Jumaat, 1 Februari 2013

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Senjata signifikan Kia

Posted:

Senjata signifikan Kia

Senjata signifikan Kia

Oleh SHAWKATH AZDE

NAZA Kia mengunjurkan jualan sebanyak 200 unit sebulan bagi model Rio.


JENAMA Kia di Malaysia sebenarnya baru sahaja bangkit daripada zaman kelesuannya. Jika sebelum ini, macam-macam masalah sering kedengaran.

Senario tu mula berubah sejak tahun 2011 apabila Kia Motors Corporation (Kia Motors) di Korea Selatan memberi masa selama tiga tahun untuk Naza Kia Malaysia Sdn. Bhd. (Naza Kia) memulihkan semula jenama itu.

Naza Kia kini dalam fasa akhir program pemulihan berkenaan. Tahun ini adalah tahun ketiga. Beberapa aspek penting telah digariskan hampir siap sepenuhnya.

Antaranya adalah menukar ganti barisan model sedia ada dengan produk-produk baharu, selain menggiatkan aspek pemasaran termasuklah menerusi media sosial.

Tidak lupa juga soal khidmat selepas jualan, terutama kebolehdapatan alat ganti dan penyatuan rangkaian pengedar kenderaan Kia.

Mahu tahu keberkesanan program berkenaan? Lihat sahaja statistik jualan Naza Kia pada tahun lalu. Sebanyak 12,309 unit telah menemui pemilik baharu.

Ketua Pegawai Operasi Naza Kia, Datuk Syed Abdull Hafiz Syed Abu Bakar berkata, syarikat melaksanakan pengukuhan kedudukan menerusi beberapa segmen utama seperti sedan dalam pasaran automotif tempatan.

Selesai sudah, sasaran logik seterusnya adalah segmen kenderaan kecil. Agenda itu diteruskan dengan kemunculan Rio.

Pengumuman mengenai ketibaan jentera itu sebenarnya bukanlah suatu perkara baharu. Berita mengenainya sudah digembar-gemburkan sejak tahun lalu lagi.

"Rio ialah salah satu model yang dinanti-nantikan di negara ini. Ia bakal memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan volum jualan Naza Kia pada tahun 2013," kata Syed Abdull Hafiz.

Rio merupakan kenderaan kompak generasi ketiga dalam segmen B. Ia pernah membuat penampilan sewaktu Geneva Motor Show 2011 di Switzerland.

Dua anugerah

Dalam tempoh singkat, Rio sudah menggondol dua anugerah. Pertama, International Design Excellence Award di Amerika Syarikat. Kedua, Product Design Award 2012 Red Dot Design Awards di Eropah.

Lebih signifikan lagi apabila Rio muncul sebagai kenderaan yang mencatat jualan global terbaik untuk Kia Motors. Jualan Rio setakat ini telah mencapai 466,826 unit.

Segmen B merupakan platform buat pengeluar dan pengedar kenderaan di negara ini memperkenalkan model asas masing-masing. Maka tidak hairanlah jika ia dilihat sebagai segmen yang paling kompetitif.

Pelbagai model baharu dan naik taraf telah diperkenalkan. Antaranya, Nissan Almera, Toyota Vios, Honda Jazz dan Proton Saga. Tidak ketinggalan Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mitsubishi Mirage, Chevrolet Sonic, Perodua Myvi dan Hyundai i10.

Pemangkin kepada pertumbuhan segmen itu berkait rapat dengan peningkatan populasi golongan muda dan mereka yang baru sahaja melangkah masuk alam pekerjaan.

Tidak lupa juga faktor ketidaktentuan harga pasaran bahan api, aspek cita rasa, kuasa membeli serta elemen kesenangan (bagi pengendalian dan penggunaan dalam kawasan bandar).


KIA Rio disasarkan kepada golongan muda berusia 35 tahun ke bawah.


Transmisi Automatik

Rio hanya didatangkan dalam model hatchback dengan enjin petrol 1.4 liter. Transmisinya jenis empat kelajuan automatik dengan ciri manumatic (penukaran gear boleh dibuat secara manual).

"Varian Rio sedan dilihat sebagai tidak begitu sesuai untuk pasaran kita. Tiada faktor wow mengenainya," kata Syed Abdull Hafiz pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran Rio di Damansara, Selangor baru-baru ini.

Jika melayari forum-forum dalam talian dan blog, ramai juga mempersoalkan mengapa transmisi automatik empat kelajuan dan bukannya pilihan lain (manual) seperti yang terdapat dalam pasaran luar.

Keputusan yang dibuat itu ada justifikasi tersendiri. Memang benar ada segelintir individu yang mahukan transmisi manual namun volumnya tidaklah sebesar mana.

Pendek kata, transmisi manual kurang meraih sambutan berbanding automatik. Objektif perniagaan adalah memaksimumkan keuntungan, jika tidak itu bukannya bisnes.

Kia Rio ditawarkan menerusi dua varian iaitu EX dan SX. Sekali pandang, kedua-duanya hampir sama. Bezanya, SX ada beberapa ciri tambahan.

Ini termasuklah bumbung suria, rim aloi 17 inci, sistem pendingin hawa automatik dengan ciri ionizer, lampu kabus, sistem nyahkabus automatik, sensor hujan dan sistem kemasukan kunci pintar.

Enjin kedua-dua varian tetap sama. Kuasa maksimum yang boleh dihamburkan adalah 109PS @ 6,300rpm. Tork pula setinggi 137Nm @ 4,200rpm.

Rio didatangkan dengan beberapa ciri termaju seperti Hill-start Assist Control (HAC), Vehicle Stability Management (VSM), Glove Box Cooling dan enam beg udara.

Harga atas jalan termasuk insurans bagi Kia Rio SX ialah RM79,888 seunit. Sementara EX dijual pada harga RM73,888 sebuah. Jaminan yang diberikan adalah selama lima tahun tanpa had perbatuan.

Ini baru permulaan tahun 2013, tetapi Naza Kia sudah ada rancangan untuk memperkenalkan sekurang-kurangnya enam model baharu dan naik taraf. Sama-sama kita nantikan.

Pencabar BMW 3 Series!

Posted:

Pencabar BMW 3 Series!

Pencabar BMW 3 Series!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


PENAMPILAN Lexus IS nyata semakin agresif.


PASARAN kereta mewah walaupun berada dalam kategori niche sebenarnya mempunyai persaingan tersendiri. Bahkan pasaran itu merupakan lubuk mencari duit kerana margin keuntungannya yang lebih tinggi.

Apa yang menghairankan, bagaimana mahal sekali pun harga sesebuah kereta, masih ada yang mampu membelinya. Lihat sahaja jumlah kereta-kereta mewah seperti BMW, Mercedes, Audi dan lain-lain yang setara menjalar di atas jalan raya. Pelik juga dari mana pemiliknya mempunyai duit sebanyak itu.

Namun sejak kebelakangan ini, pasaran kereta mewah yang banyak didominasi oleh pengeluar Eropah dihakis sedikit demi sedikit oleh pengeluar Jepun.

Lexus dan Infiniti yang masing-masing dimiliki oleh Toyota dan Nissan mempunyai produk yang bersaing secara terus dengan model-model mewah keluaran Eropah.

Kereta mewah Jepun mempunyai tarikan tersendiri. Ketahanan dan kelasakannya sudah terbukti dan diperakui oleh umum. Tambahan pula, kos penyelenggaraan kereta Jepun lebih murah.

Berdasarkan kepada laporan agensi berita Newspress, Lexus baru-baru ini mengumumkan model IS baharu yang dilihat sebagai pesaing utama BMW 3 Series.

Lebih menarik, ada dua varian iaitu IS 300h yang merupakan model hibrid penuh dan IS 250 yang dikuasakan oleh enjin petrol.

Kedua-dua varian tersebut menggunakan sistem pacuan roda belakang dan bakal dipasarkan dalam pakej F-Sport. Pemilik kereta mewah kebiasaannya tergolong dalam kategori yang sukakan pemanduan menyeronokkan. Menyedari hakikat itu, Lexus membangunkan IS supaya seronok dipandu, selain reka bentuk yang sangat menonjol.

"Setiap aspek pada IS baharu telah dibangunkan dengan fokus kepada prestasi, pengendalian, tindak balas yang tepat untuk pemandu dan komunikasi yang berkesan di antara pemandu dengan kereta," kata Ketua Jurutera IS, Junichi Furuyama.

Ruang Kabinnya mempamerkan kualiti Lexus, perincian dan ciri-ciri yang memberi fokus kepada pemandu. Bukan setakat itu, IS baharu juga mempunyai bonet belakang yang lebih mesra pengguna dan ruang penumpang belakang yang didakwa sebagai terbaik dalam kelasnya.

Dari segi luaran pula, IS diinspirasikan oleh model konsep Lexus LF-CC. Ia mempunyai gril trademark baharu Lexus dipanggil Spindle yang nampak begitu ekstrem dan menonjol. Apa yang ingin disampaikan adalah kuasa, elegan dan identiti jenama lebih kuat.

Dipandang dari sudut profail, IS nampak seperti ruang kabinnya ditolak ke bahagian belakang. Sementara garisan badan dari bawah meningkat naik ke atas iaitu ke bahagian kluster lampu yang memberi efek elegan dan dinamik.


RUANG kabin jentera ini memberi perhatian kepada aspek kemewahan dan praktikaliti.


Selain itu, bahagian depan menyerlah menerusi rekaan lampu baharu. Sementara lampu DRL signatur Lexus berbentuk L pula nampak seolah-olah ditanam di dalam bampar.

Rekaan dan hasil pada bahagian kabin nampak kemas serta elegan. Menurut Lexus, tempat duduk pemandu tambah selesa dengan sokongan lateral yang lebih baik.

IS baharu disasarkan untuk menjadi sebuah kereta dengan pemanduan terbaik dalam kelasnya, apabila setiap aspek pengendalian dibangunkan ke arah matlamat tersebut.

Antara kaedahnya adalah penggunaan kimpalan skru laser baharu dan teknik lekatan badan yang apabila digabungkan dengan kimpalan spot, ia akan meningkatkan lagi ketegaran badan.

Set suspensi depan double wishbone pula disemak semula. Sementara sistem suspensi belakang jenis multi-link pula adalah sama seperti generasi baharu Lexus GS.

Untuk pemandu, terdapat tiga seleksi pemanduan iaitu Eco, Normal dan Sport. Pemandu boleh memilih mana-mana mode yang disukainya sama ada untuk ekonomikal, keselesaan atau pun prestasi.

IS 250 dikuasakan oleh enjin V6 petrol berkuasa 204bhp yang memacu roda belakang. Sementara model hibrid IS300h pula mengabungkan motor elektrik berkuasa dengan enjin 2.5 liter yang baru dibangunkan.

Enjin tersebut dilengkapi sistem pancitan D-4S, Dual VVT-i intelligent variable valve timing dan sistem Exhaust Gas Recirculation dengan output kuasa 217bhp.

Lexus adalah jenama mewah yang penting untuk Toyota berada dalam setiap kategori masyarakat. Toyota mungkin berjaya meraih jualan pasaran kereta mewah, namun ia masih tidak segah jenama Eropah.

Persepsinya, walaupun berjenama Lexus tetapi ia masih berkongsi teknologi dengan Toyota. Ibarat membeli sebuah Toyota tetapi pada harga yang lebih mahal.

Benar ada perbezaan di antara Toyota dan Lexus, tetapi antara salah satu sebab jenama mewah Eropah kuat ialah produknya mempunyai karakter. Lexus perlu mencari dan mempunyai karakter tersebut.

Honda sertai pasaran motosikal crossover

Posted:

Honda sertai pasaran motosikal crossover

Honda sertai pasaran motosikal crossover


HONDA NC700X mampu mencapai jarak sejauh 27.9 kilometer untuk setiap liter petrol.


BOON Siew Honda sekali lagi tampil dengan tawaran menarik. Sudah berada di semua bilik pameran Honda di seluruh negara sejak bulan lalu, peminat motosikal berkuasa tinggi kini sudah boleh melihat secara dekat model NC700X dan NC700S.

NC700X ialah sebuah Crossover yang direka khas untuk tunggangan di bandar dan off-road. Dalam erti kata lain, NC700X menawarkan prestasi lasak sebuah motosikal off-road bersama keselesaan, keselamatan dan fungsi yang boleh didapati pada motosikal jalanan.

Penunggang yang baru hendak berjinak-jinak dengan motosikal berkuasa besar, mahupun mereka yang berpengalaman pasti bersetuju bahawa NC700X sememangnya menarik dan praktikal. Sifat NC700X yang mudah dikawal meningkatkan lagi keyakinan dan keseronokan ketika menunggang.

Jentera itu dipasang enjin dua silinder sebaris bersesaran 670cc dengan sistem penyejukan cecair. Ia turut digunakan pada varian NC700S. Enjin yang dibina khas itu dikatakan cukup ringan, selain mampu menawarkan penghantaran kuasa dan tork yang lancar pada rpm rendah atau sederhana.

Bagi meningkatkan lagi penjimatan minyak, enjin NC700X dilengkapi sistem pancitan bahan api PGM-FI dan analisis stoichiometric. Sistem tersebut memastikan nisbah bahan api dan udara yang tepat untuk pembakaran optimum pada semua tahap rpm enjin.

Untuk satu tangki penuh, jentera itu mampu mencapai jarak sejauh 400 kilometer (km) dengan catatan 27.9km bagi setiap liter. Enjin itu juga mengeluarkan tahap emisi rendah dan menepati piawaian EURO 3.


RUANG ini cukup luas untuk menyimpan sebuah topi keledar full-face.


Menyentuh aspek transmisi pula, NC700X ditawarkan dengan pilihan kotak gear enam kelajuan manual atau dwiklac Honda generasi kedua. Kotak gear tersebut menawarkan kemudahan penukaran gear secara manual bersama pilihan fungsi automatik sepenuhnya.

Mode manual (MT) untuk kawalan gear sepenuhnya. Sementara mode automatik (AT) pula menawarkan dua tetapan iaitu S untuk tunggangan sporty dan D bagi tunggangan harian.

Prestasi brek dipertingkat menerusi aplikasi Sistem Gabungan Brek Anti Kunci (C-ABS). C-ABS menggabungkan sistem brek hadapan serta belakang untuk kuasa membrek yang lebih mantap dan selamat.

Sesuai untuk tunggangan jarak jauh, model itu menawarkan ruang simpanan yang luas. Di samping penghadang angin dan posisi tempat duduk yang selesa.

Jika berminat, NC700X boleh anda miliki pada harga RM53,988 seunit (motosikal sahaja) untuk versi Standard dan RM62,088 (varian ABS dan DCT). Empat warna menarik sedia untuk dipilih iaitu hitam, putih, perak dan merah.

"Penawaran siri NC700 yang merangkumi model NC700X, NC700S dan Integra (NC700D) mencerminkan usaha syarikat untuk memperkenalkan pelbagai kategori motosikal yang pastinya mengujakan pengguna tempatan," kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Boon Siew Honda, Sa toshi Okada.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved