Selasa, 5 Februari 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Yakin diri, sihat luar dan dalam

Posted:

Yakin diri, sihat luar dan dalam

Yakin diri, sihat luar dan dalam

SEJAK mengalami masalah muka yang teruk, kini Faridah sangat menitikberatkan kecantikan wajahnya.


WANITA dan kecantikan ibarat irama dan lagu yang tidak dapat dipisahkan. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk kelihatan cantik.

Pantang ada sahaja produk kecantikan baharu atau iklan-iklan di kaca televisyen, pasti ada wanita terpengaruh dengan harapan-harapan tersebut.

Tidak hairanlah ramai wanita sanggup berhabis ribuan ringgit untuk tampil cantik walaupun diri mereka sebenarnya sudah cantik.

Dek terlalu obses dengan kecantikan, segelintir wanita mencuba pelbagai alternatif lain seperti melakukan suntikan botox, vitamin C dan pembedahan sedut lemak. Malah ada yang sanggup memakai susuk walaupun ia bertentangan dengan syariat Islam.

Mengakui dirinya obses pada kecantikan, anak kelahiran Johor Bahru, Johor, Faridah Wahid, 30, ada alasan tersendiri.

Masalah jerawat

Sebelum ini, Faridah langsung tidak ambil kisah mengenai aspek kecantikan sehinggalah dirinya mengalami masalah kulit wajah yang teruk pada bulan Oktober 2011.

"Ketika belajar dahulu saya langsung tidak pakai produk penjagaan kulit dan tidak bersolek walau secalit mekap pun.

"Saya mula menitikberatkan hal berkaitan kecantikan sejak muka saya ditumbuhi jerawat yang teruk," katanya yang sebelum ini bekerja dalam bidang jualan dan pemasaran.

Hal tersebut membuatkannya tertekan sekali gus menggoyahkan keyakinan dirinya. Atas alasan tersebut, dia terpaksa mengambil cuti lebih seminggu bagi menyelesaikan masalah wajahnya.

Sepanjang bercuti, Faridah memerap di rumah sambil tercari-cari produk-produk yang sesuai untuk memulihkan masalah jerawatnya.

"Saya tertekan hingga tidak mahu lihat cermin atau berjumpa orang sedangkan kerjaya saya memerlukan saya bertemu pelanggan.

"Keadaan kulit wajah yang semakin teruk memaksa saya menjalani rawatan laser, namun segala-galanya berubah apabila saya menemui satu produk," ujar Faridah prestasi jualannya merudum akibat masalah tersebut.

Sejak menggunakan produk tersebut, jerawat pada wajah Faridah semakin kering. Wajahnya kembali seperti sediakala malah kulit menjadi lebih licin berbanding sebelumnya.

Sejak itu, Faridah sangat obses tentang kecantikan kerana tidak mahu perkara yang sama berulang.

Tidak bertumpu kepada kecantikan wajah sahaja, Faridah yang masih bujang menitikberatkan kecantikan dari hujung rambut hingga hujung kaki serta kesihatan dalaman.

"Saya ambil jamu, kolagen, rejim kecantikan wajah, produk pemutihan kulit, antipenuaan dan pil pelangsing selain vitamin makanan tambahan.

"Cantik itu subjektif. Apabila kita rasa yakin diri, sihat luar dan dalam, itulah definisi kecantikan sebenarnya," katanya yang berhabis ribuan ringgit dalam masa sebulan untuk mencari produk yang serasi dengan kulit wajahnya. Berat badannya kini 50 kilogram (kg) berbanding 70 kg sebelum ini.

Tidak lokek berkongsi rahsia regim kesihatan dan kecantikannya, kini Faridah menjual produk yang digunakannya melalui media sosial, Facebook.

Membelanjakan RM600 sebulan untuk regim kecantikannya, wanita dengan ketinggian 155 sentimeter itu menasihatkan wanita supaya tidak membazir semata-mata mahu cantik lebih-lebih lagi jika di luar kemampuan.


ANTARA produk yang digunakan oleh Faridah dalam rejim kecantikannya.


Pandang rendah

Sementara itu, pelakon, penyanyi dan pengacara, Ifa Raziah, 38, atau nama sebenarnya Saripah Raziah Mustapha mengaku dirinya obses dengan kecantikan.

"Saya obses kerana saya tidak cantik dan mahu lakukan sesuatu untuk tampil cantik.

"Apabila sudah cantik, ia meningkatkan tahap kecantikan diri dan orang tidak pandang rendah terhadap kita," kata isteri kepada Mohd. Yani Abdul Rahman itu.

Ibu kepada dua cahaya mata iaitu Sharifah Putri Umairah, 14 dan Muhammad Shakir Aqili Mohd. Yani, 8, menjelaskan, kecantikan sangat penting lebih-lebih lagi apabila melibatkan diri dalam industri hiburan yang memerlukannya untuk sentiasa nampak cantik, muda dan kurus.

"Saya lebih fokus pada kecantikan wajah. Pada tahun 1999, saya melakukan suntikan collagen filler di dagu dan di kiri serta kanan pipi.

"Ketika itu, teknologi tersebut masih baharu di Malaysia dan saya berhabis RM8,000 untuk suntikan tersebut," ujarnya yang tidak lagi mengambil sebarang suntikan sejak tahun 1999.

Ifa Raziah yang kali pertama muncul menerusi album pop pada tahun 1996 turut mengambil suplemen dan senaman untuk tampil sihat, cantik dan muda.

Bagi menjaga penampilannya, Ifa Raziah membelanjakan RM1,000 untuk spa sahaja. Jumlah kos yang dikeluarkan untuk kecantikannya dalam sebulan ialah RM2,000.

"Jika anda bandingkan Ifa Raziah pada tahun 1996 dan kini, banyak bezanya," katanya yang mengambil suntikan platelet rich plasma (PRP) untuk kecantikan kulit selain menjalani rawatan terapi ozon.

Tidak bersandarkan kepada produk kecantikan semata-mata, Ifa Raziah juga aktif bersenam zumba lima hari seminggu bagi meningkatkan stamina.

"Memiliki tubuh langsing tidak perlu bergantung pada ubat atau pembedahan, memadai dengan bersenam. Wanita sudah dikurniakan kecantikan asli, tidak perlu ubah macam-macam, cuma perlu touch up sikit sahaja.

"Kalau muka cantik, hati tidak cantik, seseorang itu tetap tidak cantik kerana yang penting ialah hati. Kalau hati baik, muka tidak cantik pun jadi cantik," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Larangan mengubah wajah

Posted:

Larangan mengubah wajah

Larangan mengubah wajah

Ketaksuban sesetengah individu untuk kelihatan cantik menyebabkan mereka mengenepikan larangan agama. Kecantikan dalam Islam bukanlah sesuatu yang salah tetapi ia harus mengikut garis yang telah ditetapkan.


SEMAKIN ramai masyarakat moden yang berkemampuan yang sanggup berhabisan duit membuat pembedahan mengubah wajah. - Gambar hiasan


DALAM dunia yang serba moden ini, banyak cara digunakan untuk tampil cantik. Ketaksuban sebilangan kaum Adam dan Hawa itu menyebabkan mereka sanggup melakukan perubahan fizikal hingga mengenepikan larangan agama.

Firman Allah dalam surah At-Tin ayat 5: "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya".

Menurut Imam Muda Amiril Md. Banin, 28, mengikut nas yang ada pada dalil al-Quran menyatakan, jangan ubah ciptaan Allah Taala.

"Ciptaan Allah sudah sempurna dan kita adalah sebaik-baik kejadian, jadi mengapa perlu ubah?

"Menyentuh aspek kecantikan dalam wanita pula, mengikut sebahagian pendapat ulama-ulama yang terbaru ini yang dipersetujui oleh ahli fatwa, wanita yang sudah berkahwin boleh mencantikkan diri mereka untuk suami sahaja dan hukumnya harus," katanya ketika dihubungi Kosmo!.

Jika bersandarkan hukum asal, ulama tidak membenarkannya.

"Jika seseorang wanita itu sengaja untuk tunjuk cantik, ia tidak dibenarkan sama sekali.

"Kita sudah dijadikan sempurna dan cantik secara semula jadi. Jika mahu cantik, ikut sahaja pemakanan mengikut sunah Nabi seperti makan madu, tamar, susu dan sebagainya," ujarnya.

Bagi penggunaan produk kecantikan, ia perlu disahkan halal dan tiada unsur syubhah iaitu unsur-unsur yang tidak jelas dan menimbulkan keraguan.

Jika ada individu yang sudah terlanjur melakukan pengubahan fizikal dan menyesal serta mahu membuangnya bagi mengembalikan rupa asal, Amiril memberitahu andai ia memudaratkan ia tidak perlu dibuang.

"Contohnya, pembuangan tatu. Jika seseorang itu boleh menanggung kesakitan tersebut, lebih baik ia dilakukan. Jika tidak, memadai baginya bertaubat terhadap apa yang telah dilakukannya," jelasnya.

Ditanya sama ada pengambilan daging buaya untuk tujuan kecantikan dibolehkan dalam Islam atau tidak, Ustaz Mohd. Solihin Ghazali, 27, memberitahu, menurut pandangan yang sahih dalam kalangan ulama, buaya termasuk dalam kategori haiwan yang diharamkan untuk digunakan baik sebagai makanan atau untuk perubatan.

"Haiwan tersebut merupakan haiwan buas atau pemangsa. Ini merujuk kepada hadis Abu Tsa'labah al-Khusyani yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Imam Malik dan selainnya, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Setiap haiwan buas yang bertaring haram memakannya".

"Terdapat juga larangan daripada as-sunah berubat dengan sesuatu yang haram," katanya.

Seperti yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dari hadits Ibnu Mas'ud, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak menjadikan kesembuhan kalian pada sesuatu yang diharamkan kepada kalian."


KAJIAN mengesahkan habatussauda mempunyai agen penyembuhan dan baik untuk kesihatan manusia.


Begitu juga daripada Abu ad-Darda, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan menurunkan ubatnya, serta menjadikan ubat bagi setiap penyakit. Namun janganlah kalian berubat dengan sesuatu yang haram".

"Pengambilan daging buaya dan sejenis dengannya tidak boleh dianggap sebagai darurat kerana banyak lagi alternatif lain yang boleh digunakan untuk tujuan kecantikan menurut Islam.

"Antaranya, menggunakan bahan-bahan yang baik dan berkhasiat serta dianjurkan syarak untuk tujuan kecantikan seperti habatussauda, madu, minyak zaitun, lidah buaya, herba dan selainnya," ujarnya.

Dalam pada itu, Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Kaunseling Universiti Malaya, Profesor Madya Dr. Jas Laile Suzana Jaafar memberitahu, perasaan ingin cantik dalam diri seseorang wanita itu adalah normal.

"Perasaan itu normal kerana mereka mahu kelihatan rapi dan menitikberatkan aspek penampilan diri supaya orang di sekelilingnya hormat dan layan mereka dengan baik.

"Tidak semua wanita obses, tetapi tidak dinafikan ada segelintir wanita yang terlalu mengejar kecantikan dan mereka usaha sedaya upaya untuk cantik," katanya.

Tambahnya, kebanyakan wanita melakukannya untuk kepuasan diri sekali gus ia dapat meningkatkan keyakinan dalam diri mereka.

"Dari segi psikologi, apabila seseorang itu rasa dirinya kekurangan, otak menerima signal untuk tampil cantik bagi menutup kekurangan yang ada.

"Contohnya, seseorang itu sudah ada sepasang mata yang cantik tetapi dia rasa tidak lengkap dan tidak cantik jika tidak memakai bulu mata palsu walaupun matanya cantik tanpa memakainya," ujarnya. - NURUL IZZA ROSLY

Keresahan nelayan di sempadan

Posted:

Keresahan nelayan di sempadan

Keresahan nelayan di sempadan


PARA nelayan Pakistan bersiap sedia untuk turun ke laut menangkap ikan di pinggir Karachi.


PEMBUNUHAN askar-askar India dan Pakistan di Kashmir mudah menarik perhatian dunia tetapi mangsa-mangsa di bahagian sempadan lain yang turut menjadi perbalahan antara dua negara langsung dilupakan.

Di dalam sebuah pondok kayu yang pada bila-bila masa boleh terbang ditiup angin di kampung Rerhy dekat pesisiran pantai Pakistan, Hamida sedang berkabung dan menangisi kehilangan suaminya, Nawaz.

Suaminya yang merupakan seorang nelayan, sama seperti penduduk kampung lain yang ketika itu sibuk bersiap sedia dengan bot-bot pelbagai warna di tepi pantai.

Nawaz ke laut pada tahun 1999, dua hari sebelum ribut ganas melanda negara itu. Keluarga Hamida menyangka lelaki tersebut sudah mati tetapi selepas tujuh tahun, mereka menerima sepucuk surat menyatakan dia masih hidup dan berada di dalam penjara India.

Kemudian, pada musim luruh lalu, Hamida mengalami kejutan yang lebih teruk sehingga badannya menggeletar. Tanpa sebarang petanda, tubuh suaminya yang tidak bernyawa dihantar ke rumahnya.

Sejak mencapai kemerdekaan daripada British pada tahun 1947, Pakistan telah terlibat dalam dua buah peperangan dengan India yang berpunca daripada pertikaian wilayah Himalaya. Pertempuran antara pasukan tentera kedua-dua negara itu sering menjadi tajuk utama media.

Seramai lima orang askar iaitu tiga orang Pakistan dan dua India telah terbunuh dalam kejadian tembak-menembak di sempadan kedua-dua negara sejak 6 Januari lalu.

Pertempuran yang berlarutan itu ditakuti bakal melibatkan senjata nuklear dua negara sekali gus bakal menggugat keamanan.


HASAN merupakan antara nelayan Pakistan yang pernah ditahan di penjara India kerana kesalahan melepasi sempadan.


Zon maut

Namun, pertikaian di Sir Creek, jaluran air sepanjang 100 kilometer di kawasan berpaya yang membahagi wilayah Gujarat, India dan Sindh, Pakistan, kurang diketahui.

Kawasan berair itu berhubung dengan Laut Arab dan dikenali sebagai sebuah tempat yang kaya dengan sumber ikan tetapi nelayan yang terlalu berani memasuki zon tersebut secara haram sering ditangkap dan dipenjara di negara jiran.

"Ketika itu, terdapat tujuh orang dalam bot kami dan saya tidak tahu di mana kami berada. Lelaki yang menjadi pemilik bot sepatutnya tahu," kata Ganesh Kumar, 17, di penjara Malir, Karachi.

Ganesh ditahan oleh pihak berkuasa Pakistan pada bulan Oktober lalu ketika berada dalam bot India. Terdapat lebih 200 nelayan India berada dalam tahanan di Malir, kata gabenor penjara, Nazir Hussain Shah.

Menurut sekretari Forum Pekerja-Pekerja Berkaitan Perikanan India, Manish Lodhari, seramai 125 nelayan Pakistan dipenjara di India.

Syed Sarim Burney, peguam yang mewakili rakyat India di Pakistan berkata, nelayan-nelayan bergantung kepada belas ihsan pihak berkuasa.

"Mereka dicampak ke dalam penjara selama bertahun-tahun tanpa melakukan sebarang jenayah.

"Tiada sempadan laut yang jelas antara dua negara, jadi tentera laut setiap negara boleh menahan penduduk negara jiran mengikut kemahuan," terangnya.

Syed Sarim menambah, nelayan menggunakan bot-bot yang ringkas hanya dilengkapi peralatan navigasi moden Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS) yang membantu mereka menentukan lokasi.

Delhi dan Islamabad telahpun berusaha mencari jalan meningkatkan perhubungan kebelakangan ini. Sejumlah nelayan telah dibebaskan secara berperingkat pada tahun lalu sebagai tanda muhibah.

Namun, seramai 33 rakyat India ditahan semula oleh penguat kuasa Pakistan dalam masa kurang sebulan selepas 48 orang dibebaskan.


KAKAK ipar Nawaz yang meninggal dunia di penjara India, Nazeran menunjukkan gambar lelaki itu sambil menangis.


Bekalan berkurangan

Jawatankuasa bersama ditubuhkan pada tahun 2007 bagi mencuba dan mempercepatkan pembebasan nelayan. Apabila dilepaskan, mereka pulang ke rumah sambil diiringi melalui jalan darat tanpa bot.

Pengurangan stok ikan kesan perubahan alam sekitar terutamanya daripada pencemaran industri dan pembangunan empangan merentasi sungai Indus kini semakin dirasai.

Menurut wakil Forum Perikanan Pakistan, Mohammad Ali Shah, kawasan pokok-pokok bakau yang sangat penting pada ekosistem untuk ikan dan kerang-kerangan mencari makan dan membiak telah mengecil daripada 300,000 ke 70,000 hektar dalam tempoh 30 tahun.

Kesannya, nelayan Pakistan pergi lebih jauh sehingga ke timur, dekat dengan India iaitu wilayah yang menjadi perbalahan. Kata mereka, sumber ikan lebih banyak di situ.

Hasan Dabla, 80-an, telah menjadi nelayan di Laut Arab hampir keseluruhan usianya. Dia pernah menghabiskan 18 bulan di penjara India pada tahun 1990-an.

Dia sering teringat kenangan ketika usia muda. Ketika itu, Hasan melalui kehidupan yang cukup ringkas.

"Ketika saya masih kanak-kanak, saya memancing bersama-sama ayah dan tiada sebarang bahaya langsung. Selepas perpecahan, terdapat sebuah tembok yang dibuat dalam kalangan rakyat," keluhnya.

Sehingga India dan Pakistan mencapai kata sepakat, memori manis Hasan nampaknya akan kekal selama-lamanya sebagai memori sahaja. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved