Selasa, 15 Januari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Johor DT, Kelantan sama hebat

Posted:

Johor DT, Kelantan sama hebat

Johor DT, Kelantan sama hebat

PENYERANG Johor DT, Norshahrul Idlan Talaha (kiri) cuba dihalang pertahanan Kelantan, Nik Shahrul Azim Ab. Halim pada aksi Liga Super di Kota Bharu malam tadi. Kedua-dua pasukan terikat seri 1-1.


PERTEMBUNGAN gergasi Pantai Timur, Kelantan dan Harimau Selatan, Johor Darul Takzim (Johor DT) yang dinanti-nantikan berakhir dengan keputusan seri apabila kedua-dua pasukan terikat 1-1 pada aksi Liga Super di Kota Bharu, malam tadi.

Dibelenggu beberapa episod kontroversi sebelum ini, kedua-dua pasukan memulakan perlawanan dengan tempo yang agak pantas dalam tempoh 10 minit pertama perlawanan dengan berbalas serangan termasuk beberapa gerakan untuk memecah benteng pertahanan masing-masing.

Penyerang Johor DT, Mohd. Safee Sali lebih dulu mengejutkan tuan rumah melalui sepakan akrobatik selepas menerima hantaran pemain import dari Itali, Simone Del Nero namun, sepakan tersebut berjaya diselamatkan oleh Khairul Fahmi Che Mat.

Johor DT meneruskan asakan dan hasilnya mereka berjaya mendapatkan dua sepakan percuma pada minit ke-26 dan 34 namun, sepakan yang diambil ketua pasukannya, Safiq Rahim dan Aidil Zafuan Abd. Razak terus ke dakapan Khairul Fahmi.

Stadium Sultan Muhammed Ke IV akhirnya gempita dengan sorakan lebih 25,000 penyokong The Red Warriors apabila pemain sayap mereka, Norfarhan Muhamad berjaya merobek gawang Johor DT yang dikawal oleh Zamir Selamat.

Beliau yang turun membantu bahagian pertahanan berjaya mendapatkan bola dan melakukan larian solo sebelum melepaskan rembatan kencang dari jarak 20 meter biarpun terdapat lima pemain lawan yang cuba mengekang pergerakannya.

Kelantan kemudian terus menggandakan asakan dan hampir menambah jaringan juga melalui Norfarhan yang menerima umpanan daripada Indra Putra Mahayuddin namun, Zamir dilihat lebih bersedia untuk menafikan se pakan tersebut.

Separuh masa kedua menyaksikan Kelantan terus menggandakan asakan melalui kombinasi penggempur mereka, Indra Putra dan Norfarhan yang mendapat peluang menarik termasuk ketua pasukan mereka Badri Radzi yang me lepaskan rembatan menarik pada minit ke-61 namun, percubaan mereka melepasi palang gol.

Bagaimanapun, Johor DT akhirnya berjaya menyamakan kedudukan apabila bintang import sensasi dari Sepanyol, Daniel Guiza mencetak nama sebagai penjaring selepas sepakan percumanya dari jarak 30 meter gagal diselamatkan oleh Khairul Fahmi.

Beberapa siri serangan oleh kedua-dua pasukan selepas itu menemui kegagalan apabila dipatahkan oleh barisan pertahanan pasukan masing-masing.

Terengganu tumbang

Posted:

Terengganu tumbang

Terengganu tumbang

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


PENJAGA gol Selangor, Sharbinee Alawee mudah menyelamatkan percubaan penyerang Terengganu pada aksi Liga Super di Kuala Terengganu semalam.


TERENGGANU tumbang di gelanggang sendiri apabila tewas 1-2 kepada Selangor dalam saingan Liga Super di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu semalam.

Jaringan pantas penyerang Selangor, S. Kunanlan dan Mohd. Amri Yahyah meleburkan impian tuan rumah untuk meraih kemenangan sulung pada kempen liga musim ini.

Pada perlawanan semalam, Selangor hanya mengambil masa enam minit untuk memecah kebuntuan menerusi jaringan Kunanlan yang mudah menyempurnakan hantaran bekas pemain Terengganu, Francis Forkey Doe.

'Orang lama' Selangor, Mohd. Amri menambah derita skuad kendalian E. Elavarasan itu apabila melepaskan satu rembatan kencang ke gawang lawan pada minit ke-16 tanpa dapat diselematkan oleh penjaga gol Terengganu, Wan Muhd. Azraei Wan Teh.

Begitupun, Terengganu merapatkan jurang seminit selepas itu menerusi jaringan Jean-Emmanuel Effa Owona untuk menjadikan kedudukan 2-1.

Pada babak kedua, Terengganu dilihat lebih banyak menguasai permainan tetapi tetap gagal untuk meloloskan diri ekoran kekentalan benteng pertahanan Selangor.

Pengendali Terengganu, Elavarasan menjelaskan, beliau mendapati banyak kelonggaran dalam perlawanan tersebut dan barisan pemainnya begitu mudah hilang fokus.

"Dalam perlawanan hari ini (semalam), beberapa posisi tampak longgar terutama di bahagian tengah.

"Apabila kita menyerang, mereka kelihatan lambat turun sehingga menyebabkan kawasan tengah dikuasai pemain lawan. Ia amat ketara pada 10 minit pertama perlawanan," katanya.

Justeru, beliau berharap agar keadaan seperti itu segera diatasi menjelang aksi menentang Lions XII selepas ini.

Sementara itu, pengendali Selangor, Irfan Bakti memberitahu, beliau berpuas hati dengan rentak permainan yang dipamerkan oleh anak-anak buahnya.

"Kalau dibandingkan dengan perlawanan menentang Lions XII tempoh hari, kita tidak banyak melakukan percubaan ke arah gol. Pada perlawanan ini para pemain banyak membuat percubaan.

"Ia merupakan kemenangan berharga dan akan menjadi suntikan moral kepada pasukan menjelang pertemuan menentang Pahang kelak," kata Irfan.

KBS sedia bantu program kelab badminton

Posted:

KBS sedia bantu program kelab badminton

KBS sedia bantu program kelab badminton


AHMAD Shabery sedia membantu aktiviti kelab badminton dalam usaha mencari jaguh baharu yang lebih berdaya saing.


KEMENTERIAN Belia dan Sukan (KBS) sedia membantu kelab badminton untuk mencungkil bakat baharu dan melahirkan pemain pelapis bagi menerajui cabaran negara di persada antarabangsa.

Demikian tegas menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek semalam.

Beliau mengakui, terdapat kelab yang tampil dengan cadangan baik untuk mencari pemain pelapis badminton negara.

"Kita sedia membantu mana-mana (kelab badminton) yang datang dengan kertas cadangan yang baik. Kita akan pertimbangkan apakah bentuk kerjasama yang boleh diberikan.

"Kita tidak boleh berharap hanya satu sistem sahaja dalam melahirkan pemain- pemain badminton negara. Sama ada pemain itu daripada Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Kelab Nusa Mahsuri atau pun kelab-kelab lain, itu tidak penting.

"Yang penting pada akhirnya kita dapat melahirkan jaguh badminton negara yang akan bertanding di persada dunia," katanya selepas majlis prapelancaran My Mega- mind 2013 di Putrajaya semalam.

Ditanya tentang pemain berkaliber untuk menggantikan jaguh perseorangan negara dan pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei selepas dia menggantung raket kelak, Ahmad Shabery berkata: "Saya belum ada jawapan lagi kerana bukan senang untuk melahirkan pemain pelapis."

Beliau memberi contoh bekas pemain tenis No. 1 dunia, Andre Agassi yang masih belum ada penggantinya di Amerika Syarikat.

"Pemain-pemain badminton negara yang lain perlu membuktikan dengan keputusan-keputusan yang lebih baik (dalam kejohonan), kerana kita tahu bintang sukar diganti.

"Kita tahu ia bukan perkara mudah untuk mencari pemain pelapis dan masalah itu bukan sahaja berlaku di Malaysia, malah berlaku di mana-mana," katanya.

Mengenai ketiadaan bintang China pada Kejohanan Badminton Siri Super Terbuka Malaysia Maybank 2013 di Stadium Putra, Bukit Jalil yang bermula semalam, Ahmad Shabery berkata, Chong Wei yang muncul juara Terbuka Korea pada Ahad lalu merupakan tarikan tersendiri.

Menurut beliau, ini kerana penyokong tempatan ingin melihat prestasi pemain kesayangan mereka memberi cabaran lebih hebat selepas berumah tangga.

"Peminat tempatan harus datang ke Stadium Putra untuk memberi sokongan kepada Chong Wei yang memburu kejuaraan buat kali kesembilan," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved