Ahad, 17 Februari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Misi cari serpihan tahi bintang dicari

Posted:

Misi cari serpihan tahi bintang dicari

Misi cari serpihan tahi bintang dicari

SEORANG pegawai polis Rusia semalam mengawal lubang yang dipercayai tempat sebutir tahi bintang jatuh di Tasik Chebarkul, Chelyabinsk kelmarin.


MOSCOW - Sekumpulan orang menyelam ke dasar sebuah tasik yang berais semalam untuk mencari serpihan sebutir tahi bintang yang jatuh ke bumi selepas meletup di udara sehingga mengakibatkan 1,200 penduduk cedera dan ribuan rumah musnah.

Seorang jurucakap Kementerian Kecemasan Rusia berkata, enam penyelam memeriksa dasar Tasik Chebarkul di wilayah Chelyabinsk, 1,500 kilometer dari sini untuk mencari serpihan tahi bintang yang jatuh kelmarin.

Terdapat sebuah lubang besar di tasik berais itu yang dipercayai menjadi tempat tahi bintang tersebut jatuh.

Tasik itu terletak 80 kilometer dari bandar Chelyabinsk.

Namun, enam penyelam tersebut yang menyelam selama tiga jam gagal menemui sebarang serpihan tahi bintang.

"Mereka mendapati dasar tasik itu dipenuhi dengan 1.5 meter lumpur tebal," kata salah seorang anggota mencari itu kepada media Rusia.

Gambar yang disiarkan agensi berita Reuters semalam menunjukkan satu serpihan kecil dipercayai daripada tahi bintang itu.

Beberapa saintis Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan milik Amerika Syarikat menganggarkan jumlah tenaga yang dibebaskan akibat kesan perlanggaran dengan atmosfera itu adalah kira-kira 30 kali ganda daripada bom atom yang digugurkan di bandar Hiroshima, Jepun semasa Perang Dunia Kedua.

Letupan tahi bintang seberat 10 tan itu telah menyebabkan sejumlah tingkap kaca lebih 4,000 buah bangunan pecah di wilayah itu.

Bumbung dan dinding sejumlah bangunan juga runtuh selepas bebola api dan letupan dilihat sebahagian penduduk di wilayah berkenaan.

Gabenor wilayah berkenaan, Mikhail Yurevich menyatakan kerugian akibat letupan itu dianggarkan AS$33 juta (RM102 juta).

Ramai mangsa cedera akibat terkena kaca dan pelbagai serpihan yang pecah akibat letupan tersebut. - Agensi

Kuan Yew dimasukkan ke hospital

Posted:

Kuan Yew dimasukkan ke hospital

Kuan Yew dimasukkan ke hospital


KUAN YEW


SINGAPURA - Bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dimasukkan ke Hospital Besar Singapura (SGH) semalam selepas disyaki mengalami serangan iskemia transien yang dikaitkan dengan masalah pemfibrilan atrium berpanjangan atau gangguan kadar denyutan jantung, lapor agensi berita Bernama.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri, bekas Menteri Mentor itu telah pulih daripada serangan tersebut tetapi akan ditahan dalam wad bagi pemerhatian untuk beberapa hari lagi bagi membolehkan doktor melaraskan ubatnya.

Serangan iskemia transien berlaku apabila aliran darah ke bahagian otak terhenti buat seketika menyebabkan pesakit kemudian mengalami simpton seperti strok.

Bagaimanapun, simptom strok itu akan hilang dalam tempoh kurang 24 jam.

Lee, 89, menjadi Perdana Menteri Singapura dari 1959 hingga 1990.

Pada November 2011, seorang anak perempuannya, Lee Wei Ling mendedahkan Kuan Yew menghidap penyakit saraf yang menyebabkannya sukar untuk berjalan.

Isteri Kuan Yew, Kwa Geok Choo meninggal dunia pada tahun 2010. - Agensi

Imej asteroid gergasi disiarkan NASA

Posted:

Imej asteroid gergasi disiarkan NASA

Imej asteroid gergasi disiarkan NASA


LAKARAN artis menunjukkan asteroid (kanan) itu mendekati bumi.


BOSTON - Imej sebuah asteroid gergasi yang mempunyai saiz separuh padang bola sepak disiarkan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan ketika ia menghampiri bumi kelmarin.

Asteroid 2012 DA14 yang dikesan pada tahun lalu itu berada pada kedudukan 27,700 kilometer dari bumi pada pukul 2.25 petang pada waktu pantai timur Amerika Syarikat.

Ia dirakamkan menerusi satelik robotik di Balai Cerap Pierre Auger di wilayah Mendoza, Argentina.

Asteroid tersebut yang seberat 7,000 tan melintasi bumi pada kelajuan 13 kilometer sesaat beberapa jam selepas sebutir tahi bintang jatuh di wilayah Chelyabinsk, Rusia. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved