Khamis, 14 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


130 terkandas di lapangan terbang

Posted:

130 terkandas di lapangan terbang

130 terkandas di lapangan terbang

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN daripada 130 peneroka yang gagal menunaikan umrah bersama keluarga masing-masing ketika terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Kulaijaya semalam.


KULAIJAYA – Hasrat kira-kira 130 orang peneroka Felda untuk terbang ke Tanah Suci bagi menunaikan umrah semalam terbantut apabila mereka secara mengejut dimaklumkan bahawa penerbangan mereka dibatalkan pada malam sebelum berlepas.

Lebih mengecewakan, ada sebahagian daripada mereka mendakwa tidak dimaklumkan tentang pembatalan itu dan telah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai untuk ke Jeddah seperti yang dijadualkan oleh pihak ejen.

Rata-rata mereka yang terdiri daripada peneroka yang datang dari beberapa kawasan Felda di Johor kelihatan hampa sehingga ada yang menitiskan air mata ketika terkandas di lapangan terbang kerana penantian selama berbelas tahun untuk mengerjakan umrah tergendala.

Kosmo! difahamkan, insiden itu berlaku kerana ejen yang dilantik untuk menguruskan perjalanan mereka ditipu oleh seorang perantara yang diminta menguruskan tiket penerbangan para jemaah.

Seorang daripada jemaah, Tumiran Perman, 57, dari Felda Bukit Aping Barat, Kota Tinggi berkata, dia hanya mengetahui pembatalan pemergiannya ke Jeddah lebih kurang pukul 4 pagi ketika dia bersiap sedia untuk ke lapangan terbang.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Siti Nurhaliza nafi Datuk K patah tulang belakang

Posted:

Siti Nurhaliza nafi Datuk K patah tulang belakang

Siti Nurhaliza nafi Datuk K patah tulang belakang

SITI NURHALIZA


KUALA LUMPUR - Penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin menafikan dakwaan bahawa tulang belakang suaminya, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa patah ekoran kemalangan motosikal berkuasa tinggi di Queenstown, New Zealand pada Disember tahun lalu.

Siti Nurhaliza, 33, menyatakan perkara itu di laman Twitternya semalam selepas seorang peminat yang menggunakan nama @feeeeeeeeza memberitahu bahawa dia terbaca sebuah artikel kelmarin yang menyatakan tulang belakang Khalid, 53, atau lebih dikenali sebagai Datuk K patah enam.

"Tadi saya ada terbaca sebuah artikel mengenai tulang belakang Datuk K patah enam," komen @feeeeeeeeza kepada Siti melalui Twitternya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Buat dua tuntutan kepada Malaysia

Posted:

Buat dua tuntutan kepada Malaysia

Buat dua tuntutan kepada Malaysia

Oleh MUSTAPA LAKAWA dan MOHD. YUNUS YAKKUB
berita@kosmo.com.my

KOTA KINABALU - Identiti sekumpulan orang asing bersenjata api yang menceroboh masuk ke kawasan Pantai Tanduo berdekatan Felda Sahabat 17, Lahad Datu dekat sini pada Selasa lalu disahkan daripada keturunan Kesultanan Sulu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar (gambar) berkata, kumpulan itu yang dianggar melebihi 100 orang bertindak menceroboh kawasan terbabit bagi membuat dua tuntutan kepada kerajaan Malaysia.

"Tuntutan pertama, kumpulan itu tidak mahu dikenali sebagai kumpulan militan sebaliknya mereka mahu diiktiraf sebagai Tentera Diraja Kesultanan Sulu.

"Satu lagi tuntutan yang dibuat adalah menggesa kerajaan Malaysia agar tidak menghantar balik rakyat berketurunan Sulu yang tinggal di Sabah," katanya di sini semalam.

Beliau menambah, kumpulan terbabit didapati menceroboh negara ini dengan niat untuk membuat tuntutan tersebut.

"Kita lihat tuntutan yang dibuat ini lebih kepada meminta sesuatu daripada kerajaan. Ini adalah salah kerana mereka sepatutnya menggunakan saluran yang betul.

"Ketika ini pasukan keselamatan kita sedang mengepung kumpulan terbabit dan meminta agar mereka meninggalkan kawasan tersebut secepat mungkin," ujarnya.

Mengulas mengenai kumpulan terbabit, Ismail percaya mereka telah menyeludup masuk ke Pantai Tanduo menerusi perairan Lahad Datu menggunakan bot pancung.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved