Rabu, 23 Januari 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Mahu cipta lagu sendiri

Posted:

Mahu cipta lagu sendiri

Mahu cipta lagu sendiri

ADIRA bercita-cita mahu berduet dengan Siti dan Jac.


SIAPA yang tidak kenal dengan gadis berkulit putih gebu kelahiran Ranau, Sabah, Siti Adira Suhaimi atau lebih dikenali dengan panggilan Adira yang lahir daripada program realiti televisyen, Akademi Fantasia musim kelapan (AF8).

Memiliki suara yang mantap menjadi salah satu faktor untuk gadis berusia 22 ini terus diminati ramai dengan lagu-lagunya yang sering mendapat tempat di hati pencinta muzik tanah air.

Walaupun masih setahun jagung usianya dalam industri hiburan tanah air, namun Adira sudah berjaya mengukir nama dalam anugerah-anugerah hiburan tempatan seperti Anugerah Bintang Popular (ABP) dan Anugerah Juara Lagu (AJL).

Terkenal dengan lagu Ku Ada Kamu dan Ilusi, Adira memasang cita-cita untuk menghasilkan lagunya sendiri suatu masa nanti.

"Saya memang teringin sangat untuk mencipta lagu saya sendiri sebab itu adalah cita-cita saya sejak dari dulu lagi dan ia adalah sesuatu yang amat membanggakan jika saya sudah mampu untuk menghasilkan lagu saya sendiri.

"Sesetengah orang cakap kalau menyanyi mesti boleh buat lagu sendiri, tetapi bagi saya ia terpulang kepada kemahira dan kemampuan masing-masing, bukan senang untuk mencipta lagu sebenarnya.

"Pada saya perjalanan daripada penyanyi untuk bergelar komposer adalah sangat jauh dan banyak lagi yang perlu saya belajar untuk ke arah itu sebab saya pun masih baru lagi dalam industri," jelasnya.

Berduet dengan artis pujaan adalah sesuatu yang diimpikan bagi setiap insan yang bergelar penyanyi tidak terkecuali Adira mahu bekerjasama dengan idolanya.

"Siapa yang tidak mahu bekerjasama dengan penyanyi yang lebih senior daripada kita lebih-lebih lagi artis pujaan sejak dari dulu.

"Sekarang ini saya sudah berduet dengan Awie, pada masa akan datang kalau ada rezeki saya nak juga bekerjasama dengan Datuk Siti Nurhaliza atau Jaclyn Victor (Jac)," katanya yang menyanyikan lagu, Ratuku duet bersama Awie untuk lagu tema drama, Sehangat Asmara.

Ditanya mengenai perancangan masa hadapan, Adira mempunyai senarai yang panjang dalam merencanakan karier dan kisah hidupnya.

Walau bagaimanapun, dia tidak mahu mendedahkan kepada umum mengenai perancangannya kerana takut akan dikutuk orang ramai sekiranya tidak berjaya nanti.

"Sebenarnya memang sangat banyak benda yang saya mahu lakukan tetapi tak nak hebohkan kepada semua orang sebab tak mahu orang cakap saya ni terlalu gelojoh nak capai semua benda.

"Biarlah saya simpan untuk diri sendiri sahaja dan kalau ada perkara menarik yang saya boleh dikongsikan, saya akan kongsi dengan semua orang," ujarnya yang tercalon untuk ABP 2012 dalam kategori Artis Duo/Berkumpulan Popular bersama Hafiz.

Teman lelaki

Bercerita mengenai persiapan sempena ABP 2012, Adira mengakui sangat sibuk dengan kerja dan belum mempunyai waktu yang sesuai untuk berkempen meraih undi daripada peminat.

Mempunyai kelab penyokong yang memahami kesibukan kerjanya, kata Adira kumpulan peminatnya itu telah pun memulakan siri kempen yang diperlukan untuk memastikan dirinya membawa pulang anugerah.

"Sekarang ini saya sangat sibuk tetapi saya ada kelab peminat yang memahami dan mereka sudah pun memulakan siri kempen ABP kali ini. Saya sangat berterima kasih dengan para peminat kerana menyokong setiap kali saya tercalon dalam ABP.

"Walaupun tidak pernah membawa pulang apa-apa trofi, dapat tercalon dalam lima yang teratas daripada berpuluh-puluh orang sudah mencukupi dan bersyukur dengan usaha serta sokongan mereka selama ini.

"Bagi acara karpet merah, saya sudah bersedia daripada awal-awal kerana bimbang tidak sempat dan pada ABP kali ini saya akan menggayakan pakaian rekaan Hatta Dolmat," ujarnya dengan penuh bersemangat.

Baru tiga tahun dalam industri sudah bermacam kontroversi yang tercalit di wajah penyanyi ini. Gosip percintaannya dengan penyanyi Alif Aziz yang bermula sejak tahun lalu masih belum reda lagi.

Penat diajukan soalan yang sama, Adira tidak mahu kisah tersebut dipanjangkan dan menganggap ia adalah sesuatu yang lumrah bagi artis bila digandingkan dengan artis yang lain akan timbul pelbagai andaian daripada banyak pihak.

"Sudah banyak kali saya menjelaskan perkara ini kepada semua yang saya tidak ada apa-apa hubungan istimewa dengan dia.

"Saya mengaku kami hanya rakan baik tapi untuk ke arah bercinta memang tiada. Saya hanya berhubung dengan dia atas urusan kerja sahaja, tidak lebih daripada itu.

"Buat masa ini saya memang tiada teman lelaki dan tidak akan cari kerana saya ingin fokus kepada kareer saya tetapi kalau sudah takdir saya bertemu dengan orang yang sesuai akan terima dengan seadanya," jelasnya.

Bermasam muka

Ditanya mengenai ciri-ciri lelaki idaman, Adira menjelaskan dia tidak suka memilih dan tiada ciri-ciri khusus lelaki idamannya cukup sekadar sedap mata memandang.

Selain itu Adira juga turut dikritik ketika melakukan persembahan bersama Hafiz untuk lagu Ombak Rindu pada AJL 27 baru-baru ini ekoran dirinya bermasam muka terutamanya ketika dia digendong oleh aktor tampan, Aaron Aziz yang membuat penampilan khas, selain dikatakan membuat persembahan ala kadar.

Menyanggah dakwaan tersebut, Adira menjelaskan dia sentiasa bersemangat untuk menjayakan persembahan tersebut dan dia berbuat demikian adalah kerana kehendak lagu tersebut.

"Ramai orang cakap kenapa tidak senyum pada masa itu. Sebenarnya ia adalah kehendak lagu tersebut yang memerlukan saya untuk tidak senyum. Saya rasa perkara kecil seperti ini tidak perlu dibesar-besarkan. Apa yang saya lakukan adalah semata-mata kerana kehendak lagu tersebut.

"Itu adalah cara penghayatan saya dan membawakan lagu itu dengan penuh semangat. Lagu itu menceritakan tentang kesedihan, mana mungkin kita senyum apabila nyanyi lagu sedih, tidak sesuailah," jelasnya.

Tegas Adira, segala kontroversi lalu yang melanda dirinya biarlah ia pergi begitu sahaja supaya dapat menjadi pengajaran baginya untuk lebih berhati-hati dengan setiap tingkah lakunya pada masa akan datang.

"Bagi saya perkara yang dah lepas biarlah berlalu tak perlu diungkit lagi dan menjadi pengajaran kepada saya di masa akan datang. Orang akan terus bercakap tapi lama-kelamaan bila dah penat mereka akan berhenti juga.

"Tahun 2013 ni saya akan cuba kalau boleh elakkan diri daripada kontroversi tapi kalau benda dah jadi saya nak buat macam mana," tambahnya.

Beego, Linda kahwin 8 Jun

Posted:

Beego, Linda kahwin 8 Jun

Beego, Linda kahwin 8 Jun


BEEGO dan Linda dijadualkan bakal menjalani kehidupan sebagai suami isteri menjelang bulan Jun tahun ini.


WALAUPUN pernah dikecewakan dengan isu rumah tangga yang hanya mampu bertahan selama empat bulan dan menduda sejak tahun 2009, Beego atau nama sebenarnya Mohd. Aszerul Nizam Abdullah, 33, tidak pernah berputus asa untuk mencari kebahagiaan bersama insan yang lain.

Dia yang sebelum ini berkahwin dengan Intan Shahira Mohd. Shahru pada 28 Disember 2007, mengakui akan melangsungkan perkahwinan kali keduanya pada pertengahan tahun ini bersama pelakon terkenal, Linda Hashim.

Pelakon yang meraih populariti menerusi sitkom Puteri, arahan Aziz M. Osman itu, telah merisik dan sekali gus mengikat tali pertunangannya bersama Linda,29, pada Oktober tahun lalu.

Beego yang sebelum ini telah membelanjakan keseluruhan kira-kira RM157,000 bagi persiapan perkahwinan terdahulu sempat memberitahu Kosmo! mengenai persiapan pernikahan keduanya itu pada majlis kesyukuran dan berzanji sempena Maulud Nabi yang diadakan di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Hulu, Klang, Selangor yang dianjurkan oleh Persatuan Seniman Malaysia (Seniman).

Ikuti temu bual bersama Beego yang buat pertama kali mendedahkan tentang tarikh sebenar pernikahannya dengan Linda.

Kosmo!: Benarkah khabarnya Beego akan berkahwin dengan Linda pada tahun ini?

BEEGO: Ya, saya dan keluarga telah merisik Linda pada Oktober tahun lalu dan majlis itu yang meraikan pertunangan saya dan dia diadakan secara mengejut. Ia akan diakhiri di jinjang pelamin tidak lama lagi. Insya-Allah kami akan berkahwin pada 8 Jun tahun ini.

Beego kata pertunangan itu dilakukan secara mengejut, boleh jelaskan dengan lebih lanjut?

Saya dan keluarga sebenarnya datang hanya untuk merisik Linda. Bagaimanapun, apabila semua ahli keluarga berkumpul dan kegembiraan itu memuncak, kedua-dua belah pihak secara tidak langsung meminta kami mengikat tali pertunangan pada masa yang sama. Mujur, saya ada membawa sebentuk cincin berbatu permata selain daripada cincin belah rotan sebagai tanda merisik.

Melihat kepada kegembiraan itu, jadi keluarga Linda boleh menerima dengan hati terbuka kisah hidup Beego yang turun dan naik mahkamah?

Alhamdulillah, saya telah menerangkan segalanya kepada keluarga Linda tanpa ada berselindung apa-apa dan mereka boleh menerima saya dengan seadanya. Hanya saya dan teman-teman rapat sahaja yang tahu perkara sebenar. Mereka yang membaca dalam media cetak itu hanya mengenali dan mengetahui kisah hidup saya secara kasar.

Berbalik kepada soal perkahwinan, sudahkah Beego menyediakan barang kelengkapan perkahwinan dan membuat perancangan untuk upacara itu nanti?

Saya sudah membeli barang-barang hantaran seperti kasut, beg tangan dan pewangi. Bagi perancangan upacara perkahwinan kami nanti, majilis akan diuruskan oleh kakak sulung Linda sendiri, Erin yang memiliki butik andaman Erin & Erinas Wedding.

Jadi Beego cuma menguruskan barang-barang hantaran sahaja?

Tidak juga, untuk tempat dan konsep, kami dan Erin akan sama-sama berbincang bagi mendapatkan penyelesaian yang terbaik. Bukan apa, kakak Linda ingin yang terbaik untuk adiknya, jadi kami dengan berbesar hati mengalu-alukan keikhlasan Erin untuk membantu kami.

Di manakah lokasi persandingan itu nanti?

Insya-Allah, kami akan mengadakan persandingan di Finas, Kuala Lumpur dengan kerjasama Seniman dan juga Finas sendiri.

Kenapakah Beego memilih Finas dan tidak di hotel mewah seperti kebanyakan artis yang lain?

Saya rasa semua rakan artis dan media sudah biasa dan mengenali tempat ini, jadi lebih mudah jika saya membuat majlis perkahwinan itu nanti di Finas sahaja.

Apakah konsep perkahwinan Beego dan Linda nanti?

Ia berkonsep dalam taman.

Bagaimanakah pula dengan kad jemputan dan senarai tetamu yang akan diundang?

Kami baru sahaja ingin menempah kad jemputan. Bagi senarai tetamu yang akan dijemput, sudah tentulah keluarga dan sahabat handai, rakan-rakan artis dan para media.

Adakah Beego akan menjemput bekas isteri nanti?

Saya tidak mahu membawa sejarah hitam kehidupan yang lepas ke masa hadapan saya. Jadi, saya rasa cuma orang yang memberi kebahagiaan dan kebaikan buat diri saya sahaja yang akan saya undang ke majlis perkahwinan saya itu nanti.

Muzikal Upin & Ipin kembali lagi

Posted:

Muzikal Upin & Ipin kembali lagi

Muzikal Upin & Ipin kembali lagi


PESERTA uji bakat menunjukkan kebolehan masing-masing dalam usaha untuk terpilih dalam pementasan Muzikal Upin & Ipin pada April ini.


POPULARITI kisah adik-beradik kembar yatim piatu yang botak, Upin dan Ipin sebenarnya tetap melekat dalam hati masyarakat terutamanya di Malaysia dan Indonesia. Ia menjadi fenomena sejak lima tahun lalu setelah ditayangkan di televisyen.

Setelah menerima pelbagai anugerah dan dipersembahkan dalam dua genre iaitu drama animasi televisyen serta teater, ia tetap menjadi ikon terutamanya dalam kalangan kanak-kanak.

Apabila teater Muzikal Upin & Ipin dipentaskan tahun lalu di Istana Budaya, produksi terbitan Les' Copaque Production Sdn. Bhd. dan CTRA Production itu berjaya mengumpul 27,000 penonton serta dianugerahkan Malaysia Book of Records sebagai Teater Paling Banyak Bilangan Pementasan (30 persembahan).

Memandangkan teater tersebut mendapat pujian banyak pihak serta memberi peluang kepada penonton menyaksikan adaptasi dari animasi ke pentas teater, muzikal tersebut akan kembali lagi.

Kali ini CTRA Production yang mendapat lesen francais daripada Les' Copaque Production Sdn. Bhd. dengan kerjasama akhbar Kosmo! akan mementaskan sekali lagi teater tersebut pada 12 hingga 21 April ini di Panggung Sari Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Bagi memberi peluang dan mencungkil bakat baharu dalam dunia teater, satu sesi uji bakat bagi pelakon teater itu telah diadakan di Istana Budaya, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut Penerbit Muzikal Upin & Ipin, Siti Rohayah Attan, program uji bakat tersebut mendapat sambutan yang menggalakkan sebagaimana musim pertama pada 2012.

"Sebenarnya, kami mengecilkan bilangan peserta untuk uji bakat iaitu sekitar 80 orang sahaja. Ini kerana sebahagian besar pelakon musim pertama masih dikekalkan.

"Namun, sepanjang tiga jam tempoh pendaftaran dibuka, kami menerima kehadiran 185 peserta, malah ada yang terpaksa pulang hampa selepas waktu pendaftaran tamat jam 12 tengah hari," katanya.

Beliau yang bertindak sebagai Pengarah Persembahan teater itu turut menjadi panel sesi uji bakat bersama koreografer A. Aris Kadir menganggap peserta yang datang lebih berkualiti berbanding tahun lalu.

Ini berkemungkinan kebanyakan peserta lebih bersedia dari segi lakonan, tarian dan nyanyian serta pernah menonton muzikal yang dipentaskan terdahulu.

Menurutnya lagi, pihaknya merasa bangga kerana populariti Upin, Ipin dan rakan-rakannya seperti Ehsan, Jarjit, Mei-Mei dan Susanti turut menarik minat dalam kalangan anak-anak diplomat dan ekspatriat dari Turki dan Indonesia.

"Kali ini peserta bukan sahaja warga negara Malaysia tetapi juga dalam kalangan pelajar luar negara yang ibu bapa mereka bekerja di Malaysia. Mereka boleh bertutur bahasa Melayu dengan baik serta mempunyai bakat besar dalam bidang teater serta amat meminati Upin dan Ipin.

"Kita telah memilih mereka bukan saja kerana bakat mereka tetapi juga sebagai satu cara menggalakkan warga asing yang tinggal di negara kita untuk sama-sama mengambil bahagian dalam persembahan ini," tambah Siti Rohayah.

Artis terkenal

Menyentuh mengenai penglibatan artis terkenal dalam teater ini, beliau mengakui sedang berbincang dengan dua penyanyi terkenal untuk membawakan dua watak baharu.

Bagaimanapun, beliau belum bersedia untuk menamakan artis tersebut memandangkan perbincangan masih dilakukan dan belum ada sebarang keputusan.

Beliau dalam pada itu memberi jaminan bahawa artis yang dipilih itu sangat dekat dengan jiwa kanak-kanak dan peminat seni tanah air. Mereka akan bergabung dengan 50 pelakon lain yang terpilih melalui uji bakat.

Muzikal Upin & Ipin masih mengekalkan jalan cerita yang sama seperti tahun lalu cuma dilakukan beberapa perubahan bagi memberi nafas baharu dan kelainan.

Ia menceritakan tentang kesedihan Puteri Cinonit yang tidak pernah menemui kebahagiaan lalu merantau ke dunia untuk mencari kebahagiaan tersebut. Beliau diberitahu antara manusia yang sentiasa gembira ialah Upin dan Ipin serta rakan-rakannya. Justeru, Puteri Cinonit telah mengarahkan rama-rama supaya menculik kedua-duanya.

Antara watak-watak yang ditampilkan dalam teater ini ialah Kak Ros, Opah, Tok Dalang, Sally, Labah-Labah, Sapi, Pulu-Pulu, Orang Kerajaan Cinonit dan Bulat.

Bagi persembahan kali ini sebanyak 20 lagu telah dicipta oleh Datuk Suhaimi Mohd Zain (Pak Ngah). Muzikal Upin & Ipin akan dipentaskan dari 12 hingga 21 April ini di Panggung Sari, Istana Budaya.

Untuk pertanyaan tiket boleh menghubungi 03-6186 6592/ 017-2004 249 atau ke laman web www.upinipinmusical.blogspot.com atau sertai facebook: upinipinthemusical.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved