Jumaat, 1 Februari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Ketua parti agama ditangkap rasuah

Posted:

Ketua parti agama ditangkap rasuah

Ketua parti agama ditangkap rasuah

ISHAAQ


JAKARTA - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Indonesia semalam buat pertama kalinya telah menahan seorang pemimpin sebuah parti Islam atas tuduhan rasuah.

Jurucakap suruhanjaya tersebut, Johan Budi memberitahu pemimpin Parti Keadilan Sejahtera, Luthfi Hasan Ishaaq ditahan kerana disyaki menerima rasuah bagi mendapatkan kontrak kerajaan kepada sebuah syarikat pengimport daging, PT. Indoguna Utama.

Parti Keadilan Sejahtera merupakan parti Islam terbesar di Indonesia dan menjadi sebahagian daripada kerajaan campuran republik itu.

Ishaaq ditahan pada Rabu, dua hari selepas dua orang pengarah syarikat terbabit dan pembantunya ditangkap di sebuah hotel di sini.

Pasukan penyiasat juga merampas wang tunai berjumlah AS$103,000 (RM320,000) yang ditemui di dalam kereta pembantu Ishaaq.

"Memang wujud bukti yang cukup untuk menamakan Luthfi Hasan Ishaaq sebagai suspek," kata pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Indonesia, Bambang Widjojanto.

Ishaaq bagaimanapun mengaku tidak bersalah. - Agensi

Muntah ikan paus bernilai RM210,502

Posted:

Muntah ikan paus bernilai RM210,502

Muntah ikan paus bernilai RM210,502


WILMAN dan anjingnya menemui ambergris yang bernilai tinggi ketika berjalan-jalan di sebuah pantai.


LONDON – Seorang lelaki di sini, Ken Wilman ditawarkan wang berjumlah £43,000 (RM210,502) oleh seorang pembeli dari Perancis untuk muntah ikan paus yang ditemui anjing peliharaannya di sebuah pantai.

Dia menemui objek itu selepas anjingnya mula menghidu batu yang agak besar dengan tekstur melekit berwarna kekuningan ketika bersiar-siar di bandar Morecambe, barat laut England.

Muntah yang jarang ditemui itu dipercayai menjadi bahan asas penting untuk penghasilan minyak wangi.

Wilman percaya objek tersebut adalah sebahagian daripada ambergris, bahan yang ditemui dalam sistem penghadaman ikan paus sperma.

Ikan paus kadang kala memuntahkan ambergris yang kemudian terapung di permukaan air dan dianggap bernilai tinggi sejak berabad-abad lamanya.

– AFP

Ulat beluncas terbesar ditemui di Switzerland

Posted:

Ulat beluncas terbesar ditemui di Switzerland

Ulat beluncas terbesar ditemui di Switzerland


BUERKI menunjukkan seekor ulat beluncas terbesar yang ditemuinya semalam.


BERN, Switzerland – Seorang ahli botani di sini telah menemui seekor ulat beluncas terbesar yang pernah ditemui di dunia semalam.

Ahli botani itu, Markus Buerki mendedahkan ulat yang ditemuinya merupakan ulat beluncas dari spesis atlas moth atau attacus atlas.

Atlas moth akan bertukar menjadi kupu-kupu dengan lebar sayapnya boleh mencecah lebih 25 sentimeter.

Ulat beluncas tersebut kini dipelihara di sebuah taman botani di Bern. – Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved