Khamis, 14 Februari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tentera Perancis matikan bom 600 kilogram

Posted:

Tentera Perancis matikan bom 600 kilogram

Tentera Perancis matikan bom 600 kilogram

SEBUAH jentera digunakan untuk mengangkut tong-tong itu.


GAO - Askar-askar Perancis mematikan bom buatan sendiri yang berisi 600 kilogram bahan letupan di pusat bandar ini, utara Mali semalam.

Bandar ini telah menjadi sasaran serangan pemberontak-pemberontak Islam sejak beberapa hari lalu.

Seorang wartawan agensi berita AFP melaporkan bom yang diperbuat daripada empat tong berisi bahan letupan dan wayar itu ditemui di halaman sebuah rumah usang bersama sejumlah katrij serta bom kecil di dalam kediaman tersebut.

Menurutnya, bom itu mungkin berada di lokasi tersebut sejak Isnin lalu.

Lokasi berkenaan terletak berhampiran sebuah hotel yang menjadi tempat penginapan wartawan-wartawan asing.

Sejak beberapa hari lalu, bandar ini telah beberapa kali diserang dengan kumpulan Gerakan Tauhid dan Jihad di Afrika Barat yang kemudian menawannya selepas rampasan kuasa pihak tentera berlaku pada Mac tahun lalu.

Kumpulan itu kemudian diusir oleh tentera Perancis akhir bulan lalu.

- AFP

Obama janji bertindak tegas ke atas Korea Utara

Posted:

Obama janji bertindak tegas ke atas Korea Utara

Obama janji bertindak tegas ke atas Korea Utara

WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama (gambar) berjanji bersama sekutu-sekutu AS untuk bertindak tegas ke atas Korea Utara selepas negara itu mengadakan ujian nuklear ketiganya sekali gus mencetuskan kemarahan masyarakat antarabangsa.

Dalam ucapannya kepada Kongres kelmarin, Obama dengan nada tegas berkata: "AS akan terus mengetuai usaha bagi menghalang penyebaran senjata paling berbahaya di dunia (senjata nuklear).

"Rejim Korea Utara perlu sedar mereka hanya dapat mengekalkan kemakmuran dan keselamatan dengan memenuhi tuntutan masyarakat antarabangsa," tambahnya.

Korea Utara mencemaskan sekutu-sekutunya apabila ia melancarkan ujian nuklear terbaharunya yang disifatkan oleh AS dan Korea Selatan sebagai lebih kuat berbanding ujian nuklear pada 2006 dan 2009.

Korea Utara yang merapatkan barisan di bawah kepimpinan Kim Jong-Un terus berdegil dengan memberi alasan ia terpaksa mengadakan ujian nuklear kerana sikap permusuhan yang ditunjukkan oleh AS.

"Korea Utara tidak akan akur kepada mana-mana resolusi," kata Setiausaha Pertama Korea Utara ke Geneva, Jon Yong-Ryong.

Beliau sebaliknya menganggap resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang mengenakan sekatan ke atas Korea Utara itu sebagai langsung tidak munasabah. - AFP

Hampir 70,000 orang terbunuh di Syria

Posted:

Hampir 70,000 orang terbunuh di Syria

Hampir 70,000 orang terbunuh di Syria


GAMBAR fail menunjukkan kemusnahan yang berlaku akibat pertempuran antara kumpulan penentang dengan tentera Bashar di sebuah kawasan di Duma, Damsyik pada 17 Januari lalu.


NEW YORK - Angka kematian akibat perang saudara di Syria kini menghampiri 70,000 orang dengan orang awam menjadi mangsa paling ramai, kata Ketua Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Navi Pillay.

Beliau berkata, jumlah tersebut meningkat hampir 10,000 orang berbanding pada awal tahun ini ekoran tiada tindakan konkrit oleh Majlis Keselamatan PBB bagi menamatkan konflik tersebut.

Perkembangan tersebut berlaku ketika tentera Presiden Syria, Bashar Al-Assad mengebom tenggara Damsyik dengan menggunakan serangan udara dan bedilan artileri semalam.

Siri serangan berkenaan dilancarkan untuk mengusir pejuang-pejuang penentang yang bertapak di ibu kota Syria itu.

Seorang diplomat Asia Barat yang mengikuti situasi di Syria menyifatkan pertempuran di sekitar Damsyik sekarang sebagai pertempuran penting melibatkan kedua-dua belah pihak.

"Pihak penentang menyerang Damsyik dan rejim Bashar cuba menghalangnya," kata diplomat tersebut.

Perang di Syria bermula sejak Mac 2011 apabila kumpulan penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan bertempur dengan tentera Bashar.

Para penentang itu mahu menggulingkan Bashar kerana mendakwa beliau gagal membawa pembaharuan dalam pentadbiran dan kebebasan bersuara. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved