Khamis, 28 Februari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Hakikat tugas ahli psikologi

Posted:

Hakikat tugas ahli psikologi

Hakikat tugas ahli psikologi

PERBUATAN seperti buli atau sering bergaduh mungkin disebabkan oleh tekanan anak-anak di rumah.




PAKAR psikologi biasanya akan menganalisis simptom atau masalah yang dihadapi oleh pesakit sebelum menghuraikan penyakit yang dihidapi.


KITA selalu mendengar perkataan psikologi, walaupun tidak semestinya kita memahami istilah tersebut. Secara umum, psikologi adalah bidang yang berkaitan dengan kajian berkaitan hal kejiwaan manusia.

Dalam konteks budaya kita, ahli psikologi biasanya jarang menjadi tempat rujukan sekiranya ada individu yang mempunyai masalah berkaitan emosi atau psikologikal.

Sebaliknya yang selalu dirujuk ialah mereka yang mungkin tidak ada kepakaran khusus dalam bidang itu.

Walaupun pesakit boleh merujuk masalah mereka kepada sesiapa yang mereka rasakan sesuai, bagaimanapun, adakalanya ia berakhir dengan masalah yang lain pula.

Selalu terjadi ada individu tertentu mengaku bahawa mereka berupaya menyelesaikan masalah psikologikal yang dihadapi oleh pesakit. Bagaimanapun, kerana mereka ini tidak pula dilatih dengan aspek etika, kerahsiaan dan profesionalisme sewajarnya ada pesakit yang dijadikan mangsa.

Seperti yang selalu dilaporkan dalam akhbar, ada pesakit telah menjadi mangsa gangguan seksual atau diperdayakan oleh bomoh atau pawang yang mengaku mampu memulihkan pesakit.

Apatah lagi, kalau ia melibatkan masalah rumah tangga atau konflik keluarga yang menyebabkan pesakit dengan mudahnya diperdaya oleh individu terbabit.

Malah, dalam banyak keadaan, apabila seseorang menghidap penyakit seperti tekanan atau kemurungan, masyarakat dengan cepatnya membuat kesimpulan bahawa ia adalah penyakit misteri atau disebabkan buatan orang.

Baca fikiran

Hakikatnya ia mungkin sekadar simptom psikologikal yang boleh dirawat. Salah tanggapan itu kemudiannya telah menyebabkan ada pesakit yang menanggung derita penyakit mental yang semakin sukar untuk dirawat.

Di negara kita, memandangkan pekerjaan sebagai ahli psikologi tidaklah sepopular pekerjaan lain, selalu terjadi apabila orang beranggapan bahawa ahli psikologi mampu untuk 'membaca' pemikiran orang lain.

Hakikatnya, ahli psikologi juga seperti manusia yang lain. Mereka tidak mampu membaca pemikiran orang lain. Apa yang mampu dilakukan hanyalah meramal tingkah laku berdasarkan simptom atau gejala tertentu.

Ia sama seperti doktor yang menjangkakan seseorang menghidap penyakit dengan melihat kepada tanda-tanda tertentu.

Misalnya orang yang mengalami kemurungan biasanya lebih kerap terjaga daripada tidur atau mengalami mimpi buruk. Maka apabila seseorang pesakit memberitahu tanda-tanda yang mereka alami, maka ahli psikologi menjangkakan bahawa pesakit tadi mungkin sedang dilanda kemurungan.

Bagaimanapun, untuk mengesahkannya ia perlu dilanjutkan dengan ujian-ujian tertentu.

Adakah ahli psikologi mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh semua manusia?

Masyarakat perlu berubah

Sebenarnya tidak. Apa yang dilakukan oleh ahli psikologi hanyalah sekadar membantu individu yang bermasalah dengan nasihat dan panduan tertentu.

Biasanya, dalam banyak keadaan, pesakit itu sendiri perlu menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.

Berbeza dengan penyakit fizikal, masalah mental biasanya melibatkan konflik pemikiran yang wujud di dalam minda pesakit itu sendiri. Ia tidak dapat dilihat oleh orang lain, termasuk ahli psikologi. Apa yang mampu dilakukan hanyalah sekadar memberitahu pesakit agar terus bertahan dan menafikan 'hujah-hujah' tidak rasional yang wujud dalam diri pesakit.

Kebanyakan pesakit yang berdepan dengan masalah psikologikal biasanya berdepan dengan dua keadaan. Pertamanya adalah penolakan.

Pada tahap ini, pesakit biasanya tidak berupaya menerima hakikat bahawa mereka sedang menerima ujian yang teruk.

Mereka yang menjadi mangsa rogol misalnya, menganggap bahawa apa yang berlaku ke atas diri mereka sebagai satu bala dan mereka menjadi manusia yang sangat keji serta tidak berguna.

Penolakan inilah yang akan menyebabkan mangsa lebih mudah memilih jalan yang memudaratkan seperti mencederakan diri sendiri atau membunuh diri.

Menjadi tugas ahli psikologi untuk mengubah perspektif itu dengan meyakinkan pesakit bahawa mereka bukanlah manusia terbuang.

Pada tahap kedua, pesakit biasanya sudah mampu menerima kenyataan dengan apa yang telah berlaku ke atas diri mereka. Pada tahap ini, tugas ahli psikologi menjadi lebih mudah berbanding tahap sebelumnya kerana pesakit sudah mula dapat menerima saranan yang dikemukakan oleh pakar yang membantu.

Sebenarnya itulah tugas ahli psikologi. Mereka membantu manusia lain dengan kaedah rawatan tertentu. Pakar psikologi bukanlah manusia 'ajaib' yang mampu membaca pemikiran orang lain.

Sudah sampai masanya, ahli masyarakat yang berdepan dengan masalah psikologikal tertentu mendapatkan khidmat ahli psikologi. Tidak semua masalah manusia yang terjadi ini adalah disebabkan hal misteri yang tidak dapat dihuraikan sebab musababnya.

Jahit di Vietnam jual di Malaysia

Posted:

Jahit di Vietnam jual di Malaysia

Jahit di Vietnam jual di Malaysia


ALFASHAH bersama sebahagian daripada baju kurung yang dijual di butik De'Alfa di Kota Bharu.




FABRIK yang digunakan untuk menjahit baju kurung diperoleh dari Vietnam, Asia Barat, Korea dan China.


SELEPAS membuat keputusan untuk membuka sebuah kedai menjahit baju kurung di Vietnam lapan tahun lalu, Hasmin Nahazanan tidak menoleh ke belakang. Berbekalkan semangat yang tinggi, Hasmin bersama suami, Alfashah Che Othman menghasilkan baju kurung di bawah jenama De'Alfa.

Keputusan membuka kedai dan kilang di luar negara banyak membantu pasangan suami isteri ini menjimatkan kos mendapatkan pekerja. Baju yang dihasilkan juga berkualiti dan dijual pada harga yang kompetitif.

Bersama rakan kongsi, Nguyen Dhang Dhue, 35, seorang rakyat Vietnam, pasangan ini telah menubuhkan sebuah syarikat, Armada Kiara di sebuah rumah di bandar raya Ho Chi Minh City.

Dengan 16 orang tenaga kerja dan 20 mesin jahit pada ketika itu, baju kurung yang telah siap dibawa pulang ke Malaysia. "Kalau dahulu saya membekalkan kira-kira 2,000 baju kurung sebulan, kini kilang saya boleh menyiapkan lebih 20,000 sebulan bagi pasaran di Malaysia.

"Alhamdulillah, sambutan yang diterima sangat menggalakkan dan saya berharap rakyat dari negara lain juga berminat untuk memakai baju kurung," katanya ketika ditemui di Ho Chi Minh City, Vietnam baru-baru ini.

Dua tahun lalu, operasi syarikat Hasmin dipindahkan dari rumah berkenaan ke sebuah kilang pembuatan baju kurung yang terletak di pinggir bandar raya itu.

Pekerja mahir

Kini terdapat lebih 200 pekerja yang bekerja di kilang berkenaan. Kesemuanya terdiri daripada penduduk kampung berhampiran kilang itu. Demi menjaga kualiti, para pekerja juga terdiri daripada mereka yang mahir.

"Pada musim perayaan seperti Aidilfitri dan Aidiladha, sambutan pembeli sangat memberangsangkan. Pada masa itu, kilang mengeluarkan sebanyak 60,000 pasang setiap bulan perayaan," katanya.

Hasmin, selaku pengarah urusan syarikat itu berkata, bukan sesuatu yang mudah untuk mendapatkan kepercayaan pemerintah Vietnam meluluskan pembinaan kilang di negara itu.

"Alhamdulillah, akhirnya mereka bersetuju membenarkan saya mendirikan kilang dengan syarat pekerjanya mesti terdiri daripada rakyat tempatan," kata Hasmin yang melabur RM1 juta untuk mendirikan kilang tersebut.

Fabrik yang digunakan untuk menjahit baju kurung diperoleh dari Vietnam, Asia Barat, Korea dan China. "Semua fabrik itu akan dikumpulkan di kilang ini dan reka bentuk baju terkini akan direka suami saya sebelum dijahit," katanya.

Harga baju kurung yang dijual di butik De'Alfa di Malaysia antara RM38 hingga RM150 sepasang.

Kata Hasmin, harga tersebut jauh lebih rendah berbanding di pasaran tempatan. Bahkan, harganya jauh lebih rendah daripada baju kurung moden yang dijual di beberapa tempat terkenal di bandar raya Ho Chi Minh.

Kini, terdapat tiga cawangan Butik De'Alfa di seluruh negara iaitu Taiping Central di Perak, Pusat Perdagangan Kota Bharu dan Lembah Sireh, di Kelantan.

Syarikat itu turut membuka peluang kepada usahawan yang berminat menjalankan perniagaan pakaian dengan menjadi franchisee mereka.

Selain itu Hasmin turut menyasarkan untuk mewujudkan kira-kira 50 francais di seluruh negara menjelang tahun 2018.

Lesen jual baju

Dengan modal serendah RM250,000 sebagai permulaan, usahawan berpeluang mendapatkan lesen untuk menjual baju jenama syarikat berkenaan.

"Antara kelebihan menjadi franchisee kami ialah usahawan diberi latihan selama satu hingga dua bulan di wisma kami di Kota Bharu, Kelantan selain pemantauan rapi akaun syarikat," katanya.

Hasmin berharap kerajaan dapat membantu mereka yang ingin menjadi francais syarikatnya dengan memudahkan beberapa proses terutama permohonan pinjaman.

Terdapat dua francais Butik De'Alfa iaitu satu di Jerteh, Terengganu dan satu lagi di Plaza Metro Kajang, Selangor.

Bagi melebarkan sayap perniagaan, syarikat ini akan mengeluarkan pakaian wanita dengan jenama baharu iaitu Seri.

"Baju kurung berjenama ini dijual pada harga yang lebih rendah berbanding jenama sedia ada untuk menarik lebih ramai orang memiliki baju kurung terutama para pelajar dengan jaminan kualiti," katanya.

Tiada apa yang boleh menghalang pasangan ini daripada memperluaskan empayar perniagaan kerana kini mereka ingin melihat industri perhotelan sebagai tapak seterusnya.

Lebih mengujakan, Hasmin dan suami bercita-cita membawa perniagaan mereka ke peringkat antarabangsa. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved