Khamis, 17 Januari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Hanya prosedur biasa – Azzuddin

Posted:

Hanya prosedur biasa – Azzuddin

Hanya prosedur biasa – Azzuddin

ANGGOTA JMF menjalankan tugas mereka pada perlawanan Liga Super antara Johor Darul Takzim dengan Kelantan di Stadium Sultan Muhammed IV di Kota Bharu, Selasa lalu. Kehadiran mereka adalah untuk mengawal pergerakan kerabat diraja Johor.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) menegaskan, kehadiran Askar Timbalan Setia Negeri Johor (JMF) pada perlawanan Liga Super antara Kelantan dengan Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Sultan Muhammed IV Kota Bharu Selasa lalu merupakan prosedur biasa buat kerabat diraja.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad memberitahu, ia sejajar dengan polisi JMF yang ditugaskan menjaga keselamatan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim.

Azzuddin berharap perkara itu tidak disensasikan oleh mana-mana pihak selain menggesa penyokong-penyokong bola sepak tempatan tidak terkeliru dengan kehadiran JMF itu.

"Sebenarnya, ia adalah prosedur biasa buat JMF untuk menjaga keselamatan Tunku Ismail selaku Tengku Mahkota Johor.

"Sebelum Tunku Ismail berangkat ke Kelantan, JMF terlebih dahulu bergerak ke stadium bagi memastikan perjalanan baginda berjalan dengan lancar.

"Namun disebabkan masalah tertentu, Tunku Ismail tidak dapat hadir pada perlawanan tersebut.

"Saya berharap kepada semua pihak agar tidak salah faham mengenai situasi tersebut," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Terdahulu, kehadiran JMF yang lengkap bersenjata telah mengundang perasaan kurang senang dalam kalangan penyokong-penyokong Kelantan.

Difahamkan, kehadiran anggota tentera tersebut telah mempengaruhi tindakan peminat-peminat The Red Warriors yang membuat kecoh sejurus tamat perlawanan.

Pada perlawanan tersebut, Kelantan sekadar seri 1-1 dengan Johor DT.

Dalam perkembangan sama, Azzuddin turut mengesahkan bahawa Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) tidak menghantar aduan rasmi berhubung perkara itu.

"Setakat ini FAM tidak menerima sebarang aduan rasmi daripada KAFA berhubung kehadiran JMF," katanya.

Tiada sasaran buat skuad negara

Posted:

Tiada sasaran buat skuad negara

Tiada sasaran buat skuad negara

Oleh ROSLI HASSAN
rosli.hassan@kosmo.com


MOHID (tengah) menyerahkan basikal kepada skuad lebuh raya negara pada satu majlis ringkas di Melaka kelmarin.


TIADA harapan tinggi diletakkan di bahu pelumba yang akan mewakili pasukan negara pada Kejohanan Lumba Basikal berprestij, Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013 yang akan bermula pada 21 Februari depan.

Sebaliknya, para pelumba hanya disasarkan untuk membaiki kedudukan meraih tempat ke-16 yang diperoleh oleh mereka pada perlumbaan tahun lepas.

Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Mohid Mohamed berkata, pihaknya tidak meletakkan sasaran tinggi kerana menyedari kualiti pelumba yang menyertai perlumbaan pada tahun ini adalah hebat-hebat belaka.

Menurutnya, pada tahun lepas hanya ada dua pasukan Pro Tour, namun meningkat kepada lima pasukan pada tahun ini.

Lima pasukan tersebut ialah Garmin Sharp, Astana Pro Team, Omega Pharma-Quick Step Cycling Team, ORICA GreenEDGE dan Blanco Pro Cycling Team.

"Ini bermakna pelumba-pelumba yang menyertai perlumbaan kali ini lebih berkualiti berbanding pelumba-pelumba edisi tahun lepas.

"Walaupun begitu, kita menyasarkan kedudukan yang lebih baik atau sekurang-kurangnya lebih ramai pelumba negara menaiki podium berbanding hanya dua pelumba pada tahun lepas," katanya pada sidang akhbar selepas majlis penyerahan basikal kepada Skuad Berbasikal Lebuh Raya LTdL 2013 di pejabat Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) di Banda Hilir, Melaka kelmarin.

Pada majlis berkenaan, sejumlah enam basikal tajaan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) berharga RM13,000 setiap satu diserahkan kepada pelumba skuad negara.

Turut hadir ialah Presiden PKBM, Datuk Abu Samah Wahab.

Mohid berkata, dia juga berharap catatan masa yang diperoleh pelumba negara juga lebih baik berbanding tahun lepas walaupun mereka tidak memenangi atau menaiki podium pada sebarang peringkat.

"Perlumbaan ini juga akan dijadikan sebagai kayu pengukur untuk menilai tahap kemampuan pelumba negara sama ada mereka boleh pergi lebih jauh terutama bagi menghadapi Sukan SEA di Myanmar hujung tahun ini," katanya.

Dalam pada itu, Abu Samah berkata, selain membaiki kedudukan yang diperoleh tahun lepas, dia juga berharap pasukan negara boleh muncul pasukan tempatan terbaik pada perlumbaan tahun ini.

Dalam pada itu, ketua jurulatih skuad lebuh raya negara, Aminudin Sulaiman berkata, skuad negara pada tahun ini mempunyai empat pakar pendakian dan hanya dua pakar pecut.

"Kita meletakkan lebih ramai pakar pendakian supaya kita tidak tercicir jauh ketika pendakian di Genting Hinglands.

"Latihan yang dilakukan juga lebih tertumpu pada pendakian dan mengukuhkan stamina," katanya.

Menurutnya, dengan memperoleh catatan masa yang lebih baik di Genting, dia yakin pasukan negara akan berjaya memperoleh kedudukan yang lebih baik berbanding tahun lepas.

Pasukan negara diwakili Mohd. Fauzan Ahmad Lutfi (ketua pasukan), Amir Mustafa Rusli, Mohd. Nor Rizuan Zainal, Muhamad Rauf Nur Misbah, Ahmad Fakhrullah Alias serta Mohd. Ekbar Zaman Huri.

LTdL 2013 yang menggunakan slogan The Heat is On atau Bahang Kian Terasa akan bermula secara rasmi dengan perlumbaan Peringkat 1 dari Kangar ke Kulim pada 21 Februari ini membabitkan 10 peringkat dengan jarak keseluruhan 1,466.6 kilometer.

Tunku Ismail kecewa insiden di Kota Bharu

Posted:

Tunku Ismail kecewa insiden di Kota Bharu

Tunku Ismail kecewa insiden di Kota Bharu

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my

PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim meluahkan rasa kecewa terhadap sikap Persatuan Bola Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang didakwa sengaja menimbulkan kekecohan ekoran kehadiran Askar Timbalan Setia Negeri Johor (JMF) pada perlawanan Liga Super antara Johor Darul Takzim (Johor DT) menentang Kelantan di Stadium Sultan Muhammed IV, Selasa lalu.

Jelas Tunku Ismail kepada Kosmo!: "JMF tidak berada di sana, kalau ada pun, mereka adalah penyokong yang memakai baju Johor dan mereka tidak bertugas ketika itu."

Ujar baginda lagi, JMF seperti yang digembar-gemburkan oleh media sebelum ini merupakan Kumpulan Gerak Khas 21 Komando dari Kem Gerak Khas Mersing, Johor yang perlu bersiap sedia sekiranya Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail Sultan Iskandar berhasrat mencemar duli ke stadium berkenaan dan ia tiada kena mengena dengan PBNJ.

"Ia adalah Prosedur Operasi Standard (SOP) pada hari itu sekiranya menerima arahan kalau-kalau Ke Bawah Duli Tuanku mencemar duli untuk berangkat," titah baginda pada sidang akhbar di Istana Bukit Pelangi, Johor Bahru semalam.

Tunku Ismail turut mengesahkan, beliau tidak berada di stadium ketika perlawanan itu berlangsung.

"Saya tidak faham kenapa pihak di sana (Kelantan) cuba alihkan perhatian kepada kehadiran JMF dan akhirnya Johor menjadi mangsa. Kita yang terkena balingan botol kaca, batu dan banner kita diambil dan dikoyakkan oleh penyokong Kelantan, seorang kanak-kanak dan seorang penyokong wanita kita turut terkena balingan botol dan kayu.

"Demi keselamatan juga, para pemain kita pula terpaksa turun ke tengah-tengah padang, lampu stadium ditutup dan dengan cara bersembunyi kita melalui pintu belakang untuk pergi ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan," titah baginda.

Pada perkembangan berkaitan, Tunku Ismail turut mempersoalkan ketiadaan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang berkawal di stadium memandangkan telah beberapa kali insiden buruk tercetus dalam kalangan penyokong The Red Warriors sebelum ini.

"Saya tertanya-tanya kenapa KAFA tak benarkan FRU berada di stadium, saya dah bincangkan hal ini sebelum ini, hal ini sepatutnya tidak berlaku.

"Yang paling mengecewakan saya ialah Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra Sultan Ismail Petra turut terkena (balingan botol), ini sekali gus menunjukkan pihak Kelantan gagal mengawal penyokong mereka."

Dalam pada itu, secara sinis, Tunku Ismail turut menyelar tindakan individu tertentu yang disifatkannya seperti 'baling batu sembunyi tangan' apabila bertindak melakukan provokasi melalui laman sosial Facebook bagi membangkitkan kemarahan ramai.

Titah baginda, pihaknya tidak akan berdiam diri dan akan kemuka aduan kepada FAM.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved