Jumaat, 22 Februari 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Barang buangan jadi instrumen muzik

Posted:

Barang buangan jadi instrumen muzik

Barang buangan jadi instrumen muzik

BUNYI dentuman senada yang didengari daripada aras bawah bangunan rumah kedai tiga tingkat di Bandar Puteri, Puchong, Selangor itu memecahkan keheningan malam kawasan tersebut. Waktu sudah melewati pukul 10 malam dan kebanyakan kedai telah tamat beroperasi.

Tangga yang didaki menuju ke tingkat tiga bangunan itu mendekatkan lagi daya pendengaran kepada bunyi-bunyian tersebut. Persoalan tentang bunyi yang berkumandang sebentar tadi terjawab apabila tiba di pintu masuk sebuah studio muzik.

Secara serentak, rangkuman bunyi tadi terhenti apabila beberapa individu menyambut kedatangan tetamu ke studio tersebut.

Kata seorang daripada mereka: "Inilah rutin kami setiap hari Isnin. Bermula pada pukul 9.30 malam sehingga 12.30 tengah malam, kami akan berkumpul di studio ini untuk berlatih."

Demikian situasi mingguan yang dilalui oleh ahli kumpulan No Noise Percussion (NNP) yang memperjuangkan muzik stomp di Malaysia. Bagi mereka yang tidak tahu apakah yang dimaksudkan dengan stomp, ia merujuk kepada bunyi-bunyian yang terhasil menggunakan barangan terpakai atau harian seperti tong pelbagai jenis, peralatan dapur atau besi-besi buruk.

Tahun 2013 mencatatkan usia lima tahun NNP dalam persada muzik stomp tanah air. Biarpun masih mentah, bakat 13 ahli tetap kumpulan tersebut sememangnya boleh dibanggakan ekoran aliran muzik yang dibawa mereka kian mendapat tempat dalam kalangan generasi muda.

"Muzik stomp ini dikenali sebagai stomp selepas ia dipopularkan secara komersial oleh sebuah kumpulan dengan nama Stomp dari United Kingdom bermula pada tahun 1991. Namun sejak tahun 1940-an genre sebegini telah muncul dan ia mula diberi perhatian ketika tahun 1980-an.

"Selain nama stomp, muzik genre ini juga dikenali sebagai muzik junk, kreatif, kontemporari, genderang (percussion) atau paling mudah, muzik yang menggunakan barangan terpakai," jelas ketua kumpulan NNP, Adil Ali Ab. Halim, 28.


TONG syampu yang digunakan NNP dibeli daripada kilang pada harga RM40 bagi setiap unit.


Pilih barang

Sambil mata melilau di dalam studio NNP, pandangan tertancap pada susunan tong sampah hitam di tepi dinding. Rak yang ditempatkan pada satu sudut studio itu juga teratur dengan susunan kotak berisi barangan kecil yang diasingkan mengikut jenis.

Kon jalan raya berwarna oren, pasu bunga dan ekzos kenderaan turut kelihatan sekali gus menimbulkan persoalan, bagaimanakah kesemua barangan itu mampu menghasilkan muzik yang menarik?

Menurut Adil, apa sahaja barangan yang boleh mengeluarkan bunyi berpotensi digunakan bagi menghasilkan muzik stomp. Paling penting, barang tersebut mampu mencipta bunyi yang bersesuaian dengan kehendak sesuatu kumpulan.

"Kumpulan stomp yang kecil boleh menggunakan barangan mudah pecah seperti botol dan kaca di dalam persembahan mereka. Bagi kumpulan yang ramai ahlinya, barangan sebegitu tidak sesuai kerana ia tidak tahan lasak dan jangka hayatnya juga tidak panjang.

"Setakat ini, tong syampu yang kami beli daripada sebuah kilang ialah barang paling tahan lasak yang kami miliki. Selain itu, tong air dan tong sampah juga kami beli dan kualiti setiap daripadanya berbeza mengikut material barang tersebut," terang Adil yang bekerja sebagai pemuzik profesional sepenuh masa.

Sebanyak 10 ahli NNP merupakan bekas pelajar Fakulti Muzik UiTM Shah Alam dan majoriti daripada mereka bekerja sebagai pemuzik profesional dan tenaga pengajar. Tiga lagi masih bergelar pelajar di fakulti yang sama.

Pada awal penubuhan NNP, Oly Fizly Othman, 26, yang juga ahli NNP memberitahu, kos penyediaan barangan tidak melebihi RM500 dan mereka banyak membelinya pada harga murah daripada kedai besi buruk atau kilang.

Tambah Oly, barangan yang diambil daripada kedai besi buruk kebiasaannya dicuba selepas dibeli dan hanya barang yang sesuai akan digunakan. Sekiranya barang yang diperlukan agak mahal, mereka pastikan ia berfungsi seperti yang dikehendaki sebelum membuat keputusan untuk membelinya.

"Pemukul tong atau dalam konsep muzik asal, pemukul dram, pula kami gunakan batang penyapu yang dipotong pendek. Selain itu, kesemua barangan dikekalkan dengan warna asal agar nilai barangan terpakai itu tidak hilang," kata Oly.

Persembahan

PERALATAN dapur turut digabungkan membentuk satu set alat muzik.


Jika diteliti profil NNP, mereka ternyata grup stomp yang paling dicari-cari di Malaysia. Mereka pernah mengiringi persembahan penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza pada Anugerah Bintang Popular 2011 dan baru-baru ini, diberi kepercayaan untuk berkongsi pentas bersama Amir Jahari pada Anugerah Juara Lagu ke-27 yang berlangsung awal Januari lalu.

Kelibat mereka dalam persembahan bersama beberapa penyanyi membuatkan penonton teruja untuk mengenali dengan lebih dekat lagi genre muzik yang dibawa NNP.

Mengelaskan konsep persembahan mereka kepada dua jenis, seorang lagi ahli NNP, Faeez Ikhwan Abdul Halim, 23, menceritakan, ada ketika mereka diperlukan bagi mengiringi muzik asal lagu seseorang penyanyi.

"Kalau persembahan korporat selalunya kami dipanggil atas nama NNP sendiri. Jadi kami bebas mencorakkan rentak persembahan menggunakan lagu-lagu kami sendiri selagi ia bertepatan dengan tema majlis.

"Kami juga perlu mencipta koreografi yang menarik agar persembahan tampak hidup dan bertenaga.

"Secara purata, kami menerima jemputan persembahan sebanyak dua hingga tiga kali sebulan tetapi jumlahnya meningkat apabila menjelang pertengahan dan hujung tahun," ujar Faeez yang memberitahu, durasi persembahan paling lama boleh mencecah 30 minit dan tempoh paling singkat adalah selama lima hingga 15 minit.

Cabaran


ANTARA barangan besi yang digunakan Adil yang dijadikan set dram.


Menurut Adil, apabila berbicara tentang cabaran muzik stomp, dia melihat aspek itu dalam konteks positif.

Meskipun perjalanan bagi menaikkan genre tersebut di tanah air masih panjang, pertambahan kumpulan stomp tempatan secara langsung membuka ruang lebih besar kepada mereka untuk berkarya.

Adil bagamanapun menafikan tanggapan bahawa kewujudan beberapa kumpulan stomp lain di Malaysia menutup peluang NNP untuk menyinar. Tambahnya, persaingan yang timbul membuatkan mereka lebih kreatif dan bekerja keras berbanding dahulu.

"Selain itu, cabaran bagi mana-mana kumpulan stomp ketika membuat persembahan boleh timbul ketika membuat persembahan. Barang yang digunakan pecah seperti penutup tong sampah sudah menjadi kebiasaan.

"Bagaimanapun, ia tidaklah memberi efek besar kepada persembahan kerana barang yang pecah itu selalunya tidak mempengaruhi muzik utama. Persembahan perlu diteruskan," tutur Adil.

Alumni untuk penerima Biasiswa Chevening

Posted:

Alumni untuk penerima Biasiswa Chevening

Alumni untuk penerima Biasiswa Chevening

SHAZWAN MUSTAFA KAMAL, 26, sedang melanjutkan pelajaran dalam peringkat sarjana dalam bidang Diversity and The Media di Universiti Westminster, Harrow, London, United Kingdom (UK).

Dia sudah pun berada di situ selama tiga bulan setengah. Kejadian rusuhan di London baru-baru ini diakui telah menyebabkan banyak harta awam rosak dan keselamatan ramai tergugat.

"Ia merupakan masalah sosioekonomi masyarakat UK, tetapi sebagai pelajar di sini, saya tidak merasakan keselamatan saya terancam," katanya ketika dihubungi melalui e-mel.

Namun, Shazwan mengakui dia perlu sentiasa berwaspada dan mengelakkan diri daripada berada di kawasan yang mempunyai kadar jenayah tinggi terutamanya pada waktu malam.

Tambahnya: "Keadaannya sama juga seperti di Malaysia."

Bercerita mengenai bidang yang dipelajarinya sekarang, media boleh menjadi alat positif untuk setiap lapisan masyarakat dan skop pembelajarannya memberi fokus terhadap peranan media dalam memupuk kefahaman dalam kalangan masyarakat yang berbilang keturunan serta agama.

"Bidang ini amat sesuai dengan saya," katanya ringkas sambil menambah, dia pernah bekerja sebagai wartawan selama tiga tahun sebelum ini.

Sepanjang di sana, dia menerima Biasiswa Chevening yang merupakan program meliputi seluruh dunia oleh kerajaan UK dan dibiayai Pejabat Pejabat Luar Negara dan Komanwel (FCO) serta organisasi-organisasi lain.

Program tersebut dimulakan pada tahun 1983 dan terus berkembang menjadi skim antarabangsa yang berprestij. Setakat ini, lebih 41,000 orang alumni Chevening di seluruh dunia dari lebih 100 buah negara.

Mereka tanpa mengira umur menjadi satu rangkaian yang sering bekerjasama daripada pelbagai peringkat pengajian seperti perubahan iklim, pembangunan mapan, kewangan Islam dan banyak lagi. Alumni Chevening sangat dihormati pada tahap global.

Saringan ketat


PARA penerima biasiswa Chevening dari Malaysia pada tahun lalu ini sedang melanjutkan pelajaran di universiti pilihan masing-masing.


Permohonan setiap tahun sangat ketat terutamanya pada peringkat temu duga bagi melihat tahap kesungguhan pemohon. Pengarah Perbankan Pelaburan, Ecmlibra Investment Bank, Sharifah Bakar Ali, 38, dari Kuala Lumpur masih jelas mengingati kepayahan memohon biasiswa itu.

Sharifah memohon biasiswa Chevening sebanyak dua kali sebelum dianugerahkan biasiswa tersebut. Akuinya, permohonan kali pertama tidak berjaya kerana dia kurang persediaan pada peringkat permohonan.

Sharifah menamatkan pengajian pada peringkat sarjana muda di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak pada tahun 1998. Selepas tamat pengajian, Sharifah bekerja di Arthur Andersen & Co (Ernst & Young) dalam bidang percukaian.

Kali pertama Sharifah memohon biasiswa Chevening adalah pada tahun 2002. Selepas permohonan itu ditolak, dia menukar kerjaya daripada bidang percukaian ke perbankan pelaburan.

Sharifah juga membuat keputusan untuk berpindah ke Bahrain pada tahun 2006 selama dua tahun untuk memperoleh pengalaman bekerja di sana.

Sebaik pulang ke tanah air, Sharifah membuat keputusan untuk memohon biasiswa itu sekali lagi pada tahun 2010.

"Pengalaman dan pendedahan yang ditimba ketika bekerja di Malaysia serta luar negara termasuk mendalami budaya asing dapat membentuk personaliti.

"Saya berpendapat, pengalaman kerja itu menjadikan saya lebih bersedia sekali gus mempunyai misi yang lebih mantap untuk cuba memohon buat kali kedua," kata Sharifah yang ditemui di Bangsar Shopping Centre, Kuala Lumpur.

Wanita yang gemar membaca terutamanya majalah Economist itu melanjutkan pelajaran di Universiti Cambridge dan memperoleh Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan.

Sebagai pelajar yang memegang biasiswa Chevening, prestasi sepanjang proses pembelajaran sentiasa dipantau. Semasa di Cambridge, Sharifah giat mendedahkan rakan-rakan sekelas kepada prinsip-prinsip perbankan Islam iaitu bidang yang sangat diminatinya.

Sharifah yakin bidang tersebut mempunyai masa depan yang cerah terutamanya di Malaysia melalui usaha-usaha kerajaan memperkembangkan dan membangunkan lapangan itu.

Pada Mei 2010, dia telah menganjurkan Persidangan Perbankan Islamik pertama di Universiti Cambridge yang mendapat sambutan menggalakkan daripada bank-bank Islam di UK. Persidangan itu ditaja sepenuhnya oleh KFH Research Ltd. yang beribu pejabat di Malaysia.

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) turut menyokong persidangan tersebut dan telah menghantar seorang pakar yang bertindak sebagai ahli panel forum.


UNIVERSITI Cambridge merupakan antara pusat pengajian yang terdapat di UK dan turut menjadi pilihan Sharifah.


Sharifah juga merupakan Setiausaha Kehormat Chevening Alumni of Malaysia iaitu persatuan alumni yang sangat aktif menganjurkan aktiviti bagi ahlinya seperti forum-forum awam dan sesi ramah mesra sesama ahli.

Terdapat lebih kurang 1,250 orang ahli Alumni Chevening di Malaysia dan setiap aktiviti yang diadakan bertemakan Pembangunan Negara.

Forum-forum yang setakat ini pernah diadakan menyentuh topik-topik ekonomi, kewangan, sosial, iklim, hak asasi dan sebagainya.

"Setiap ahli alumni merupakan mereka yang pakar dalam bidang masing-masing menjadikan peluang untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan tidak terbatas," ujar Sharifah lagi.

Masih berhubung

Seorang lagi alumni Chevening, Jayaprakash Murulitharan, 31, yang kini menetap di Puchong, Selangor baru sahaja menamatkan pelajaran peringkat sarjana pada hujung September 2012 lalu.

Dia menamatkan pelajaran dalam Pengajian Persekitaran dan Kelestarian di Universiti Strathclyde, Glosgow, UK. Jayaprakash kini bertugas sebagai penolong setiausaha bahagian tenaga lestari, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (Kettha).

Ujarnya, Alumni Chevening sentiasa mengekalkan hubungan sesama ahli di seluruh dunia terutamanya pada era mobil. Akaun Twitter dan Facebooknya sentiasa dikemas kini mengenai perkembangan terbaharu alumni.

"Akaun rasmi alumni diselenggara oleh pejabat FCO dan setiap tweet merupakan perkara serius dan bermanfaat seperti pemberitahuan pembukaan permohonan biasiswa.

"Kami sentiasa mendapat kemas kini mengenai cabang kursus yang ditawarkan setiap tahun," terang lelaki yang berasal dari Ipoh, Perak itu ketika ditemui di Kelab Tasik Putrajaya, Selangor.

Ikatan persaudaraan antara Alumni Chevening sebenarnya telah dipupuk sejak mereka masih lagi menuntut di UK.

"Alumni Chevening ada menganjurkan majlis yang menjemput semua penerima biasiswa pada tahun tersebut dari semua negara terlibat.


AHLI alumni sangat aktif melakukan forum mengenai isu-isu semasa seperti ekonomi dan alam sekitar di negara masing-masing termasuk di Malaysia.


"Daripada acara tersebut kami bertemu dan beramah-mesra selain dapat membina rangkaian hubungan yang meliputi seluruh dunia," ceritanya lagi.

Setahun di sana, Jayaprakash mempunyai rangkaian yang agak luas, malah mempunyai rakan dari negara Belize yang terletak di Amerika Tengah. Akuinya, dia tidak pernah mendengar nama negara tersebut sebelum mengenali rakannya.

Sharifah juga mempunyai rakan dari Mexico dan kini, giat belajar bahasa Sepanyol kerana bakal mengembara ke negara itu pada tahun hadapan.

Barangkali, mereka sudah pun mencapai tahap negara maju jadi, pengisian rohani lebih diutamakan, ungkap Jayaprakash.

"Pintu dibuka untuk memberi laluan kepada wanita dan apabila mahu duduk, lelaki mereka menarik kerusi untuk kaum wanita," katanya.

Khazanah Kebaya Kampung Cina

Posted:

Khazanah Kebaya Kampung Cina

Khazanah Kebaya Kampung Cina

DALAM diari hidup wanita warga emas itu, tidak pernah terlintas perkataan cemas untuk menghasilkan pelbagai produk jahitan kepada pelanggan-pelanggannya.

Sejak kecil, perasaan cintanya terhadap seni jahitan sudah tersulam rapi di hati Wee Beng Kim. Dalam kalangan penduduk di Kampung Cina, Kuala Terengganu, Terengganu, Beng Kim lebih mesra dengan panggilan auntie Kim.

Seminggu sebelum menghembuskan nafas terakhirnya pada 29 September 2012 akibat sakit tua, anak kelahiran Kuala Terengganu yang berusia 86 tahun itu sempat menyiapkan sehelai sapu tangan bersulam motif bunga untuk dijadikan kenangan.

Beliau merupakan Cina peranakan generasi kelima yang cukup terkenal dalam penghasilan busana tradisional kebaya atau kebaya potong kot dalam kalangan peranakan Terengganu.

Hasil jahitan busana tradisional Beng Kim yang kemas, penggunaan benang penuh gerawan dan bermutu tinggi menjadikan baju kebayanya diminati pada era 1950-an.

Anak kedua mendiang, Tan Teng Hong, 65, memberitahu, ibunya mula berkecimpung dalam jahitan sulaman sejak berumur 11 tahun.

Minat yang mendalam terhadap jahitan sulaman berputik semasa mendiang ke Singapura pada tahun 1936, tatkala melihat seorang penyulam kebaya menggunakan mesin jahit.

Sejak itu, mendiang jatuh cinta pada seni sulaman sehingga bapanya, Wee Siau Suan menghadiahkan sebuah mesin jahit.


KANAN: Kebaya potong kot pakaian tradisi yang menjadi kebanggaan Cina peranakan Terengganu.


"Ibu tidak menoleh ke belakang lagi dalam memenuhi cinta baharunya dalam seni jahitan sulaman," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Teng Hong memberitahu, ibunya bekerja dari siang hingga malam semata-mata ingin memastikan dapat menguasai jahitan sulaman.

Pada mulanya, mendiang menyulam renda pada pakaian dalam, tetapi lama-kelamaan mula menunjukkan keyakinan sehingga menghasilkan baju kebaya.

Semasa era 30-an dan 40-an, Beng Kim banyak melakukan eksperimentasi terhadap jahitan sulaman seperti menghasilkan alas meja, sapu tangan dan kebaya.

Profesion sepenuh masa

Hanya pada era 50-an, mendiang menjadikan seni jahitan sebagai profesion sepenuh masa.

Ibu kepada lima cahaya mata hasil perkongsian hidup bersama suaminya, Tan Eng Leong, 88, hanya mempelajari selok-belok jahitan melalui pemerhatian dan latihan sendiri tanpa tunjuk ajar sesiapa.

Mengulas mengenai potong kot, Teng Hong menjelaskan, dahulu busana tradisional itu lebih panjang dan seolah-olah seperti kimono Jepun.

"Orang ramai yang menempah akan memberitahu ingin potong kot. Lama-kelamaan mengikut peredaran masa busana tersebut semakin pendek sehingga menjadi kebaya.


MENDIANG Beng Kim ketika menyiapkan sulaman sapu tangan terakhirnya seminggu sebelum meninggal dunia.


"Kebaya hanya mula diketahui umum sekitar tahun 1970-an apabila kebaya Bandung dari Indonesia dibawa masuk ke Terengganu," ujarnya.

Bagaimanapun, ia tidak kekal lama kerana orang ramai lebih menggemari potong kot. Nama potong kot begitu sinonim sehingga hari ini dalam kalangan masyarakat Terengganu.

"Busana tradisional potong kot cukup popular di Terengganu sekitar era 50-an sehingga 70-an.

"Pada era 80-an, terdapat banyak fesyen baharu diperkenalkan sehingga menyebabkan busana potong kot agak ketinggalan dan tidak berapa digemari," katanya.

Golongan muda juga lebih gemar memadankan pakaian fesyen terkini berbanding potong kot pada tahun itu.

Busana potong kot mempunyai persamaan gaya tradisional yang boleh disesuaikan dalam cuaca lebih panas.

Menurut Teng Hong, pemilihan kain kapas dalam penghasilan potong kot lebih nipis dan agak pendek berbanding kebaya Nyonya Melaka.

"Disebabkan ukuran blaus lebih pendek, rekaan ikatan pinggang semula jadi yang menahan sarung dapat dilihat sekali gus menambahkan keanggunan pakaian tersebut," ujarnya.

Dalam pada itu, anak keempat mendiang, Justin Tan Teng Tiong, 60, mencelah, terdapat tujuh bahagian yang membentuk sehelai blaus potong kot.

"Ia terbahagi kepada dua lengan panjang, empat kepingan bahagian depan dan satu bahagian belakang dicantum untuk menghasilkan blaus potong kot.

PENGGUNAAN benang yang sesuai penting untuk menghasilkan sulaman yang berkualiti.


"Lazimnya, hujung baju termasuk hujung lengan akan disulam melibatkan motif flora. Kadangkala ibu akan menyelit motif fauna dalam menambah kesenian kebaya berkenaan," ujarnya yang bermastautin di Australia.

Sambil menunjukkan katalog rekaan tahun 1950-an, Justin menambah, sulaman burung layang-layang berwarna biru antara rekaan popular ibunya pada waktu itu.

Selain itu, dia memberitahu, kemungkinan perbezaan ketara yang dapat dilihat pada potong kot berbanding kebaya lain ialah setiap cantuman blaus kebaya terdapat lubang-lubang kecil.

Beli mesin jahit

"Apabila setiap tujuh bahagian siap disulam dan jahit, ibu akan menggunakan mesin jahit yang mempunyai dua jarum mencantumkan kesemua bahagian tersebut.

"Dahulu kena hantar menggunakan kapal. Memang sukar mencantum tujuh bahagian tersebut apatah lagi setiap bahagian terpaksa dihantar ke Singapura," ujarnya.

Bagaimanapun, pada tahun 1952 bapanya telah membeli mesin jahit berkenaan secara terus dari Amerika Syarikat (AS) bagi memudahkan kerja-kerja ibu.

Sambil menguntum senyuman, dia memberitahu, dahulu bapanya terpaksa menulis surat ke AS semata-mata ingin membeli mesin berkenaan kerana tidak ada orang menjual atau membelinya.

Sehingga kini, mesin jahit jenama Singer merupakan satu-satunya yang terdapat di Terengganu masih berada di rumah mendiang.

Teng Hong menambah, kesemua adik-beradiknya tidak mewarisi bakat yang dimiliki mendiang ibu mereka.

Mendiang ibunya seorang yang begitu teliti dalam penghasilan potong kot malah kemahirannya ialah memotong kain tanpa renda.

"Ibu juga sangat pantas melakukan sulaman untuk memastikan ia padat dan kemas sehingga mendapat permintaan tinggi," katanya.

Bahkan, mendiang ibunya sama sekali tidak membenarkan kami adik-beradik memegang gunting cap mata yang didatangkan khas dari Jerman untuk memotong kain.


LUBANG yang membezakan potong kot oleh Beng Kim berbanding kebaya lain.


Mendiang ibunya mempunyai pelbagai koleksi gunting dalam pembuatan potong kot.

Sementara itu, Setiausaha Koperasi Kampung Cina Kuala Terengganu Berhad, Yap Chuan Bin, 62, memberitahu, pemergian Beng Kim merupakan satu kehilangan besar kepada komuniti Kampung Cina.

"Sehingga kini tidak ada orang yang mampu menghasilkan warisan potong kot di Kampung Cina sehebat Beng Kim.

"Saya masih ingat sewaktu kecil, hampir semua penduduk setempat akan menempah potong kot dalam meraikan majlis seperti perkahwinan, Tahun Baru Cina dan majlis rasmi.

"Mendiang akan bertungkus-lumus menghasilkan potong kot untuk memenuhi tempahan agar penduduk dapat memadankan busana baharu mereka," katanya.

Justeru, Chuan Bin amat berterima kasih kepada kerajaan negeri kerana menjadikan rumah mendiang sebagai rumah warisan.

Katanya, ia sedikit sebanyak dapat memperingati mendiang dan hasil kerjanya untuk didedahkan kepada generasi baharu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved