Jumaat, 22 Februari 2013

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Model pertama guna platform MQB

Posted:

Model pertama guna platform MQB

Model pertama guna platform MQB

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

SAMA ada kita sedar atau tidak, Volkswagen (VW) Golf mempunyai sejarah yang agak panjang di negara ini. Bagi orang lama, mereka sudahpun mengetahui tentang model kompak itu menerusi generasi-generasi awalnya.

Golf membuat kemunculan semula dengan ketara menerusi generasi kelima sejak beberapa tahun lalu. Ketika itu, ia menjadi pilihan orang muda yang berduit. Walaupun pada peringkat awalnya ia dibawa masuk oleh grey importer, persona Golf membuatkan orang ramai tidak berfikir panjang untuk memilikinya.

Kini, Golf merupakan antara model terlaris yang ditawarkan oleh Volkswagen Group Malaysia (VGM). Selepas sukses dengan Golf generasi keenam yang berada di bilik pameran sekarang, VGM dikatakan bakal tampil dengan dengan Golf generasi ketujuh (Golf VII) tidak lama lagi.

Untuk makluman, Golf baharu diperkenalkan kepada dunia pada 4 September 2012, selepas 38 tahun berada di pasaran dan terjual lebih 29 juta unit di seluruh dunia. Model itu benar-benar mendefinisikan semula segmen kereta kecil untuk keluarga.

Harus tahu bahawa Golf generasi ketujuh itu merupakan model serba baharu. Bukan itu sahaja, ia juga menjadi model pertama keluaran VW yang dibina berasaskan platform Modular Transverse Matrix (MQB) atau bahasa Jermannya, Modularer Querbaukasten.

Walaupun sudah menjadi salah sebuah pengeluar kenderaan terbesar di dunia, VW tetap memerlukan MQB sebagai salah satu cara paling ekonomikal untuk terus bersaing dalam industri automotif dunia yang semakin sengit.

Sinergi teknologi utama


GOLF menawarkan ruang tempat duduk belakang yang selesa dan luas.


MQB bertujuan mengeksplotasi sinergi teknologi-teknologi utama tanpa mengira kelas kenderaan dan jenama yang bernaung di bawah VW.

Kesimpulannya, MQB menjadi paksi kepada penghasilan model baharu VW, Audi, Skoda dan Seat selepas ini. Lebih menarik lagi, MQB membolehkan teknologi-teknologi yang biasanya eksklusif untuk jentera mewah diakses oleh model keluaran massa.

Ia menyeragamkan banyak parameter komponen kenderaan tanpa mengira kelas atau jenama. MQB merangkumi segmen A0 hingga B. Bagi jenama VW, ia meliputi model seperti Polo, Beetle, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat dan Volkswagen CC. Pada masa akan datang, semua model tersebut secara teorinya boleh dihasilkan di atas saluran pemasangan yang sama.

Di atas platform MQB, Golf baharu dikatakan lebih ringan, selamat, maju, luas, cekap dan lengkap cirinya berbanding Golf sebelumnya.

Dilihat secara luarannya, Golf baharu menampilkan gayaan lebih kemas, sporty dan tidak berlebih-lebih. Memang betul, walaupun dimensi tubuh telah bertambah, reka bentuk keseluruhan membuatkan sesiapa sahaja mengenalinya sebagai sebuah Golf.

SISTEM Infotaimen Modular (MIB) yang terdiri daripada skrin sentuh dan paparan navigasi tiga dimensi (3D).


Menurut Ketua Pereka Bentuk Volkswagen AG, Walter de Silva, salah satu faktor utama kejayaan Golf adalah kesinambungan gayaannya.

Satu perkara penting yang perlu anda tahu, Golf itu 100 kilogram lebih ringan berbanding model sebelumnya. Justeru, ia 23 peratus lebih cekap dalam aspek penggunaan bahan api.

Bahagian kokpit, sudut konsol tengah diarahkan kepada pemandu. Rekaan ergonomik itu membolehkan pemandu lebih mudah untuk mencapai butang kawalan sistem infotaimen dan pendingin hawa. Ruang tersebut juga dihasil agar lebih mewah menerusi penggunaan material berkualiti tinggi.

Golf VII dilancarkan bersama dua generasi enjin serba baharu iaitu TSI (EA 211) berkuasa 60PS hingga 150PS dan enjin diesel TDI berkod EA 288 dengan kuasa mencecah 90 hingga 190PS.

Untuk pasaran tempatan, enjin yang dibekalkan pastinya enjin petrol TSI yang dipadankan dengan transmisi klac berkembar (DSG) tujuh kelajuan. Cuma berapa kuasa PS sahaja yang belum dapat dipastikan.

Menyentuh tentang ciri keselamatan pula, Golf menerima penghormatan untuk menjadi model pertama dipasang dengan beberapa sistem bantuan pemanduan yang inovatif. Sebagai contoh, brek multipelanggaran yang belum pun digunakan oleh model mewah lain.

Sistem itu berfungsi memberhentikan sepenuhnya kenderaan selepas berlaku pelangaran bagi mengurangkan tenaga kinetik. Sekali gus meminimumkan impak pelanggaran kedua.


SUSUN atur butang kawalan dan rekaan papan pemuka yang ergonomik.


Selain brek multipelanggaran, Golf turut dilengkapi sistem bantuan lain seperti Adaptive cruise control (ACC), Front Assist, City Emergency Braking, Lane Assist, Park Assist, Sign Assist, Light Assist, pengesan papan tanda, sensor keletihan dan sistem perlindungan penumpang yang proaktif.

Soalan seterusnya, berapakah harga hot hatch itu? Saya percaya VGM akan cuba sedaya upaya untuk meletakkan tanda harga tidak terlalu mahal berbanding model yang digantinya. Untuk menurunkan harga, tidak mustahil akan ada ciri-ciri yang terpaksa ditiadakan.

"Sama ada bergerak atau berhenti, Golf seolah-olah dibina dengan material yang lebih kuat berbanding hatch lain di pasaran. Golf bukan lagi sebuah kereta yang anda perlukan, tetapi jentera yang anda mahukan," kata Editor Perunding Top Gear, Paul Horrell.

Anda sudah tidak sabar untuk menunggu kehadiran Golf baharu? Saya pun sama.

Maserati GranTurismo Sport

Posted:

Maserati GranTurismo Sport

Maserati GranTurismo Sport


PENGERUSI Eksekutif Bersama Kumpulan Naza, Datuk Wira SM Faizal SM Nasimuddin (kiri) bersama Pengarah Serantau Maserati Asia Pasifik, Geatano Marino melancarkan Maserati GranTurismo Sport di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.


PENGIMPORT dan pengedar tunggal kenderaan jenama Maserati di Malaysia, Naza Italia Sdn. Bhd. (Naza Italia) baru-baru ini menambah satu lagi jentera eksotik dalam pasaran tempatan iaitu Maserati GranTurismo Sport. Model yang dilancarkan di pusat 3S (pameran, jualan dan alat ganti) Maserati di Naza Automall di Petaling Jaya, Selangor itu merupakan jentera yang mewarisi tradisi model GranTurismo, produk paling berjaya dalam sejarah Maserati.

Sejak diperkenalkan sewaktu Geneva Motor Show pada tahun 2007, sudah ada kira-kira 15,000 pemilik jentera GranTurismo di seluruh dunia. Varian Sport menjadi pelengkap keluarga GranTurismo apabila ia mengisi kekosongan antara model GranTurismo dan GranTurismo MC Stradale.

GranTurismo Sport dipasang enjin V8 4.7 liter dengan dua pilihan transmisi enam kelajuan. Pilihan itu ialah kotak gear automatik (MC Auto Shift) dan electro-actuated (MC Shift). Ia mampu menghasilkan kuasa 460hp @ 7,000rpm dan kuasa kilas setinggi 520Nm @ 4,750rpm.

Kelajuan maksimum adalah 300 kilometer sejam (km/j) untuk varian dengan transmisi MC Shift dan 298km/j (MC Auto Shift). Pecutan dari titik pegun ke 100km/j mengambil masa 4.7 saat bagi MC Shift dan 4.8 saat untuk MC Auto Shift.

Sistem penyerap hentak aktif model 2+2 tempat duduk itu dinaik taraf dengan menggunakan sistem Sport Skyhook. Keupayaan membrek disandarkan kepada cakera brek jenis berkembar dengan angkup Brembo.


RUANG kabin mewah dengan tempat duduk dibalut kulit berwarna kontras.


Kelainan utama pada model Sport jelas kelihatan menerusi lampu DRL (Daytime Running Lights) LED. Tidak lupa juga penggunaan lampu jenis kluster Xenon pada lampu utamanya. Secara ringkas, rekaan model sport mewah itu mengambil ilham daripada varian GranTurismo MC Stradale.

Pada hari pelancaran, Naza Italia sudah menerima dua tempahan untuk model baharu itu. Bayaran tempahan adalah sebanyak RM100,000 seunit. Harga kenderaan sport touring itu bermula RM1.118 juta sebuah. Harga itu tidak termasuk insurans, cukai jalan dan caj-caj lain. Pendek kata, harga asas.

Tawaran Maserati dijangka lebih meriah tidak lama lagi apabila ada khabar tiga model baharu bakal memasuki pasaran. Model yang disebut-sebut ialah Quattroporte, Ghibli dan GranCabrio Sport.

Ketibaan tiga model itu bakal membantu Maserati menerokai segmen-segmen baharu dan bukannya kepada sport touring semata-mata.

Model era baharu Nissan!

Posted:

Model era baharu Nissan!

Model era baharu Nissan!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


JENTERA kompak ini dibangunkan untuk pasaran Eropah.


PASARAN kereta hari ini sangat kompetitif. Dahulu terdapat tiga kuasa utama iaitu jenama Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun. Mereka bersaing sesama sendiri dan saiz pasaran cukup untuk menuai keuntungan.

Tetapi tidak buat masa sekarang apabila pasaran semakin besar tetapi sangat kompetitif. Ia didorong oleh beberapa faktor seperti kemerosotan ekonomi, peralihan minat pembeli dan banyak model alternatif untuk sesuatu segmen.

Pembeli hari ini ditawarkan dengan banyak pilihan terutama daripada pengeluar Korea Selatan. Strategi Kia dan Hyundai adalah melambakkan pasaran dengan kenderaan berharga lebih murah dan spesifikasi tinggi.

Pengguna masa kini pula sudah bijak dan tahu menilai. Justeru, terbukti pengeluar Korea Selatan menjadi 'pengacau' yang berjaya.

Sudah biasa kita dengar daripada pengguna bahawa kereta buatan Korea lebih berbaloi jika dibandingkan di atas kertas. Bahkan ada yang langsung menyindir kereta buatan Jepun yang sudahlah mahal, tetapi dengan spesifikasi biasa-biasa sahaja.

Bukan itu sahaja, reka bentuk kereta Korea juga sudah menjadi penanda aras atau contoh untuk dibuat perbandingan dengan kereta lain. Dengan trend tersebut, adakah pengeluar kereta Jepun ingin duduk sahaja dan melihat jualan kenderaan mereka semakin terhakis?

Kebelakangan ini, pengeluar Jepun telah melancarkan serangan balas dengan menghasilkan kereta yang lebih arus perdana. Toyota misalnya mengambil serius kritikan yang mengatakan reka bentuk kereta mereka membosankan. Honda pula sudah bertindak dengan produk masa depan yang nampak meyakinkan. Namun masih dikira sebagai agak lambat untuk bertindak.

Komitmen Inovasi

Satu lagi pengeluar Jepun yang penting ialah Nissan. Mereka kini nampaknya bersedia untuk bersaing dalam lapangan yang sengit ini. Pengenalan model baharu iaitu Note pada bulan Mac 2013 merupakan isyarat gelombang model-model baharu yang lebih berani akan diperkenalkan Nissan.


NOTE didatangkan dengan tiga pilihan enjin yang menjimatkan.


Komitmen pengeluar itu terhadap inovasi, gayaan dan sesuatu yang menyeronokkan dibuktikan melalui beberapa model seperti Qashqai dan Juke.

Note merupakan penyambung projek tersebut. Ia dipakejkan dengan teknologi keselamatan terkini pada harga mampu milik.

Memetik laporan agensi berita Newspress, Note ialah sebuah kereta dalam segmen B yang dibangunkan di Eropah untuk pelanggan Eropah. Kerja-kerja kejuruteraannya dilakukan di Pusat Teknikal Nissan Eropah (NTCE) di United Kongdom (UK) dan Sepanyol dengan kilang produksi di Sunderland, UK.

Faktor jualan terbesar Note ialah teknologi keselamatannya yang dikenali sebagai Safety Shield. Teknologi tersebut terdiri daripada beberapa sistem iaitu Blind Spot Warning System yang akan memberi amaran jika terdapat objek pada sisi kereta.

Lane Departure Warning pula memberi amaran jika kereta terkeluar dari laluannya. Sementara Moving Object Detection pula berfungsi memberi amaran jika terdapat sebarang pergerakan di luar kereta.

Ketiga-tiga sistem tersebut disokong oleh kamera belakang yang turut dilengkapi sistem cucian dan pengeringan jika lensa kamera kotor.

Note juga merupakan kereta segmen B pertama dilengkapi Around View Monitor (AVM), kamera keliling yang berfungsi sebagai alat bantuan untuk proses parkir. Ciri-ciri tersebut sangat membantu ketika memarkir kereta dan mengurangkan risiko kemalangan kecil terutama di parkir bandar.

"Note ialah model yang penting dalam barisan produk kami. Model ini menggabungkan rekaan bijak dan teknologi yang belum pernah ditawarkan dalam segmen B. Kami menggunakan reka bentuk dan inovasi kejuruteraan bagi membolehkan teknologi premium mampu dimiliki ramai," jelas Ketua Pengurus Pemasaran Nissan Eropah, Geraldine Ingham.


MENGETENGAHKAN rekaan yang kontemporari.


Sedar tidak bahawa ungkapan sebegitu biasanya diucapkan oleh wakil-wakil dari pengeluar kereta Korea?

Bagi menggerakkan Note, tiga opsyen enjin ditawarkan dengan teknologi stop-start sebagai ciri standard untuk semua varian. Antara enjin yang ditawarkan adalah bersesaran 1,198cc 12 injap tiga silinder. Enjin tersebut berkuasa 80PS pada 6,000rpm dengan tork 110Nm pada 4,000rpm.

Enjin kedua ialah 1.2 liter DIG-S berkuasa 98PS @ 5,600rpm dengan 142Nm @ 4,000rpm. Pilihan ketiga ialah enjin 1.5 liter turbo diesel berkuasa 90PS yang baru dibangunkan hasil usahasama Renault-Nissan Alliance.

Benar kata orang, persaingan tidak semestinya melemahkan. Malah sesebuah organisasi akan mencari jalan keluar untuk tampil dengan lebih hebat. Apa yang berlaku dalam dunia automotif sekarang benar-benar menguntungkan pengguna.

Dalam konteks ini, kereta menjadi lebih selamat dan bernilai untuk dimiliki. Terima kasih Kia dan Hyundai.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved