagi setiap setengah kilogram (kg) manakala bagi sotong kangkung pula RM10 sepinggan.

"Kebanyakan pelanggan yang datang ke gerainya pula terdiri daripada masyarakat setempat termasuk dari luar Pulau Pinang dan berbilang bangsa. Ramai daripada mereka menggemari siput dibakar," katanya.

Sementara itu, seorang pelanggan, Mohd. Yatimi Khairy, berkata dia kini menjadi pelanggan tetap Yob Siput Bakar dan tidak akan melepaskan peluang menjamu selera di situ jika mempunyai urusan kerja di Pulau Pinang.

Beliau yang menetap di Kedah memberitahu, pertama kali ke gerai itu bulan lalu setelah diperkenalkan rakannya.

"Sudah empat kali saya ke gerai ini kerana sukar memperoleh makanan itu di tempat lain. Memang saya cukup berpuas hati dengan makanan serta harganya yang berpatutan," ujarnya.

Pendapat sama juga disuarakan pelanggan, Mohd. Khairul Annuar yang memberitahu sajian di gerai tersebut memang memenuhi cita rasa semua orang khususnya penggemar makanan laut.

"Kalau ke pantai pun bukan senang untuk kita cari siput itu pun jika bernasib baik. Gerai ini bukan sahaja lain daripada yang lain, tetapi pesanan juga cepat diterima pelanggan," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved