Khamis, 17 Januari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Sukarelawan polis bantu perangi jenayah

Posted:

Sukarelawan polis bantu perangi jenayah

Sukarelawan polis bantu perangi jenayah

PEGAWAI Sukarelawan Simpanan Polis juga membantu polis melakukan tugas rondaan atau membuat sekatan jalan raya pada malam minggu. - Gambar hiasan


HONG HON KEONG, 36, pada siang hari bertugas sebagai pengatur cara komputer di Cheras, Kuala Lumpur sementara S. Kugan, 20, bekerja sebagai pelayan pusat hiburan. Namun pada sebelah malam, kedua-dua orang awam itu mempunyai misi yang sama iaitu membantu polis memerangi jenayah.

Sebagai Sukarelawan Simpanan Polis (SSP), mereka sebagai mata dan telinga pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Walaupun memakai pakaian seragam, peranan sukarelawan ini dilihat agak kurang menonjol sehinggalah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan bajet 2013 pada 28 September lalu.

Sejak itu singkatan SSP atau The Police Volunteer Reserve (PVR) dalam bahasa Inggeris mula kedengaran.

Usaha memperkasakannya kini giat dijalankan dengan penambahan anggota baharu sehingga 10,000 orang.

Walaupun hanya anggota sukarelawan polis, namun mereka berganding bahu membantu menjaga keamanan dan ketenteraman awam.

Masyarakat berdisiplin

Mereka melakukan rondaan di kawasan perumahan yang berisiko tinggi berlaku jenayah selain membantu operasi polis di daerah masing-masing.

Berkongsi pengalaman dengan Komandan SSP Kontinjen Kedah Supritendan Rozali Abd. Ghani, yang telah tiga dekad menyertai SSP, usaha memperkasakan SSP sudah lama dinantinya.

"Mungkin sebelum ini, peranan SSP tidak dilihat secara serius. Setelah Perdana Menteri umumkan untuk menambah keanggotaan, sudah mula nampak gelombang baharu dalam SSP sejak lima bulan kebelakangan ini.

"Ia sesuatu yang positif kerana SSP mampu membentuk masyarakat yang berdisiplin dan memahami serta menghormati undang-undang di negara ini," katanya yang kini bertugas di Majlis Bandaraya Alor Setar, Kedah.

Mula berkhidmat sebagai konstabel dalam SSP pada tahun 1982, Rozali menjelaskan penambahan keanggotaan SSP membantu meningkatkan kehadiran berterusan polis terutamanya di lokasi-lokasi panas.

Di Kedah, terdapat 325 anggota dan pegawai SSP yang digerakkan di setiap daerah dan balai untuk membantu melakukan tugas rondaan, mengawal bit atau membuat sekatan jalan raya serta operasi trafik pada malam minggu.

Namun, jumlah itu masih belum mencukupi untuk mengoptimum peranan yang dimainkan oleh anggota dan pegawai SSP di setiap daerah serta balai yang mereka ditempatkan.

Dengan penambahan 10,000 anggota yang diumumkan baru-baru ini, terdapat 750 kekosongan dibuka untuk Kontinjen Kedah.

"Ini menunjukkan ramai golongan belia yang mahu membantu polis menjaga keamanan dan kesejahteraan rakyat sekali gus menurunkan kadar jenayah," katanya yang meminati kerjaya polis sejak kecil.

Berkongsi pandangan yang sama, Komandan Kontinjen Johor, Supritendan Ahmad Mustafa. Menurut beliau, penambahan keanggotaan membolehkan lebih banyak tugasan dilakukan selain membantu menampung kekurangan anggota tersebut.

Menurutnya, rondaan yang lebih kerap dapat mencegah jenayah selain mengurangkan kebimbangan masyarakat terhadap jenayah.

Mencari maklumat dan menjadi mata dan telinga polis antara tanggungjawab yang turut dipikul anggota SSP.

Jadi maklumat itu boleh disalurkan kepada polis untuk tindakan selanjutnya bagi menjaga keselamatan awam.

"Dengan cara ini tindakan pencegahan seperti menempatkan lebih ramai anggota di lokasi-lokasi yang sering berlaku jenayah dapat mengurangkan jenayah," katanya dan menambah Johor kini mempunyai seramai 550 anggota SSP.

Elaun kerja

Elaun seorang pegawai ialah RM7.80 sejam dan bagi anggota pula sebanyak RM6 sejam. Mereka hanya boleh menuntut elaun kerja maksimum 96 jam setiap bulan meskipun kebanyakan anggota yang bertugas lebih daripada masa yang dihadkan.

Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur baru-baru ini menerima 165 anggota baharu SSP bagi Kontinjen Kuala Lumpur.

Ia merupakan pengambilan siri kelima dan mereka menjalani latihan sesi pengenalan dan asas undang-undang selama tujuh hari.

Selepas seminggu latihan, mereka akan diserahkan ke kontinjen sebelum diagihkan ke Ibu Pejabat Daerah P olis yang berdekatan dengan kediaman masing-masing bagi memulakan latihan sambil kerja. Bagi Hon Keong penyertaannya dalam SSP adalah untuk merealisasikan impian menjadi seorang anggota polis.

Lelaki yang mempunyai seorang cahaya mata itu mahu mengubah persepsi kaum Cina yang memandang serong kerjaya polis.

"Dengan cara ini juga mungkin saya boleh perbetulkan pandangan anggota masyarakat terutama mereka yang rapat dengan saya selain misi utama untuk membantu menjaga keselamatan di kawasan rumah saya yang sering berlaku kes pecah rumah," katanya yang tinggal di Taman Len Seng, Cheras.

Sementara itu seorang anggota SSP yang hanya mahu dikenali sebagai Kugan berharap pengalaman dalam SSP akan membuka jalan kepada beliau menyertai pasukan polis sebagai anggota tetap suatu hari nanti.

"Saya seorang yang agak nakal hingga sering menimbulkan kebimbangan keluarga, saya berharap disiplin yang diterapkan dalam SSP akan mengubah diri saya menjadi pemuda yang lebih baik.

"Saya mahu menyumbang sesuatu kepada negara dan menjadi kebanggaan keluarga," kata anak sulung dua beradik yang kini menetap di Selayang, Batu Caves, Selangor. - Bernama

Kebimbangan rambut gugur

Posted:

Kebimbangan rambut gugur

Kebimbangan rambut gugur


SALAH satu daripada 10 rungutan utama yang diterima pihak 101 Hair Care ialah masalah keguguran rambut.


JIKA azam tahun baru anda mahu menjadikan diri lebih sihat, menarik dan lebih yakin, pandang ke atas untuk mencari jawapannya. Pandang ke atas bukan tujuan berdoa, tetapi untuk melihat rambut anda yang boleh diibaratkan sebagai mahkota diri.

Sempena menyambut tahun 2013, 101 Hair Care telah melancarkan kaji selidik kesihatan rambut buat pertama kalinya di negara ini dinamakan, HairChecker Survey 2013 bermula 9 Januari lalu hingga 15 Mac ini.

Kaji selidik itu akan menyingkap pengetahuan semasa rakyat Malaysia dan pandangan mereka tentang keadaan rambut masing-masing.

Menurut Pengurus Besar 101 Hair Care, Cellyn Chow, ramai rakyat Malaysia tidak menyedari sejauh mana seriusnya masalah rambut seperti keguguran rambut hingga keadaan sudah menjadi terlalu lewat untuk merawatinya.

"Gejala awal dan berulang seperti kegatalan kulit kepala atau keguguran lebih banyak rambut daripada biasa yang tidak dihiraukan mungkin menandakan keadaan paling buruk bakal berlaku.

"Apa yang menyedihkan, langkah mudah untuk pencegahan boleh diambil bagi mengelakkan masalah jika mereka mempunyai pengetahuan yang sewajarnya," katanya.

Kualiti rambut

Tambahnya, dalam kaji selidik tersebut disertakan soalan-soalan asas seperti jenis masalah rambut, kekerapan mencuci rambut, faktor yang menjejaskan kualiti rambut dan tindakan yang perlu diambil apabila rambut seseorang itu mula gugur akan ditanya kepada peserta.

Peserta yang terlibat dalam kaji selidik tersebut layak untuk memenangi lima set hadiah utama berupa iPad Mini Apple, rawatan rambut peribadi dan produk penjagaan rambut bernilai RM10,380 dan lapan set hadiah sagu hati iaitu rawatan rambut peribadi dan produk penjagaan rambut bernilai RM3,088.

Keseluruhannya, hadiah berjumlah RM13,000 ditawar kepada orang awam dan hasil kaji selidik itu akan diumumkan pada akhir Mac nanti.

Dalam pada itu, bagi memberi lebih manfaat kepada orang ramai, 101 Hair Care juga akan menawarkan promosi istimewa sempena tahun baru di semua salunnya.

Orang ramai boleh mendapatkan dua sesi rawatan kulit kepala Revital dan dua sesi rawatan mesin lanjutan kulit kepala percuma serta satu sesi analisa rambut dan kulit kepala percuma pada harga RM488 berbanding harga biasa RM572.

Cellyn menjelaskan bahawa permulaan tahun merupakan masa paling baik untuk memperkenalkan kaji selidik kesihatan rambut.

"Kami mahu menyangkal salah faham orang ramai tentang isu rambut dan menggalakkan mereka menguruskan rambut secara proaktif untuk mengelakkan berlakunya masalah kehilangan rambut terlalu awal.

"Orang yang kehilangan rambut berasa rendah diri dan murung. Kami mendapati lebih ramai wanita daripada lelaki, orang muda termasuk kanak-kanak dan remaja mendapatkan rawatan di pusat rawatan rambut kami," ujarnya.

Tabiat pengguna

jelas Cellyn, melalui hasil kaji selidik tersebut, pihaknya dapat mengenal pasti tabiat pengguna dan penjagaan rambut di peringkat akar umbi.

Selaku pakar penjagaan rambut yang bertanggungjawab, ia membantu pihaknya lebih peka dalam memperkenalkan pelbagai kempen pendidikan masyarakat demi kesihatan rambut

Hasil kajian baru-baru ini yang dijalankan oleh Persatuan Sains Rambut Malaysia mengesahkan kebimbangan Cellyn terhadap isu kehilangan rambut di negara ini.

Presidennya, Dr. Steven Chow memberitahu, keguguran rambut merupakan salah satu daripada 10 rungutan utama yang disampaikan kepada pakar dermatologi.

Di Malaysia, satu daripada dua lelaki berusia lebih 50 tahun sedang kehilangan rambut atau sudah kehilangan rambut dan hampir 2.5 juta wanita Malaysia sedang mengalami kehilangan rambut pada pelbagai tahap.

Sebanyak 30 peratus daripada golongan lelaki mengalami masalah kehilangan rambut pada usia 30 tahun dan 50 peratus daripada mereka juga mengalami masalah kehilangan rambut apabila mencecah usia 50 tahun, manakala 50 peratus daripada golongan wanita mengalami masalah tersebut ketika menjangkau usia 60 tahun.

"Sungguhpun 95 peratus daripada kehilangan rambut di negara ini adalah berpunca daripada faktor genetik, ramai yang tidak tahu bahawa mereka boleh memainkan peranan untuk mencegah kehilangan rambut terlalu awal.

"Satu daripada salah faham apabila orang kehilangan rambut ialah mendapatkan rawatan, menggunakan produk berkaitan rambut atau mengunjungi salun rambut yang memburukkan lagi masalah rambut mereka dengan produk berasaskan bahan kimia," kata Cellyn.

Ujarnya, kunci kesihatan rambut ialah kulit kepala dan ia merupakan sebahagian daripada kulit manusia.

"Oleh itu, pemakanan dan penjagaan kebersihan sangat penting," pesan Cellyn.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved