Selasa, 5 Februari 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Rancang percutian melalui gajet pintar

Posted:

Rancang percutian melalui gajet pintar

Rancang percutian melalui gajet pintar

Oleh ADLAN JAAFAR

KIRI: Kini, tempahan dan pembayaran untuk penginapandi RWG boleh dibuat di hujung jari. - Gambar hiasan


TANGGAPAN bahawa peranti telefon pintar atau tablet hanyalah untuk golongan muda sebenarnya boleh disangkal. Nenek kepada Timbalan Presiden Eksekutif Resorts World Genting (RWG), Datuk Kevin Sim merupakan salah seorang pengguna gajet tersebut.

Cerita Kevin, pada majlis hari lahir neneknya yang ke-97 lalu, seluruh keluarganya berkumpul beramai-ramai bagi meraikan ulang tahun wanita yang menjadi tunjang keluarga itu.

"Tiba-tiba datang mak cik saya meminta alamat e-mel. Permintaan itu benar-benar mengejutkan kerana mak cik saya selama ini boleh terus membuat panggilan telefon jika ingin berhubung," ujar Kevin ketika ditemui di Wisma Genting, Kuala Lumpur bulan lalu.

Rupa-rupanya, e-mel tersebut mahu diberikan kepada neneknya untuk tujuan berhubung dengan semua cucunya.

Bagi kebanyakan warga emas, kaligrafi dan sudoku mampu membantu meningkatkan daya ingatan mereka. Begitu juga dengan nenek Kevin, wanita tersebut menghantar foto-toto hasil kaligrafi terbaharu yang dibuat melalui e-mel ke semua cucunya untuk dikongsi bersama.

Neneknya yang mempunyai masalah pendengaran menjadikan e-mel sebagai medium komunikasi, malah turut menggunakan aplikasi FaceTime.

"Tidak ada istilah terlalu tua untuk menggunakannya apabila merujuk pada gajet. Ia bukan untuk orang muda sahaja.

"Kami mahu menjadi peneraju dalam industri, maka kami harus bertukar (mengikut perkembangan teknologi)," kata Kevin pada majlis minum petang sempena muat turun aplikasi RWG yang mencecah 100,000 dalam masa kurang setahun.

Aplikasi RWG untuk platform iOS dilancarkan pada suku pertama tahun 2012 dan ikuti Android. Dalam masa beberapa hari, ia dinobat sebagai Aplikasi Pelancongan Nombor 1 di Malaysia dan Singapura untuk iOS serta menduduki tangga 10 teratas aplikasi Android dalam kategori yang sama.

Sebanyak 65 peratus muat turun aplikasi itu ialah pengguna iOS dan selebihnya, Android yang terdiri daripada rakyat Singapura, China, Indonesia, Hong Kong dan Malaysia. Kebanyakannya ahli kad kesetiaan.

Perkhidmatan terbaik

Sejak RWG melancarkan laman webnya pada tahun 1997, mereka tidak henti-henti menerokai bidang digital dalam memberi perkhidmatan yang terbaik kepada lebih 20 juta pengunjung resort itu setiap tahun.

Naib Presiden Kanan eService RWG, Thomas Ng menambah, perkhidmatan tempahan dalam talian dilancarkan pada tahun 2000 diikuti iHoliday (2010) yang merupakan kemudahan beli-belah dan tempahan hotel dalam internet.

RWG juga telah mereka sistem e-kios daftar masuk dan memiliki jabatan teknologi maklumat sendiri bagi memastikan proses penempahan lebih 10,000 buah bilik di resort itu berjalan lancar.

Selain itu, RWG mempunyai sistem kad kesetiaan, WorldCard, yang mempunyai keahlian seramai tiga juta orang dan juga beribu-ribu peruncit dalam program penebusannya.


WEI HENG melakukan demonstrasi aplikasi Windows 8 di Wisma Genting baru-baru ini.


Dengan pelancaran teknologi aplikasi pada tahun 2008 dan penambahan bilangan pengguna telefon pintar secara mendadak di seluruh dunia, RWG turut sama dalam dunia mobil itu.

Aplikasi tersebut boleh dimuat turun pelanggan dan dapat berhubung dengan dunia RWG serta-merta, manakala ahli kad dapat log masuk dan terus ke MyAccount bagi memeriksa poin, tarikh tamat atau informasi berkaitan.

Bagi bukan ahli, mereka dapat mengetahui sorotan penting dalam aplikasi RWG pada bahagian My Planner bagi melihat maklumat dan merancang percutian di taman tema itu.

"Penempahan (pada aplikasi) boleh dibuat dengan menggunakan kad kredit dan pada separuh pertama tahun 2013, ahli boleh membuat tempahan menggunakan Genting Rewards Points," kata Thomas pada majlis yang sama.

Bagi penempahan kad kredit pada aplikasi, pihak RWG memberikan jaminan penuh mengenai keselamatan yang digunakan sama seperti transaksi bank.

Pemindahan sistem penempahan daripada laman web ke skrin telefon pintar sebenarnya memerlukan banyak pelaburan dan melibatkan bidang teknikal serta pemasaran.

Grafik pada aplikasi perlu kemas dan ringkas tetapi pada masa yang sama sangat interaktif sama seperti laman web. Perkara itu membolehkan data dimuat naik dan bahan kandungan dimuat turun dengan pantas.

Keterlibatan aplikasi dengan laman sosial seperti Twitter, Facebook, RenRen, YouTube dan Weibo juga penting dalam menyebarkan maklumat.

Dalam jangka masa panjang, aplikasi gajet merupakan satu lagi platform bagi mempromosi produk dan kemudahan kepada pengguna dalam dunia yang sangat cepat serta bersifat mobil.

Sekitar Mac hingga April 2013 nanti, RWG bakal melancarkan aplikasi untuk sistem operasi Windows 8 pula yang setakat ini sudahpun 98 peratus siap.

"Ia kini sedang melalui proses ujian dalam menggunakannya," kata Naib Presiden Pemasaran Kebangsaan RWG, Chow Wei Heng, 51.

Rekaan aplikasi

Pada majlis tersebut, Wei Heng turut memperkenalkan kepada media dan blogger contoh aplikasi untuk Windows 8 yang mempunyai persamaan hampir 100 peratus.

Kata Wei Heng, mereka perlu melakukan semula kerja-kerja mereka bentuk aplikasi disebabkan beberapa perkara yang melibatkan teknikal.

Android dan iOS membolehkan antaramukanya disentuh berkali-kali tanpa had untuk melancarkan sistem yang ada dalam satu-satu jenis aplikasi seperti pembayaran atau pembelian. Jadi, aplikasi boleh direka seberapa banyak lapisan yang diingini.

Perbezaan yang ada pada aplikasi platform Windows 8 pula hanya boleh disentuh bagi melancarkan subaplikasi sebanyak tiga lapisan sahaja. Namun, pada laman pertama aplikasi pula boleh dileret kepada banyak bahagian.

Pasukan pereka aplikasi RWG terdiri daripada lebih kurang 20 orang pakar

Fenomena langit sepanjang 2013

Posted:

Fenomena langit sepanjang 2013

Fenomena langit sepanjang 2013

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


KEINDAHAN meteor Lyrids di langit.


FENOMENA langit yang akan berlaku sepanjang tahun 2013 pasti menarik perhatian pencinta dunia astronomi terutamanya mereka yang sering mencari peluang untuk merakam momen terbaik kejadian alam tersebut.

Antaranya termasuklah juraian pelbagai jenis meteor, gerhana bulan separa, pergerakan planet, asteroid melintasi Bumi dan kehadiran komet yang berada dalam senarai panjang Almanak.

Menurut Presiden Kelab Astronomi Amatur Malaysia (KAAM), Shahrin Ahmad, almanak merupakan satu set senarai fenomena langit yang telah direkod akan berlaku pada tahun ini.

"Kesemua fenomena itu boleh dikira dengan tepat tarikh dan waktu kejadiannya kerana pergerakan objek di angkasa seperti matahari, bulan dan planet sentiasa berada pada kedudukan yang sempurna.

"Bayangkan, kita boleh mengira kedudukan waktu hilal anak bulan atau lokasi berlakunya gerhana matahari dan negara yang terlibat dengan spesifik. Semua kecantikan dan kesempurnaan kejadian langit itu diatur Allah SWT.

"Disebabkan itu, melalui senarai almanak yang dibuat, kita boleh merancang perkara yang hendak dilakukan dalam menghayati keindahan fenomena tersebut dengan cara merakam gambar, video dan sebagainya," ujar Shahrin yang juga merupakan pengasas portal dalam talian, FalakOnline yang memaparkan pelbagai maklumat astronomi sama ada dari dalam mahu pun luar negara.


KEJADIAN gerhana bulan separa.


Tambah Shahrin, kebanyakan fenomena langit yang menjadi tumpuan adalah melibatkan kedudukan bulan dengan planet. Maklumat itu biasanya kurang diketahui masyarakat yang tidak mendalami bidang astronomi atau falak.

"Sebagai contoh, pada satu malam, kita dapat melihat bulan penuh. Di sebelahnya pula terdapat sebutir bintang yang bersinar terang. Bagi orang awam, mereka pasti menganggap ia hanya sebutir bintang seperti gugusan bintang lain yang ada.

"Namun, hakikatnya bintang terang yang dapat dilihat itu merupakan sebuah planet seperti Zuhal atau Musytari. Itu antara ilmu yang boleh dipelajari jika mereka mengikuti kalendar almanak yang telah disediakan," jelas Shahrin yang berpengalaman dalam dunia astronomi tempatan selama dua dekad.

Selain itu, masyarakat di Malaysia boleh menyaksikan fenomena meteor turun ke Bumi yang akan berlaku pada bulan-bulan tertentu atau disebut juga sebagai bermusim.

Selepas juraian meteor Quadrantids pada 3 dan 4 Januari lalu dengan kadar 40 meteor dalam tempoh satu jam (40/sejam), terdapat juga meteor Eta Aquarids pada bulan Mei (10/sejam), Perseids (Ogos, 60/jam), Orionids (Oktober, 20/sejam), Leonids (November, 40/sejam) dan Geminids (Disember, 60/sejam).

"Tahun ini juga peristiwa Istiwa' matahari di atas Kaabah akan berlaku sebanyak dua kali iaitu pada 28 Mei dan 16 Julai. Kedua-duanya terjadi tepat pukul 5.28 petang waktu tempatan.


KEUNIKAN fenomena yang digelar earthshine.


"Melalui fenomena ini iaitu kedudukan matahari berada tegak di atas Kaabah di Masjidil Haram, Mekah, ia akan memudahkan dan memberi peluang kepada umat Islam memeriksa kembali arah kiblat yang betul di lokasi masing-masing," terang Shahrin lagi.

Hampir kesemua fenomena langit yang akan berlaku sepanjang tahun ini boleh dilihat dengan mata kasar tanpa perlu kepada peralatan astronomi seperti binokular atau teleskop.

Bagaimanapun, di lokasi tertentu faktor cuaca dan pencahayaan memainkan peranan dalam menentukan sama ada kejadian itu boleh dilihat dengan baik atau sebaliknya.

Sila rujuk jadual almanak Astronomi agar kita bersedia untuk melihat perkara menarik yang akan berlaku sepanjang 2013.

Projektor Bluray 3D

Posted:

Projektor Bluray 3D

Projektor Bluray 3D


PELBAGAI tujuan dan gaya tontonan mampu disokong projektor Bluray 3D ini.


JENAMA global ternama bagi peralatan gaya hidup digital, BenQ Corporation, telah melancarkan rangkaian projektor terbaharu untuk menginterpretasi kehidupan dengan lebih baik. Salah satu daripadanya ialah Projektor BluRay 3 Dimensi (3D) model MW519.

n Melalui projektor ini ia membolehkan pengguna mengadakan simulasi 3D di bilik darjah, rumah, reka bentuk animasi dan menikmati keseronokan permainan video.

n Selain sambungan daripada komputer peribadi (PC), ia turut menyediakan sambungan 3D secara langsung daripada pemain BluRay, konsol permainan kanak-kanak dan kotak kabel sokongan 3D yang lain.

n Ia menyokong format dan piawaian terkini seperti Nvidia 3DTV Play, Pemprosesan Cahaya Digital (DLP) Link dan HDMI 1.4a.

n Ia turut dilengkapi cipset DLP Texas Instrument generasi terkini.

n Ia menawarkan peluang kepada pengguna untuk bebas memilih kandungan video yang serasi dan menikmati kualiti imej yang lebih unggul.

n Bagi pasaran pendidikan, imej 3D pasti dapat menarik perhatian para pelajar dan menjadikan sesi pembelajaran lebih menyeronokkan.

n Harga: RM2,099

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved