Jumaat, 22 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Empat pegawai imigresen dijel

Posted:

Empat pegawai imigresen dijel

Empat pegawai imigresen dijel

Oleh NORHAYATI YAHAYA
norhayati.yahaya@kosmo.com.my

EMPAT pegawai imigresen dijatuhi hukuman penjara atas kesalahan menerima rasuah di Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Empat pegawai Jabatan Imigresen masing-masing dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan denda oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas disabitkan bersalah menerima rasuah yang kesemuanya membabitkan wang berjumlah RM28,740 bagi memudahkan urusan kemasukan warga Indonesia ke negara ini tanpa memenuhi syarat tiga tahun lalu.

Hakim Mat Ghani Abdullah menjatuhkan hukuman itu terhadap Azmir Mahadi, 30, Ahmad Zahed Abdul Alim, 30, Mohd. Hafiz Zakaria, 29, dan Mohd. Khairul Haqimie Kamarudin, 28.

Azmir dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan denda RM50,000 atau lima tahun bagi lima pertuduhan menerima rasuah yang kesemuanya berjumlah RM3,810 daripada Azizul Hakim Salehuddin di Cawangan Affin Bank Bhd. di Pelabuhan Klang dekat sini, antara 15 Ogos 2010 hingga 22 Ogos 2010.

Bagaimanapun, Azmir dilepas dan dibebaskan daripada satu lagi pertuduhan cuba memperoleh wang suapan berjumlah RM920 daripada Azizul Hakim di tempat sama pada 28 Ogos 2010.

Ahmad Zahed pula dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan denda RM120,000 atau penjara 12 tahun bagi 12 pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM13,590 daripada Azizul Hakim di Maybank cawangan Bukit Tinggi, Klang dekat sini antara 26 Julai 2010 dan 28 Ogos 2010.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Lagi sindiket jual bayi dibongkar

Posted:

Lagi sindiket jual bayi dibongkar

Lagi sindiket jual bayi dibongkar

Oleh NOOR HASLIZA NUSI
hasliza.nusi@kosmo.com.my


GAMBAR fail menunjukkan anggota polis membawa seorang daripada lima tertuduh, Soo Chin ke Mahkamah Sesyen Butterworth baru-baru ini atas dakwaan memperdagangkan bayi.


GEORGE TOWN - Kesungguhan polis untuk terus menggempur kegiatan haram sindiket memperdagangkan bayi yang pernah dibongkar bulan lalu membuahkan hasil apabila pihak berkuasa itu menemui 21 lagi bayi termasuk seorang kanak-kanak lelaki.

Polis turut memberkas 43 individu yang merupakan keluarga angkat bayi dan kanak-kanak tersebut selepas membuat serbuan serentak di tujuh negeri kelmarin.

Daripada jumlah itu, 19 adalah lelaki dan dua wanita asing dari Singapura dan Indonesia.

Selain bayi, polis turut merampas MyKid, sijil lahir dan kad rawatan kesihatan bayi serta kanak-kanak daripada keluarga angkat masing-masing.

Mereka yang diberkas berusia 27 hingga 57 tahun dan bekerja sebagai pensyarah, jurutera, ahli perniagaan dan pegawai bank.

Kesemua mereka terdesak untuk memiliki anak kerana tidak dikurniakan sebarang cahaya mata sejak berkahwin selama beberapa tahun.

Difahamkan, tiga lagi bayi dan kanak-kanak yang dijual telah dibawa oleh keluarga angkat masing-masing untuk menetap di Singapura, Indonesia dan Kanada.

Polis sudah mengenal pasti identiti mereka dan sedang menunggu kerjasama pihak berkuasa negara berkenaan untuk membawa pulang mangsa.

Mangsa-mangsa yang berusia sebulan hingga sembilan tahun itu ditemui di Pulau Pinang (2), Selangor (7), Johor (3), Perak (3), Kuala Lumpur (4), Pahang (1) dan Negeri Sembilan (1).

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, kesemua bayi dan kanak-kanak tersebut diselamatkan dalam Ops Pintas Sayang Dua yang merupakan kesinambungan daripada Ops Pintas Sayang Satu yang dijalankan bulan lalu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Empat sahabat dijel lapan tahun sebabkan kematian rakan serumah

Posted:

Empat sahabat dijel lapan tahun sebabkan kematian rakan serumah

Empat sahabat dijel lapan tahun sebabkan kematian rakan serumah


ANAK panah menunjukkan arah Nor Shahirah terjatuh dari tingkat tujuh Kondominium Genting Court, Jalan Genting Klang, Kuala Lumpur pada 3 Februari tahun lalu.


KUALA LUMPUR - Perbuatan kejam empat individu yang menyiram air panas, membelasah dan membogelkan rakan serumah hingga mendorong gadis itu terjun dari tingkat tujuh sebuah kondominium berbalas apabila mereka dihukum penjara oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Sherill Clarissa Razif, 25, Ellina Mahili, 25, Raja Nur Bahiah Raja Kamaruzaman, 24, dan Huzaifah Kamal, 24, masing-masing dihukum penjara lapan tahun enam bulan.

Kesemua mereka mengaku salah di hadapan Hakim Datuk Mohd. Azman Husin atas tuduhan pilihan mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan iaitu menyebabkan kematian Nor Shahirah Hassan, 26.

Sebelum ini, pada 15 Februari 2012, mereka dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori tetapi tuduhan itu telah dipinda.

Mohd. Azman mengarahkan Sherill, Ellina dan Huzaifah menjalani hukuman itu bermula dari tarikh ditangkap pada 3 Februari 2012 manakala Raja Nur Bahiah pada 9 Februari 2012.

Mereka didakwa mendatangkan kecederaan tubuh terhadap Nor Shahirah sehingga menyebabkan kematian mangsa di Blok 3-7-7, Kondominium Genting Court, Jalan Genting Klang, Setapak di sini antara pukul 12 malam dan 5 pagi 3 Februari 2012.

Tiga daripada empat tertuduh merupakan rakan serumah mangsa manakala pada waktu kejadian, Raja Nur Bahiah datang untuk membantu mangsa.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved