Rabu, 30 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Dua dijel bunuh kekasih adik

Posted:

Dua dijel bunuh kekasih adik

Dua dijel bunuh kekasih adik

Oleh NORLIDA AKMAR IDROS
norlida.idros@kosmo.com.my

RAZIF (kiri) dan Rafik dijatuhi hukuman penjara 16 tahun oleh Mahkamah Tinggi Alor Setar semalam.


ALOR SETAR - Dua beradik lelaki terpaksa meringkuk di dalam penjara selama 16 tahun selepas mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi di sini semalam atas tuduhan menyebabkan kematian seorang kenalan mereka gara-gara pergaduhan melalui laman sosial Facebook pada dua tahun lalu.

Mohamad Razif Arshad, 27, dan adiknya, Mohamad Rafik, 22, mengaku bersalah atas tuduhan itu selepas pihak pendakwaan menawarkan tuduhan pilihan di bawah Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 30 tahun

Sebelum itu, kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd. Zaki Abdul Wahab memerintahkan mereka menjalani hukuman penjara tersebut bermula dari tarikh tangkap pada 29 Julai 2011.

Razif dan Rafik mengaku bersalah menyebabkan kematian Mohd. Amran Ramli, 20, di persimpangan Jalan Lobak 15, Taman Lobak Indah, Lunas di Kulim dekat sini pada pukul 8.30 malam 29 Julai 2011.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Nenek jual tiga bayi dipenjara

Posted:

Nenek jual tiga bayi dipenjara

Nenek jual tiga bayi dipenjara

Oleh WAZIHA WAHID
waziha.wahid@kosmo.com.my


KIAN WAN di Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Seorang nenek dihukum penjara 14 tahun dan denda RM30,000 oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam, setahun selepas dua kali dilepas dan dibebaskan Mahkamah Sesyen atas tiga tuduhan menjual tiga bayi empat tahun lalu.

Lim Kian Wan, 60, kelihatan muram sebaik Hakim Datuk Abdul Alim Abdullah menjatuhkan hukuman selepas berpuas hati dengan hujah kedua-dua belah pihak.

Kes tersebut dibicarakan semula secara penuh selepas mahkamah membenarkan rayuan pihak pendakwaan terhadap keputusan Mahkamah Sesyen Kajang pada 13 April 2012.

Abdul Alim dalam penghakiman berkata, pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes itu dengan keterangan tertuduh hanya penafian semata-mata.

Beliau juga menyifatkan tindakan tertuduh dalam kes ini kerana mementingkan kemewahan tanpa memikirkan nasib bayi-bayi tersebut.

"Kamu juga mempunyai jaringan kerjasama yang sangat elok yang boleh menjadi penyebab kamu melakukan jenayah yang dibenci ini," kata beliau.

Sehubungan itu, Abdul Alim memutuskan tertuduh dikenakan hukuman penjara tujuh tahun dan RM10,000 untuk tiga pertuduhan.

Jika gagal membayar denda, wanita itu perlu menjalani hukuman penjara setahun lagi bagi setiap pertuduhan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pasangan dera anak saudara hingga cacat dijel

Posted:

Pasangan dera anak saudara hingga cacat dijel

Pasangan dera anak saudara hingga cacat dijel


NASIR dan Zarinah dibawa ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya semalam atas tuduhan mendera anak saudaranya.


PETALING JAYA - Tindakan tidak berhati perut sepasang suami isteri yang mendera anak saudara mereka sehingga koma dan cacat dibalas dengan mereka dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Majistret K. B. Elena Hong Tze Lan menjatuhkan hukuman itu ke atas pemandu lori, Mohd. Nasir Abd. Majid, 37, dan isterinya, Zarinah Ab. Hadhy, 31, seorang suri rumah setelah pasangan itu mengaku salah melakukan kesalahan tersebut di sebuah apartmen di Damansara Damai antara 14 Oktober hingga 27 Oktober pada 2012.

Hukuman penjara itu diarah bermula dari tarikh tangkapan pada 18 Disember 2012.

Nasir dan Zarinah yang diamanahkan sebagai penjaga kepada kanak-kanak perempuan berusia dua tahun sembilan bulan ketika itu didakwa atas pertuduhan melakukan penderaan fizikal sehingga menyebabkan kecederaan.

Suami isteri yang tidak diwakili peguam didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda RM20,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Elena dalam penghakimannya menjelaskan, perbuatan kedua-dua tertuduh tersebut amat kejam lebih-lebih lagi tertuduh wanita merupakan kakak kepada ibu kanak-kanak mangsa dera itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved