Khamis, 21 Februari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Derita mangsa dera emosi

Posted:

Derita mangsa dera emosi

Derita mangsa dera emosi

TINDAKAN ibu bapa yang menghukum secara memukul menyebabkan anak-anak menjadi trauma dan tertekan. - Gambar hiasan


TERSEBARNYA video yang menunjukkan seorang pembantu rumah mendera bayi berusia empat bulan di Kuantan, Pahang dengan cara yang agak 'pelik' seolah-olah memberikan isyarat kepada kita bahawa ibu dan bapa kandung sahajalah sebagai penjaga terbaik untuk setiap kanak-kanak.

Bagaimanapun, dalam rutin hidup kita hari ini, ia menjadi hal yang sangat mustahil, terutamanya bagi mereka yang hidup di kota besar. Suami dan isteri perlu bekerja kerana itu sahajalah cara untuk menyara kehidupan berkeluarga dengan lebih selesa.

Sebenarnya, kisah pembantu rumah atau penjaga bayi yang terlibat dengan penderaan berlaku di seluruh dunia. Kisah yang mungkin boleh dianggap 'aneh' adalah penderaan yang dilakukan oleh seorang wanita di pusat jagaan kanak-kanak di Plymouth, United Kingdom sekitar tahun 2008 hingga 2009.

Kepuasan yang gila

Vanessa George, seorang penjaga bayi dikatakan mendera sama ada secara seksual atau fizikal terhadap 30 kanak-kanak di pusat jagaan Little Ted's.

Menjadi lebih aneh, perbuatan itu memberi Vanessa satu kepuasan. Dia malah merakamkan gambar kanak-kanak tadi untuk dikongsikan dengan seorang lelaki, Colin Blanchard, yang tinggal di kawasan yang lain.

Peliknya, mereka mempunyai kesukaan yang sama. Mereka berkongsi gambar kanak-kanak yang sedang didera melalui e-mel atau sistem pesanan ringkas. Perlakuan seumpama ini biasanya dilakukan oleh manusia yang tidak normal.

Bagaimanapun, realitinya semakin ramai manusia normal yang sebenarnya sedang mendera anak-anak mereka tanpa disedari. Ia mungkin bukan dalam bentuk penderaan fizikal atau seksual seperti yang sering dilaporkan.

Penderaan fizikal mudah dikesan dengan melihat kepada perubahan fizikal. Namun, apabila ada anak-anak yang diabaikan atau diancam emosinya, ia juga bentuk penderaan. Ia hal yang selalu terjadi walaupun tidak ramai yang menyedarinya.

KAUNSELING merupakan langkah terbaik supaya kanak-kanak tidak mengalami trauma yang serius. - Gambar hiasan


Ingat, kanak-kanak tidak boleh dilayan seperti manusia dewasa. Tidak memberikan kasih sayang, menghina mereka dengan kata-kata yang kesat, memperkecilkan keupayaan mereka atau apa sahaja tindakan yang menyebabkan kanak-kanak berasa terganggu emosi juga penderaan.

Tindakan-tindakan seperti itu biasanya akan menjejaskan mereka untuk membesar bagi menjadi individu yang sempurna.

Penderaan psikologikal itu mungkin sesuatu yang sangat sukar untuk difahami. Dalam konteks budaya kita, anak-anak diminta patuh sepenuhnya pada setiap yang dikatakan oleh ibu bapa.

Tatkala anak-anak tidak dibenarkan meninggi suara terhadap orang tua, malang sekali tiada pula halangan untuk ibu bapa menengking atau mengeluarkan kata-kata kesat kepada anak-anak.

Tidak mempersoalkan

Dalam keadaan tertentu, ada ibu bapa yang mengeluarkan kata-kata seperti 'anak haram' kepada anak mereka sendiri. Oleh kerana anak-anak kecil itu tidak mampu mempersoalkan perkara yang dilakukan terhadap mereka, adakalanya ibu bapa merasakan boleh melakukan apa sahaja.

PENDERAAN datang dalam pelbagai bentuk sama ada fizikal, mental, emosi atau seksual.- Gambar hiasan


Bagaimanapun, harus diingat dalam menghukum kesalahan anak-anak, ada hukuman yang mungkin boleh menjejaskan perkembangan diri mereka. Hukuman seperti tidak memberikan makanan, membiarkan mereka kesejukan di bilik air atau meninggalkan anak-anak di rumah bersendirian adalah bentuk penderaan yang patut dihindarkan.

Walaupun kita mungkin tidak bermaksud untuk mendera kanak-kanak, tetapi ia boleh ditafsirkan sebagai 'pengabaian' yang sebenarnya juga merupakan penderaan.

Pasangan yang mempunyai masalah rumah tangga, perceraian atau kesulitan ekonomi biasanya sering berdepan dengan masalah seperti ini.

Walaupun tidak melakukan sebarang tindakan yang mencederakan kanak-kanak secara fizikal, tetapi emosi anak-anak telah terjejas dengan teruknya.

Lebih buruk, kita mungkin sedang membesarkan anak-anak menjadi manusia yang bakal menjadi manusia yang buruk perilakunya.

Kajian-kajian sejauh ini menunjukkan bahawa anak-anak yang mengalami masalah seumpama ini biasanya menjadi manusia bermasalah pada kemudian hari.

Child Welfare Information Gateway pada tahun 2008 melaporkan bahawa kanak-kanak yang didera adalah 11 kali ganda berpeluang untuk ditangkap kerana salah laku juvana, 2.7 kali ditahan kerana kesalahan berkait keganasan ketika dewasa dan 3.1 kali berpotensi untuk terlibat dengan jenayah.

Semua ini adalah petunjuk bahawa apa yang dilakukan oleh manusia dewasa terhadap kanak-kanak bakal membentuk mereka sama ada menjadi manusia berjaya atau durjana.

Anak-anak ibarat kain putih, kitalah yang mencorakkannya.

SLAA lahirkan usawahan automotif muda

Posted:

SLAA lahirkan usawahan automotif muda

SLAA lahirkan usawahan automotif muda

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my


BENGKEL Azalan di Teluk Intan mempunyai peralatan secukupnya untuk melatih pelatih program SLAA sepanjang tempoh latihan.


DEMI meningkatkan peluang kepada golongan muda yang berminat menceburi bidang keusahawanan automotif, kerajaan negeri Perak melalui agensinya, Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR) melancarkan program Skim Latihan Automotif Amanjaya (SLAA) baru-baru ini.

Timbalan Pengerusi YBUDR, Khairul Azwan Harun berkata, program yang menyasarkan golongan lepasan sekolah itu diharap dapat melahirkan seramai mungkin tenaga mahir dalam bidang pembaikpulihan kenderaan.

Katanya, setakat ini sebanyak 30 pemilik bengkel kenderaan di seluruh Perak telah dipilih untuk bekerjasama dalam skim latihan yang dilancarkan secara rasmi oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir November tahun lalu.

"Bagaimanapun buat permulaan, setiap bengkel hanya mampu menempatkan dua hingga tiga pelatih dalam satu-satu masa sepanjang enam bulan tempoh latihan," katanya.

Beliau ditemui selepas majlis penyerahan Sijil Pentauliahan Pusat Kemahiran SLAA yang disempurnakan Setiausaha Politik Menteri Besar Perak, Datuk Ahmad Shalimin Ahamad Shaffie di Ipoh.

Menurut beliau, setiap pelatih yang mengikuti latihan itu akan menerima elaun bulanan sebanyak RM300 dan pengurusan bengkel terlibat komited memastikan mereka mendapat pendedahan sewajarnya.


PROGRAM SLAA memberi peluang kepada golongan muda menceburi bidang keusahawanan automotif.


Ujar beliau, kerjasama yang diberikan konglomerat terkemuka, DRB-Hicom melalui subsidiarinya, Proton, dalam melaksanakan program tersebut merupakan satu pengiktirafan terhadap inisiatif tersebut.

"Kerjasama YBUDR dengan DRB-Hicom ini memberi manfaat di mana para pelatih SLAA akan mendapat pentauliahan daripada syarikat terbabit.

"Pada masa sama kita berharap kerjasama itu akan memberi peluang kepada pelatih menjalankan latihan intensif di semua pusat servis Proton milik DRB-Hicom," katanya.

Sementara itu, Shalimin berkata, skim latihan selama enam bulan itu dilihat berupaya memberi pendedahan kepada belia terus kepada latihan praktikal dalam bidang yang diminati, bukannya berdasarkan teori semata-mata.

"Pelatih akan ditempatkan secara sepenuh masa di bengkel-bengkel automotif yang telah ditentukan dan mereka akan diberi latihan kemahiran secara langsung oleh pengusaha bengkel," katanya.

Salah seorang pemilik bengkel, Azalan Basir, 30, berkata, program tersebut merupakan platform terbaik kepada golongan muda menceburkan diri dalam bidang automotif selain menyediakan tenaga kerja mahir.


AZALAN (kiri) menunjukkan cara mencuci enjin kepada salah seorang pelatih SLAA di bengkelnya di Teluk Intan.


"Ini adalah medan terbaik untuk pelatih khasnya golongan belia menambah ilmu pengetahuan dalam bidang ini bagi melahirkan tenaga kerja yang lebih berkualiti," katanya.

Ujarnya, Azalan Workshop yang diusahakannya di Kampung Baru Ayer Hitam, Teluk Intan kini bersedia menerima kehadiran pelatih dan beliau bertekad untuk melahirkan seramai mungkin mekanik berkemahiran sepertinya.

SLAA terbuka kepada belia berusia 17 hingga 35 tahun dengan syarat minimum boleh membaca dan menulis selain tidak buta warna dan tiada kecacatan anggota badan.

Orang ramai yang mempunyai pertanyaan mengenai program ini boleh menghubungi Sekretariat SLAA di talian 05-255 5945 atau datang terus ke Tingkat 2, D-2-1, Greentown Square, Jalan Datuk Seri Ahmad Said, 30450 Ipoh.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved